paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan heeft?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tottaly

Berichten: 562
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: nieuwegein

paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 09:16

jaja, ben wel erg benieuwd naar de reacties!!

zou jij kiezen voor een paard dat flink op nivau heeft gereden, of een paard dat nog niets kent?[/b]

mijn mening:
en paard dat niets kan, zodat je hem zelf alles kan leren,en als je hem werkt tot een goed niveau, heb jij alles zelf gedaan, en waneer je een paard koopt dat al hoog heeft gelopen,
en jij komt daarmee op hoog nivau, dan vind ik persoonlijk dat je niet kan zeggen dat jij het heb gedaan, omdat het paard alles al kan.


maar dat is mijn mening, ben heeel benieuwd naar jullie mening!!

Anoniem

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:20

ALs onervaren ruiter heb je meer baat bij een goed leerpaard. Jammer dat in Nederland de mentaliteit heerst dat je zelf je paard moet opleiden als je zelf nog geen greintje gevoel ontwikkeld hebt. Daarom zijn er zoveel butsers en zo weinig ruiters

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:25

Het ligt een beetje aan de situatie: Ik denk dat het voor een onervaren ruiter (lees ruiter die nog niet eerder op hoog niveau heeft gereden) veel beter is om alle oefeningen te leren op een paard die deze ervaring al wel heeft. En tussen paarden die op hoog niveau hebben gelopen zit ook behoorlijk wat verschil. Bij de ene is het een kwestie van knapjes indrukken en bij de ander moet je er juist harder voor werken dat op een relatief onervaren paard, omdat hij wel super kan werken, maar ook alle trucjes kent om onder het werk uit te komen.

Ik denk dus dat dit een stelling is die je niet zomaar met een simpel ja of nee kan beantwoorden.

tottaly

Berichten: 562
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: nieuwegein

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 09:33

laten we zeggen dat de ruiter ongevver L2 nivau heeft gereden, en nu op zoek is naar een nieuw paard.

en stiekem nog een vraagje: hengst of ruin??

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:38

een onervaren ruiter kan veel leren van een ervaren paard,
een onervaren ruiter kan een hoop verpesten aan een onervaren paardje
maar onder goede begeleiding kan een onervaren ruiter ook weer heel veel leren van ,en met een onervaren paard

friendly
Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:42

Heb je nog geen ervaring dan zou ik ook een paard nemen die hoog gelopen heeft. Dan kan je het goed leren en dan kan je later altijd nog een jonger paard kopen en die zelf alles leren.

Noukie
Berichten: 10958
Geregistreerd: 27-12-01

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:43

L2?
Leerpaard
ga eerst maar eens voelen hoe die appuyementen horen aan te voelen en hoe die correct gesprongen serie is, voor je dat zelf aan een paard gaat leren.
Ik heb gelukkig de kans gehad op mn 19e een waanzinning leerpaard te kunnen rijden en dit heeft mijn gevoel voor de hogere oefeningen echt zo goed gevormd! Ook gewoon dingen als de correcte hulpen enz. Op een onervaren paard ben je ook sneller geneigd toch je "eigen" hulpen te gaan geven.
Leerpaard dus. Als je alles eens gevoeld heb (of liever veel vaker dan eens) kan je daarna zelf die dingen en dat gevoel gaan leren aan een groener paard.

en ruin of hengst? Paard afhankelijk. Sommige ruinen zijn gruwelijke etterbakken, sommige hengsten kuikenmak... Maar bij een hengst zal je altijd consequent moeten zijn (bij elk paard eigenlijk).

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:45

Ik ga met de anderen mee, als je zelf al aardig wat ervaring hebt zou het voor mij een uitdaging zijn om met een paard te beginnen die nog weinig/niets kan. Zo kun je samen met je paard steeds hogerop komen en een band opbouwen. Maar als je denkt hier nog niet voldoende ervaring voor te hebben zou ik gaan voor een goed leerpaard, dus een paard dat al enigzins wat kan. Ik zou niet direct voor een Z-paard gaan kiezen, want ook al kan het paard Z lopen, ik ken de kneepjes van de Z-dressuur zelf niet dus dat zou zonde zijn van de kunsten van het paard vind ik.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:47

Zep schreef:
ALs onervaren ruiter heb je meer baat bij een goed leerpaard. Jammer dat in Nederland de mentaliteit heerst dat je zelf je paard moet opleiden als je zelf nog geen greintje gevoel ontwikkeld hebt. Daarom zijn er zoveel butsers en zo weinig ruiters


Helemaal waar! En sommige ruiters met meer ervaring kunnen ook beter niet aan een groen paard beginnen. Niet iedereen heeft het lef en het geduld om een jong paard goed op te kunnen leiden.

