LDR, klassiek, modern wat rijd jij en waarom rijd je zo???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke trainingsmanier prefereer je en waarom?

Klassiek, zes begrippen, uitsluiten in de hand gesteld
20 (25%)
Klassiek uitgebreid daarin zit VWNW, LDR, in de hand gesteld.
42 (53%)
Extreem LDR, paard met de neus op de boeg klassieke hulpgeving
Geen stemmen
Extreem LDR paard met de neus op de boeg, hand is ho, been is voorwaarts
6 (7%)
VWNW lange hals niet in de hand gesteld klassieke hulpgeving beetje vrijetijdsrijder
4 (5%)
Aangepast aan het paard, mijn paard mag lopen zoals hij wil
7 (8%)

Totaal aantal stemmen: 79

Kafue

LDR, klassiek, modern wat rijd jij en waarom rijd je zo???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 14:14

De meeste ruiters hebben een bepaalde manier van trainen van een paard. We gaan ervan uit dat het niet uitmaakt of je nu Grand Prix bent of een paard aan het inrijden. De meeste ruiters hebben hun eigen manier van rijden, trainen en dergelijke. Sommigen referen aan een idool bijvoorbeeld anky om maar met de bekendste in huis te vallen. Sommigen hebben een bepaald ideaalbeeld.

De vraag is omdat het mij interessant lijkt wie nu wat doet, waarom hij dat doet, waarneer hij dat doet. Wat hij belangrijk vind, voordelen nadelen en dergelijke. Dit naar aanleiding van de discussie LDR.
Het is niet de bedoeling dat we elkaar er op aan gaan vallen. Vragen aan de ander mag natuurlijk. Vertellen wat je doet moet.

Dus niet gaan dicussieren terwijl je voor je eigen rijwijze neit uit wilt of kunt komen.

Ik zal zelf de spits afbijten.

creool

Re: LDR, klassiek, modern wat rijd jij en waarom rijd je zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:23

Om te beginnen: ik rij klassiekdressuur.

Ik kan niet zeggen dat ik volgens 1 bepaalde methode rijdt. Ik vind het belangrijk dat mijn paard beter, soepeler en sterker wordt. Ik zie mijzelf als de fysiotherapeut van mijn paard.

Ik rij geen LDR omdat ik A geen idee heb hoe je die methode goed toe moet passen en B ik van mening ben dat enkel paarden op topsportniveau deze trainingsmethode aan kunnen.

VWNW rij ik soms tijdens het losrijden als mijn paard wat gespannen is en tijdens het uitdraven.

Ik rij wel voorwaarts en ben voornamelijk bezig hem vanuit de achterhand bergopwaarts te rijden.
Laatst bijgewerkt door creool op 09-01-07 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 14:24

Zo ik bijt de spits af. Ik rijd dus volgens de zes basisbegrippen van takt, aanleuning, ontspanning, schwung, recht richten naar verzameling. Dit is me zo in de jaren geleerd en bevalt mij prima.
Ik probeer ieder paard van achter naar voren te rijden als valt me dat niet altijd even makkelijk aangezien de teugels een soms onweerstaanbare aantrekkingskracht hebben.
Verder probeer ik vanuit een goede basiszit mijn paard naar een vriendelijke hand toe te rijden, mij is immers geleerd dat je een paard pas kunt gaan vragen als die in je hand loopt er in trekken heeft geen zin.
Tijdens het trainingsuur begin ik altijd in stap aan de lange teugel, zeker 10 minuten afhankelijk van het de temeratuur. De paarden pak ik daarna op en rijd ze met been en zit in de hand. Het ene paard stel ik daarbij bewust iets ronder het andere wat met boven.
Ik wissel de houdingen veelvuldig af, rond, VWNW, in de hand het komt allemaal aan de orde. Via de oefeningen als schouder binnenwaarts, beetje wijken, beetje schoudervoor werken we naar het rechtrichten toe, overigens allemaal van achter naar voren en in ontspanning. LAngzaamaan verzamelen we ook wat meer. Alle gangen komen aan de orde.
En sleutel blijft altijd voorwaarts ontspannen.
Extreem ldr ga ik nooit en ik probeer er voor te zorgen dat mijn paarden rond blijven en over de rug blijven gaan. Ik wil een paard dat op de kleinste en eerste hulp reageert, voorwaarts voor het been is, niet hard in de mond en vlijtig meewerkt met een actief achterbeen.

