Wanneer is een paard een probleempaard?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 23:07

Je hoort 't nog maar weinig, maar heel af en toe kom je 't nog tegen...
"het probleempaard"

Wat versta jij onder een probleempaard? Wanneer is een paard een probleempaard? Bestaan er volgens jou geen probleempaarden? enz...

Kom maar op!

Anoniem

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 01:39

Een paard is alleen een probleempaard wanneer het geestelijk gestoord is en daardoor gevaarlijk. Maar hoeveel zijn dat er? 0,1%? Er zijn wel heel veel verpeste paarden, maar dat ligt aan de eigenaars/opvoeders, niet aan de paarden. Denk dat er meer probleem-mensen zijn als probleempaarden.

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 01:52

Yamcha schreef:
Een paard is alleen een probleempaard wanneer het geestelijk gestoord is en daardoor gevaarlijk. Maar hoeveel zijn dat er? 0,1%? Er zijn wel heel veel verpeste paarden, maar dat ligt aan de eigenaars/opvoeders, niet aan de paarden. Denk dat er meer probleem-mensen zijn als probleempaarden.

idd, ben ik mee eens.
Maar ik denk ook dat mensen te veel een 'probleem' van maken.
Zo heb ik volgens velen een 'probleem-paard'.(zowel tekort aan opvoeding gehad, als euhm..Soms echt een kronkel in zijn hoofd Clown )
Maar ik heb ondertussen zijn 'gedrag' een beetje kunnen accepteren (niet dat ik hem alles toelaat uiteraard Clown ) Maar als je elke dag gaat zeuren over wat een snert-knol je hebt, schiet je natuurlijk niets mee op Bloos
Ik heb ondertussen nu wel beetje geaccepteert dat mijn paard prettig gestoort is Clown
En rara...Het gaat langzamerhand echt wel beter Vork
maar hij zal nooit zo makkelijk in de omgang worden als een 'normaal' paard...
Achja, beetje rekening houden kan geen kwaad Vork

Anoniem

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 01:57

Is ook zo. Ik las ooit een wijze uitspraak: sommige problemen los je op door er geen probleem van te maken. Ik geloof dat dat precies is wat jij doet... maar weet dat rekening houden met een dier voor veel mensen erg moeilijk is. Jij hebt je daar overheen gezet, een compromis gesloten. Heel goed!!!

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:44

Ik sluit me aan bij Monty Roberts: je hebt geen probleempaarden,alleen probleemmensen!
Immers laat dat paard wat zgn. gek is lekker op de wei lopen met zijn vrienden en hij heeft geen enkel probleem. Wij maken een probleem door dingen van hem te vragen die niet bij zijn natuur passen.
Het is dus de kunst om dat zo te doen dat het voor beiden leuk kan zijn, maar heb je een dressuurpaard (iets wat door ons mensen verzonnen is...) wat geen dressuur wil? Dan ligt dat niet aan het paard, het is nog altijd een paard, maar het is niet geschikt voor het doel waarvoor wij het wilden gebruiken.

SatisJ_
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-11-06

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:07

Probleempaarden zijn grote taboe! Ieder paard is te rijden, zolang het maar de juiste verzorging, en de goede manier van aanpakken krijgt. Ik rij paarden voor andere mensen, waar ook een zogenaamd probleempaard bij zit. Tenminste bij die mensen dan. Als ik op hem stap, is het een totaal ander beesje, dan rijd hij echt super! Vaak is het zo dat het niet aan het paard ligt, maar aan de ruiter. Als een paard gek doet, moet je hem terugnemen met respect, en niet als een gek aan de teugels gaan trekken. Daar raakt hij alleen maar opgefokter van. Zo is het bij de meeste gevallen zo. Tuurlijk heb je paarden die afentoe zwaar irritant kunnen doen, maar je bereikt niks met het boosworden. Zo moet je ook elke keer weer op je paard stappen met de gedachte 'Wat zal het vandaag worden?' en niet met de gedachte 'Zo, wat ga je me vandaag nou weer flikken'.

