Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WowAmigo
Berichten: 4820
Geregistreerd: 22-07-05

Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 11:47

Een vriendin van mij rijdt met een leuk paardje wedstrijden. Het halen van winstpunten gaat nog niet zo als gehoopt ondanks dat er in haar ogen niet altijd veel verkeerd gaat (en anderen die minder goed gingen halen dan wel winstpunten). Ik zie haar niet altijd rijden, dus ik kan er niet altijd een zinnig woord over zeggen.

Wel valt mij op dat zij haar paard niet laag kan instellen. Dus even de hals laten vallen (let wel: gereden voorwaarts neerwaarts bedoel ik dan, de teugels langer maken gaat dan meestal wel goed Knipoog) dat zit er niet op. Dus ze rijdt altijd netjes volgens het plaatje zeg maar, in de krul wil ik niet zeggen, want er wordt niet getrokken of iets dergelijks, maar de hoofd-halshouding wisselt niet echt.
De middengangen komen er dan onder andere ook niet uit omdat ze eigenlijk verbinding mist van achter naar voor. Terugrijden op het achterbeen zit er dan ook niet op.

Ik vind dat ze eerst haar paard voorwaarts neerwaarts moet kunnen rijden, in mijn ogen begint het daarmee. Als je die verbinding goed kan rijden dan kan je ook je middengangen er beter uit rijden etc. etc. etc.

Haar redenatie om dit niet te doen is dat haar paard al zo op de voorhand loopt en dat dan nog meer zou gaan doen (en ze doet dit op les ook nooit). Daar heeft ze natuurlijk deels wel gelijk in, maar toch vind ik dat als je op geen enkel moment (behalve op het laatst in de training wat halsstrekken) de hals kan laten zakken dat de basis al mist en dat het dus niet raar is dat er geen winstpunten gereden worden.

Ik begin altijd met het laten "vallen" van de hals, als dat niet voor elkaar is kan ik daar wel een uur mee bezig zijn voordat ik uberhaupt wat anders ga doen, dus ik ben er uiteraard van overtuigd dat zij dat ook zou moeten doen. Maar ik ben benieuwd wat hier dan jullie mening over is!

volbloed6

Berichten: 151
Geregistreerd: 17-08-06

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:49

Een paard dat niet recht is mag nooit laag lopen. Alleen een rechtgericht paard kan voorwaarts neerwaarts lopen. Dat is het enige dat ik wil toevoegen..En wat ik geleerd heb

dagmar82
Berichten: 1
Geregistreerd: 07-11-06

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:01

voorwaarts neerwaarts rijden is heel belangrijk zonder dat kan het allemaal niet
hij zal toch moeten leren zijn rug en buik spieren te moeten gebruiken anders kan hij nooit van achter erbij komen en als je een stukje van het rijden vergeet klopt je basis niet dus kan je ook niet verder

Pling Cool

WowAmigo
Berichten: 4820
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 12:13

volbloed6 schreef:
Een paard dat niet recht is mag nooit laag lopen. Alleen een rechtgericht paard kan voorwaarts neerwaarts lopen. Dat is het enige dat ik wil toevoegen..En wat ik geleerd heb



Dat is waar, als het goed is ga je eraan werken je paard recht te maken zodat het voorwaarts neerwaarts bereikt kan worden. Want dat vind ik dus wel een belangrijk doel.

Ga er maar vanuit dat hier het voorwaarts neerwaarts in geen velden of wegen als doel in de training te bekennen is. Echt rechtrichten ook niet trouwens. Is dat dan een reden om te zeggen dat het dan ok is dat er geen voorwaarts neerwaarts wordt gereden?

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:35

Je begint met voorwaarts, daarna krijg je voorwaarts neerwaarts en dan de rest pas. Als je een paard hebt dat de neiging heeft om in zijn schouders te gaan hangen moet je eerst zorgen dat er voorwaartse drang is, zodat ze niet kunnen gaan hangen. Als je namelijk neerwaarts gaat rijden in die hangpositie, is het voorwaartse er ook binnen de kortste keren uit, dan zie je hem als een torpedo de grond induiken. Erg slecht voor de voorbenen, natuurlijk.

WowAmigo
Berichten: 4820
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:21

Ok, maar afgezien van de discussie over HOE ze dit paardje voorwaarts neerwaarts zou moeten rijden, ben ik gewoon van mening DAT ze haar paard ook correct lager moet kunnen instellen (ik bedoel daar dan voorwaarts neerwaarts mee).

Dat daar een heleboel rijkunst bij komt kijken, akkoord, ben ik het absoluut mee eens, maar als je je paard niet correct voorwaarts neerwaarts kunt rijden dan heb je toch al aan een heleboel voorwaarden voor het uberhaupt kunnen uitvoeren van het gevraagde in een proef nog niet voldaan?

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:08

Een paard dat VWNW gaat, gaat niet meer op de voorhand. Als dat wel gebeurt, dan wordt het paard niet correct VWNW gereden.....