Verder bied ik de paarden veel afwisseling, weidegang, buitenritjes, maaltje een sprongetje beetje dressuur en dergelijke. Er wordt altijd gewerkt minimaal drie kwatier. Beweging vind ik belangrijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:44

Ik rijd klassiek dressuur volgens het scala der ausbilding,ik pas me wel aan aan het paard.De ene moet wat ronder lopen dan de ander,en de andere moet weer wat lager lopen dan die ene.Maar ik rijd ze verder volgens het scala.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:45

Ik heb gekozen voor Klassiek uitgebreid, waarbij LDR (bij mij alleszins) een ondergeschikte rol speelt. Ondergeschikt omdat a) het in mijn ogen lang niet voor elk paard geschikt is, b) je al een heel eind op weg moet zijn in de training voordat je überhaupt aan LDR dénkt, en c) ik LDR toepas gedurende hoogstens tien passen, op het moment dat het nodig mocht zijn. LDR is in mijn ogen een oefening om spieren te stretchen, hoewel ik ervan overtuigd ben dat een paard al ontspannen, soepel en opgewarmd moet zijn vóór je LDR gebruikt, en eveneens doorlaatbaarheid moet zijn bereikt en het achterbeen al goed onder moet treden. Als ik dus kijk naar de meeste beschrijvingen van het doel dat met LDR zou kunnen worden bereikt, is het naar mijn idee ofwel te vroeg ofwel mosterd na de maaltijd. Ik zie LDR als een extra stretchoefening, kan handig en nuttig zijn, maar is niet broodnodig in elke training.

Mijn eigen (eerste) paard is bijvoorbeeld niet geschikt voor LDR. Ze is lichtelijk overbouwd en erg gevoelig, bij het minste of geringste spant ze alle spieren (voornamelijk in rug en hals) en is er van ontspanning of stretchen geen sprake meer. Bij haar is het belangrijk om ze ontspannen van achter naar voren te rijden en bij het losrijden veel gebruik te maken van VWNW. Zodra ze goed door het lichaam loopt, haar rug ontspant en begint te verzamelen, komt ze op haar natuurlijke goede hoofd-halshouding, in de hand gesteld. De teugel gebruik ik om het hoofd te stellen en de hoofd-halshouding te bepalen. LDR zou kunnen, maar zorgt bij haar voor teveel spanning. Zo min mogelijk teugelgebruik en zoveel mogelijk rijden op been, zit en gewicht, werkt voor haar het beste.

Verder wordt mijn (ideale) rijstijl en de lessen van mijn trainer gekenmerkt door een natuurkundige benadering, waarbij de op elkaar inwerkende krachten en het bewegingsmechanisme van het paard uitvoerig bestudeerd worden. Ik vind dit persoonlijk erg leuk om te doen, en kan het niet uitstaan wanneer er een instructeur tegen mij zeg dat ik meer druk op mijn binnenhand moet geven, maar vervolgens niet uitlegt waaróm dat moet. Alles wat je moet doen heeft een reden, want alles wat je doet heeft een effect.

Edit: misschien moet je in de poll de woorden "extreem" weghalen, ik denk namelijk dat veel mensen daarover zullen vallen Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 17:39

Extreem LDR bedoel ik als het hoofd daadwerkelijk de boeg moet raken, ik vind dat namelijk wel verschil hebben het ietsje ronder of de boeg raken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:57

Klassiek, aan de hand van het scala der ausbildung. Daarbij is het voorwaarts neerwaarts dus erg belangrijk, pas als het paard voorwaarts neerwaarts nageeflijk kan lopen, mag je wat mij betreft meer omhoog vragen.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:00

ik kan niet echt een optie vinden. Ik heb altijd klassiek gereden. een paar dingen eruit gepikt van steinbrecht maar ook van baucher.
En been is voorwaarts en hand is terug.
Maar ik rijd niet extreem LDR. af en toe stel ik hem wat ronder in maar niet met de kin op de borst.

