scherper bit

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bambolina

Berichten: 2097
Geregistreerd: 16-11-06

scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 00:24

ik heb dit al eens op een andere site geplaatst en kreeg toen hele goede reacties. wat vinden jullie van deze uitspraak:

"Mijn paard/pony luistert niet naar mij, dus koop ik een scherper bit voor hem/haar"

Zelf ben ik daar erg op tegen. Het probleem ligt bijna altijd bij de ruiter, en niet bij het paard. De problemen worden dan alleen maar erger met een scherper bit.. dan heb je een grote kans dat het paard er door de pijn gewoon doorheen rent.

maar wat vinden jullie?

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 00:27

absoluut mee oneens. Ik heb er zelf ook wel eens een scherper bitje ingehangen omdat mijn vp continu bleef doordrammen ( was maar 1 week). Dat doet hij nu niet meer. heb het hem ook grotendeels afgeleerd, door consequent te blijven rijden. Maar had net het laatste zetje nodig, om hem ook te overtuigen. Rij nu weer met een dubbelgebroken bitje (erg dik, en vrij zwaar dus ligt erg stil in de mond)

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 00:30

Ik heb een paard gereden dat enkel voor de kar had gelopen op een Liverpoolstang. In een wilde bui ging ik erop zitten, hing ik er een leuk trensje in... en reageerde ze dus totaal niet. De omschakeling was veel te groot. Toen heeft ze tijdelijk op een scherp bit met scharen gelopen. Ik kreeg wel reactie, maar toch was ook dat het niet helemaal. Terug naar de normale trens, wat inmiddels veel beter ging. Helaas beleef de aanleuning onrustig. Nu hangt er een ongebroken trens in (deze werkt trouwens nog lichter in dan een gebroken trens). Ik ben er achter gekomen dat ze dat bewegelijke in haar mond gewoon niet gewend was en er ook niet aan kan wennen.

Moraal van mijn verhaal: een ander bit kan wel degelijk helpen, en of dat nu 'bij toeval' een scherper of minder scherp bit is. Het moet natuurlijk maar net bij het paard en zijn of haar mond passen.

Bambolina

Berichten: 2097
Geregistreerd: 16-11-06

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 00:40

daar zit wel wat in..
ik rij zelf met een dubbelgebroken bit, ik reed eerst met een normaal trensje, maar ik merkte dat het rijden niet zo fijn ging. ben ik het gaan vragen aan iemand die er verstand van had, die zei dat het bit waarschijnlijk tegen het gehemelte van mijn pony drukte, dus heb ik een dubbelgebroken bitje geprobeert, ging echt prima! Lachen

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 08:46

Mijn paardje loopt beter op een enkel gebroken bit, maar ik hou het probleem van remmen, dat kan ie niet zo goed, of in ieder geval een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele lange remweg...
Probeer zo consequent mogelijk te zijn, ho=ho maar hij wil dr na twee jaar nog steeds niet helemaal aan. Ik moet dan zo hard trekken (diep zitten, zwaar maken, dat is echt niet genoeg...) dat ik weleens denk, een scherper bit zou misschien de oplossing zijn....

Maar nadeel is, de bitten zijn altijd zo duuuuuuuurrrrr, ff proberen...

MaraYvette
Berichten: 3800
Geregistreerd: 22-12-03

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:00

al kan t het soms nodig lijken als je met je paard een goede band hebt lijkt t me niet nodig....
uitzonderingen zijn dan wel bijv op buitenrit en je paard moet wennen en heeft neiging dwars door je heen te lopen ofzo dan kan ik het me voorstellen..maar gewoon in de bak? nee als t paard vertrouwen in je hebt is het niet nodig maar goed elke situatie is anders een eigen paard is anders dan n manege paard moeilijke discussie

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:48

Jeps, een veelgehoorde uitspraak. Nog een graadje erger vind ik "ja, hij rent door z'n bit heen, dus ik hang er een scherper bit in!" Imo verleg je het probleem er alleen maar mee, je lost niets op. Want wat als paardlief ook door het nieuwe bit blijkt heen te rennen? En wie wordt er de dupe van? Geef nog maar eens een fikse ruk aan de teugels om hem tot staan proberen te brengen; paard spert de mond open om zich aan de pijn te onttrekken, maar ook dat lost een sperriempje in een handomdraai op...