Een paard dat rondom los, soepel en ontspannen gaat, is heel eenvoudig VWNW te rijden. Ook is de werking wederkerig. Als je een paard VWNW kan rijden, zal het paard ook losser, soepeler en meer ontspannen in lijf en leden gaan. Het is de meest harmonische en gymnastische oefening waarbij een paard zonder trucjes met het eigen lijf zijn eigen lijf gymnastiseert. VWNW betekent niet dat het zwaartepunt van het paard meer naar voren verschuift. De oefening heeft alleen dan de uitwerking als de achterhand er meer ook onder komt. Het effect is wederkering, achterhand er onder, meer buiging in de bekkenstreek, geeft meer inwerking op lende- en rug naar voren. Het VWNW heeft tot gevolg omhoog komen bij de schoft, bollen van de rug, het meer buigen van het bekken en het meer onderbrengen van de achterhand. Dit proces moet je als ruiter kunnen begeleiden, meer niet.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:11

Het is erg in om te stellen dat je hoofd en hals overal moet kunnen instellen. Op zich een "one-liner" die het goed doet, maar weinig zeggend is. Je zou als ruiter moeten begrijpen en aanvoelen wat het effect op het paard en de uitwerking moet zijn als je het hoofd en de hals op een bepaalde manier instelt.
En dat moet dan gemakkelijk kunnen. De meesten weten niet waarom en wat ze instellen.....

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:11

WowAmigo schreef:
Ok, maar afgezien van de discussie over HOE ze dit paardje voorwaarts neerwaarts zou moeten rijden, ben ik gewoon van mening DAT ze haar paard ook correct lager moet kunnen instellen (ik bedoel daar dan voorwaarts neerwaarts mee).

Dat daar een heleboel rijkunst bij komt kijken, akkoord, ben ik het absoluut mee eens, maar als je je paard niet correct voorwaarts neerwaarts kunt rijden dan heb je toch al aan een heleboel voorwaarden voor het uberhaupt kunnen uitvoeren van het gevraagde in een proef nog niet voldaan?

Het lijkt mij dat als je je paard nog niet voorwaarts neerwaarts kunt rijden, je niets te zoeken hebt op wedstrijden, dat is nou eenmaal de basis waarop je moet bouwen. Maar goed, ik kom zelf al heel lang niet meer op wedstrijden en wat ik zo hoor van wat er nog steeds vertoont wordt, zijn er veel mensen die kennelijk een andere mening daarover hebben. Clown

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:58

Ik ben het wel eens met de stelling van de TS. Ben zelf met mijn paard bezig om haar meer voorwaarts en neerwaarts te gaan rijden en ik merk nu ook precies waar het nog niet goed zit. Voor mij is het de ultieme test om te kijken of je paard goed aan het been is en of je aanleuning klopt. Als dat klopt is vwnw volgens mij iets wat dan vanzelf komt. Verder is het ook gewoon waar dat je een scheef paard ook veel moeilijker vwnw kunt rijden, de achterbenen worden dan nl. niet gelijk belast, waardoor het paard uit balans gaat en dan krijg je bij vwnw scheve hoofden of dat je paard vastpakt op 1 kant.

WowAmigo
Berichten: 4820
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 23:51

Goofy44 schreef:
Het is erg in om te stellen dat je hoofd en hals overal moet kunnen instellen. Op zich een "one-liner" die het goed doet, maar weinig zeggend is. Je zou als ruiter moeten begrijpen en aanvoelen wat het effect op het paard en de uitwerking moet zijn als je het hoofd en de hals op een bepaalde manier instelt.
En dat moet dan gemakkelijk kunnen. De meesten weten niet waarom en wat ze instellen.....


Ben ik met je eens, maar gewoon je paard zo rijden dat ie zijn hals wil laten vallen, dat ie je hand wil volgen, dat moet toch eigenlijk wel iedereen kunnen (leren)? Dan praat ik nog helemaal niet over allerlei standjes want daar heb ik ook geen kaas genoeg van gegeten en dat doe ik alleen onder goede begeleiding (hoog instellen bijvoorbeeld).
Ik moet zeggen dat ik dit stukje ook wel mis bij een aantal instructeurs bij mij in de buurt.

Elisa2

Berichten: 38103
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:09

Mee eens Wowamigo,er zijn ook niet heel veel ruiters die echt vwnw rijden.En dat komt mede doordat dat stukje mist bij veel instructeurs.

WowAmigo
Berichten: 4820
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 13:16

Raar eigenlijk he? Ook op de rijverenigingen bijvoorbeeld, wordt er in mijn ogen maar heel weinig aandacht besteed aan dit toch wel erg belangrijke stukje. Ik heb het die vriendin van mij al zo vaak proberen uit te leggen, maar ze pakt het niet op jammer genoeg. En dan vindt ze het raar dat ze geen punten rijdt, terwijl ik denk dat ze toch daarmee moet beginnen!