Ik heb het wel altijd met onbeleerde paarden moeten doen. Dat was simpel om het feit dat er voor mij geen leerpaarden voorhanden waren of financieel haalbaar. Mijn pony heb ik als 12-jarige zelf zadelmak gemaakt, daar werd ik uiteindelijk m-dressuur mee. Ik heb een hoop fouten gemaakt, maar er wel ook een hoop van geleerd. Het paard dat daarop volgde kreeg ik als 3,5 jarige. Met deze bereikte ik de Z1 (maar vraag niet hoe Clown ). Pas het paard dat daarop volgde kon ik pas enigzins fatsoenlijk opleiden (die is nu 7 en mag Z2 starten). Ik ben eigenlijk wel een beetje door schade en schande wijs geworden. Groen+groen is niet altijd een verstandige combinatie en het duurt veel langer voordat je het echt onder de knie krijgt en het paard is daar toch vaak de dupe van. Het klinkt idealistisch 'samen leren', maar een jong paard is toch echt beter af bij een ruiter die weet wat hij doet.

Enne: een L2 ruiter moet zeker niet aan een hengst beginnen! Laat dat alsjeblieft aan ervaren ruiters over! Voor je eigen veiligheid en die van anderen op het wedstrijdterrein.

Anoniem

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:48

Als je in het verleden een ouder paard wat al nivo had op nivo kunt houden.
Of een ouder paard, wat nog geen nivo had, naar redelijk nivo kunt rijden, kun je zeggen dat je een paard kunt trainen.

Pas dan is het verstandig een jong paard te kopen, omdat je die dan ook pas kunt trainen en naar een nivo kunt gaan rijden.

Heb je dat niet gedaan, is het risico groot dat je een paard niets fatsoenlijks aan kunt leren.
Dat hij zijn rondjes rondhobbeld. En dan doe je het nog goed, want meerder jonnger paard dat op een handelstal komt, waar geen bal meer mee te doen is, omdat hij niet consequent genoeg gereden is.

Verder blijft ook de hulp op de grond van onschatbare waarde.

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:50

blijft een feit.
ervaren of onervaren goede begeleiding is een must
zijn ook zat ervaren ruiters die b.v Z of hoger hebben gereden,
die een onervaren paard wel denken te kunnen opleiden,
maar eigenlijk niet kunnen,
en dan is het vaak niet de schuld van de ruiter maar van het paard

goede begeleiding is heel belangrijk

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110977
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:53

Ik kocht mijn laatste paard als 18 jarige, had toen Z dressuur gelopen en was ook Z springen geweest. Geweldig dier en super leerpaard, heb ik nog heel wat jaren plezier van gehad en ik heb alles van hem geleerd. Als je de goede hulp niet gaf, dan deed hij het ook niet, wist je gelijk dat je fout zat. Daarnaast met goede begeleiding kom je inderdaad ook erg ver.

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:54

ik ben er zelf van overtuigd dat wanneer je een groen paard koopt, je zelf de ervaring (en eventuele begeleiding) moet hebben om een groen paard te trainen en ook nog dat ie niet verprutst wordt.

Dat wil niet altijd zeggen dat je wedstrijdervaring moet hebben, maar wel de ervaring van het rijden van eigen/bijrijdt paard en geen manegeknol (niet verkeerd bedoeld hoor, maar er zijn genoeg ruiters die al jaren op een manege rijden en denken dat ze ieder paard kunnen rijden, omdat ze al 10 jaar rijden! er zit toch echt wel een groot verschil tussen manegepaarden en particuliere paarden (om ze zo maar even te noemen)

voor een onervaren ruiter is het verstandig om een ervaren paard te kopen zodat je van je paard kan leren. uiteraard zijn er wel ervaren ruiters die ook geen groen paard kunnen rijden, maar dat eventjes terzijde.

terorita schreef:
blijft een feit.
ervaren of onervaren goede begeleiding is een must
zijn ook zat ervaren ruiters die b.v Z of hoger hebben gereden,
die een onervaren paard wel denken te kunnen opleiden,
maar eigenlijk niet kunnen,
en dan is het vaak niet de schuld van de ruiter maar van het paard


goede begeleiding is heel belangrijk


ja ze denken dan dat het de schuld is van het paard, maar ze vergeten dan vaak dat het een vluchtdier is en ze hebben dan niet in de gaten dat het paard hun niet snapt.

