Gert van den Hof goed of niet goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Gert van den Hof goed of niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 12:38

Ben benieuwd naar jullie mening.

Gisteren was ik op Horse Event in Deurne en zag daar Gert van den Hof 2 jonge paarden (zo uit de wei) beleren in een kwartier.
Wat vinden jullie daar nou van? Goed of niet goed?

polderke

Re: Gert van den Hof goed of niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 12:47

Ook gezien inderdaad. Weet niet wat ik ervan moet denken. Waren die paarden echt nooit in de hand geweest en nooit onder zadel geweest??????
Als je zag hoe sommige goed doorgereden paarden, zelfs die van Laurens en ook die Andalusier, reageerden op het publiek (klappen), en je keek naar de reactie van die niet zadelmakke paarden net uit de wei, dan heb ik dus toch wel mijn twijfels over het niet zadelmak zijn en nooit in de hand geweest.
Dat ze overdonderd waren kan ik me nog wel enigzins voorstellen, maar toch.
Over de methode heb ik geen oordeel, heb geen vergelijkbaar materiaal en totaal geen ervaring met het zadelmak maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 13:00

Kan je verzekeren dat het echt jonge dieren zo uit de wei zijn Ja
Hij heeft mijn Ustinov ook gedaan op een clinic op het KNHS centrum Haha!
Die kwam ook echt zo uit de wei en had nog nooit wat gedaan.
Het paard is daarna echt niet zadelmak hoor, het is alleen een eerste aanzetje.....

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 13:07

Oke vooruit dan, dan moet ik toegeven dat het erg indrukwekkend is, eerlijk is eerlijk.
Ik doe het hem in ieder geval niet na, dat is wel duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 13:16

Hier wat foto's van Usti als 3 jarige hengst op het KNHS centrum.
Afbeelding
Voor het eerst een zadel op
Afbeelding

Afbeelding
Gert erop

Afbeelding
en na een kwariertje ben ik er zelf opgestapt Haha!

Afbeelding
daar reed ik dan voor het eerst op m'n eigen gefokte hengst Haha!
Volgende dag het kunstje thuis nog eens geproberd en m'n pols gebroken Koe

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:22

Het bedrijf waar ik voorheen werkte, bracht er ook regelmatig jonge dieren heen. We hadden daar een jonge Ahorn merrie, die niet zadelmak te krijgen was, hij had het zo voor elkaar Knipoog

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:50

Mijn 4 jarige was eigenlijk gisteren uitgenodigt om mee te doen aan de clinic met Gert. Helaas door omstandigheden kon ik niet heen met hem. Dus ga ik thuis zelf verder Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:33

Tja, als je het leuk vind om je paard voor vol publiek te laten overdonderen door iemand die gewoon goed kan zitten en ze voorwaarts laat jagen door een hulp is het een prima systeem

Maar zadelmak heb ik een andere definitie van.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:42

He is niet echt zadelmak in ee kwartier.
Het paard is zo overdondert.
Als je hem bij Gert laat doen komt hij vaak later wel in verzet!
Maar voor de beesten waar wij niet op kunnen komen of niet uit kunnen zitten is hij wel goed.

En inderdaad ze komen zo van de wei.
Wij hebben toen ik stage liep bij een hengstenhouder een hengstenshow gehad en Gert kwam een clinic geven.
Wij hebben zelf de 2 paarden uitgezocht die hij ging doen.
nummer 1 was een merrie die eigenlijk wel redelijk goed overal op reageerde.
Nummer 2 was een hengst die niet de makkelijkste was.
(degene die normaal zadelmak maakte daar en in principe overal wel zo opstapte wou die hengst liever niet doen)

Dat beest is behoorlijk tekeer gegaan.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:01

Romkabouter schreef:
Tja, als je het leuk vind om je paard voor vol publiek te laten overdonderen door iemand die gewoon goed kan zitten en ze voorwaarts laat jagen door een hulp is het een prima systeem

Maar zadelmak heb ik een andere definitie van.

