is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin..........

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
whyommie
Berichten: 41
Geregistreerd: 27-06-06

is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin..........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 03:29

Dromen Dromen Tong uitsteken

rijden op een jonge merrie van 4jr help.

Alles is anders mijn vorige paard was een lieve ruin van 12 jaar maar is hellaas niet meer.Noord Hollandse kampioenschappen meegereden en prachtige overwinningen mee behaald ondanks zijn bouw en zijn niet speciale dressuurafkomst echt een topper in alles wat hij deed.Ik mis hem elke dag.Nu heb ik een merrie van bijns 4 jaar heel anders,Idocus maal Flemming een echten dressuur gefokt paardje,maar ik mis Larrie zo.Ze is een echte merrie en ik weet gewoon niet goed wat ik met haar moet.Ruinen zijn liever dat is nu eenmaal een feit en stabieler kwa temprament.Ik heb haar 3 mnd en ze wisseld elke dag van onderdanig naar dominant,zuur en dan weer heel lief en aanhankelijk.Met rijden is het natuurlijk niet te vergelijken met mijn vorige paard ze moet alles nog leren,maar is het rijden op een merrie echt nu anders ,Wat te doen bij dit soort sensibble merries ,lopen kan ze als de beste en onder het zadel is ze eigenlijk gewoon een eerlijk maar zeer talentvol paard.Op stal heeft ze naare gewoontes ze heeft extreme voernijd,en is erg bezitterig aangaande mijzelf ,ik mag bij haar zijn de rest moet gewoon wegwezen.Oren plat in haaar neken soms laat ze ook haar tanden zien.Het is echt een heel ander paard als mijn lieve ruin.Hoe pak ik aan.

Anoniem

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:36

Wees consequent. Bepaal voor jezelf wat je wel en niet wilt hebben van haar. Bij positief gedrag: veel belonen (knuffeltjes, aaitjes, braaaafff...).
Bij negatief gedrag: negeer haar, doe alsof ze lucht is voor je. Gaat ze dan nog door, als het is om je aandacht te trekken, blijf negeren, iedere actie (ook een tik) is dan een beloning, ze krijgt wat ze hebben wil, namelijk jouw aandacht.
Als het niet is om je aandacht te trekken, heel duidelijk (mag ook best met wat volume) "nee!" zeggen. Doet ze dan vervolgens wat je wilt, beloon haar dan, en wees daarbij over-enthousiast, het maakt niet uit dat anderen raar naar je kijken.
Op die manier maak je gedrag wat jij wilt hebben, heel aantrekkelijk voor haar.
Nog een belangrijke: Wees je er goed bewust wanneer je beloont. Beloon nooit bij angstig gedrag, maar leid haar af. Onbewust belonen is de oorzaak van heel veel gedrags problematiek... hou me op de hoogte!

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:48

Ik denk niet zozeer dat jij je afvraagt wat nu het verschil is tussen een merrie en en ruin. Ik denk dat jij je vorige paardje zó erg mist dat je voor je nieuwe nog niet genoeg openstaat. Nog niet kunt lachen om haar dingetjes. Jullie begrijpen elkaar nog niet volledig. Dat was niet anders geweest als je weer een ruin had gehad nu..........dan had je je hoogstwaarschijnlijk afgevraagd wat voor een karakter er achter de afstamming zat.
Gun jezelf en je paardje de tijd........je moet een verlies verwerken en wennen aan een nieuw kameraadje.............

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:49

Ik weet niet hoe lang het geleden is dat je je ruin niet meer hebt. Maar als je kort daarna deze merrie hebt gekregen is het logisch dat je in het begin erg gaat vergelijken.

Aan je ruin was je erg gehecht dus zal de vergelijking van het karakter van je merrie met je ruin al gauw negatief uitvallen.

Probeer gewoon te accepteren dat elk paard een eigen karakter heeft en ga op zoek naar de positieve kanten van het karakter van je merrie. Voordeel dat ze elke dag wat anders is dat het in ieder geval nooit saai wordt met je merrie.

Ik ben zelf een echt merriemens en kan vaak wel lachen om zo'n eigenwijze merrie.

Wat yamcha ook al aangeeft blijf consequent. Wat de ene dag niet mag, mag de andere dag ook niet.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:51

ik denk dat iepsel de spijker op z'n kop slaat. Ik denk dat je je vorige paardje nog zo enorm mist dat het moeilijk is om je open te stellen voor de merrie die je nu hebt.

