Nageefelijk lopen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Si_monee

Berichten: 2899
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hoevelaken

Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 21:44

Ik vroeg me eens af.. Wat is nageefelijk lopen nou precies?

Van de een hoor je dat ze denken dat dat mooi in een krul lopen is, Dit denk ik persoonlijk absoluut niet. Maar ik denk dat het iets is met dat je contact over zowel de mond als je paard hebt, dat ie zijn achterhand mooi onder zijn lichaam zet, je lekker tempo hebt, en hij goed doet wat jij zowel van hem vraagt, maar dat het dus laat maar zeggen keurig er uit ziet, dat het paard zijn lichaam goed weet te plaatsen onder jou hulpen. Maar wat denken jullie hier nou eigenlijk van. Het lijkt me leuk als jullie eens vertellen hierover je kunt natuurlijk ook fotos plaatsen.. Brand maar los Haha!

Si_monee

Berichten: 2899
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 21:44

Wat is het dus volgens jullie? wat houd het in?

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:56

Een paard dat nagevelijk is in zijn mond heeft geleerd te ontspannen in zijn nek/kaakgewricht en is mooi ontspanning in zijn mond, meestal kauwt hij lichtjes op het bit.
Het heeft dus volgens mij niks van doen met verzameling of iets dergelijks.
Wel is het zo dat als het paard alle hulpen goed doorlaat, fijn nagevelijk is zonder blokkades dat je tot duchlassiggkeit komt.

Anoniem

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 00:51

Een paard wat nageeflijk is, accepteert het bit, zonder daarbij vast te houden, of statisch in een bepaalde hoofd-hals houding te lopen. Je kunt dit testen door je paard afwisselend wat hoger en lager in te stellen. Laat hij dit zonder enig verzet of weerstand in de nek/kaak toe, dan is een paard nageeflijk. Een paard kan dus nageeflijk zijn zonder in een krulletje te lopen.
En wat Kafue ook zegt: nageeflijkheid is het begin van durchlassigkeit. Maar nageeflijkheid op zich beperkt zich puur tot het ontspannen accepteren van de teugelhulpen en beenhulpen.

Si_monee

Berichten: 2899
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 15:36

oke, ik heb het door.Haha!

Anoniem

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:00

graag gedaan.

Audi_16
Berichten: 1089
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:50

Ik vind het vreemd dat sommige mensen zeggen dat 'nageven' aan de teugel lopen is Scheve mond ..
Ze hebben mij dat ook wijs gemaakt..
Naja nu weer ik teminste wat echt nageven is Knipoog

Kiki_S

Berichten: 177
Geregistreerd: 28-10-06

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 22:43

maar heeft het actief lopen van de achterhand enz. hier ook mee te maken??

want ik krijg nu altijd te horen dat mijn paard moet ontspannen.. en actief aan de achterhand moet zijn. en dat ik daarna pas meer aan de voorkant kan gaan werken..

depaardjes
Berichten: 368
Geregistreerd: 15-09-06
Woonplaats: Hoenderloo

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:33

wat is aan de teugel lopen dan precies?

mii_jenny
Berichten: 23
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 00:38

dan weet ik dat ook weer...

Anoniem

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 01:03

Aan de teugel is als het paard het bit accepteert, nageeft, en daarbij de voor hem fijnste hoofd/halshouding opzoekt.

kiekjee schreef:
maar heeft het actief lopen van de achterhand enz. hier ook mee te maken??

want ik krijg nu altijd te horen dat mijn paard moet ontspannen.. en actief aan de achterhand moet zijn. en dat ik daarna pas meer aan de voorkant kan gaan werken..

Ja, eigenlijk wel. Als jouw paard nageeflijk is (alle hulpen dus zonder verzet accepteert) is hij al actief aan de achterhand. Vanuit dat punt kun je de achterhand er onder gaan rijden (van stuwen naar dragen, hij gaat meer gewicht van achteren dragen) en dan komt het neusje vaak vanzelf al. En dan kun je spreken van verzameling en "durchlassigkeit". Het paard laat alle hulpen doorkomen, staat goed aan de hulpen, en de voorwaartse hulp die je met je benen geeft, kun je van voren opvangen.

Si_monee

Berichten: 2899
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 11:49

maar is aan de teugel dan ook weer een voorbeeld van nageefelijk lopen, of een onderdeel?

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:13

Aan de teugel lopen is volgens mij het resultaat van nageeflijk lopen. Zoals gezegd, als het paard goed aan je been en zit is en goed voorwaarts is, dan zal je paard vanzelf aan de teugel gaan lopen. Je merkt het met name in de voorwaartse overgangen (bv. draf-galop). Je drijft je paard voorwaarts, waarna je het tempo regelt met je zit en met je handen. Je paard zal dan, als het goed is, op enig moment vanzelf buigen in de hals en gaan kauwen en wat lichter worden in je handen. Het is dus een constant samenspel tussen je kuiten, je zit en je handen en de reactie van het paard hierop. Als je je paard voorwaarts drijft, bv. bij uitstrekken, dan voel je vaak van voren wat meer gewicht in je handen komen. Als de achterhand er goed bij is, dan komt de voorhand zelfs wat omhoog en je hebt dan nog minder gewicht in je handen, omdat je paard zichzelf wat draagt. Het "krulletje" komt dan vanzelf.