Van de website van paardnatuurlijk.nl: Zeker in deze moderne tijd zijn we eraan gewend geraakt dat we alles onder controle hebben. Het is ondenkbaar dat je in de auto op de rem trapt maar dat het ding niet thuis geeft, en als het je overkomt blijkt het een zeer beangstigende ervaring te zijn. Zaken die zich aan onze controle kunnen ontsnappen boezemen ons enorme angst in: "verlies van controle" is voor de meeste mensen het meest angstwekkende wat ze kan overkomen.
Behoud van controle is dus essentieel. Om de controle te kunnen behouden vervallen we, door allerlei psychologische en evolutionaire achtergronden, al snel in het willen toepassen van "dwang". Het bit lijkt daartoe het geeigende middel te zijn, en de commercie springt hierop gretig in, getuige het assortiment aan bitten wat je in de gemiddelde ruitersportzaak aantreft. De meeste bitten zijn voorzien van "controleverhogende" aanpassingen, zoals hefbomen en dergelijke.
Paarden zijn echter geen dieren die zich gemakkelijk overgeven aan dwang; ze blijken, eveneens door evolutionaire achtergronden, lijnrecht tegen dwang te willen ingaan. Dat talloze paarden zich aan de controle van het bit weten te onttrekken is bovendien ook geen geheim meer. De vraag is dan ook of het bit, toegepast als dwangmiddel, wel voldoet. En als het bit zo slecht als dwangmiddel werkt, moet je het dan nog wel gebruiken om je rijtechnische problemen op te lossen?

Nu rijd ik sowieso bitloos, en hoe langer ik er over nadenk, hoe vreemder ik het vind een stuk staal in de mond van een paard te stoppen. Rijtechnisch moet er inderdaad eens wat beter naar eigen vaardigheden gekeken worden, want waar er twee vechten, hebben er twee schuld!

Marigold

Berichten: 12621
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:53

mijn paard loopt door een gebroken bustrens heen, ik probeer het nu dadelijk op hackamore, als dat niet wil dan wil ik op bitloos.
ze gaat gewoon tegen een bit in, en vechten maakt het bij haar alleen maar erger.
als ik er een scherper bit in hang, dan heb ik denk ik eerder kans dat ze haar mondhoeken verwond, dan dat ze echt luisterd.
lief paard hoor verder, echt super braaf beest.

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:35

Marigold schreef:
mijn paard loopt door een gebroken bustrens heen, ik probeer het nu dadelijk op hackamore, als dat niet wil dan wil ik op bitloos.


Kom ik weer met mijn Paardnatuurlijk.nl Haha! "Er zijn globaal gezien twee soorten bitloze optomingen: de communicatiemiddelen en de dwangmiddelen.
Ook op het gebied van bitloze optomingen zijn er helaas lieden die nog niet goed begrepen hebben waar het om gaat en allerlei vernuftige knijp-, prik-, en hefboomconstructies hebben verzonnen. Hoewel deze vernieuwde martelwerktuigen enkele nadelen van het bit omzeilen introduceren ze weer geheel nieuwe problemen: zo is al gebleken dat het neusbot van een paard uiterst breekbaar is... Een algemene regel is dat je constructies die voorzien zijn van hefbomen en andere tortuurinrichtingen beter links kan laten liggen."

Waarom een hackamore en niet een 'gewoon' bitloos hoofdstel?

Marigold

Berichten: 12621
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:13

ja, ik kon een hackamore overnemen en dacht ik probeer het eens.
ik weet toch dat het niet onder bitloos valt, maar ja, het is gewoon een probeersel, ik rijd nog bijna nooit hoor, en straks alleen recreatief.
ik hoop gewoon iets te vinden waarop ze zich straks altijd laat sturen, zodat ik op de momenten dat het moet, zekerheid heb.