Kortom: ik weet niet goed wat mijn optie zou moeten zijn.

edit: waarom ik zo rijd?
dit werkt het beste bij mij en mijn paard. juist met het hand zonder been en been zonder hand zijn de hulpen overduidelijk voor een paard. Ook kan je hiermee (als je het verder hebt uitgewerk) het meest verfijnd je hulpen geven. Zo ervaar ik het dan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:05

ik rij ook niet volgens een systeem Lachen Lachen ik rij op zn kims Haha!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:07

nee ik vind ook geen optie op mij (ons) van toepassing eigenlijk.

Ik rijd zelf nooit extreem diep en rond, en ik doe ook niet alleen maar wat het paard wil.
Wel kijk ik zoveel mogelijk naar wat het beste is voor hem, de ene keer is dat laag over de rug, de andere keer wat dieper ingesteld, of juist wat hoger.
Het belangrijkste vind ik dat ik heel harmonisch bezig ben met rijden, ik probeer daarbij zoveel mogelijk paardbewust te rijden, door zelfbewust te zin Knipoog .

tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:37

KiWiKo schreef:
ik rij ook niet volgens een systeem Lachen Lachen ik rij op zn kims Haha!

mooi gezegd Haha!
Daar ben ik het volledig mee eens, ik rijd bitloos, maar vraag mijn paard ook wel eens met zijn kin naar zijn borst. Ik heb ook dagen dat ik me iets meer richt op de klassieke rijkunst en een andere dag ga ik zonder optoming een beetje rondhobbelen zonder enige nageeflijkheid te vragen van mijn paard.
Ik haal van elke methode dus dat mee waar ik het mee eens ben. Als ik het moet verwoorden pas ik denk ik het meest bij de klassieke ruiters, maar ook niet helemaal, ik heb ook niet gestemd.
LDR trainen zou erg dom zijn, want ik rijd niet goed genoeg om dit soort dingen goed te kunnen aanpakken en mijn paard is er ook echt niet aan toe. Verder zou ik nooit volledig LDR gaan trainen, ik vind het er gewoon niet prettig uitzien voor het paard. Wel vraag ik zijn hoofd alle kanten op, als ik erop zit moet hij zijn neus de lucht in doen, zijn hoofd helemaal naar rechts buigen, zijn hoofd naar links draaien en dus ook zijn neus tegen zijn borst houden, maar daat heeft IMO niks met LDR te maken.
Ik pas ook wat dingen toe van Antoine de Bodt, dus vandaar dat ik vind dat ik ook wel wat heb van de klassieke dressuur.
Aangezien ik bitloos rijd, en mijn paard redelijk natuurlijk probeer te houden wordt ik ook wel eens een freestyler genoemd.
Dus... ik rijd op z'n Tiffs Haha!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:47

Ik rijd volgens de klassieke dressuur, heb gekozen voor optie 2, uitgebreid dus.
LDR is bij mij dus niet met de neus op de boeg, maar laag in de hals en rond gesteld.
Punt 1 is altijd voorwaarts aan het been.
Daarnaast is rechtrichten een vast onderdeel, dmv stelling, contrastelling, veel voltes en slangevoltes en wat schoudervoor.
Aan verzameling is mijn paard nog niet toe, op dit moment vind ik het belangrijk dat ik een lichte aanleuning krijg en kan behouden, het paard voorwaarts en aan het been is en ik zonder verzet oefeningen kan rijden en veel kan veranderen.

Volgens mij heeft ieder paard, afhankelijk van zijn bouw, een bepaalde 'houding' waarin zijn gangen het beste uitkomen.
In principe, als je kijkt naar de benodigde schoudervrijheid, zou dit met een opgerichte hoofd-hals houding moeten zijn.
Zolang mijn paard hier niet aan toe is, werk ik tijdens het losrijden naar voorwaarts neerwaarts, daarna pak ik op en probeer hem zijn hals wat te laten inkorten.
Paard heeft een vrij lange, vlakke hals, dus die echt 'knik' zal hij nooit krijgen.
Ontspannen over de rug kan hij echter ook met meer lengte in de hals, en toch het neusje op de loodlijn, en daar werken we dan ook naar toe.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:19

Ik heb optie 2 gekozen. Dat is de manier van rijden die ik graag zie en zelf probeer te beheersen, in de hoop dat dat ooit nog eens optimaal lukt. Ik heb het idee dat er in de top van de dressuursport helemaal niet meer zo veel volgens 'optie 1' gereden wordt. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Van Baalen (ik kan me overigens erg vinden in hun manier van rijden!) dan worden die over het algemeen beschouwd als DE klassieke amazones in Nederland, terwijl die toch echt heel veel VWNW rijden en dus echt niet onder optie 1 geschaard kunnen worden. Ik zou hen gerust onder 2 durven zetten.

