Kan jij drijven??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 20:28

Vandaag ben ik weer eens even goed op mijn plek gezet. Ik rijd al een tijdje een paard bij voor de manege waar ik sta, omdat hij eigenlijk te gevoelig is om in de lessen mee te lopen. En het is ook een ontzettende draak, dus ja, hij stond daar maar de hele dag.
Ik rijd hem gewoon in de lessen mee, en een paar keer per week gewoon voor mezelf. Vandaag ging ik rijden toen mijn instructrice één van de merries aan het longeren was ( waar ik overigens ook heel graag een keertje op zou klimmen, want dat beest is echt jammie Haha! )
Maar goed, mijn paard vloog dus constant in de staak. Dus heeft ze me even aan de longe gepakt. Er ging werkelijk een wereld voor me open: ik was weer lekker bezig geweest de laatste tijd. Niet alleen zat ik totaal verkrampt, ik kan gewoon echt niet drijven. Het lijkt wel of ik mijn spieren verkeerd getraind heb. Ik kan alleen aandrijven met mijn hak of met de achterkant van mijn laars, en niet mijn kuit er aan houden. Echt raar, ik rijd al 18 jaar paard en dit is dus nog nooit tegen me gezegd. Dat is toch te bizar voor woorden? Ik rijd van alles met sporen, terwijl ik dus blijkbaar mijn kuit niet eens correct gebruik. Ik had dus altijd wiebelbenen en kapstokken en nu weet ik hoe het komt. Ineens reed ik ook geen sloom paard meer dat naar mijn been trapte, hij liep gewoon zelf: ruim tactmatig, door zijn lijf.
ALs ik hier de gemiddelde foto op HAW zie, denk ik echt dat we allemaal wel wat lesjes aan de longe kunnen gebruiken. Hoe vaak zie je geen kapstokken voorbij komen. Als je kapstokken hebt kun je dus nooit je paard goed aandrijven, dus nooit vanachter aan het werk krijgen en dus nooit door zijn lijf nagevelijk rijden.
Ik sta er nog steeds versteld van dat geen van mijn instructeurs hier ooit iets over gezegd heeft ( behalve dan "tenen naar binnen" zonder enige uitleg of correctie ). Morgen ga ik weer lekker even aan de longe rijden met mijn oogjes dicht, heerlijk gevoel een paard dat echt loopt Haha!

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:30

Ik heb ook altijd geleerd: Tenen naar buiten draaien. Maar als je dat 5 jaar achterelkaar doet (rijdt vanaf mn 6e zat toen op mn eerste manege) en dan moet je bij je volgende manege ineens totaal anders, gaat dat moeilijk (tenen naar binnen is wel correct) Nog steeds is het moeilijk (rijd niet meer bij een manege heb eigen paardjes) om mn voeten naar binnen te houden. Ik heb inmiddels ook de goede beenligging te pakken, sinds 2 weken geleden (komen ze ook lekker op tijd mee, rijd al weet ik hoe lang, krijg ik nu pas de juiste beenligging geleerd... fijn! Maar t gaat dus steeds beter Lachen

Elisa2

Berichten: 38106
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:55

Ja ik kan drijven met een stil been,en ja ik ben het er mee eens dat veel mensen het niet kunnen omdat het ze nooit goed geleerd is.