Mijn 4 jarige was geestelijk niet zo ver dat hij dat aan zou kunnen, dat is een van de redenen waarom ik niet heen gegaan ben.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:54

Ik zou mijn paard als het zadelmak moest worden liever op het Balingehof brengen omdat het paard daar echt vertrouwen wordt bijgebracht.

OranVera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:58

Desiree schreef:
Ik zou mijn paard als het zadelmak moest worden liever op het Balingehof brengen omdat het paard daar echt vertrouwen wordt bijgebracht.

Ik heb ook het idee dat het te snel gaat. Het paard wordt zo overdonderd en zo kan dus snel het vertrouwen weg zijn. Ik vond het inderdaad ook vreemd dat ze wel rustig waren tussen al die mensen!! het waren er zoveel!! Maar ik weet eerlijk gezegd niet of ik er nou voor ben of tegen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:02

Ik ben trouwens denk ik een van de weinigen die Gert ook een keer heeft zien vallen!!
Dat was op concours in het Z geloof ik met z'n schimmeltje.

Het paard weigerde, maar helemaal niet plots of gemeen weigeren.
Gewoon toen hij op sprong afging ging het paard 10 meter van te voren al steeds meer terug komen in tempo.

En voor de hindernis stond hij stil en plof, Gert over zijn nek heen en daar lag hij op de grond.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:03

alles wat ik niet zadelmak krijg breng ik gelijk naar Gert.

Krijg iedere keer weer hele fijne paarden terug.

Vol vertrouwen, super eerlijk..... Haha!

nee, doe ik niet moeilijk over......

Ik zou zelf niet kiezen om mijn jonkie in zo een seminar mee te laten lopen, maar ik heb er ook zeker geen problemen mee als mensen dit wel doen.

bij sommige jonkies kan het heel erg helpen als ze ontzettend overdonderd zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:05

KiWiKo schreef:
alles wat ik niet zadelmak krijg breng ik gelijk naar Gert.

Krijg iedere keer weer hele fijne paarden terug.

Vol vertrouwen, super eerlijk..... Haha!

nee, doe ik niet moeilijk over......

Ik zou zelf niet kiezen om mijn jonkie in zo een seminar mee te laten lopen, maar ik heb er ook zeker geen problemen mee als mensen dit wel doen.

bij sommige jonkies kan het heel erg helpen als ze ontzettend overdonderd zijn.

Ik moet zeggen dat ik bij hem thuis het ook wel anders aan toe vind gaan hoor.
Ze doen dan eerst wel het paard vertrouwen geven.
Doen eerst een paar keer een dekentje bij het paard op.
En dan rusig een zadeltje.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:28

OranVera schreef:
Desiree schreef:

Ik heb ook het idee dat het te snel gaat. Het paard wordt zo overdonderd en zo kan dus snel het vertrouwen weg zijn. Ik vond het inderdaad ook vreemd dat ze wel rustig waren tussen al die mensen!! het waren er zoveel!! Maar ik weet eerlijk gezegd niet of ik er nou voor ben of tegen...

Juist! Het dier kan inderdaad zadelmak zijn maar als hij doorkrijgt wat er gebeurt, kan hij weer evengoed in protest komen! En dan zit je mooi te kijken. In het zand...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 06:52

Verschrikkelijk, om het aanrijden zo te doen, dat is geen vertrouwen opbouwen met je paard, dat is ordinair breken.
Dit grenst aan diermishandeling, niet lichaamelijk maar geestelijk.

Walchelijk dat zoveel mensen dat ook nog aanzien.
Juist het eerste opzitten moet in rust gebeuren, en niet op rodeo art.

Heb zelf vele paarden zadelmak gemaakt, en het is niet zo moeilijk als het eruit ziet, maar altijd met rust en vertrouwen.

Nee hier kan ik geen cap voor afnemen, dit is gewoon walchelijk.
Dat omgaan met een paard op deze mannier, verschrikkelijk, is tegen alle richtlijnen va de FEI en de KNFRS en KNHS in.