Extreem LDR zul je mij nooit zien rijden. Sowieso ben ik van mening dat iemand zich, zolang het GP niveau nog niet bereikt is, verre van ELDR moet houden. En aangezien ik het sterke vermoeden heb dat ik dat niveau nooit zal bereiken zal mij die keuze wel bespaard blijven. *LOL* Maar dan nog, ook al zou ik ooit 'toe komen' aan ELDR, dan zou ik er nog niet aan beginnen... Ik heb vaak genoeg top dressuurruiters/amazones aan het werk gezien. En je kan me nog meer vertellen, maar die paarden zien er gewoon NIET vrolijk uit... Eén voor één zwiepende staarten, wit van de ogen, oren in de nek, knarsende tanden, overmatig zweten enz. enz. Ze zien er allemaal (zowel fysiek als mentaal) gefrustreerd en overspannen uit (ook al zullen de 'roze brillen' onder ons dat wel ontkennen, dit is mijn eigen oordeel). Nee, dat zal ik mijn paarden nooit aan doen. En ik ben helemaal geen softie, integendeel! Een paard mag best (zwaar) werken, maar dan wel op een (in mijn ogen) eerlijke manier, eerlijk t.o.v. zijn lichaam en geest.

Ik mag erg graag kijken bij trainingen van de profs en bijv. bij het losrijden op (o.a. GP)wedstrijden. Kan enorm genieten van de ruiters en (voornamelijk) amazones die heel vriendelijk rijden, stil zitten (in een normale houding), op z'n allerfijnst communiceren met hun paarden... En die paarden doen hun werk dan ook allemaal met plezier (ook al vinden ze het niet altijd even makkelijk). En dat plezier van het paard staat bij mij voorop. Dat is waar ik graag naar kijk, en dat is dus ook wat ik zelf nastreef.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:32

Voor mij persoonlijk hangt het helemaal af welk paard ik rijd. Ik quote mezelf even uit een ander topic waar ik net in gereageerd heb.

Solvej schreef:
Literatuur heb ik niet voor je maar ik ben van mening dat bij LDR hetzelfde opgaat als in alle andere trainings methodes. Wanneer het paard correct vanuit de achterhand en echt over de rug gereden wordt kan het geen kwaad. Aangezien de hoofd- halshouding hoort te ontstaan door het ruggebruik en niet andersom. Een paard dat gedragen en goed over de rug loopt kun je in vrijwel elke hoofd- halshouding rijden. Oprichting en LDR.

Het LDR kan een toegevoegde waarde hebben bij een paard dat van nature een hoge halshouding heeft door bijvoorbeeld de bouw of door de manier waarop hij eerder getraind is en zijn spieren heeft ontwikkeld. Wanneer je zo'n paard gedragen en ontspannen over de rug kunt laten lopen kan het in je voordeel werken door hem diep en rond in te stellen waardoor hij leniger en sterker wordt wat de gangen dan ook weer ten goeie komt.

Bij een paard dat van nature een ronde of lage halshouding heeft of een paard dat weinig gedragen loopt kan het weer ave-rechts werken omdat die neigen nog meer op de voorhand te lopen of achter de teugel te kruipen.

Naar mijn mening hangt het dus af van het paard of het ten goede of ten kwade komt van de training en het paard zijn spieren/gewrichten.

Het voordeel van LDR bij paarden met een goede basis en een geschikte bouw ervoor vind ik dat je ze nóg leniger kan maken. Meer schoudervrijheid kan verkrijgen waardoor ze gemakkelijker over de schoft lopen en het voorbeen meer vanuit de schouder gebruiken en optillen. En op hoger niveau die paarden ook gemakkelijker lenig en krachtig kan laten bewegen. Bijvoorbeeld door passage-achtig te draven met een lage en ronde hoofd- halshouding. Op die manier ontwikkelen ze meer kracht en uiteindelijk meer schwung etc. en gaan ze nét iets spectaculairder lopen. Ook in oprichting.

Wanneer ik dan een paard heb die een erg ronde hoofd- halshouding van zichzelf heeft of een paard dat neigt achter de hand/het been te kruipen dan neig ik meer naar de klassieke dressuur.