Zoals hierboven al staat; Ieder paard is te berijden, zowel te verzorgen, zolang je maar eerlijk bent tegenover je paard, en die met respect behandeld. Lukt dat even niet? Zet je paard dan even stil, tel tot tien en ga met een fris hoofd weer verder! Knipoog

Groetjes Marjolein

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:16

Ik vind dat een probleempaard een paard is dat medisch iets mankeert. Dan heb je pas een probleem toch? Voor niet-medische "problemen" is met goede begeleiding meestal wel een oplossing te vinden als je dat ECHT zou willen...

Anoniem

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:56

Marjolein: groot gelijk! En welkom op Bokt...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:49

idd, wanneer is een paardenmens een probleem?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:13

Tja wat voor de een een probleem paard is, is voor de ander een makkie....... echte probleempaarden komen weinig voor, vooral omdat die als jongeling al naar de slager gaan.

ik moet zeggen, er zitten lastige bokken tussen, maar met creatief zijn, en meedenken met het wezen waar je mee werkt krijg je dat allemaal wel weer goed

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:28

ik denk ook dat mensen te snel zeggen probleempaard! mijn paard was in het begin ook tegen mij ook niet bepaald de liefste maar dat lag aan mij... ik kijk ook altijd eerst naar de ruiter en verzorger en dan ga ik ook pas naar het paard kijken met zen problemen... 9 van de 10 keer kun je namelijk problemen aflijden van de eigenaar... maar dan heb ik het uiteraard niet over mishandelde en getraumatiseerde paarden ookal kan daar met juiste behandeling van het paard ook alles meegedaan worden! het draait alleen om alles op het juiste moment en op de juiste manier aanpakken!

maar weet je wat vaak zo jammer is? mensen kijken vaak niet veel verder dan hun eigen neus lang is en vergeten dat het paard nog altijd een dier is... het is geen bal die je alle kanten op kan trappen en weer terug komt als jij wil om het zo maar te zeggen Haha!

balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 18:30

horseyfries schreef:
Ik sluit me aan bij Monty Roberts: je hebt geen probleempaarden,alleen probleemmensen!
Immers laat dat paard wat zgn. gek is lekker op de wei lopen met zijn vrienden en hij heeft geen enkel probleem. Wij maken een probleem door dingen van hem te vragen die niet bij zijn natuur passen.
Het is dus de kunst om dat zo te doen dat het voor beiden leuk kan zijn, maar heb je een dressuurpaard (iets wat door ons mensen verzonnen is...) wat geen dressuur wil? Dan ligt dat niet aan het paard, het is nog altijd een paard, maar het is niet geschikt voor het doel waarvoor wij het wilden gebruiken.


daar heb je helemaal gelijk in... zo zie ik 't ook een beetje... Pling

anniek_uc

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Utrecht.

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:38

horseyfries schreef:
Ik sluit me aan bij Monty Roberts: je hebt geen probleempaarden,alleen probleemmensen!
Immers laat dat paard wat zgn. gek is lekker op de wei lopen met zijn vrienden en hij heeft geen enkel probleem. Wij maken een probleem door dingen van hem te vragen die niet bij zijn natuur passen.
Het is dus de kunst om dat zo te doen dat het voor beiden leuk kan zijn, maar heb je een dressuurpaard (iets wat door ons mensen verzonnen is...) wat geen dressuur wil? Dan ligt dat niet aan het paard, het is nog altijd een paard, maar het is niet geschikt voor het doel waarvoor wij het wilden gebruiken.