Geduld mis ik bij veel ruiters, ik heb zelf ook vaak ruiters horen zeggen wanneer ze iets doen en het paard snapt hun niet "dat moet ie maar kunnen"

Tja hoe maak je ruiters duidelijk dat ze nog steeds met dieren om gaan en niet met robots?
Laatst bijgewerkt door Sammy78 op 18-09-06 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:58

Ik zou absoluut een ervaren paard kopen.
Ik moet zelf nog ontzettend veel leren en heb wel jonge, onervaren paarden gehad maar dat is nooit helemaal van een leien dakje gelopen (hoewel dat met goede instructie helemaal in orde gekomen is)
Als ik voor de keuze zou staan, zou ik zeker weten kiezen voor een ervaren paard, mag zelfs wat ouder zijn, zodat ik een hoop kan leren. Ik denk dat je daar de rest van je (paarden)leven alleen maar profijt van hebt Ja

ik denk overigens dat je met een paard wat alles al kan óók hard moet werken om 'm op hoog niveau uit te brengen. Dat paard loopt echt niet vanzelf.
Laatst bijgewerkt door Kytha op 18-09-06 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:02

heb eens iemand hier een paard zien kopen,
paard was 3 en moest nog verder worden opgeleid.
paard werd gekocht door iemand, die zelf behoorlijk onervaren was.
wij hadden hier allen zo iets van, ooo nee kan dit.
de persoon in kwestie wist heel goed van zich zelf dat ze de capaciteiten niet had, om dit paard op te leiden.
moet je hier dan iets van zeggen, bleef best moeilijk.
nu 3 jaar later kwamen we de combi eens tegen
geweldig beide waren enorm gegroeid.
ze vertelde ons, 3 x in de week goede begeleiding.
het was eerlijk gezegd een opluchting.
maar het kan dus wel,
mits de ruiter dus de juiste beslissingen neemt.
en dat had deze amazone dus wel gedaan

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:23

Ik ben vorig jaar november begonnen op een 3-jarige die net zadelmak gemaakt was na zelf 7 jaar niet gereden te hebben. Als ik zelf een paard had moeten kopen was ik inderdaad voor een meer ervaren paard gegaan, maar ik zie nu ook absoluut de voordelen er van in. Als ik iets fout doe zie ik dat gelijk terug, terwijl een ervaren paard je fouten nog wel eens verdoezelt. Hierdoor ga je veel bewuster rijden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:27

Voor mezelf: absoluut voor een meer ervaren paard, het inrijden en beleren van een jong paard is een verhaal apart.

Voor een ander hangt het van de situatie af, maar ook daar zou ik eerder een ouder en al meer ervaren paard adviseren, dan een paard wat je alles nog moet leren.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:37

Ik vind l2 in dit opzicht eigenlijk niet zo veel zeggen. Ik heb ook ' maar ' L2 gereden, maar wel op heel veel verschillende paarden ervaring opgedaan, zowel jonge paarden als paarden die al heel ver doorgereden waren. Ik heb nu een jong paard, maar ik ben nooit op zoek geweest naar bewust een jong paard. Ik ben hem tegengekomen en moest hem hebben. Als hij ouder was geweest en hoog had gelopen hadden we hem ook meegenomen. Ik heb het geluk gehad dat ik in de tijd dat hij nog aan het groeien is, lekker kon rijden op heel ervaren paarden die niets voor niets deden. Daardoor ben ik echt vooruit gegaan het afgelopen jaar.
Ik denk dat ik mijn eigen paard niet alles kan aanleren, maar ik weet wel dat ik veel meer gevoel gekregen heb voor het rijden in het algemeen. Ik kan nu ook oefeningen die verder gaan dan de L2, zonder problemen en bewust uitvoeren ( dus niet omdat ik perongeluk op het goede knopje druk, maar omdat er naar toe rijd ). Daarnaast goede begeleiding, maar ik denk nog steeds vaak of ik wel de goede keuze heb gemaakt.
Mijn punt: kijk niet alleen naar je wedstrijdniveau, maar naar je rijden in het algemeen. Wees kritisch voor jezelf ( lastig ik weet het, heb ook jaren met een plaat voor mijn kop gelopen en dacht dat ik alles wel kon ) en als je dan nog voor een jong paard kiest, zorg er dan voor dat je uitstekend begeleidt wordt.

tottaly

Berichten: 562
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: nieuwegein

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 11:19

ik heb nu een 12 jarig paard, die altijd alleen voor de kar heeft gelopen, nou doe ik wedstrijden voor mijn plezier, maar wijken, aan mijn been ,alles moeten leren,
en persoonlijk wil ik graag een jonge friese hengst kopen, en dan 2 a 3x in de week les nemen, en dan ook bijv 1 dag grondwerk.
wie is het hier mee eens en hier niet?
(sorry voor al die vragen:P)