Kijk gelijk een normale trens erop en maar rukken, heerlijk, zou me diep schamen om m´n paard (m´n kammeraad) daar zo te laten "behandelen".

Lijkt er steeds meer op, dat een paard een sportding wordt een maschine, niet m´n kammeraad waarmee ik sport mee drijf.
En even zadelmak gemaakt moet worden, sorry, laat dit door vaklui doen, die zorgvuldig met de paarden omgaan, en niet laten zien hoe "goed en snel ze zijn" en zichzelf zo goed vinden, dat ze een paard even geestelijk kapot kunnen maken in een paar minuten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 07:00

Professor, misschien moet je eerst maar eens gaan kijken voordat je een mening hebt over iets (ev WAT voor een mening dan ook........ en tevens de manier waarop je dat neerzet!)

Gert rijd alles namelijk zadelmak met een touwtje aan een halster Haha! Haha! Haha!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 07:14

Persoonlijk vind ik het heel knap en doe ik het hem niet na. Ik ben er niet op tegen, maar denk ook niet dat je het paard dan 4 keer in de week moet overdonderen met zoiets Haha!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 07:47

KiWiKo schreef:
Professor, misschien moet je eerst maar eens gaan kijken voordat je een mening hebt over iets (ev WAT voor een mening dan ook........ en tevens de manier waarop je dat neerzet!)

Gert rijd alles namelijk zadelmak met een touwtje aan een halster Haha! Haha! Haha!

En dat hoef ik ook niet te zien, want het is een show, een show dat tegen alle goede dingen ingaat.

Je overneemt een paard, door zo te werken, de volgende dag heeft dat paard spierpijnen, omdat het niet voorbereid is, eerst moet je de spieren opbouwen van een jong paard, voordat je erop gaat.

Dus als ik lees zo van de wei, dan is de man een dierenmishandelaar.

Ik zelf kan ook ongetraind niet 100 kilo heffen, misschien voor een moment, maar krijg de straf daarna.

Mensen gebruik uw verstand, een paard wordt door systimatisch te werken voorbereid om ons te kunnen dragen.

Lees maar meer over het rijden, waarom men dit doet.

En dan moet ik maar naar zo´n schow gaan, nee want ik ga niet mee betalen aan iemand die een paard misbruikt, en tegen alle regels in een paard bestijgt.

En hoe ik dat neerzet, dus opschrijf, ja dat is aggresief, dat doe ik altijd als het tegen het paard gericht is.

En dit is niet goed voor het paard, lees maar eens goed, hoe je een jong paard aanrijdt.
Als je dat goed doet, kun je heel eenvoudig opstappen.

Mag uit een ruime ervaring spreken.
Heb meerdere paarden aangereden, maar altijd eerst voorbereid, en bijna nooit grote problemen ondervonden.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 07:55

Nee, ik vind het niet goed. Een paard heeft tijd nodig om dingen te leren, en te begrijpen dat iets niet eng is. Je moet een jong paard erin vertrouwen geven, waar die de rest van zn leven mee door moet gaan!! Je kan geen paard goed zadelmak maken in een kwartier is mijn mening. Zo'n dier heeft tijd nodig!!

( wennen aan hoofdstelletje, longeren, wennen aan singeltje, wennen aan zadeltje, longeren, hangen, en erop, erop aan de longe, en los door de bak, op-afstijgen, en dit alles doe je niet in een keer, een dier moet er mentaal op voorbereiden, en lichamelijk.) dit kan je niet allemaal in een kwartier, dit heeft tijd nodig en vertrouwen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 08:03

Ik ga met KIWIKO mee hoor,
Je hebt hem nog nooit zien werken met een paard, professor. Je mag van mij best zo'n stellige mening hebben, maar dan moet je wel weten waar je het over hebt. Zoals KIWIKO al zei, het paard krijgt geen hoofdstel om maar een halster met een touw. Daar komt bij dat hij er natuurlijk geen uur op gaat zitten.
Hij krijgt niet alleen paarden zo uit de wei, maar ook veel probleempaarden die door anderen al zijn verknoeit, ik zeg niet dat jouw manier slecht is, maar je moet niet over iemand oordelen waar je niets van weet.
En over ruime ervaring gesproken: ik denk dat Gert ook wel over ruime ervaring beschikt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 08:09

Ik vind Gert van den Hof zeer zeker geen diermishandelaar.. au contrair.... hij laat het paard in zijn waarde en leert het paard tegelijkertijd dat wat de mens wil, ook doorgaat. Dat vinden paarden fijn, die duidelijkheid.