Zie trouwens dat je bij Reesink hebt gewerkt, als je les hebt gehad van Annebeth dan heb je het wel voldoende meegekregen ook denk ik! Ik heb eerder bij hen gelest toen Marleen le Mat daar lesgaf en later nog les gehad van Annebeth zelf, super!

Elisa2

Berichten: 38103
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:27

haha nee sorry niet bij reesink wel bij resim dressage{lijkt op elkaar} Maar ff ontopic,ja ik vind het ook raar,maar ik heb de orun gedaan en ook daar niks meegekregen van vwnw en verbinding krijgen en rechtrichten. Dus ja als het daar al mis gaat..dan moet je het nog gaan uitdragen ook als instructeur terwijl je het zelf niet eens kunt.

WowAmigo
Berichten: 4820
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 14:34

Elisa2 schreef:
haha nee sorry niet bij reesink wel bij resim dressage{lijkt op elkaar} Maar ff ontopic,ja ik vind het ook raar,maar ik heb de orun gedaan en ook daar niks meegekregen van vwnw en verbinding krijgen en rechtrichten. Dus ja als het daar al mis gaat..dan moet je het nog gaan uitdragen ook als instructeur terwijl je het zelf niet eens kunt.



Oeps... Bloos dacht dat dat tegenwoordig Resim Dressage heette, ik begreep dat Eugene Reesink daar bij inzat en dat dat bij hen was, niet dus...

Maar goed, verder zijn we het wel eens denk ik... Haha!

Elisa2

Berichten: 38103
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:14

Haha nee bij mijn weten bestaat Reesink nog steeds,maar we zijn het idd eens.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:25

Elisa2 schreef:
haha nee sorry niet bij reesink wel bij resim dressage{lijkt op elkaar} Maar ff ontopic,ja ik vind het ook raar,maar ik heb de orun gedaan en ook daar niks meegekregen van vwnw en verbinding krijgen en rechtrichten. Dus ja als het daar al mis gaat..dan moet je het nog gaan uitdragen ook als instructeur terwijl je het zelf niet eens kunt.

Dit verklaart een hoop. Maar het valt me zeer tegen van de opleiding.....

Elisa2

Berichten: 38103
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:30

Die hele opleiding viel mij ook zwaar tegen,maar toen ik erover wilde praten met de instructeur toen kreeg ik ruzie..

PolosportJ

Berichten: 1283
Geregistreerd: 24-02-05
Woonplaats: Uddel

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:33

Ik heb hier een tijdje geleden ook een discussie over geopend. Ik ben van mening dat een paard eerst de spieren in de rug moet opbouwen en laag en voorwaarts gereden moet worden. Dat is een goede basis voor het verdere werk. Ik ben dus ook van mening dat je eerst dit soort dingen moet doen voordat je verder gaat Lachen

Norway_girl

Berichten: 2046
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Noorwegen

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:44

Bij het voorwaards neerwaards gaan begint het allemaal. Zonder dit grondbeginsel kom je vaak in de problemen.
dat is mijn mening. Ik leer mijn leerlingen dat ze het paard eerst voorwaards neerwaards moeten rijden voor ze aan een andere oefening willen denken.
In Noorwegen zijn ze nogal van het paard naar beneden "trekken!" En ze gaan allemaal niet voorwaards neerwaards.

MyWishMax

Berichten: 25614
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:18

Aan de ene kant vind ik dat je idnerdaad gelijk hebt Knipoog Ik moet van mijn instructie ook telkens wisselen in houding.. Hij moet overal kunnen lopen..

Wel doe ik hem eerst op het achterbeen zetten voordat hij voor lager mag. En in het begin is hij nog te strak voor dat lage Knipoog Dat wil niet zeggend at ik hem meteen opricht hoor! Maar meer horizontaal ongeveer Knipoog

Elisa2

Berichten: 38103
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:58

Ja maar mywishmax,je kijkt ook per paard waar hij moet lopen met zn hoofd,zodat ie z'n rug blijft gebruiken en z'n achterbeen eronder zet. Eentje die makkelijk diep loopt,loopt dus makkelijk van het achterbeen af,dus die rijd je dan iets hoger vw/nw. Dus het is heel logisch wat je zegt. Ikzelf rijd ze altijd vw/nw los en daarna richt ik ze wat meer op{per paard verschillend} maar ik wissel dus ook regelmatig af door weer even een rondje vw/nw te gaan.

MyWishMax

Berichten: 25614
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:05

Ja en dat deed ik eerst verkeerd.. Ik tufte netjes mijn rondjes.. Totdat ik écht moest gaan oprichten en nieuwe instructie kreeg.. Pas nu loopt die echt waar ik hem wil hebben Knipoog

Elisa2

Berichten: 38103
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:07

Ja dan kun je idd met je been bepalen waar hij z'n hoofd houd.

MyWishMax

Berichten: 25614
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Voorwaarts neerwaarts kunnen voor je verder gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:08

Ja, en merk je ineens hoe zwaar die is als het niet lukt.. Terwijl je hem eerst heel licht vond Knipoog