Anoniem

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:03

Ik ben er 3 jaar geleden nogal mee op de koffie gekomen. Ik had ook altijd kapstokken (geen extreme, maar genoeg om geen stille beenligging te hebben) totdat ik voor iemand een zéér voorwaarts paard ging rijden. En toen kwam ik erachter, dankzij mijn toen nieuwe zeer kundige privé instructrice, dat ik bij het lichtrijden mijn benen absoluut niet stil kon houden. En het paard was uitstekend aan het been... ik heb de hele bak gezien toen, omdat het paard mijn tegenstrijdige signalen niet kon begrijpen (ik probeerde hem terug te rijden met mijn zit, terwijl mijn benen hem voortdurend vertelden dat hij harder moest.)
Tot mijn instructrice op het lumineuze idee kwam om mijn knieën aan het zadel te houden en mijn heupen te ontspannen... en toen ging het lang zo hard en hoog niet meer...
Nu, 3 jaar verder gaat het een stuk beter. Ik zou nog altijd niet met sporen gaan rijden, omdat ik een stille beenligging nog altijd niet durf garanderen. Maar de paarden die ik nu rijden, zijn veel ontspannener, beter te rijden, beter aan het been... veel makkelijker nageeflijk. Er is echt een knop in mijn hoofd omgegaan toen.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:08

Begint te komen bij mij. Maar moet zeggen dat het wel van het paard afhangt.

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:15

Het klinkt me inderdaad erg bekend in de oren..
Vooral bij Chuwaz heb ik erg kapstokken en drijf ik erg met m'n hak. Dit komt ook een beetje door het (niet zo fijn zittende zadel) omdat ik m'n knieen niet goed kan aanleggen daar. Maar ook natuurlijk omdat ik al 8 jaar zo rijd. En het dan afleren is behoorlijk moeilijk..
Ga dit topic eens even volgen of er nog goede tips komen om je been netjes te houden zodat je netjes kan drijven. Lachen

Myfairytale
Berichten: 5425
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:22

Ik ben er nu ook erg mee bezig, maar vind het nog wel moeilijk... ga het ook maar even volgen voor tips. Knipoog

HappyH

Berichten: 328
Geregistreerd: 06-08-05

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:31

Wat ik jammer vind, is dat veel mensen misschien wel juist door het spoorgebruik de benen verkeerd gaan gebruiken. Ik zie het helaas vaak dat mensen iedere stap de sporen bewust of onbewust tegen het paard prikken. Dat gaat in veel gevallen gepaard met een opgetrokken hak.
Wat goed erleyne dat je je er nu van bewust bent, dan kun je ermee aan de slag. Het verschil heb je al kunnen ervaren.
Als je been niet op de juiste plaats drijft spreek je ook niet de juiste spieren aan bij het paard. En kun je niet tot het ideaal beeld komen. Al bestaat het perfecte paard en de perfecte ruiter in mijn ogen niet...... Ik denk dat iedereen wel verbeter punten heeft.

Misschien helpt veren in de enkels of zonder beugels rijden. Als je je hak optrekt creër je waarschijnlijk een verkeerde druk op je knieën en dat werkt weer door naar de rest van je houding.
Laatst bijgewerkt door HappyH op 30-11-06 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 22:35

Ja inderdaad, bij mij is het ook echt verslechterd door mijn sporen heb ik het idee.
Ik moet trouwens erg denken aan een meisje bij ons op stal die d'r paard niet kan houden in de galop. Ik keek een keertje mee: inderdaad elke sprong die sporen in de ribbenkast. Jammer dat mensen zo ondoordacht bezig zijn.
Ik ben erg blij dat ik er steeds meer achter kom dat er nog heel veel te leren is ( hoewel het soms ook frustrerend is )

HappyH

Berichten: 328
Geregistreerd: 06-08-05

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:40

Maar bewust paardrijden en geconfronteerd worden met je eigen fouten werkt bij mij juist motiverend. Ik wil daardoor juist nog veel meer mijn best doen, vooral voor het welzijn van het paard. Ik heb aan het paard dat ik rijd gemerkt dat je pas lekker kunt rijden op het moment dat zowel paard en ruiter in balans zijn en beide zich kunnen ontspannen. En als het goed gaat is dat zo'n gaaf gevoel dat ik dat steeds weer en steeds langer en beter wil bereiken.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 22:43

Inderdaad dat gevoel krijg ik er meestal ook van, maar soms word ik er wel een beetje moedeloos van dat ik het blijkbaar nog voor geen meter kan.
Maar ik denk er tenminste over na, ik zie genoeg andere die kritiek simpelweg niet willen horen en lekker zelf verder klooien. Ach, dat moeten ze natuurlijk zelf weten, alleen jammer dat ze nooit kunnen voelen hoe het ook kan.

anniek_uc

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Utrecht.