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:05

ik rij af en toe ook met hackamore. In de bossen is hij daar een stuk prettiger mee te rijden dan met een bitje. Ik heb de teugels dan gewoon met een los contact vast. hoef er eigenlijk niets voor te doen. en het paard vindt het prettig. Met bit is hij ook heel braaf en zo, maar af en toe is een hackamore ook voor mijn ontspanning fijn om mee te rijden. Helemaal bitloos, weet ik niet. Heb ik geen ervaring mee, maar als ik met een halstertje rij (voor de grap) dan gaan hij alleen maar rennen. Ik heb verder geen problemen met een bit, dus ga ook geen geld uitgeven om helemaal bitloos te proberen. Als er iemand in mijn buurt woont die zo'n optoming heeft, zou ik het wel een keer willen proberen! Woon onder eindhoven Haha!:D

Ineke2

Berichten: 33180
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 17:42

Ik ben het oneens met die stelling. Zoiezo omdat ik vind dat als je paard "door het bit heen rent" je beter les moet/kunt nemen om zo te leren anders met je paard te communiceren tijdens het rijden.

Een bit werkt nou eenmaal niet hetzelfde als een rem pendaal in een auto Clown

Het kan wel zo zijn dat je paard bijvb een dubbel gebroken trensje prettiger vind of juist een ongebroken trens etc... Dat verschilt een beetje per paard en ook de mond van het paard. Sommigen hebben bijvb een laag verhemelte dan zijn niet alle bitten prettig.

Bitloos is leuk en ben ik ook wel van plan om af en toe te gaan doen, maar als je dressuurwedstrijden rijd moet je wel gewoon met bit rijden, dus ik ga niet volledig over op bitloos.

Tatort
Berichten: 1337
Geregistreerd: 28-09-05

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:33

Ik reed met een enkelgebroken bustrens en ben toen met een zachter bit gaan rijden en daar reageerde mijn paard veel beter op.

Ben het echt totaal met je eens Knipoog

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:53

=>RT-D

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:36

En bedankt he Katleen Clown

Ik zou niet snel een scherper bit inhangen omdat ik mijn paard niet op de rem krijg. Dan kijk ik eerder naar het rijtechnische aspect.
Pasgeleden was ik wel blij met de wissel van trens: bij een paard dat op een dik en zwaar koperen watertrensje liep. Ik heb die overgezet naar een iets dunner en veel lichter RVS watertrensje (eigenlijk omdat ik een nieuw hoofdstel kocht en een zelfde bit niet gevonden kreeg in RVS) en het paard dat voorheen heel angstig voor de hand was durfde gelijk naar het bit toe te lopen en loopt nu gewoon lekker in de aanleuning.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:52

Ik ben van mening dat je best wat bitten mag uitproberen voordat je pas weet waar je paard het best op loopt.. Maar ik vind niet dat scherpe bitten, of hefboomwerkende bitten noodzakelijk moeten zijn om je paard in de hand te houden, inprincipe zou je ook zonder bit je paard moeten kunnen rijden, alleen om iets meer grip te hebben, hebben we een bitje in. maar niet om kracht op uit te oefenen, een paard moet op bijna niks nagevelijk lopen en heel licht in de hand zijn, is die dat niet. is er iets mis met jouw aanleuning, niet met het bit. natuurlijk loopt het ene paard beter op ene bit dan de ander, ik heb met mijn fries op dubbelgebroken bustrens, liep ze niet lekker op, toen op ongebroken bustrens, toen op dubbel gebroken kneveltrens, toen op ekel gebroken bit met kopere rolletjes en nu en enkel gebroken bustrens. hier loopt ze wel het beste op ben ik van mening, maar al deze bitten zijn redelijk vriendelijk.

Maar welk bit je ook gebruikt. ook een dubbel gebroken bit kan scherp zijn als je hem verkeerd gebruikt.

Elisa2

Berichten: 38103
Geregistreerd: 31-08-04

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 17:14

Er is zo'n uitspraak bekend in de dressuur over dit,ik weet hem niet precies meer,maar ongeveer ging het zo: "Het begin van bittenwisselerij,is het einde van de rijderij." En daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Norway_girl

Berichten: 2046
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Noorwegen

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:20

Ligt eraan vind ik. Ga eerst kijken waar de fout ligt. Meestal bij de ruiter zelf, maar zoniet kan je er gerust een ander bit in doen. Maar ga eerst een kijken Knipoog

Anoniem

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:22

99 van de 100 keer gewoon RT op te lossen.
Maar mensen zijn te haastig, willen niet naar hun eigen onkunde kijken.
Dus moffelen hun onkunde maar weg door een scherp bit onder de noemer oplossing.
Maar het symptoom bestrijding, niet meer, niet minder.
En een paard wat later niet meer te rijden is op een gewoon bit.

