Hoger dan officiele springniveau springen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bumba01

Hoger dan officiele springniveau springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 16:52

Da's dus mijn vraag. Sommige mensen hangen vrolijke verhalen op dat hun pony over een hindernis van 1.30m vliegen, terwijl ze zelf officieel bijv. 90cm springen Knipoog

Ikzelf vind, dat als je 90cm springt, eigenlijk niet hoger moet springen als 1,10m Lachen Natuurlijk als je een klasse hoger springt, dat je ook hoger gaat springen Lachen Oke, je moet natuurlijk wel weten wat je te wachten staat, maar je moet niet elke keer de hindernis op 1,30/1,20 zetten, als je zelf 90cm moet springen..
Ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel?

Emmalie

Re: Hoger dan officiciele springniveau springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:00

Meid ik snap helemaal wat je bedoeld!! Haha! Alleen doe ik het zelf ook!! Bloos
Maar die van mij spring zo makkelijk.. dat mijn trainer het automatisch omhoog doet!! maar iik spring alleen hoog over bepaalde lijnen dat de afstand dr bijna altijd wel is.. anders kan ik het ook nog niet!! Lachen En ik gaa binne kort M dus dan moet ik 1m! en in de barage 1.10 dus dan vind ik het in de training niet zo erg als hij het een keer optrekt! Lachen
Doeg doeg.. Doei!

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 17:02

Nee idd, daar heb je gelijk in, maar je hebt soms van die mensen die 90 springen en bijv elke keer 1,30 springen en dan groots vertellen dat mij super pony alles springt enzo Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:02

WD-V --> RT-D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:18

Ik heb zover ik weet 1x hoger gesprongen, maar dat kwam omdat Paak keihard naar huis wou en dan staat daar een hek tsja. Ik snap ook wat je bedoeld. Vorig jaar met Sky in het L-springen van de Dtjes zag ik ook vaak van die hindernissen die veel hoger stonden dan die je in het parcours moest. Vind ik eigelijk ook niet ergens voor nodig.

Hubbieuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:54

helemaal mee eens niet hoger dan je niveau springen....
komen ongelukken van....

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:57

nou ik vind het een beetje overdreven om niet hoger te springen dan je eigen dicipline,
het is goed voor het vertrouwen van ruiter en paard om ook eens hogere hindernissen te nemen.
mensen die er over opscheppen zijn hun penny fase nog niet ontgroeit.........

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 21:46

EsSther : Ja dat kan, maar ik bedoel ermee, sommige mensen springen alleen maar hoger, terwijl het eigenlijk niet nodig is snap je Knipoog Ik spring af en toe ook wel een hogere hindernis, maargoed ookal is het beter voor het vertrouwen, ik spring het liefst gewoon de hoogte die ik moet springen met soms wat afwisseling (hoger en lager)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:02

1x 1.30 of een parcours 1.30

groot verschil

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:17

Ik spring vaak wel wat hoger in de training. Beetje jammer als mensen gaan zeggen dat hun paard wel 1.50 kan springen en in een B parcours worden uitgebeld. Ik vind dat het er niet om gaat dat je hoog kam springen, maar wel dat je hoog kan springen en toch netjes van hindernis naar hindernis kan rijden. Dat is de reden dat ik vaak wat hoger spring, het is dan net iets moeilijker om gecontroleerd te blijven rijden.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 22:18

renskek: Amen !

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:13

Idd Renske!

Ik hou het met Ot in de training vaak onder of gelijk aan het wedstrijdniveau, dat hij er overheen kan weet ik toch wel en van iedere keer zo hoog slijten ze ook alleen maar Clown
Af en toe trekken we het voor mijn eigen vertrouwen wel een keer op, maar eigenlijk nooit meer dan 10 cm boven wedstrijdhoogte.