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:45

Ik kan mijn tenen naar binnen houden, maar ik druk vaak te erg mijn hak uit waardoor ik met springen mijn paard tegen zit (dan zit je niet genoeg mee. En ik heb heel erg last van wiebel benen, op deze stal is dat ook pas voor het eerst gezegt. Ik rijd dus al 9 jaar zo en nu moet het ineens anders. Dat is heel moeilijk.
@happyH als iets fout gaat heb ik ook altijd dat ik het beter wil doen dus meer gemotiveerd word. Vooral om daarna te laten zien dat we het wel kunnen.!

Ik heb vandaag dat dus in de les gehoord en we hebben er op gelet, en je merkt gelijk dat je je paard beter aanvoelt. Ik zat veel beter mee en kon veel beter aanvullen.
Wat voet houding en gebruik wel niet allemaal kunnen doen, en hoe fout de meesten het eigenlijk wel niet doen.
Maar vaak begint de fout al bij de manege's (niet om manege's aftekraken) maar daar word gezegt om harder te gaan geef hem maar een schopje, dus krijg je losse zwabber benen en tenen die naar buiten steken omdat ze met de hak schoppen.

HappyH

Berichten: 328
Geregistreerd: 06-08-05

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:03

Het probleem met paarden die in een bepaalde houding gedwongen worden of verkeerd worden gereden, vroeger of later problemen/blessures krijgen. Dat alleen zou al stimulans genoeg moeten zijn.

Als je je hakken "vastzet" en zo dus ook verkeerde spanning creeërt, helpt misschien ook het "veren" in de enkels en rijden zonder beugels. Als je wel met beugels rijdt deze eventueel een gaatje langer? En niet teveel de tenen naar binnen draaien.

Elisa2

Berichten: 38106
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:18

zitlessen zonder beugels is denk ik ook een goede oefening.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:11

ik heb niet echt stille benen, maar ben er heel erg op aant letten... expres mijn been losser als ze reageert, zodat ze aan het been komt, want mevrouw vindt het leuk om vooral heeeeel erg terug te komen in het tempo. als ik voel dat ze ietsje terug komt, dan zet ik haar stil, en dan draaf ik weg. ze moet weten dat ze moet reageren op mijn been. tegen de tijd dat ze dat weer door heeft (duurt meestal een minuut of 20) wordt ook mijn beenligging stiller en kunnen we rustig werken...

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:15

HappyH schreef:
Maar bewust paardrijden en geconfronteerd worden met je eigen fouten werkt bij mij juist motiverend. Ik wil daardoor juist nog veel meer mijn best doen, vooral voor het welzijn van het paard. Ik heb aan het paard dat ik rijd gemerkt dat je pas lekker kunt rijden op het moment dat zowel paard en ruiter in balans zijn en beide zich kunnen ontspannen. En als het goed gaat is dat zo'n gaaf gevoel dat ik dat steeds weer en steeds langer en beter wil bereiken.


Veren in de enkels is onmisbaar! Probeer maar eens door te zitten en je enkels stijf te houden. Dan kun je niet netjes blijven zitten.

Sannii
Berichten: 543
Geregistreerd: 08-09-06

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:17

Hangt bij mij ook wel van het paard af => voel ik me er relaxt op of niet..

Misty12

Berichten: 7058
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:22

Toen ik mijn paard kreeg (vorig jaar september) heb ik echt moeten leren om mijn benen stil tegen het paard aan te leggen en drijven met je kuit. Zij was zo ontzettend gevoelig op je been dat bij de minste druk zij al weg spoot. En als je dan wiebelbenen hebt, zie je alle hoeken van de bak wel. Nu is ze een stuk rustiger in haar hoofd en is niet meer zo gevoelig op het been. Maar ik heb er wel van geleerd.