Hier ben ik het mee eens, paarden worden niet uit zichzelf probleem paarden.
Het ligt aan de mensen, als jij een paard oneerlijk behandeld is de kans groot dat die koppig word.
Ik heb een paard gehad die te ''lief'' was opgevoed en als die wat fout deed werd die als nog beloont met koekjes, met het gevolg dat die als maar omhoog kwam en naar beneden werd gehouden door de vorige eigenaaren met koekjes..
Ze was op een gegeven moment dus niet meer te rijden..
Natuurlijk kan een paard vervelender zijn als een andere maar je kan een paard niet dwingen iets te doen, als een paard niet wil springen kan je het blijven proberen maar ik denk dat dan het gevolg word dat je paard zijn vertrouwen verliest in je.
Wat wij doen met paarden is in mijn ogen toch niet heel natuurlijk, ze zijn gewent (nu niet meer natuurlijk door het door fokken en weet ik het allemaal.) wild rond te lopen, of in iedergeval in de wei ofzo.
Als je dus een paard hebt die zich niet erbij neer legt om te dressuren of te springen, dan kan je hem daar niet in tegen houden. Probeer maar is een paard tegen te houden van zo'n 500 a 600 kg..
Ja je kan er andere bitten in gooien, maar daar maak je het paard nou niet gelukkiger mee.
In mijn ogen kan een paard niet express je in de maling nemen, hij bedenkt echt niet van als ik dit doe dan.. Hij kan je wel van zijn rug af willen hebben. Ik denk dat een paard die niet accepteer dat er iemand op zijn rug zit een beetje een probleem paard is. Maar toch zijn er niet echt probleem paarden, maar eerder probleem mensen die te weinig gedult hebben voor zo'n beest.

Apple

Berichten: 76251
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:44

Volgens mij bestaan er geen echte probleempaarden. Meer 'niet klikkende combinaties'.

Jamyloveu
Berichten: 682
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:45

Een probleem paard is voor mij een paard waar niks mee te doen is, omdat het te aggresief is, of te bang. Maar dat zal écht niet door het paard zelf komen, maar door hoe de mensen er mee omgaan!

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:48

Er bestaan wel probleempaarden (in mijn ogen is een paard een probleempaard, als het vast zit met zichzelf), maar er bestaan meer probleemmensen.

Vind het nog steeds onvoorstelbaar hoe sommigen met hun paard omgaan, zowel vanaf de grond als in het zadel. Een paard is zo goed als zijn berijder en een spiegel van zijn verzorger!

Casarell

Berichten: 9609
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:49

Ik wil er even een kanttekening aan geven..

Ik ken wel paarden die werkelijk gestoord zijn. Een ruin die bv zich ineens achterover laat vallen. De ene keer deed ie het helemaal niet, de volgende keer 6x in 5 minuten. Hij is op alle vlakken onderzocht, nergens wat te ontdekken. Hij werd zo gevaarlijk dat iemand met hersenletsel in het ziekenhuis is opgenomen. Het paard is na een hoop pogingen toch maar afgemaakt.

Ik ken nog een paard wat wel gereden is, maar die gevaarlijk wordt als ie ook maar iets van druk voelt. Deze weet zelf niet meer wat ie dan doet. En ineens is ie weer bij kennis en weet ie niet wat er gebeurd is. Dit paard is al bij diverse mannen als Monty geweest, maar deze kon er ook niks mee. Het laatste nieuws is dat ie over een week afgemaakt wordt. Hoe het nu is weet ik niet..

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:30

Er zijn ook mensen die probleempaarden creeren hoor. Ik heb een paardje gereden, waarvan meerdere mensen zeiden dat hij gek was. Zelfs mijn instructrice wilde er niet op. Maar ik kon lezen en schrijven met dat beessie. Hij had af en toe wel zijn paardenstreken, maar echt niet dat hij gemeen was. En ik ben echt wel een scheiterd op een paard, dus een raar beest zou ik niet gauw op gaan zitten. Het is vaak inderdaad de combinatie. Paard heeft het ook wel eens dat hij iemand niet mag. En als een paard en mens niet mag en hij laat het blijken is het gelijk een rotpaard. En als een mens een ander mens niet mag en het laat blijken is dat normaal.

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:37

Hebben jullie het nu over probleempaarden of paarden met problemen?

Het eerste is in mijn ogen zo erg zeldzaam en het tweede vaak op te lossen met goede instructie/trainer/andere combinatie...

navet
Berichten: 45
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: naast de buren

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:05

ik vind dat geen enkel een paard een probleem paard is, omdat er met elk paard mee om te gaan is, alleen soms is het nogal moeilijk om achter die manier te komen hoe..
ik zeg niet dat het makkelijk is maar het moet lukken

groetjes shade Pling

doossie

Berichten: 441
Geregistreerd: 03-11-06

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:12

ik vind alleen de paarden die echt erge hele erge dingen doen een rpobleem paard zijn je kan ze vergelijken met mensen de mensen die probleem mensen zijn zijn de drugsdielers en alcoholisten en tbs´ers Tong uitsteken

Ambertjeuh
Berichten: 18
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:28

Ik sluit me aan bij de meningen van de rest Lachen

Zelf heb ik ook een paardje dat in het begin echt moeilijk deed bij mij, zo erg dat iedereen er zelfs in een boogje omheen liep Tong uitsteken , maar nu loopt ie echt braaf enzo Lachen En dit zonder zweep, sporen, slof, enz...

