te laat met inrijden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 11:44

wij zijn nu pas met gemini begonnen met inrijden.

nu zeggen er mensen dat we al veel eerder hadden moeten beginnen?
dat hij dan veel makkelijker was geweest,en dat hij dan veek beter was ontwikkeld en dat je dat met spieren nooit meer inhaalt.

maar naar mijn idee is het helemaal niet te laat.dacht dat er geen max leeftijd aanzat en eerder een min.leeftijd?

longeren kent hij al wel een jaartje maar is ook niet regelmatig gedaan. zo af toe eens.miss een keer of 20 zoiets? verder snapt hij het wel hartstikke goed en doet dat ook super braaf.
op zijn rug zitten vind hij allemaal nog beetje eng en vreemd.maar maakt geen gekke sprongen.alleen af en toe schiet hij even een klein stukje naar voren.

gemini is van 18 - 2 -2002 dus in feb wordt hij 5
we zijn hem nu zadelmak aan het maken en dat hij het allemaal kan en dan wilde ik hem in de lente als het beter weer is weer oppakken?

is dit nu wel of geen goed idee ?

Chessie

Berichten: 1460
Geregistreerd: 04-11-04

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:47

nee hoor.. alleen maar goed. Het enige is dat hij misschien wat meer praatjes heeft, maar als hij verder goed opgevoed is hoeft dat ook geen probleem te zijn.
Succes en veel plezier!

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:47

Prima idee!

en al was het geen goed idee, valt t toch niet te veranderen Knipoog .. maar het maakt echt niet uit hoor

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:48

beter te laat dan te vroeg,

zou hem lekker een 3/4 x in de week blijven doen
ook van de winter als dat mogelijk is

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:53

mensen moeten een voorbeeld aan je nemen! Alleen maar goed dat je lang gewacht hebt, laat hem maar lekker uitgroeien en eerst sterk genoeg zijn om zich zelf goed voor te kunnen bewegen zowel los als aan de longe.

Ik ben er helemaal voor OK dan!

Tyron

Berichten: 1057
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:55

te laat????? Naar mijn mening kan het nooit te laat zijn, wel te vroeg.
Heb mijn paard ook pas ingereden toen hij 4 1/2 was. Juist omdat hij nog niet sterk en echt paard daarvoor was.
En die spieren die worden vanzelf sterker met de juiste oefeningen.

Pops

Berichten: 2649
Geregistreerd: 28-10-03

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:57

Geen probleem toch? Ik vind het juist goed! Nu kan je zeker geen probleem qua groei hebben.. En spieren, dat komt allemaal goed zeg, dat zijn enkel praatjes dat hij het niet meer zou kunnen ophalen.
Als je er zelf volledig achter staat Lachen
Mijn merrie is beleerd toen ze bijna 7 werd... Alles is toch wel goedgekomen hoor Knipoog (ze is eerst voor de fok gebruikt voor ze bij mij kwam)

0mandy0
Berichten: 812
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: vlijmen

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:57

Ze zijn vaak wel wat moeilijker met inrijden! Ik heb van de lente een New forest merrie van 5 jaar oud ingereden! En dat ging in het begin ook niet van een leien dakje Tong uitsteken Maar nu is het een super paardje Haha! xxx mandy

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 11:58

met goed droog weer zal dat wel gaan.maar als het nat is is het nogal glad.heb bij deze weien geen bak.en zou dan over de weg moeten stappen.maar zie dat nog niet zo zitten.

verder is hij wel goed opgevoed Tong uitsteken alleen krijgt hij de laatste tijd wat praatjes..zoals als je hem in de wei gaat aaien en hij heeft er geen zin in zijn oren helemaal plat doen en zijn kont naar je toe draaien..ook speelt hij dr baas heel erg over de andere.
verder heeft hij geen kuren ofzo

thnx voor de reacties Haha!

hij is nu ook nog best smal enz maar dat is een deel waarschijnlijk zijn bouw.en hij heeft totaal geen spieren.heeft eigenlijk nooit iets hoeven doen..in een jaar tijd miss 1 x per maand aan de longe..

karijn

Berichten: 5430
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:40

Dat late inrijden hoeft geen probleem te zijn, ik zou wel ervoor zorgen dat jij de baas over hem blijft, zeker als hij nu van die praatjes in de wei geeft. Grondwerk is heel goed om aan te blijven werken.
Dat hij nog smalletjes is, wordt wel beter zodra hij meer aan het werk gaat.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:42

Ik heb met mijne ook gewacht tot hij 4,5 is en dan pas echt inrijden. En hij doet het super.

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:43

Geen probleem lijkt me, laat ze maar l*llen Haha!
Onze 6 jarig is ook pas een half jaar onder het zadel hoor, en ze is niet lastiger dan (bijna) elk ander paard

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:10

Te laat met inrijden ??? Nee ik vindt van niet . Ik rijd zelf de paarden ook laat in ,moet nog een 6 en een 7 jarige inrijden. Mijn ervaringen zijn dat ze het veel beter begrijpen wat je vraagt en het werk ook beter aan kunnen.Degenen die zeggen dat ze een paard op jonge leeftijd in moeten rijden omdat ze anders niet meer de baas zijn over het paard , die zijn hun paarden aan het temmen . En krijgen hierdoor geen vertrouwens band met het paard.Veel succes met het inrijden van je paard !!!