Anoniem

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 00:38

Wijs gesproken!!

kYr

Berichten: 64
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:45

mijn paard loopt ook wel aan de teugel maar ik vraag me af waarom mensen zeggen dat je dan meteen beter kan rijden het is alleen dat je paard dan actief is en ontspannen...

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:05

Yamcha schreef:
Wijs gesproken!!

Bloos
Ik heb ook nooit begrepen waarom je "beter" zou kunnen rijden als je paard aan de teugel loopt. Het leidt er alleen maar toe dat paarden in de krul getrokken worden om maar dat ideaalbeeld te krijgen. Om een paard op de juiste manier aan de teugel te kunnen laten lopen, heb je toch wel ervaring en ruitergevoel nodig. Hoewel.....je ziet ook wel eens dat bij beginners, die nauwelijks in de mond van een pony zitten en de beenhulpen nog wat onbeholpen geven, een pony toch ook wel de neiging tot afbuigen kan hebben, of de hand gaat opzoeken, maar dat gaat dan meer per ongeluk dan met opzet. Knipoog

HappyH

Berichten: 328
Geregistreerd: 06-08-05

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 00:16

Als je paard nageefelijk is kun je zeker beter rijden. Alleen moet het paard wel op de juiste manier nageefelijk zijn. En dat is dan nageefelijkheid die van het paard zelf komt en niet is afgedwongen door de ruiter. Je kunt dan beter rijden omdat je beter op elkaar bent afgestemd. Paarden in de krul voor het ideaalbeeld hebben daar niets mee te maken.
Bij de pony's die je beschreef kan het ook goed een manier van ontrekken zijn.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:26

Nageeflijkheid: Ontspanning in nek en kaak. Die verkrijg je door weerstand te bieden. Als je paard nageeflijk is, drijf je bij net zolang todat het paard je hand gaat opzoeken en dus aanleuning verkregen word.

Aanleuning: de zachte en constante verbinding tussen ruiterhand en paardenmond die van het paard uitgaat als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter

Vanuit daar gaat je paard aan de teugel en is hij dus constant in zijn beweging, licht gebogen in de wending, actief van achter etc. etc.

HappyH

Berichten: 328
Geregistreerd: 06-08-05

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 01:09

Melissa hoe wil je ontspanning bereiken door weerstand te bieden? Dat lijkt mij tegenstrijdig? En paard kan pas nageefelijk worden als er ontspanning in zijn lijf is. Weerstand bieden lijkt mij daar niet toe bij te dragen.

Anoniem

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:21

Dat kan ook niet, je kunt de voorwaartse beweging alleen met een nageeflijke hand opvangen.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:12

Je wekt eerst impuls op, dat begrens je met een weerstandbiedende hand, vanuit daar zoekt het paard aanleuning.

Nageeflijk is alleen ontspannen in nek en kaakgewricht, als een paard aan de teugel is, is hij pas volledig ontspannen.

Anoniem

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:39

Dan ben ik het idd wel met je eens... maar een correcte aanleuning (dan begin je al bijna over verzameling te praten, hoewel er in dit verhaal van echte verzameling nog geen sprake is) is imo ook met de achterhand eronder, idd die impuls op wekken, maar meer nog dan impuls.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:48

Ja precies, het is impuls opwekken, weerstand bieden, dan word het paard nageeflijk. Vanuit daar drijf je bij en dan krijg je aanleuning, dus dan word ook de achterhand geactiveerd.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:06

Ontspanning van de nek, krijg je door stelling. Onspanning van de kaak krijg je door afkauwen. Ontspanning van de hals krijg je door het strekken van de hals en laten zakken van het hoofd, met de neus voor de loodlijn en een open keelgang. De ruiter geeft niet na, het paard geeft na. Op het moment dat het paard nageeft, heeft nageven door de ruiter geen zin meer.
Als het paard nageeft, beloont het zichzelf, het nageven van de ruiter geeft geen extra informatie aan het paard om anders te reageren, tenzij het paard niet goed nageeft, maar dan is het geen nageven wat het paard doet.
Voor nageven moeten nek en kaak ontspannen zijn. Als nek en kaak ontspannen zijn, kun je via de nek de spanning en blokkades in een paard op elk punt in het lijf via de nek voelen. Die informatie krijg je terug via de onderkaak van het paard via de teugels naar je handen als je goed zit en het paard goed aan de kuit en kruis hebt.

Een paard dat stilstaat kan ook nageven. Van beweging hoeft geen sprake te zijn en ook de eis van ondertredende achterhand staat hier los van..... Als je dat even later samenvoegt, kan je door naar de fase die komt na nageven.....

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 01:19

Het stukje: accepteerd het bit, ben ik niet helemaal mee eens.
Want een paard kan ook nageeflijk lopen zonder bit. Het paard is nageeflijk als het los is, hals en kaak ontspannen en de hand volgt. Zo noem ik het liever dan dat hij het bit accepteerd.
Maar dat is mijn visie.