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:24

Maar wat heb je voor die Fries gedaan? Ook veel verschillende paarden gereden? Ben je gewend met jonge paarden om te gaan, ben je gewend met hengsten om te gaan en hoe bevalt dat dan? vanachter de computer is het moeilijk te beoordelen. Als je weinig ervaring hebt met hengsten en jonge paarden, zou ik het je eigenlijk afraden. Weet waar je aan begint, je moet echt heel consequent zijn om zo'n avontuur tot een goed einde te brengen. Les is dan niet genoeg, vooral als je weinig ervaring hebt met hengsten, zal je ook in de omgang nog hulp nodig hebben. Dat is voor mij één van de belangrijkste redenen geweest om mijn paard te castreren.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:27

Hangt van de ruiter af...
Als 10 jarig meisje heb ik ook een tijdje een 6 week beleerde 3 jarige pony gereden. Ging heel slecht, had er geen lol in en heb er eigenlijk niks van geleerd.
Daarna kreeg ik een 10 jarige M pony, ontzettend veel lol mee gehad, veel gewonnen, veel geleerd.
En nu jaren later heb ik een 3 jarige paardje zelf beleerd. Het heeft wel wat, en ik geniet echt van hem. Maar dat komt omdat ik er nu zelf klaar voor ben, 6 jaar geleden nog niet.

tottaly

Berichten: 562
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: nieuwegein

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 11:29

hahah hier komt het levensverhaal;):
ik heb altijd een eigen paard/pony gehad (opa woonde op een boerderij) en pony merrie, daarna pony hengst, (op het stuk land achter de boerderij stonden 3 hengsten, mirens, ging ik ook altijd op rijden)
en toen de boerderij was verkocht, naar de manege toe (op ponys) maar vond het allemaal saai, brave paardjes die rondjes hobelen(om het even hard te zeggen)
dus toen een merrie ;3 kwart volbloed arrabier, en 1 kwart muntvos. was een soort concorde, dus rennen,bokken steigen, maakt voor mij niet zoveel uit, daarna een fries gekocht, maar die bleek hannentret te hebben, en in plaats daarvan een 8 jarig(toen) paard gekocht, dat alleen voor de kar heeft gelopen. (deze heb ik nu nog steeds)

zelf rijd ik geen L2. , ik rijd wedstrijden voor mijn plezier, en ver hoef ik niet te komen, als ik er maar plezier aan houd!heb er pas 6 opzitten, en nu L1.

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:31

Dat hangt helemaal van het paard af. Over het algemeen zie ik veel paarden die hoger hebben gelopen en door verschillende jonge ruiters worden nagereden, maar wij hebben Janton op stal staan die heeft ZZ-L gelopen, en is toch niet zo 1,2,3 na te rijden.

Op een jong paard kun je niet opstappen en wegrijden, maar bij de 1 gaat het natuurlijk wel gemakkelijker als de ander.

Maar dan nog, wil je graag een paard wat alles meteen doet of vind je het leuk om er écht voor te moeten gaan ? Ik vind het allebei wel leuk, dus het bomt me niet zo eigenlijk Haha!

tottaly

Berichten: 562
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: nieuwegein

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 11:33

hoi vera, persoonlijk zou ik het helemaal geweldig vinden om een jonge fries te kopen,en dan een hengst, maar als iedereen dit heel zwaaar afraad, tja, dan ga ik er toch maar even overnadenken..

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: paard dat hoog heeft gelopen,of paard dat nietsgedaan he

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:34

Ligt eraan. Ben je een nog niet zo'n ervaren ruiter zou ik een paard kopen die jou veel kan leren. Ben je ervaren in het opleiden van jonge dieren, tsja dan natuurlijk een jong dier.

Ik denk dat het helemaal afhankelijk is van de ruiterkunsten. Je kan wel denken dat je ervaring genoeg hebt voor een jong dier, maar als je feitelijk nog nooit met jonge dieren gewerkt hebt kom je vaak van een koude kermis thuis.

Ik zou kiezen voor een jong dier, nu, maar daarvoor heb ik ook met mijn vorige paard iets te makkelijk over gedacht. Helaas heeft me dat bij haar veel tijd en fouten gekost. Wel heb ik er super veel van geleerd waardoor ik mijn 'veulen' wel zelf heb kunnen doen. Helaas heeft de merrie daardoor echt wel eens ten onrechte iets moeten doen van mij, door mijn onkunde en stomiteiten.....

Maar ik denk met goede begeleiding, dat het niet zo ver gekomen was, zoals ik nu met mijn ruin gehad heb.