Jett_
Berichten: 2156
Geregistreerd: 01-08-06

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:12

Dat kan echt geen kwaad hoor!! Ze zijn dan al veel beter ontwikkelt en ook al heeft ie dan wat meer praatjes.. gewoon streng zijn!

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:14

Mijn ervaring is dat oudere paarden juist makkelijker zijn omdat ze emotioneel stabieler zijn dan babypaardjes. Een kleuter is nu eenmaal minder geconcentreerd dan een jong volwassene Ja

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:16

Arabian_Girl schreef:
wij zijn nu pas met gemini begonnen met inrijden.

nu zeggen er mensen dat we al veel eerder hadden moeten beginnen?
dat hij dan veel makkelijker was geweest,en dat hij dan veek beter was ontwikkeld en dat je dat met spieren nooit meer inhaalt.

maar naar mijn idee is het helemaal niet te laat.dacht dat er geen max leeftijd aanzat en eerder een min.leeftijd?

longeren kent hij al wel een jaartje maar is ook niet regelmatig gedaan. zo af toe eens.miss een keer of 20 zoiets? verder snapt hij het wel hartstikke goed en doet dat ook super braaf.
op zijn rug zitten vind hij allemaal nog beetje eng en vreemd.maar maakt geen gekke sprongen.alleen af en toe schiet hij even een klein stukje naar voren.

gemini is van 18 - 2 -2002 dus in feb wordt hij 5
we zijn hem nu zadelmak aan het maken en dat hij het allemaal kan en dan wilde ik hem in de lente als het beter weer is weer oppakken?

is dit nu wel of geen goed idee ?




wij hebben een merrie staan die altijd gebruikt is voor de fokkerij. dit doen wij ook wel, maar ze is sinds eind mei 2007 onder het zadel. Deze merrie is inmiddels 12 jaar geworden. Dit gaat erg goed en ze neemt het allemaal heel goed op.

dus wanneer mensen zeggen dat 5 jaar te oud is om in te rijden...... nouja die kennen onze merrie dus niet.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:17

Hij is nu 4,5. Is toch een prima leeftijd om te beginnen!
Ik ben die van mij ook pas gaan inrijden nadat hij 4 is geworden.

Als je het over (te) laat inrijden hebt zou ik eerder denken aan een paard van 7 waar je nog mee moet beginnen Knipoog Maar volgens mij kun je nooit 'te laat' een paard inrijden.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:18

Beter laat dan te vroeg. Naar mijn mening worden veel paarden te vroeg aangereden. Al zijn ze dan wel 3, dat wil niet zeggen dat ze ook klaar zijn om aan het werk te gaan.

Mijn paard is pas op zijn 5e ingereden en daar hebben we geen centje last mee gehad.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 20-09-06 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:20

Die van mij is ook 4.5 jaar en gaat ook dit jaar beginnen.. Haha!

daantjuhhh

Berichten: 26995
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:22

die van mij was 8 Haha!

ze was wel zadelmak gemaakt op der 3de.
maar nooit doorgereden.

op haar 8ste kreeg ik haar en heb er door gereden.
Ze was nog zo groen als gras.
Ik heb in ieder geval een paard zonder slijtage door te vroeg te veel vragen.

Winkie
Berichten: 756
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Timboektoe

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:35

Te laat kan helemaal niet Lachen ja misschien al is ie 30 Knipoog
Ik ben momenteel ook een 8 jarige friese merrie aan het inrijden, die werd hiervoor als fokmerrie gebruikt.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:37

Te laat !?!?!?! Nou nee !!!! Mss laat, met niet te !!! Dat kan toch geen kwaad. Dat het niet gebruikelijk is, ala, maar slecht ofzo.... No way.....

Doe het maar lekker zo..... Liever op een volledig uitgegroeit paard dan een maand te vroeg !!!

popcornlover

Berichten: 277
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:40

Geen probleem hoor. Heb zelf ook een paard ingereden toen deze 5 was. Hiervoor een jaar bezig geweest met longeren. Met als gevolg dat het rijden zelf totaal geen problemen opleverden, terwijl het paard in kwestie hiervoor door anderen werd afgeschreven als onbetrouwbaar en niet in te rijden, tevens ivm zeer slechte achterhand.
Juist die paar jaar extra kunnen goed zijn voor een paard om de spieren sterker te maken.

Anoniem

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:45

Mustang2006 schreef:
maar ze is sinds eind mei 2007 onder het zadel.
Hey da's knap Tong uitsteken

Ik kan alleen maar zeggen super dat je niet eerder begonnen ben. OK dan! Ik heb een 2 jarige merrie die best nog iel is en ik ben dan ook van plan om haar nog lekker een poosje te laten staan en als ze 4 is of zo een aan het werk te gaan zetten.

Jessix

Berichten: 16525
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: te laat met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:52

Absoluut niet te laat hoor! Kan nog hartstikke goed.

En als je zorgt dat alles prettig voor hem verloopt kun je hem naar de winter ook zo weer oppakken. Dat is mijn ervaring tenminste. Kan zelf in je voordeel werken omdat hij dan lekker de tijd heeft gehad alles te 'verwerken'. Soms gaat het dan zelfs ineens weer een stukje beter.

Succes!