Het is heel normaal dat je verdriet hebt, en je moet wennen aan een nieuw paard.
Geef het wat tijd, het komt vast wel goed.

Anoniem

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:37

Ik vind persoonlijk merries vreselijk leuk. Iedere dag anders, ze zijn vaak speelser als ruinen, leergieriger ook... en ja, ze kunnen ook stouter zijn en moeilijker op te voeden. Ik heb ook altijd het gevoel dat een merrie zich meer aan je hecht als een ruin, maar voor je gaat... mss is dat een gevoel, maar toch...

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:42

iepsel schreef:
Ik denk niet zozeer dat jij je afvraagt wat nu het verschil is tussen een merrie en en ruin. Ik denk dat jij je vorige paardje zó erg mist dat je voor je nieuwe nog niet genoeg openstaat. Nog niet kunt lachen om haar dingetjes. Jullie begrijpen elkaar nog niet volledig. Dat was niet anders geweest als je weer een ruin had gehad nu..........dan had je je hoogstwaarschijnlijk afgevraagd wat voor een karakter er achter de afstamming zat.
Gun jezelf en je paardje de tijd........je moet een verlies verwerken en wennen aan een nieuw kameraadje.............


Hier ga ik echt helemaal in mee.

Ik geef over het algemeen de voorkeur aan ruinen of hengsten, merries en ik kunnen niet door 1 deur. Nu rij ik zowaar 2 merries en verzorg ik nog 4 andere merries Nagelbijten / Gniffelen

Enfin, ik lees tussen de regels door eigenlijk alleen maar dat je veel te snel bent geweest met dit paard kopen. Zowel qua verwerking van je eigen verdriet als qua paard zelf, ik geloof niet dat je met dit paard echt een klik had.

Toen mijn ruin verkocht was heb ik 3 jaar lang élk paard vergeleken met hem. Uiteraard was geen paard net als hem... Niet net zo lief, goed, eerlijk, enz. Na 3 jaar ben ik er over heen gekomen omdat ik een paardje vond waarmee het gewoon echt enorm goed klikte.

Mijn advies? Voor jezelf besluiten of je al aan een ander paard toe bent; zo nee verkopen, want dit is voor je paard ook niet eerlijk. Zo ja, consequent zijn en het tijd geven, wen aan haar, laat haar aan jou wennen. En ze is jong, 3 jaar lees ik... Geef het een beetje de tijd en laat haar volwassen worden!

Succes ermee...

Anoniem

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:41

Ben het met Sylvia eens...

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:10

Nou verkopen vindt ik geen optie. Deze merrie is de kans om over je vorige paardje heen te komen. Een nieuwe uitdaging en zo moet je het ook zien. Neem de tijd om haar te leren kennen. Dus wees met alles uitgebreid. Verzorging het rijden en het voeren. Kijk hoe ze reageert als je wat doet en zoek haar ''verwen'' plekjes waar ze graag gekriebelt wordt

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:40

mmm, s een merrie echt zo anders dan een ruin ...
mmmm, over het algemeen genomen denk ik dat er best een flink verschil is tussen merries en ruinen en hengsten.
ik kan met de meeste merries niet zo best over weg...
licht uitgedrukt Nagelbijten / Gniffelen
met ruinen en hengsten over het algemeen wel prima...

maar idd, is er ook niet iets aan de hand als hierboven gezegd is ...

Sjef

Berichten: 156
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: ZH / NH

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 14:30

Haha! DE rede waarom ik nooit meer een merrie wil in o.a. om de redenen die jij beschrijft Knipoog
Heb het zelf 3x geprobeert, maar 2 waren echt geen succes (qua karakter dan!), de 3e ging nog wel, maar toch, nooit meer Clown
Geef maar maar een ruin of een hengst, geeft veel meer plezier Cool

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 14:33

Ik heb altijd merries gehad en rij nu voor het eerst op een ruin. Ik heb ook wel het gevoel dat je met een merrie makkelijker een band opbouwt, alhoewel, makkelijker... je moet er meer moeite voor doen, maar het is wel veel intensiever in mijn ogen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:18

Marije1984 schreef:
Nou verkopen vindt ik geen optie. Deze merrie is de kans om over je vorige paardje heen te komen. Een nieuwe uitdaging en zo moet je het ook zien.