Ik kan zelf totaal niet wat Gert van den Hof doet, dus ben ik gedwongen het via de 'softe aanpak' te doen. Dat duurt vele malen langer en de uitkomst is lang niet altijd zo succesvol als de aanpak van Gert van den Hof. Die er bij elke clinic trouwens ook bij vertelt dat hij doorgaans de paarden gewoon 14 dagen op zijn erf heeft om deze eerste overrompeling te bevestigen naar gewone zadel/ruiter-acceptatie.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:38

Dees schreef:
Ik vind Gert van den Hof zeer zeker geen diermishandelaar.. au contrair.... hij laat het paard in zijn waarde en leert het paard tegelijkertijd dat wat de mens wil, ook doorgaat. Dat vinden paarden fijn, die duidelijkheid.

Ik kan zelf totaal niet wat Gert van den Hof doet, dus ben ik gedwongen het via de 'softe aanpak' te doen. Dat duurt vele malen langer en de uitkomst is lang niet altijd zo succesvol als de aanpak van Gert van den Hof. Die er bij elke clinic trouwens ook bij vertelt dat hij doorgaans de paarden gewoon 14 dagen op zijn erf heeft om deze eerste overrompeling te bevestigen naar gewone zadel/ruiter-acceptatie.

Dit is toch niet wat er gevraagd word, hij doet het in een schow, in een kwartiertje of ietje langer, wat hij thuis doet daar gaat het nu niet om, maar lees toch goed wat ik schrijf, ik reageer op die groene paarden die zo uit de wei komen, en onvoorbereid, voor publiek even gebroken worden.

Dat is niet ruiterlijk, en zeer onverstandig, dat is niet paard gericht, dat is dus zeer slecht.
Geef mij maar eens een fijtelijk bewijs dat dit geen diermishandeling is.
En dit is niet conform wat wij willen met een paard, in rust en vertrouwen werken.
Hij onderwerpt een paard alleen door afmatting, en door het overdonderen van het paard.
Dit heeft niets en ook niets met het werkelijke zadelmak maken van een paard.

Dit is schow ten kosten van het levendewezen paard, en snel geld verdienen ten koste van.
Iedere gezond denkende ruiter moet dit begrijpen, je hebt er niets aan, om zulke mensen met je paard om te laten gaan.

Waar is het samenspel paard ruiter, nergens, het paard wordt een marionet in dienste van een clown.

En ik heb precies beschreven waarom.

Een mens kan ook niet in één keer iets leren, en als de basis verkeerd is, is het heel moeilijk om die later te corigeren. Want juist in het begin, wat silverbrumby zo mooi beschrijft is het belangrijk het vertrouwen te winnen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:53

Professor schreef:
Hij onderwerpt een paard alleen door afmatting, en door het overdonderen van het paard.
Dit heeft niets en ook niets met het werkelijke zadelmak maken van een paard.

Dit is schow ten kosten van het levendewezen paard, en snel geld verdienen ten koste van.
Iedere gezond denkende ruiter moet dit begrijpen, je hebt er niets aan, om zulke mensen met je paard om te laten gaan.

Het paard is niet afgemat, hij stapt er direct op zonder te longeren.
(dat kunnen er velen al niet zeggen)
Mensen kunnen er natuurlijk zelf voor kiezen om hun paard aan die show bloot te stellen.
Als jij je paard bij hem brengt maakt hij hem normaal gesproken thuis zadelmak.
Die paarden die op Clinics zadelmak gemaakt worden, dat zijn er maar een paar en daar kies je als eigenaar zelf voor.