Wel of niet met Stang&Trens?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChristinaW
Berichten: 773
Geregistreerd: 16-02-06

Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 13:46

Ik vroeg me af als jullie (die hier al Z-dressuur of Z-startgericht zijn of 'eventueel' dat nog niet zijn) of jullie met stang en trens rijden of niet met de stang erbij. Zie namelijk ook veel goede ruiters zonder stang en rijden gewoon met trens alleen. Zelf vind ik dat opzich ook wel goed, want als je paard daar goed op loopt en als je hem daar goed mee kan oprichten.. (zoals mijnes dat ook kan gewoon op de trens) kan het opzich prima. Maar de stang hoort er opzich ook wel gewoon bij als je in de hogere sport zit/komt.

Maaroke mijn vraag aan jullie was waar jullie mee rijden of mee zouden gaan rijden??
Ben benieuwd Lachen

haike
Berichten: 13527
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:54

Ik rijd soms met stang en trens, andere dagen op alleen trens. Ik probeer het een beetje te wisselen, ligt aan aantal dagen in de week dat ik rijd, of wel of geen wedstrijd heb, enz.

Rijd trouwens Z1

ChristinaW
Berichten: 773
Geregistreerd: 16-02-06

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 18:05

ja precies, als je in een week niet veel gereden hebt en je hebt bijv. wedstrijd of hij wil even niet, dan is het wel idd even makkelijk om dat de stang er bij te doen..

haike
Berichten: 13527
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:16

Chrisy schreef:
ja precies, als je in een week niet veel gereden hebt en je hebt bijv. wedstrijd of hij wil even niet, dan is het wel idd even makkelijk om dat de stang er bij te doen..


Dat is bij mij absoluut niet de reden hoor! Als paar dagen niks heeft gedaan rijd juist altijd op gewoon trens, dan doe alleen loswerken. Ook als lastig is, probeer met trens op te lossen, heb een hekel aan mensen die de stang nodig hebben het paard aan het lopen te krijgen.
Voor wedstrijden rijd wel keertje vaker met S&T, hoewel ook vaak zat concoursen zelf nog op trensje start. (morgen ook denk ik)

Elisa2

Berichten: 38103
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:17

Als het even kan,gewoon altijd op trensje

ChristinaW
Berichten: 773
Geregistreerd: 16-02-06

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 18:20

haike schreef:
Chrisy schreef:
ja precies, als je in een week niet veel gereden hebt en je hebt bijv. wedstrijd of hij wil even niet, dan is het wel idd even makkelijk om dat de stang er bij te doen..


Dat is bij mij absoluut niet de reden hoor! Als paar dagen niks heeft gedaan rijd juist altijd op gewoon trens, dan doe alleen loswerken. Ook als lastig is, probeer met trens op te lossen, heb een hekel aan mensen die de stang nodig hebben het paard aan het lopen te krijgen.
Voor wedstrijden rijd wel keertje vaker met S&T, hoewel ook vaak zat concoursen zelf nog op trensje start. (morgen ook denk ik)


ja ik snap je wel.. ik doe dat ook niet, maar ik bedoelde er mee te zeggen dan is dat idd wel makkelijk.. zelf rijd ik ook met trensje, als hij wil of niet wil.. en als binnenkort start in de wedstrijd en rij hem tot de Z, dan blijf ik zelf gewoon op trensje rijden!

Anoniem

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:54

De eerste 5 wp in het Z2 heb ik altijd gewoon op trens gereden. Pas sinds februari of maart dit jaar heb ik er voor het eerst een S&T ingehangen. Mijn paard heeft een heel gevoelig bekkie en loopt op de trens ook erg goed, in de training heb ik de stang ook altijd los hangen.

Chrisy schreef:
ja precies, als je in een week niet veel gereden hebt en je hebt bijv. wedstrijd of hij wil even niet, dan is het wel idd even makkelijk om dat de stang er bij te doen..
Dat zal dan wel per paard verschillen maar die van mij is nogal kwalijknemend als je de stang er bij pakt terwijl hij van voren nog niet mooi los van de hand is. Knipoog

ChristinaW
Berichten: 773
Geregistreerd: 16-02-06

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 19:01

ja verschilt denk ik ook per paard, maar ik bedoelde het kan makkelijk zijn, maar zelf doe ik het dus ook niet. Alles valt op te lossen met trensje, omdat je dat al vanaf het begin erin hebt.. en daar hoeft niet ineens de trang bij in als het paardje eens niet wil..

haike schreef:
heb een hekel aan mensen die de stang nodig hebben het paard aan het lopen te krijgen.
Ben ik volkomen mee eens!