Met de merrie wilden we nog weleens iets meer optrekken, maar die liep B(L klaar) dus dan heb je nog wel wat ruimte om wat omhoog te werken in de training Knipoog

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:21

Op wedstrijd met losrijden zie je ook heel vaak dat ze de hindernissen ver boven de rubriekhoogte uit trekken.
Dan moet je starten in de B, en staan er hindernissen van 1.20m. Zo stom!! Dat vind ik echt nergens op slaan, dan kun je niet eens rustig losspringen/meespringen. En als je vraagt of ze wat lager kunnen gaan ze nog zuchten ook!
Maar er zijn ook leuke mensen die ze wel gewoon lager voor je zetten hoor!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:29

Op wedstrijden hoger springen op het losrijterrein heeft imo geen enkele zin. In de training soms een paar echt hoge sprongen kan tussen de oren van de ruiter een groot verschil maken. Bij mij iig wel. Toen ik M sprong met een fijn paard trok mijn instructeur ook weleens een halve meter extra op om mij het vertrouwen te geven dat dit paard het echt makkelijk kon. Ik kreeg daardoor een grenzeloos vertrouwen in het vermogen van mijn paard en kon veel relaxter het parcours in. Het gevolg was dat ik heel simpel een parcoursje kon sturen zonder mijn paard veel te storen waardoor deze ook heel simpel zijn werk kon doen.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:26

Ik zal wel apart geval zijn maar ik hoor eigenlijk in het M te springen... alleen in het parcours gaat het steeds fout omdat ik dicht sla en het eng vind... Boos! maar thuis oefen ik wel gewoon parcours 1.10 of 1.20... Mijn instructeur vind dat ik het aankan en mijn pony ook... Hij wil ons beter maken en zorgen dat hij met zijn achterbenen de balk eraf gooit zodat hij die nog sneller inklapt... Helaas toen de oxer al op 1.30 stond tikte hij de balk er nog niet af. Ik vind dat als je het verantwoord doet met mensen erbij die er verstand van hebben en denen/weten dat je het aankan kan een hindernis hoger geen kwaad. Ik vind als je L springt af en toe ook een parcours 1.20 kan springen... Hoger gaan dan dat vind ik wel overdreven...

Emmalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:07

@ Lisa B, die mensen hou je toch wel! die zullen ook nooit verdwijnen. En ik spring zelf ook graag met inspringen paar keer hoger als in het parcour, dan weet ik dat hij goed oplet. En hij niet opeens verrast word omdat er 1 hindernis hoger staat als de andere. Maar als je pony er niet klaar voor is, ja dan zou ik het ook niet doen! Maar anders, waarom niet? Vingers aflikken

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:13

sologirl schreef:
Hij wil ons beter maken en zorgen dat hij met zijn achterbenen de balk eraf gooit zodat hij die nog sneller inklapt...

Dit vind ik een beetje een vreemde tactiek... maar ik heb er ook niet erg veel verstand van hoor Tong uitsteken Kan dus ook gewoon aan mij liggen.

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:42

Is er niemand aan de inrijpiste die nakijkt hoe hoog de hindernissen gezet worden?
In België staat er, afhankelijk van de hoogte van het parcours, een maximum op.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:29

Nevermind85 schreef:
Is er niemand aan de inrijpiste die nakijkt hoe hoog de hindernissen gezet worden?
In België staat er, afhankelijk van de hoogte van het parcours, een maximum op.

In Nederland ook.

Uit het Disciplineregelement Springen, Artikel 244:

2.4 De hindernissen op het inspringterrein mogen maximaal 10 cm hoger en breder zijn dan de hin-dernissen van de desbetreffende rubriek, indien de maximum hoogte van de hindernissen van deze rubriek 1.40 m of minder is. Indien de hoogte van de hindernissen van de desbetreffende rubriek meer is dan 1.40 m, mogen de hindernissen op het inspringterrein niet breder zijn dan 1.80 m en niet hoger dan 1.60 m.

