Hoe rijden jullie je paard 'aan de teugel'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

More

Hoe rijden jullie je paard 'aan de teugel'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 11:02

Er zijn veel manieren om een paard rond te krijgen.
Met hulpteugel zonder hulpteugel enz...
Maar ook vanuit achteruit, alleen druk houden en wachten tot hij gaat zakken.
Of gewoon hup aan de teugel met flinke ophoudingen nodig.

Ik rijd vooral van achteruit maar dan wel met druk, en af en toe een ophouding als dat nodig is.

En jullie?

Groetjes Hanneke

VValar

Re: Hoe rijden jullie je paard 'aan de teugel'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:12

Mijn paarden lopen al aan de teugel zodra ik mijn teugels op pak. Daar hoef ik geen ophouding voor te maken. Echt nageeflijk gaat hij pas lopen wanneer ik mijn been gebruik en ophoudingen maak om na te laten geven. Ik denk dat elk paard wat fijn in zijn mond is, reageert op hele lichte teugeldruk om met zijn hoofd naar beneden te komen. Zo niet, dan schort er imo wat aan de aanleuning.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:01

VValar schreef:
Mijn paarden lopen al aan de teugel zodra ik mijn teugels op pak. Daar hoef ik geen ophouding voor te maken. Echt nageeflijk gaat hij pas lopen wanneer ik mijn been gebruik en ophoudingen maak om na te laten geven. Ik denk dat elk paard wat fijn in zijn mond is, reageert op hele lichte teugeldruk om met zijn hoofd naar beneden te komen. Zo niet, dan schort er imo wat aan de aanleuning.

Zo is het inderdaad met mijn haflinger ook.
Ze loopt meteen aan de teugel zodra ik de teugels oppak. Daar komt geen druk of wat aan te pas. Maar pas na 15 minuten gaat ze echt nageeflijk lopen. Dat bereik ik door constant overgangen te maken en tempowisselingen. Dan gaat haar neus overal heen waar ik wil dat die heen gaat. En meestal is dat lekker lang in de hals. (Ze heeft namelijk een zwakke rug en ze vind een hoge positie dus niet fijn.)

Maar hier zijn al 10-tal topics over. Lees de FAQ en stikky's eens door.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:52

Ik krijg sterk de indruk dat jullie een andere definitie voor "aan de teugel" hanteren als ik. Misschien even handig om duidelijk te maken wat je "aan de teugel" vindt?
Mij is altijd geleerd dat "aan de teugel" nageeflijk en los door het lijf is, dat kan m.i. dus nooit op het moment zijn dat je erop stapt. Wat ik hierboven lees, interpreteer ik meer als "in de krul", want daar kan nog geen achterhandgebruik aan ten grondslag liggen. Methode van TS lijkt meer in lijn met mijn definitie (en werkmethode) te liggen.

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:12

ik blijf dit topic ok even volgen ben benieuwd!

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:19

ik speel met mijn buitenteugel en houd eem klein beetje stelling naar de biinnenkant bij mij gaan ze zo aan de teugel bij moeilijke paarden duurt het alleen we even het is niet zo dat je paard zo gelijk aan de teugel gaat lopen. en let op er is een verschil met aan de teugel en in de krul meestal denken mensen dat je paard aan de teugel loopt als ze de hals in een krul hebben maar je paard moet ook ser hoofd laten zakken

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:20

ooja dit was ik vergeten geef ook ophoudingkjes in je teugels

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:24

VValar schreef:

Idem bij het paard dat ik nu rijd, die is keurig zacht in zijn mond. Bij eerdere paarden duurde het soms wat langer, maar werkte ik op dezelfde manier: op de juiste manier been geven en ophoudingen maken, wat uiteindelijk vaak resulteert in veel overgangen rijden en figuren doen. Uiteindelijk zou je dan wel er naar toe moeten werken dat je paard dan ook bij elk contact zijn hoofd naar beneden doet.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:28

ik doe net als ts.. ik rijdt hem van achter naar voor en soms speel ik wat met mn binnenteugel... ook rij ik veel voltes dus vandaar die binnenteugel Tong uitsteken Haha!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:32

Zodra ik de teugels oppak gaat ze aan de teugel. En hoe ontspannender ik rij hoe makkelijker ze ook aan de teugel is te houden. Ik doe het ook dmv een beetje rechtgerichtheid, want als je een paard schuin rijd is het moeilijk(er) om die aan de teugel te krijgen.