Kelschrover
Berichten: 54
Geregistreerd: 30-09-05

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:22

Wel grappig om dit te lezen. Ik heb dus pas ook zoiets gehoord, waar ik me helemaal niet bewust van was.
Mijn beenligging was te ver naar voren. Ik had geen rechte lijn van heup knie naar teen. Mijn nieuwe instructrice zegt dat ik graag lui zit. hahahaha.
Waarom heeft nooit eerder iemand dit tegen me gezegd? Mensen moeten wel opbouwende kritiek durven geven. Daar leer je alleen maar van.

Snippergroen

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:45

Heeyy,, wat bedoelen jullie precies met kapstokken? ik heb ook het ' kan me been niet stil houden' probleem Tong uitsteken mijn knieen heb ik wel los....

Kelschrover
Berichten: 54
Geregistreerd: 30-09-05

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:49

Je hebt kapstokken als je je tenen naar buiten draait. Alsof je er een jas over kunt hangen zeg maar.

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:52

ik rijd nu 7 jaar en heb een maand geleden commentaar gekregen over: het verkeerd op stijgen? ik keek de staleigenaar echt heel scheef aan van wat zegt u nu ? maar goed hij zei me dat ik verkeerd op stapte en het was nog zo ook. Heb ik ong. 5 manege's gereden en heb het daar ook zo geleerd (!!) en in 1 manege is er gewoon niets op gezegdt, als ik hier over na denk voel ik me echt wel klxxte.. Verkeerd op stijgen komaan zeg! ik rijd 7 jaar heb een eigen paard en ik stijg verkeerd op. leuk om dat te zeggen hé!. Lachen ben nu volop aan het oefenen. en heb eindelijk durven vragen aan m'n lesgever van Hoe komt het dat Lachen weet nu ook weer veel meer Lachen Echt poedersuiker die manege's.. Geef mij maar een privé lesgever/ privé stal / Privéles Lachen

Kelschrover
Berichten: 54
Geregistreerd: 30-09-05

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:54

SOET schreef:
ik rijd nu 7 jaar en heb een maand geleden commentaar gekregen over: het verkeerd op stijgen? ik keek de staleigenaar echt heel scheef aan van wat zegt u nu ? maar goed hij zei me dat ik verkeerd op stapte en het was nog zo ook. Heb ik ong. 5 manege's gereden en heb het daar ook zo geleerd (!!) en in 1 manege is er gewoon niets op gezegdt, als ik hier over na denk voel ik me echt wel klxxte.. Verkeerd op stijgen komaan zeg! ik rijd 7 jaar heb een eigen paard en ik stijg verkeerd op. leuk om dat te zeggen hé!. Lachen ben nu volop aan het oefenen. en heb eindelijk durven vragen aan m'n lesgever van Hoe komt het dat Lachen weet nu ook weer veel meer Lachen Echt poedersuiker die manege's.. Geef mij maar een privé lesgever/ privé stal / Privéles Lachen


Hoe steeg je verkeerd op dan?

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:57

Wel ik stond naast het paard (linker kant welliswaar)stak mijn linker been in de stijbeugel en hup ik zat. Geen schade voor het paard etc. ging mooi zacht gaan zitten enzo. dus opzicht niet zo erg maar ik vidn je moet het toch op de juiste manier doen toch? Ik heb het dus echt wel zo GELEERD echt schandalig.

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re: Kan jij drijven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:00

Ik rijd nu 11 jaar, en heb nu ook voor het eerst dat iemand hamert op mijn ellebogen. Ik had ze nooit in een hoek van 90 graden en ze bewogen vooral mee met het paard. Waardoor ik hem dus stoor in zn beweging en in zn mond. maar probeer dat maar ineens te veranderen! PHoe valt niet mee Bloos