handen uit elkaar of bij elkaar?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 18:51

Heey
houden jullie je handen bij het rijden bij de hals of een beetje van de hals af?

Elisa2

Berichten: 38100
Geregistreerd: 31-08-04

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:34

meestal heb ik ze bij het vwnw rijden iets uit elkaar,en pas als ie lekker op 2 teugels loopt.Heb ik m'n handen zo naast elkaar als het hoort zeg maar.

SatisJ_
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-11-06

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:59

Ik heb m'n handen altijd bij elkaar, behalve tijdens het uitstappen, en afentoe als ik een moeilijk paard naar beneden moet rijden. Knipoog

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:09

Elisa2 schreef:
meestal heb ik ze bij het vwnw rijden iets uit elkaar,en pas als ie lekker op 2 teugels loopt.Heb ik m'n handen zo naast elkaar als het hoort zeg maar.


heb het zelfde.. en ik moet mijn handen leren dragen Haha!

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:24

Als ze met haar hoofd erg omhoog wilt komen of sterk wordt doe ik mijn handen uit elkaar loopt ze lekker dan heb ik aan elke kant van de schoft een hand zitten(er wel boven)

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:04

als ik mijn paard wat lager in stel zet ik mijn handen iets lager en iets meer uit elkaar, dit om het paard wat meer uit te nodigen, in "normale" houding en oprichting draag ik ze meer en houd ze bij elkaar.

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:08

Ik heb ook bij het los/vnwn rijden mijn handen een beetje uit elkaar.. Is in het begin gewoon makkelijker.. erna altijd netjes hoe het hoort (ofja dat proberen we dan Haha!)

Kit_for_ever

Berichten: 2632
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Derde doos aan de linkerkant

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:13

Losrijden iets breder, maar niet op mn bovenbenen zeg maar. en als ik ga opppakken dan doe ik ze gewoon weer richting elkaar. keurig naast elkaar

Trice

Berichten: 602
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:42

Ik denk dat ik ze zo'n 10 cm uit elkaar heb staan. Zo heb ik het ooit geleerd en ik vind het wel fijn.

Liveyourlife

Berichten: 220
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: Kampen

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:44

Ik probeer netjes bij elkaar, iets boven de hals, duimen naar elkaar wijzend, maar..... met losrijden toch vaak iets breder..

_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 19:11

Ik heb hetzelfde als bovenstaande reacties.
Maar dus je hoort je handen '' gesloten '' te houden? ( officieel )
want je ziet heel veel mensen op wedstrijden die hun handen uit elkaar hebben.

sofje
Berichten: 263
Geregistreerd: 04-09-06

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:40

Ik hou ze te ver uit elkaar.. Bloos
Probeer er ook op te letten, mja. Heb momenteel geen les en dan gaat het wat verslonsen Knipoog

pandabeertje

Berichten: 1615
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:52

Mijn tuiger moet ik erg vwnw rijden.

Van mijn ene intructie moet ik echt heel laag mijn handen houden.
(ergens bij mijn knieen. dit rijd voor geen hout)
Ik ben niet zo wilt van deze intructie, maar het is een verenigingsles dus heb het er maar mee te doen. Meestal rij ik in deze les een rijpaard van iemand anders.

En van mijn ander intructie wel met mijn handen uit elkaar en wat lager, maar dan niet zo extreem.
Vooral veel doorbuigen op de voltes om de paarden losser te maken. Dit werkt heel goed bij mijn tuiger.

Op momenten dat hij super los is en lekker vwnw loopt hou ik mijn handen wel op redelijk normale hoogte.

Als hij meer constand vwnw loopt ga ik meer aan mijn houding werken.

Het nadeel met een tuigpaard is dat ie wat lastiger naar beneden wil dan een rijpaard.
En heb je er even wat meer tijd voor nodig. Momenteel gaat ie wel lekker vooruit in de training.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:48

Ik houd mn handen een handbreedte boven de schoft en een handbreedte uit elkaar.
Dus geen bijzetteugelpositie!
Met losrijden heb ik mn handen weleens wat lager maar niet lager dan de schoft.

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:44

Bij elkaar, net iets boven de schoft. Heb het zo geleerd in de les en ik voel dat mijn paard beter reageerd dan wanneer ik mijn handen naar beneden doe

mirm

Berichten: 862
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:32

De mond van het paard is smal, dus moet je je handen bij elkaar houden, anders zit je eigenlijk tegenstrijdig te sturen! Als je handen wijd staan, weet het paard niet meer wat je van hem wilt!