Maar dit geldt natuurlijk niet voor de trainingen thuis. Wat dat betreft ga ik mee met Anne_GTI.
Laatst bijgewerkt door Freggel op 26-07-06 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:31

Bij het inrijden een paar hindernissen springen die hoger zijn dan het parcours is vind ik alleen maar slim, geeft voor jezelf echt zo'n hoop verschil, het hele parcours lijkt lager en dus makkelijker, ook heb je meer vertrouwen in je paard omdat hij ht hogere ook kan dus dit makkelijke al helemaal! Haha!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 11:58

Ik heb me altijd mateloos geirriteerd aan de mensen die tijdens het inspringen op een wedstrijd de sprongen zo belachelijk hoog op trokken.....ik snap niet waarom je een oxer of steil van 1.40 m. moet nemen als je B springt.....(om maar even een voorbeeld te noemen)

Om je paard thuis een keer te teseten vind ik een ander verhaal, maar dan hoef je nog geen zz-parcours met je B-paardje te proberen vind ik Knipoog Haha!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:00

Qimm schreef:
sologirl schreef:
Hij wil ons beter maken en zorgen dat hij met zijn achterbenen de balk eraf gooit zodat hij die nog sneller inklapt...

Dit vind ik een beetje een vreemde tactiek... maar ik heb er ook niet erg veel verstand van hoor Tong uitsteken Kan dus ook gewoon aan mij liggen.

veel paarden trekken hun benen hoger en sneller op nadat ze het hout hebben gevoeld zoals ze hier altijd zo mooi zeggen. Deze techniek wordt veel gebruikt hoor...!!!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:02

Wat maakt nou uit? ik snap je probleem niet.

Ik rij geen wedstrijden en heb wel es 1.10 gesprongen, ben niet echt een springruiter Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:05

Adil18 schreef:
Ik heb me altijd mateloos geirriteerd aan de mensen die tijdens het inspringen op een wedstrijd de sprongen zo belachelijk hoog op trokken.....ik snap niet waarom je een oxer of steil van 1.40 m. moet nemen als je B springt.....(om maar even een voorbeeld te noemen)

Om je paard thuis een keer te teseten vind ik een ander verhaal, maar dan hoef je nog geen zz-parcours met je B-paardje te proberen vind ik Knipoog Haha!

Ik heb dat toch wel eens gedaan in de L Haha!
Emile Hendrix wilde betreffende paard kopen en stond toen te bouwen voor me Lachen

Niemand die er wat van zei Lachen
Wat anders toch wel voorkomt in de B of l en je spring boven in de staanders

Thuis vond ik het ook fijn eens een klasse hoger te oefen, met zelf een sprongetje nog wat hoger.
Echt niet elke keer, maar zo af en toe.
Als het dan hoog is op wedstrijd heb je toch meer zelf vertrouwen, want je weet dat je het kunt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:07

Karoliefje_ schreef:
Wat maakt nou uit? ik snap je probleem niet.

Ik rij geen wedstrijden en heb wel es 1.10 gesprongen, ben niet echt een springruiter Lachen

Mijn probleem dus het volgende: Ik vind het niet alleen totaal onzinnig, maar op deze manier krijgen veel mensen niet de kans om fatsoenlijk in te springen....niet iedereen wil over die joekel-sprongen heen.....Als je maar twee hindernissen in de bak hebt staan en je met meer dan 10 ruiters tegelijk in moet rijden en er is 1 iemand die al beslag legt op een hindernis is dat natuurlijuk erg vervelend, en dat gaat ook merkbaar irritatie opwekken....

Wat jij thuis doet maakt met niet uit....ik gaf alleen dat voorbeeld van dat B-paardje dat niet een zz-parcours hoeft te lopen omdat iki vaak zie dat mensen wel erg veel vragen van hun jonge paarden.....Dan heb ik zoiets van; Hou het een beetje leuk voor zo'n diertje en rij hem niet meteen de verdoemenis in.....

Snappie??? Knipoog Haha!