Tja, het is maar wat je wilt...

Norway_girl

Berichten: 2046
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Noorwegen

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:25

runningkawa schreef:
99 van de 100 keer gewoon RT op te lossen.
Maar mensen zijn te haastig, willen niet naar hun eigen onkunde kijken.
Dus moffelen hun onkunde maar weg door een scherp bit onder de noemer oplossing.
Maar het symptoom bestrijding, niet meer, niet minder.
En een paard wat later niet meer te rijden is op een gewoon bit.

Tja, het is maar wat je wilt...


Ben ik met je eens! De paarden krijgen dan snel de bijnaam: "hard in de mond"

Anoniem

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:29

Worden ze ook
Taak aan de ruiter om dat er weer uit te krijgen.

En de ruiters maar vast houden en het paard niet aan het been hebben.
Hoe kan dat nu toch dat hij vasthoud, hangt enz enz??

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:31

De grens is moeilijk te trekken. Ik rij wedstrijden met een wat dunnen bit dan waar ik thuis mee rij (beide bustrens) zodat ik net wat meer in te brengen heb in een vreemde omgeving. Verder reed ik eerst met een dubbelgebroken, maar daar liep ze te veel met een valse knik mee, dus daarom nu enkelgebroken. Een beetje bitten testen kan geen kwaad als je ook maar aan het rijtechnische blijft denken. Het mag niet zo zijn dat je niet kunt 'remmen' op een normaal bit en daarom maar een schaar er in hangt. Als het is om van iets redelijks iets goeds te kunnen maken vind ik het wel ok.

Anoniem

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:34

Imo kun je best eens kijken waar je paard fijn op loopt.
En dan denk ik aan gewone trenzen.

Maar ga je met hefboom bitten enzo klooien, mag je wel eens nagaan waarom

Marigold

Berichten: 12621
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:24

@runninkawa, ik geloof het wat je zegt dat het bijna altijd rijtechnisch is op te lossen, maar ik ben zelf wel heel benieuwd wat ik dan ga leren als ik les zou nemen.
mijn merrie kan dus met gemak door al mn hulpen heen 'buffelen' om het zo te zeggen, ik heb ook niet echt veel rij ervaring, en hang er daarom geen scherper bit in.
maar kan je niet hier wat opschrijven, wat zou kunnen helpen?
dus wat ik rijtechnisch mogelijk anders moet doen?

Anoniem

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:32

Dat is erg moeilijk te zien zonder de combinatie irl te zien.
Heel vaak geeft een paard al tekenen van niet gaan luisteren, voordat hij er echt van tussen gaat.
Op dat moment moet jij hem al voor zijn.
Want paardrijden is eigenlijk, wie niet sterk is moet slim zijn. En een paard is nu eenmaal sterker.
Rijden op kracht is daarom nooit het antwoord Lachen

Waar heel wat fout gaat is dat een paard niet voldoende aan het been is.
Er moet 3x gedreven worden voordat het gewenste resultaat er is.
Of heel hard gedreven worden.
En met wat pech, moet dat om de 5 meter Lachen

Dus ga daar eerst maar een op letten, is het paard aan het been.
En in dat tempo blijft, totdat de ruiter zegt, nu wil ik een ander tempo.

Dan word er vaak teveel gedaan met de hand.
Zachter gaan, doe je met de zit.
Sturen, doe je met de zit.
En ook met het been, pas dan komen de teugelhulpen.
Maar veel personen hebben de teugelhulpen op de eerste plaats zitten (helaas leer je het zo ook op veel maneges)
Met fijne les, leer je dus ook je paard te rijden op je zit.

Dan heb je dus al weer veel meer te zeggen, want hij kan je bit al negeren, maar dan moet hij je zit en je benen ook nog eens negeren Lachen


Verder moet je meer specifieke vragen hebben, om al een beetje te kunnen antwoorden per pc.
Elk paard is anders.
Elk paard heeft zijn eigen dingen.
Maar de echte pure basis, paard aan het been hebben, ruiter die eerst rijd met zit, been en hand.
dat is op elk paard gelijk.