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:38

In principe probeer ik ze altijd bij elkaar te houden ( soms lukt het alleen niet Knipoog ).
Mijn man vroeg pas aan me of ik wel goed reed, want hij zag allemaal mensen met hun handen heel laag en breed. Of ik het wel helemaal begrepen had...
Als je paard correct op twee teugels loopt en je stuurt met gewicht en been, kan je je handen gewoon naast elkaar houden. Alleen in wendingen de binnenhand eventueel iets van de hals, om de richting aan te geven. In theorie is het zo makkelijk, maar om het uit voeren, dan vliegen mijn handen nogal eens uit de bocht Bloos

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:49

Als je je handen laag en breed houd zet je ze als het ware "vast" het paard neemt dan misschien wel de gevraagde hoogte aan, maar meestal wordt de mond er niet zachter van.
Ik heb mijn handen als ik rechtuit rijd zon 15 cm van elkaar af en zon 5 tot 10 cm boven de schoft (dat is de bedoeling, lukt ook niet altijd). Alleen voor ophoudingen en stelling vragen verplaats ik mijn handen.
Op clubles moet ik soms proberen het paard wat hoger in te stellen. Dan moet ik mijn handen iets hoger houden. Het werkt op zich wel, maar het paard wordt er hartstikke zenuwachtig van, ze vind het verschrikkelijk moeilijk, mede omdat ze een best horizontale bouw heeft. dus dat zijn vaak maar kleine stukjes.
Heb vroeger ook wel vaak mensen gezien die hun handen laag en breed deden (zoals bijzet) maar dan moesten ze helemaal voorover leunen en zo kan je niet rijden. uiteindelijk zijn regeltjes er dus niet voor niets....

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:23

Citaat:
Als je je handen laag en breed houd zet je ze als het ware "vast" het paard neemt dan misschien wel de gevraagde hoogte aan, maar meestal wordt de mond er niet zachter van.


dat ben ik toch niet met je eens.
ik zet mijn handen tijdens het loswerken iets lager om mijn paard meer uit te nodigen naar beneden, dus meer neerwaarts. ik zet dan absoluut mijn handen niet vast, ik controleer daarnaast steeds door te ubberstrechen (moeilijk woord) of mijn paard zijn eigen hoofd wel draagt en ook dan gewoon in positie houdt.

ik begrijp btw wel wat je bedoeld maar ik vind niet dat dat per definitie gebeurd wanneer je je handen lager zet.

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 00:19

Als ik het over laag geplaatste handen heb zie ik altijd mensen die hun armen recht naar beneden houden en strakke polsen hebben. In dat opzicht zet je je handen wel degelijk vast.
Volgens mij kan je je handen dus ook niet lager dan naast de schoft plaatsen zonder vriendelijk te blijven (ligt ook aan hoe lang je armen zijn). Als jij (marloezzke) dat doet dan heb ik geen commentaar.
Uberstreichen (dat is toch even helemaal geen contact?) lijkt me een prima manier om te zien of het paard goed loopt.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 00:47

misschien dat ik er wel even bij moet zetten dat ik hierbij iets verlicht ga zitten, dus dan kom je wat eh lager uit dan wanneer ik recht op zit, heb gewoon een knik in mijn arme dus geen strakke armen.
uberstrechen is idd het contact wegnemen.

Frederika

Berichten: 472
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: den haag

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 00:53

ik heb mijn handen daar waar ze nodig zijn, uiteraard meestal boven de schoft naast elkaar, maar ik open mijn hand ook tijdens het rijden(van de hals af).

Anoniem

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 00:55

In principe horen ze inderdaad netjes bij elkaar. Maar ook hier met voorwaarts/neerwaarts rijden etc een stuk breder. Zo help je je paard ook meer.

Edit: Vergeet ik erbij te vermelden dat dit met jonge of onervaren paarden wel wat "noodzakelijker" is dan bij goed afgerichte paarden. Jonge paarden zoeken nu eenmaal steun en die kun je ze op die manier wat meer geven.

XshariX
Berichten: 13
Geregistreerd: 29-10-06

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:03

bij het losrijden heb ik ze iets uit elkaar omdat ie dan altijd erg stijf is en goed lang laag gereden moet worden. is ie warm gewoon bij elkaar

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: handen uit elkaar of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:33

Met les wordt er echt op gehamerd dat ik ze gewoon netjes boven bij elkaar hou,zoals het hoort.Maar soms als met als ik der wat dieper moest instellen,dan heb ik nog wel is de neiging om het wel te doen Knipoog.Maar gaat steeds beter om het niet meer te doen,loopt paard ook fijner .