En dat ben ik dus niet met je eens. Je kunt het misschien wel zien als een nieuwe uitdaging... Maar dan moet dat ook zo voelen. Ik weet ondertussen, na 3 jaar! tegen dat probleem aangelopen te zijn, dat daar het probleem zit. Ik weet ook inmiddels uit ervaring dat het héél oneerlijk is voor een paard als jij een 2e (in mijn geval) Apollo zoekt. Dat dat voor jezelf ongelófelijk frustrerend is. En daarmee nog oneerlijker voor je paard...

Je moet er klaar voor zijn. Ben je dat niet - of wíl je dat niet - dan is imo verkopen de eerlijkste optie. En dan een paard zoeken waarmee het wel meteen goed klikt...

En ik geloof dat ik eens even op FZ moet gaan kijken.

Judith29

Berichten: 306
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: IJsselstein

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:24

Wij hebben twee merries en allebei niet met elkaar te vergelijken in gedrag in de omgang en met rijden. Ik denk dat het niet alleen aan het feit ligt dat het een merrie is (je huidige paard). Ook als je nu een ruin had gehad had je verschillen geconstateerd ten opzichte van je vorige paard. En die verschillen confronteren je met pijn om het verlies van je vorige paard.
Toch zou ik zelf nog niet kiezen voor het verkopen van je merrie, 3 maanden is kort.
Ik heb het ook wel eens bij iemand anders gezien die na de dood van haar vorige paard een nieuw paard kocht en in het begin heel erg moest wennen en niet zoveel voor dat paard voelde. Dat is na nog een aantal maanden helemaal goed gekomen.
Als je over een paar maanden nog steeds niks met haar hebt dan is de klik er tussen jullie niet en dan zou ik pas nadenken over eventueel verkopen. Maar dat is mijn gedachten erover.

PolosportJ

Berichten: 1283
Geregistreerd: 24-02-05
Woonplaats: Uddel

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:27

Ik heb nu ook sinds 3 maanden een eigen paard. En ook hier gaat niet alles vlekkeloos mee. Ik mis mijn vorige paard ook heel erg. Dat wel dan wel ook een merrie Tong uitsteken Maar deze was zo betrouwbaar en relaxt. Deed niets op wedstrijd. geen bokpartijen, slaan naar andere paarden enz. Nu wilde ik graag een merrie. Ik voel me toch mee aangetrokken tot een merrie. Past meer bij mezelf. Lachen Maar deze merrie is wel super lief. Maar heel sociaal met andere paarden en erg dominant naar deze! Ook bijt ze me soms. Terwijl ik hier zo consequent in ben! Meestal doet ze het uit enthousiasme. Want dan geef ik haar geen aandacht en dan HAP. Dat is echt niet leuk. En dan denk ik ook van... oh men ik doe alles voor je en jij bijt me! Ook is ze snel gepiekeerd met rijden. Bokken en zwaaien met der staart. Maar dat verschilt ook erg. Van de zomer was ze erg goed bereidbaar. Lekker kneedbaar. Maar nu is ze snel gepiekeerd.... :'( En in dit soort situaties mis ik mn oude paard nog meer. :'( Helaas kan ik je dus niet helpen met dit probleem want heb er zelf ook last van... :'(

ThisIsMe

Berichten: 488
Geregistreerd: 15-11-06
Woonplaats: Thuis

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:13

Ik denk ook dat Iepsel de spijker op zijn kop slaat.
Buiten dat vind ik een merrie wel anders dan een ruin, heb zelf een merrie, ze is veel dominanter en eigenwijzer dan welke ruin dan ook die ik gereden heb. Ook op stal is het soms gewoon een trut, oren naar achter, nijdig doen, achterbeentje dreigend optillen onder het poetsen. Is gewoon even testen wie er baas is, als ik dit gedrag negeer is het zo over en is ze ineens de grootste knuffelkont die er bestaat (want stiekem is ze echt heel lief). Toch is het het fijnste paard dat ik ooit heb gehad, je moet 'investeren in de relatie', maar als een merrie dan zover is dat ze voor je wil werken doet ze dat ook met 200% inzet.