Anoniem

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 19:05

Chrisy schreef:
ja precies, als je in een week niet veel gereden hebt en je hebt bijv. wedstrijd of hij wil even niet, dan is het wel idd even makkelijk om dat de stang er bij te doen..


Juist niet. Op het moment dat je meer kracht gaat zetten en de stang er meer bijpakt blokkeren ze vrijwel altijd alleen maar. Dan kun je juist beter een paar dagen op trens doortrainen tot ze weer fijn los zijn.

Ik gebruik een S&T om ze fijner te krijgen in een hogere oprichting. Werkt niet bij elk paard zo, maar tot nu toe bij de meeste die ik heb gereden wel. Het is een beetje uitproberen hoe een paard op welke stang reageert en hoeveel tijd ze nodig hebben om er aan te wennen.

Ik ben het overigens niet eens met de tendens die je op bokt vaak hoort dat het beter/knapper zou zijn om op trens door te rijden. Het is niet zozeer beter of slechter, gewoon anders. Daar hangt verder geen waarde aan. Ik heb niet meer respect voor iemand die zijn paard op een trensje fijn krijgt, als voor iemand die zijn paard net zo fijn voorstelt op S&T. Iemand die de stang nodig heeft om het paard door de baan te krijgen die laat nooit een echt fijn beeld zien.

ChristinaW
Berichten: 773
Geregistreerd: 16-02-06

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 19:12

Zep schreef:
Chrisy schreef:
ja precies, als je in een week niet veel gereden hebt en je hebt bijv. wedstrijd of hij wil even niet, dan is het wel idd even makkelijk om dat de stang er bij te doen..

Juist niet. Op het moment dat je meer kracht gaat zetten en de stang er meer bijpakt blokkeren ze vrijwel altijd alleen maar. Dan kun je juist beter een paar dagen op trens doortrainen tot ze weer fijn los zijn.


Waarom quote jullie mij nu telkens? ik zegt toch:
ik doe dat ook niet, maar ik bedoelde er mee te zeggen dan is dat idd wel makkelijk voor sommige misschien, maar ik rij zelf rijdook met trensje, als hij wil of niet wil.. en ik heb ook een hekel aan mensen die de stang nodig hebben het paard aan het lopen te krijgen.

ChristinaW
Berichten: 773
Geregistreerd: 16-02-06

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 19:16

Verder ben ik ooK met jou eens hoor Zep!

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 19:18

In welke klasse rijd je nu chrisy?

'maar ik bedoelde er mee te zeggen dan is dat idd wel makkelijk voor sommige misschien' zo komt het niet over Bloos denk dat mensen je daarom quoten

Ik rijd maar L1 met mijn eigen paard, maar trainde wel vaak de Z paarden op de stallen waar ik gewerkt heb met S&T

ChristinaW
Berichten: 773
Geregistreerd: 16-02-06

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 19:22

haha dan zeg ik het zeker wat te onduidelijk Lachen haha *sorry*
Paard waar ik nu op rij is Z-drs/spr.. rijd hem thuis Z drs, maar niet officieel omdat ik nog moet starten..

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 19:25

Chrisy schreef:
haha dan zeg ik het zeker wat te onduidelijk Lachen haha *sorry*
Paard waar ik nu op rij is Z-drs/spr.. rijd hem thuis Z drs, maar niet officieel omdat ik nog moet starten..


maar je traint hem dus ook met S&T?
in welke klasse ga je starten Lachen

ChristinaW
Berichten: 773
Geregistreerd: 16-02-06

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 19:29

m'n vriend rijd zelf ook hoger met hem, en die rijd hem gewoon ook op een dubbelgebroken trensje.. en daar kan hij makkelijk enkele lichte tour oefeningen mee doen.. maar voor rest spring hij, maar je hebt niet eens de strang nodig. Verschilt misschien per paard, maar een 'goede ruiter' moet een paard makkelijk op een trensje laten kunnen lopen in de hogere sport.

Nimmedor: Nee ik niet Lachen hebben we trouwnes niet eens haha ik rijd hem gewoon met dubbelgebroken argetaan bitje.. ik start hem niet hoger, want heb zelf niet eerder Z gereden zeg maar.. dus dan maar gewoon in de B starten Lachen

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 19:35

Chrisy schreef:
m'n vriend rijd zelf ook hoger met hem, en die rijd hem gewoon ook op een dubbelgebroken trensje.. en daar kan hij makkelijk enkele lichte tour oefeningen mee doen.. maar voor rest spring hij, maar je hebt niet eens de strang nodig. Verschilt misschien per paard, maar een 'goede ruiter' moet een paard makkelijk op een trensje laten kunnen lopen in de hogere sport.