Maar echte probleempaarden... Die zijn echt zeldzaam. Vaak zijn ze getraumatiseerd of verkeerd opgevoed, maar het échte probleem... Dat zal nooit helemaal bij henzelf liggen.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:33

Ambertjeuh schreef:
Ik sluit me aan bij de meningen van de rest Lachen

Zelf heb ik ook een paardje dat in het begin echt moeilijk deed bij mij, zo erg dat iedereen er zelfs in een boogje omheen liep Tong uitsteken , maar nu loopt ie echt braaf enzo Lachen En dit zonder zweep, sporen, slof, enz...

hahaha ik had ook zoon paard... toen ik ging kijken bij der was ze op stal heel braaf en lief totdat ik haar thuis kreeg! heb 20 keer gescholden en gezegt ik verkoop die knol! en heb gelukkig nooi opgegeven en nu is ze echt een wereldknol ze moest alleen even wennen aan mij en aan haar nieuwe plekje...

ik zie trouwens regelmatig dat het paard echt op het baasje gaat lijken... ken een meisje met een pony en zei was altijd heel voorzichtig met het beestje... dacht altijd dat ie alles eng vond en ze heeft em zelf opgevoed vanaf veulen af aan zeg maar... en nu ja hij is idd bang van alles Ach gut maar als iemand anders er dan mee bezig gaat met de instelling van komop dat is niet eng je kunt het best zie je gewoon dat ie van alles wel kan wat ie bij de eigenaar nooit zou doen Clown beetje onduidelijk misschien maar hoop dat jullie het begrijpen1

Anoniem

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:11

doossie schreef:
ik vind alleen de paarden die echt erge hele erge dingen doen een rpobleem paard zijn je kan ze vergelijken met mensen de mensen die probleem mensen zijn zijn de drugsdielers en alcoholisten en tbs´ers Tong uitsteken

Daar ben ik het dan weer niet mee eens, paarden zit geen slechtheid in. Mensen wel... paarden kunnen niet kiezen om het slechte pad op te gaan, die zijn slachtoffer van de situatie, mensen hebben altijd een keuze... ze vinden de keuze soms niet leuk, maar ze kunnen kiezen, paarden niet...

Judith29

Berichten: 306
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: IJsselstein

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:48

jeske333 schreef:
Ik wil er even een kanttekening aan geven..

Ik ken wel paarden die werkelijk gestoord zijn. Een ruin die bv zich ineens achterover laat vallen. De ene keer deed ie het helemaal niet, de volgende keer 6x in 5 minuten. Hij is op alle vlakken onderzocht, nergens wat te ontdekken. Hij werd zo gevaarlijk dat iemand met hersenletsel in het ziekenhuis is opgenomen. Het paard is na een hoop pogingen toch maar afgemaakt.

Ik ken nog een paard wat wel gereden is, maar die gevaarlijk wordt als ie ook maar iets van druk voelt. Deze weet zelf niet meer wat ie dan doet. En ineens is ie weer bij kennis en weet ie niet wat er gebeurd is. Dit paard is al bij diverse mannen als Monty geweest, maar deze kon er ook niks mee. Het laatste nieuws is dat ie over een week afgemaakt wordt. Hoe het nu is weet ik niet..


Jeske, zijn die paarden daarvoor bij andere mensen in handen geweest? Of heb jij deze paarden meegemaakt vanaf hun eerste contacten met de mens en inrijden e.d.?
Want ook in dit geval zou het goed kunnen dat ze toch "verpest" zijn geraakt bij een eerdere eigenaar. Ik weet dus niet of dat zo is, maar daar ben ik dan benieuwd naar.