Voorwaarts neerwaarts gebruik ik bij alle paarden. Zowel bij het zadelmak maken als bij een lichte of zware tour paard. Er is ook een verschil tussen voorwaarts neerwaarts en voorwaarts neerwaarts. In die zin. Een paard op hoog niveau rij ik voorwaarts neerwaarts maar vanuit hetzelfde principe als anders in de training. Meer gedragenheid, meer tact, meer schwung. Op die manier blijven ze lenig, ontspannen en houden ze toch de kracht in hun passen.
Een jong paard of net zadelmak paard rij ik voorwaarts neerwaarts met als prioriteit ontspanning.
In beide gevallen is de basis het belangrijkste en dan vooral impuls en rechtgerichtheid.

Het hangt dus compleet af van de leeftijd, ervaring, conditie, bouw en kracht van het paard.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:11

_angela_ schreef:
Klassiek, aan de hand van het scala der ausbildung. Daarbij is het voorwaarts neerwaarts dus erg belangrijk, pas als het paard voorwaarts neerwaarts nageeflijk kan lopen, mag je wat mij betreft meer omhoog vragen.

Hier sluit ik me bij aan met de opmerking dat ik nu een paard heb waarbij ik dat minder doe.
Die is een beetje op de kop gebouwd en als ik die VWNW laat lopen kan ik haar niet aan de pruttel houden achter. Dan gooit ze haar hele gewicht op de voorhand. Die stel ik direct wat hoger in waarbij ik het niet erg vind dat ze iets voor de loodlijn komt. Ik heb liever dat ze door overgangen, schouderbinnenwaarts meer op het achterbeen komt, korter wordt en hierbij licht in de hand blijft...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:22

Ik heb de tweede optie gekozen, omdat ik voornamelijk het scala der ausbildung in mijn hoofd heb, maar mijn paard ook rustig eens een stukje rond durf in te stellen, zelfs wel wat achter de loodlijn, maar nooit extreem met de kin op de borst o.i.d. Extreem LDR is niet voor mij weggelegd, want dat is het topje van de ijsberg waar ik nooit aan toe zal komen.
LDR als methode laat ik over aan de echte profs. Een amateur als ik heeft aan het scala genoeg met een stukje VWNW en eens een stukje ronder instellen daarbij misschien (hangt ook weer van het paard af in welke mate), je moet rijden met een doel voor ogen en niet zomaar wat doen 'omdat dat bij het systeem zou horen'. Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:33

Zoals bij sommige anderen hier, zit mijn optie er niet bij (heb dus niet gestemd). Dichtst bij komt optie 2 (klassiek uitgebreid, zoals jij het noemt) maar dan zonder de LDR feature.

Optie 1 is denk ik zoals veel mensen denken dat klassiek en het skala werkt, maar dan slaat men toch zeker de "ontspanning" over.

Naar mijn mening gaat rijden om het opbouwen van wederzijds vertrouwen. Dit vertrouwen laat zich het makkelijkst herkennen in de goede smakelijke aanleuning, waarbij de ruiter het vertrouwen in het paard heeft om deze los genoeg te houden, en het paard het vertrouwen heeft in de ruiterhand en alle inwerkingen ongehinderd door laat komen (en dus niets tegenhoudt met spierspanning, maar het hoofd los en ontspannen in het gewricht heeft hangen). Dit laatste kan niet bereikt worden met het hoofd uit evenwicht, dus achter of te ver vóór de loodlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:23

Ik kan me er ook niet echt in vinden. Het is echt heel erg afhankelijk van het paard maar ook van de dag in de week en de stemming van mijn paard.
Ik heb zelf heel positieve ervaringen met het dieper en ronder instellen van paarden. En bij het ene paard moet je heel streng blijven op het schoudervoor binnenbeen-butenteugel rijden terwijl je het andere paard juist weer veel meer op de binnenteugel moet rijden.