GemkevB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:48

De mijne loopt ook gelijk aan de teugel..! Mn andere pony niet automatisch.. Gwn handen sluiten, been geven als het dan nog niet lukt een beetje met je handen spelen... binnen en buiten stelling vragen veel voltes maken en natuurlijk je benen erbij houden haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:51

Van achter naar voren rijden, ontspannen zitten en met de beweging meegaan... en dan van voren opvangen... dan komen ze (bijna) allemaal...

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:53

maar je kan natuurlijk niet de heletijd achterwaarts gaan lopen!!

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:54

Af en toe wat spelen met de binnenteugel. Goed ontspannen, paard wel blijven drijven (als het nodig is he!). Af en toe een ophoudinkje..

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:11

Waratje schreef:
Ik krijg sterk de indruk dat jullie een andere definitie voor "aan de teugel" hanteren als ik. Misschien even handig om duidelijk te maken wat je "aan de teugel" vindt?
Mij is altijd geleerd dat "aan de teugel" nageeflijk en los door het lijf is, dat kan m.i. dus nooit op het moment zijn dat je erop stapt. Wat ik hierboven lees, interpreteer ik meer als "in de krul", want daar kan nog geen achterhandgebruik aan ten grondslag liggen. Methode van TS lijkt meer in lijn met mijn definitie (en werkmethode) te liggen.

In rijd mijn haflinger dus absoluut niet in de krul.
Ik rijd haar van achter naar voren en daarbij vang ik haar op.
Ik zorg eerst dat ze op eigen benen loopt en dan ga ik haar rechtrichten. Ook zorg ik dat de achterhand er goed onder wordt geplaatst voor ik echt aan het werk ga. Dan komt ze vanzelf. Dan volgt ze mijn hand ook.
Dus niks in de krul. Dat ze vanzelf al naar beneden gaat zodra ik opstap, doet ze zelf. Ze is daarbij erg los in het lijf en loopt niet achter de teugel. Ze zoekt zelf contact met mijn hand.
Kijk maar in mijn profiel, dan zie je een paard dat in de aanleuning loopt en niet "in de krul".

Edit: En als je kijkt in VValar haar profiel, zie je ook dat haar paard fijn loopt. En dus niet "in de krul".

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:55

Die paarden van Vvalar zijn echt heel erg mooi zeg !! sorry voor dit offtopic maar wou het toch even zeggen Lachen

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:12

hoe ik mijn paard aan de teugel rijdt.

ik controleer eerst iedere dag tijdens de training of mijn paard aan het been is, dat is mijn 1e uitgangspunt.
als hij dat is ga ik kijken of hij nagefelijk is, dus op de druk van mijn hand reageert en er op nageeft.
als dat beide in orde is ga ik pas verder.

hoe ik mijn paard dan juist in de correcte aanleuning rijd:
hij moet aan het been voorwaarts zijn en zijn achterhand voldoende onder de massa zetten, dat vang ik als het ware op met mijn zit en vraag ik nagefelijkheid met mijn hand.

beetje vaag misschien maar ik vind het moeilijk om uit te leggen.

edit: mijn paard neemt ook automatisch de ronde halshouding aan, daar hoef ik geen extra druk voor te vragen. ik zie dit ook als punt dat hij mij vertrouwt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:06

mas_ schreef:
maar je kan natuurlijk niet de heletijd achterwaarts gaan lopen!!
Ik denk dat je me niet goed begrijpt, ik rijd mijn paard naar voorwaarts met mijn benen en ontspannen zit, en dan vang ik hem op. Eerst de achterhand eronder, het koppie volgt dan wel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:21