Nimmedor: Nee ik niet Lachen hebben we trouwnes niet eens haha ik rijd hem gewoon met dubbelgebroken argetaan bitje.. ik start hem niet hoger, want heb zelf niet eerder Z gereden zeg maar.. dus dan maar gewoon in de B starten Lachen


veel su6 alvast!
heb even in je profiel gespiekt, knappe vent hoor *LOL*

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 19:36

paard bedoelde ik hoor Knipoog
haha

ChristinaW
Berichten: 773
Geregistreerd: 16-02-06

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 19:56

hahaha ja dankje! Lachen ja hopen dat het goed gaat in de wedstrijden.. je kan nooit alles voorspellen, iig jij ook veel suc6 in de wedstrijden Knipoog

livvy
Berichten: 614
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Noord Beveland

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:58

Dat is afhankelijk van het paard.. Mijn eigen paard heb ik in het Z gereden zonder stang en trens, die liep van zichzelf al lekker opgericht. Ik rijd nu een ander paard waarmee ik inmiddels Z-startgerechigd ben, die ga ik wel met stang en trens rijden. Toch vind ik dat je in de training moet afwisselen en niet standaard stang en trens in hangen, voor een paard is dat toch een hele mond vol!

ChristinaW
Berichten: 773
Geregistreerd: 16-02-06

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 18:46

ja precies, dat is het ook. ik rij dus ook gewoon met trens en mijnes loopt ook gewoon daarmee opgericht..

Jenny_Moon
Berichten: 65
Geregistreerd: 13-05-06

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:03

latzer als je hoge sit en een rustige hand hebt wel

_spirit_

Berichten: 163
Geregistreerd: 30-09-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:11

kijk.. opzich vind ik het mooi. een s&t maar het lichter aan of je niet hard in je handen ben.. want een s&t is toch nu scherper..

ik rij nu m1 en m2 maar me paard is al z2 geweest.. en ik rij vaak paarden die ZZ licht zijn enzo..

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:56

Is per periode verschillend. Het eerste wp in het Z1 heb ik op trens gereden (had ik altijd al tegen mezelf gezegd, de 1e gaan we zowiezo op trens halen!). Toen heb ik een tijdje op S&T gestart, waaronder 2 küren waar ik blij was dat ik de stang erbij had omdat ze toch wel erg heet werd van de muziek en de aankleding etc. In de training gewoon het trensje erin, behalve met lessen of als ik wat proefgerichter aan de gang wilde. Op een gegeven moment voelde ik geen positief verschil meer op de S&T dus die hangt nu ergens in de zadelkamer Clown en de laatste 3 proeven heb ik gewoon op trens gestart ook. Ik zie wel wanneer ik 'm weer een keer pak, bevalt ons prima op trensje Ja!

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:55

Ik denk dat dat per ruiter verschilt en niet per paard. Ik zie er vaak genoeg een paar in de M2 rond hobbelen die hun handen geen moment stil hebben. Zulke ruiters kunnen beter op hun trensje verder rijden.

Daarbij heb ik meer respect voor de mensen die tot de Z2 op hun trensje blijven rijden. Tegnwoordig hangt iedereen er maar stang in. Dat vindt ik niet kunnen. Je moet wel kijken of het bij jouw en je paard past

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Re: Wel of niet met Stang&Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:25

Ten eerste ben ik het er niet mee eens dat het knapper is om je paard op trens door te blijven rijden. Een stang is niet bedoeld om meer kracht te kunnen uitoefenen maar om preciezer te werken. Ik vind het veel knapper als een ruiter goed met S&T om kan gaan en het paard én helemaal los door het lijf blijft lopen op hoog niveau én ook nog spectaculair loopt. Dan wanneer een ruiter met trens op hoog niveau rijdt en het paard zijn oefeningen wel doet maar de puntjes niet op de "i" staan en het technisch niet speciaal is.

Het verschilt natuurlijk per paard, hoe het paard op de S&T reageert en aan de combinatie, hoe de ruiter ermee omgaat en of de ruiter onafhankelijk genoeg zit om correct met een S&T om te gaan. Veel ruiters denken namelijk onafhankelijk te zitten, maar slechts weinig ruiters doen dat ook.

Een S&T kan een bijzonder toegevoegde waarde aan het rijden brengen om het net even iets spectaculairder, preciezer, gedetailleerder en correcter afgewerkt te laten zijn.

Pas doen als de combinatie er klaar voor is, dus niet alleen het paard maar vooral de ruiter!