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:17

ik vind merries geweldig haah ze hebben tenminste een echt duidelijk karakter Lachen lig echt in een deuk vooral om de merrie die ik er nu sind een jaar bij heb ...

ok het zijn apparte gevallen en zeker wel moeilijker kwa omgang...ik zie het altijd maar als een uitdaging ook al is het niet altijd even leuk Bloos

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:35

Ik heb meerdere merrie's en 1 ruin.
De merrie's onderling verschillen ook ontzettend. Er is er 1 die echt merriegedrag vertoont en 1 totaal niet. Bij de andere zie ik het soms een beetje en moet ik daar wel om lachen.
De ruin is zeker wat saaier, maar wel een echte kroel Lovers

Ik vind het juist leuk die verschillen Bloos , ook het merriegedrag, maar wel jammer dat niet iedereen erop kan.
Als je niet consequent bent, neemt ze je ontzettend in de maling én gaat ze het bij mij ook weer ff proberen Boos!

PBA_
Berichten: 8123
Geregistreerd: 24-02-06

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:45

Voor mij is het ook zeker een merrie, ik ging voor een ruin maar kwam met een merrie thuis.


edit, merrie en ruin omgedraaid Bloos
Laatst bijgewerkt door PBA_ op 16-11-06 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

tessie1985

Berichten: 1376
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zeewolde

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:08

ik vind ruinen wel altijd een stukje stabieler
zelf vind ik merries wel erg leuk.. en ik heb een super band met mijn merrie.. als ik me is een keer niet lekker voel, dan maakt ze daar dankbaar gebruik van Clown
dus moet wel echt met haar aan het werk als ik op haar rug zit Haha!
maar mijn merrie is geen pismerrie.. ze is altijd vrolijk en houd van knuffelen
terwijl mijn vorige paard *ruin* mij liever zag gaan als komen Knipoog
maar ja ik klikte gewoon niet met de ruin Bloos

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:24

Ik ben stiekem ook helemaal geen merriemens, ik vind het van die miepen *LOL*
Maar ik heb er wel 2, en ach, het went zeg maar!
Het is dat mijn ouders merrie's wilden om te fokken, als het aan mij had gelegen was er absoluut een ruin gekomen. Ik ben overigens ook stapelgek op m'n merrie's, en het is elke dag weer anders Knipoog

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:28

Ik ben echt een merrie-fan! Ik heb zelf een IJslandse merrie en dat kan af en toe ook echt een miep zijn, maar ik vind dat juist leuk. Ze hebben een karaktertje en geven zich niet zomaar over, altijd wat te beleven met die merrie's. Ik rijd heel af en toe weleens op een wat oudere ruin en dan denk ik echt van: doe iets! Knipoog
Geef mij maar een merrie! Ja

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:42

Mazzelmeid, dat heb ik dus ook... Ik kan echt niet door 1 deur met een merrie, wordt geheid ruzie. En toch rij ik graag op die 2 van Maya en heb ik nu 6 verzorgmerries Nagelbijten / Gniffelen

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:20

Ik heb hiervoor een ruin gehad en nu een merrie.

Ruiner zijn sociales, niet alleen tegenover paarden.. maar ook mensen.

Met merries moet je een band kweken, maar als je die band hebt gaan ze voor het vuur voor je..

whyommie
Berichten: 41
Geregistreerd: 27-06-06

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 03:02

Bedankt voor al die vweschillende reacties,en ja natuurlijk mis ik mijn vorige paard nog.Maar ik heb haar toch tussen al die andere paarden uitgekozen want ik voelde dat klikje wel.Het is misschien te snel geweest maar door met haar bezig te zijn en haar te leren kennen was ik niet alleen met Larengco bezig.Ik moet wennen aan het feit dat ze een totaal ander karakter heeft elke dag anders,een echt vrouwtje,en ja ze zijn lijkt wel slimmer.Wyoomie is een leuk paard,het is misschien wel goed dat ze niet op lar lijkt.Merries zijn anders, op zich was ik niet echt een merrie mens.Maar toen ik haaar zag ben ik er ook niet direct onder gaan hangen om te kijken wat het eigenlijk voor geslacht had.Ze had iets wat mij aansprak en dat heeft ze nog steeds.

Nog een vraagje aan jullie allen,hoe is jullie merrie met rijden als ze hengstig is?.En hoe gaan jullie daar mee om?

Groetjes Judith