Babeth schreef:
Waratje schreef:

In rijd mijn haflinger dus absoluut niet in de krul.
Ik rijd haar van achter naar voren en daarbij vang ik haar op.
Ik zorg eerst dat ze op eigen benen loopt en dan ga ik haar rechtrichten. Ook zorg ik dat de achterhand er goed onder wordt geplaatst voor ik echt aan het werk ga. Dan komt ze vanzelf. Dan volgt ze mijn hand ook.
Dus niks in de krul. Dat ze vanzelf al naar beneden gaat zodra ik opstap, doet ze zelf. Ze is daarbij erg los in het lijf en loopt niet achter de teugel. Ze zoekt zelf contact met mijn hand.

Maar wat jij omschrijft in je eerste post is wat anders dan wat je nu schrijft. Aan de teugel komen ze in het werk, niet als je er net opstapt en teugels oppakt, dat kan hoogstens "in de krul" zijn, afhankelijk hoe de aangenomen houding is.
Foto's in profielen ga ik hier geen commentaar op geven.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:15

Waratje schreef:
Maar wat jij omschrijft in je eerste post is wat anders dan wat je nu schrijft. Aan de teugel komen ze in het werk, niet als je er net opstapt en teugels oppakt, dat kan hoogstens "in de krul" zijn, afhankelijk hoe de aangenomen houding is.

Ze gaat ook meteen naar beneden als ik opstap.
Dat doet ze uit zichzelf. Maar dat is niet "in de krul". Ze loopt dan gewoon losjes met haar hoofd naar beneden. Absoluut niet in de krul. Ik denk dat wij dan allebei een ander beeld hebben van "in de krul".

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:25

Babeth schreef:
Waratje schreef:

Ze gaat ook meteen naar beneden als ik opstap.
Dat doet ze uit zichzelf. Maar dat is niet "in de krul". Ze loopt dan gewoon losjes met haar hoofd naar beneden. Absoluut niet in de krul. Ik denk dat wij dan allebei een ander beeld hebben van "in de krul".

Maar hoofd naar beneden brengen is niet "aan de teugel zijn", daar zit dus ook een stukje "ander beeld" Knipoog En of wij een verschillend beeld hebben bij "in de krul" weet ik dus niet. Het lastige van geschreven taal is dat je altijd voor jezelf een beeld vormt, dat hoeft dus niet overeen te komen met wat de schrijver bedoelt. Het beeld dat je voor jezelf maakt, wordt ook beïnvloed door wat je om je heen ziet. Maar goed, met wat heen en weer posten komen we misschien wel ergens uit waar het klopt Cool

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:37

Hahaha inderdaad.
Ik zal proberen het uit te leggen. Op het moment dat ik opstap en de teugels oppak, gaat ze gewoon naar beneden. Dan zoekt ze mijn hand al op. Daar hoef ik nog niet eens haar van achter erbij te hebben enz.
Maar pas echt in de aanleuning komt ze als ik haar aan het werk zet. Dan train ik de achterhand erbij, dan ga ik rechtrichten enz.
Maar ik de krul zie ik meer als een opgekropt paardje dat krom getrokken word. Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:43

Klinkt alsof we het redelijk eens zijn, dan. Voor mij is in de krul een paard dat afgebogen en meestal achter de teugel, loopt, veel spanning in het lijf en weinig actie van achteren. Wat veel mensen dus doen om het "plaatje" te krijgen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:57

C_hristel schreef:
Die paarden van Vvalar zijn echt heel erg mooi zeg !! sorry voor dit offtopic maar wou het toch even zeggen Lachen

Thanks Haha!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:01

Waratje schreef:
Klinkt alsof we het redelijk eens zijn, dan. Voor mij is in de krul een paard dat afgebogen en meestal achter de teugel, loopt, veel spanning in het lijf en weinig actie van achteren. Wat veel mensen dus doen om het "plaatje" te krijgen.

Inderdaad. Dan hebben we toch hetzelfde beeld. Knipoog