LDR of klassiek, het een sluit het andere niet uit en goed paardrijden is een stukje maatwerk.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:31

Ik probeer een beetje van alles mee te nemen. Ik rijd hoofdzakelijk klassiek, steeds van achter naar voor en gericht op impuls en harmonie. Ik begin steevast met vwnw, bouw dan meer spanning op en ga dan weer afwisselen. Dieper instellen zal ik ook af en toe doen omdat ik dan net voel dat dat ietsje meer wel helpt, maar extreem zal ik het nooit rijden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:12

hananya schreef:
_angela_ schreef:

Hier sluit ik me bij aan met de opmerking dat ik nu een paard heb waarbij ik dat minder doe.
Die is een beetje op de kop gebouwd en als ik die VWNW laat lopen kan ik haar niet aan de pruttel houden achter. Dan gooit ze haar hele gewicht op de voorhand. Die stel ik direct wat hoger in waarbij ik het niet erg vind dat ze iets voor de loodlijn komt. Ik heb liever dat ze door overgangen, schouderbinnenwaarts meer op het achterbeen komt, korter wordt en hierbij licht in de hand blijft...

Ik heb het ook met mijn paard hoor. Hij is gemakkelijker hoger ingesteld te rijden (al is ie dan wel heel langzaam en gaat snel in een valse knik) als voorwaarts neerwaarts. Toch is dat (VWNW) wat ik van hem wil, en ligt daar de nadruk op bij het rijden. Pas als hij in staat is goed voorwaarts neerwaarts te lopen, kan ik hem voor langere stukken oppakken zonder dat hij tempo verliest of in een valse knik gaat. (als het aan hem ligt, loopt ie sterren te kijken, vergeleken een jaar terug zijn we al een heel stuk verder, en loopt ie nu uit zichzelf redelijk horizontaal)

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:15

Met aan de pruttel houden bedoel ik overigens niet dat die van mij niet voorwaarts is. Dat is ze namelijk wel, soms iets te veel. Wanneer ik haar dan VWNW laat lopen gaat ze echt op de kop en blijft niet meer wachten op mijn zithulpen.
Wanneer ik haar hoger ingesteld heb kan ze makkelijker kantelen in haar heupen en onderkomen. Ze blijft dan wachten op mijn zit en ik kan er steeds meer aan gaan rijden...

Echter heb ik ook een Flemmingh (met een Flemmingh-ruggetje) en die rijd ik veel VWNW. Ik rijd zo los en ook later tussenhet oprichten door laat ik haar vaak even zakken in de hals.

Ik moet verder ook toegeven dat het me soms gewoon zeer aan de ogen doet wanneer ik sommige mensen zie losrijden met de neus op de boeg... Verdrietig
Er zijn zoveel amateurs die niet met die methode om kunnen gaan en hierdoor het paard aan alle kanten vastrijden met veel spanning.
Wat dat betreft is de klassieke dressuur (uitgevoerd door amateurs) volgens mij veel minder snel schadelijk voor een paard...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:44

Ik vind het moeilijk om mezelf in zo'n hokje te plaatsen. Dus ga ik mee met Kiwiko, alleen rij ik niet op z'n Kims maar op z'n Sophie's *LOL*

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:48

Ik rij op mijn eigen manier, dus op ieder paard rij ik zoals ik denk dat het bij dat paard het beste is. Mijn sleutelwoorden zijn ontspanning, harmonie en gevoel. De ene moet dieper en ronder, de ander moet meer met de neus eruit. De ene rij ik vrij lik-op-stuk, de ander met meer gevoel omdat ze erg sensibel is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:53

Ik probeer wel alle paarden met dezelfde basis te rijden zeg maar. Natuurlijk moet je het per paard wat afstellen, maar een goede trainingsmethode moet in de grote lijnen op ieder paard toepasbaar zijn!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:29

Euhm. Ik heb niet iets aangekruist want het zit er een beetje tussenin.
Van het klassiek rijden heb ik heel veel geleerd en daar weet ik ook het meest van dus dat houd ik wel aan. De zes van het skala der ausbildung.
Wel ga ik in de eerste 2 stappen, tact en ontspanning vanzelf door naar het vwnw rijden.
Dan heb je eigenlijk alweer aanleuning en schwung. Dus vnwn rijden zit er wel in bij mij.

Het principe LDR vind ik moeilijk. Ik neem steeds voor om me er echt goed in te verdiepen maar nog geen tijd voor gehad. En ik ben van mening dat gewone ruiters zich daar ook niet aan moeten wagen. Niet voor niks zeggen Anky e.d "don't try this at home".

Rond instellen doe ik dan weer wel. Een beetje op de Bartels manier. Vooral om m'n paard afwisselend kort en lang te laten worden.