Eerst de piaffe aanleren of eerst de passage???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

funkyspunk

Eerst de piaffe aanleren of eerst de passage???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 19:54

Ik ben benieuwd naar de meningen van andere bokkers dus gooi het eruit!!!

talented

Re: Eerst de piaffe aanleren of eerst de passage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:47

Ik zou eerst een gebroken lijn leren, daarna een grote volte en wanneer dat bevestigd is zou ik gaan werken aan de piaffe cq. passage!!!!

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:49

Rolleyes vage opmerking hierboven mij dus??
we nemen aan dat ze dat al kan

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:57

piaffe daarna passage..
Tenminste zo zie ik het mijn instructise doen.
(oohja, uiteraard pas als de basis dubbel zo goed bevestigd is)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:38

Piaffe is de opperste vorm van verzameling...de stap daarvoor is passage...dus uiteraard stap voor stap: arbeidsdraf, verzamelde draf, nog meer verzamelen, passage en uiteindelijk piaffe... Lijkt me logisch.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:42

Ben het met Polly2 eens..

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:50

polly2 schreef:
Piaffe is de opperste vorm van verzameling...de stap daarvoor is passage...dus uiteraard stap voor stap: arbeidsdraf, verzamelde draf, nog meer verzamelen, passage en uiteindelijk piaffe... Lijkt me logisch.

Behalve dan dat paarden sommige zaken op verschillende manieren leren. Laat ik beginnen met dat het alleen maar boekenwijsheid is. Ik meen me te herinneren dat Klimke een paard passage leerde vanuit de middendraf en piaffe uit een soort school stap / aandribbelen. Philip Karl doet piaffe leren uit overgangen achterwaarts en aandraven en weer terug.
Passage heeft een duidelijk ander zweefmoment en houding als piaffe, daarom is de overgang daartussen ook zo moeilijk.
Het lijkt me dus niet echt uitmaken in welke volgorde je het een of het ander aanleert, maar passage zeker niet via overgangen uit piaffe, hier zie je ook op het hoogste nivo (GP) nog taktfouten en slechte overgangen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:05

Sommige paarden hebben van nature al de nodige aanleg voor piafferen of passageren. Het zijn twee verschillende gangen. Het ritme in de piaffe ligt over het algemeen iets hoger dan in de passage welke eigenlijk niet meer is dan een zeer verheven verzamelde draf. Ik zou zeggen, bouw eerst datgene op wat het paard het makkelijkst kan, en pak dan pas het andere erbij. Ik denk dat het rijden van de overgangen van piaffe naar passage en terug dan ook vloeiender zal gaan uiteindelijk.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:29

ART_UMA schreef:
polly2 schreef:

Behalve dan dat paarden sommige zaken op verschillende manieren leren. Laat ik beginnen met dat het alleen maar boekenwijsheid is. Ik meen me te herinneren dat Klimke een paard passage leerde vanuit de middendraf en piaffe uit een soort school stap / aandribbelen. Philip Karl doet piaffe leren uit overgangen achterwaarts en aandraven en weer terug.
Passage heeft een duidelijk ander zweefmoment en houding als piaffe, daarom is de overgang daartussen ook zo moeilijk.
Het lijkt me dus niet echt uitmaken in welke volgorde je het een of het ander aanleert, maar passage zeker niet via overgangen uit piaffe, hier zie je ook op het hoogste nivo (GP) nog taktfouten en slechte overgangen.

Ja...daar heb je wel een punt...
Ik ben alleen zelf een stap voor stap werker...en ik werk het liefst vanuit de voorwaartse drang en dan terug naar verzameling. Anders werkt het voor mij verkeerd door en dan dus ook op het paard. Niet dat ik nu zo ver ben dat ik piaffe al aanleer....maar we zijn al wel bezig met verzameling (behoorlijk) waarbij het paard af en toe per ongeluk een paar passen passage aanbiedt...
Maar als ik piaffe zou aanleren vanuit stap...dan ging ik met mijn paard omhoog...dat weet ik zeker...en dat komt dan door mij hoor...niet door mijn paard.

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:10

Laat ik eerst stellen dat ik geen topruiter ben verre van dat. Wel heb ik op verschillende paarden gereden die al konden piafferen en passageren, onder begeleiding, dus heb ik wel gevoeld hoe het hoort te voelen. Nu ben ik voor het eerst bezig mijn eigen paard zelf de piaffe en de passage aan te leren. Mijn beleving is, het is een lange weg waar je veel geduld bij moet hebben. Met dit paard ben ik begonnen met de passage, omdat ze dat makkelijker oppakte. Vanuit een voorwaartse draf terugrijden, het kwartje moet vallen dat een deel van de energie van meer voorwaarts omgezet moet worden in opwaarts. Dit kost veel kracht en die kracht moet opgebouwd worden, eerst een paar passen en dat langzaam uitbouwen. We zijn nu na 8 maanden zover dat ze mooi van de grond komt en dit ook een flink stuk volhoudt. De piaffe kost ons meer moeite. Ik ben bewust begonnen met de piaffe vanuit de draf aan te leren om de simpele reden dat de beenzetting van de draf en de piaffe gelijk is. Vanuit de stap moet je overgaan op een andere beenzetting. We kunnen nu een stuk of 7 goede piaffe passen maken en daarna moet ik haar wegrijden omdat ze het anders nog te zwaar vindt. Ook dit moet langzaam groeien en moet de kracht voor opgebouwd worden. Maar het meest belangrijke vind ik dat het in harmonie gebeurd zonder forseren en dat het paard er rustig onder blijft.
Misschien komt ze er wel nooit om 15 piaffe passen vol te houden, maar dat geeft niet ik heb veel plezier aan het trainen, we gaan toch niet op wedstrijd. Haha!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:29

Voordeel van een Andalusier, kost je niet al te veel moeite om ze zover te krijgen, ben nu bezig met de passage, gaat best aardig, piaffe lukt(nog) niet, maar komt vast wel, heb er al zoveel lol in, dat gevoel van zweven.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:32

Ieder paard kun je wel een circus piaffe aanleren. Vooral de barokke ruiters zijn daar heel bedreven in.
Passageren is niet ieder paard gegeven, [tenzij je een iets verheven draf als passage aan gaat merken].

Maericken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:44

talented schreef:
Ik zou eerst een gebroken lijn leren, daarna een grote volte en wanneer dat bevestigd is zou ik gaan werken aan de piaffe cq. passage!!!!

Pff jij maakt echt altijd opmerkingen alsof je de enige bent die kan paardrijden hier...

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:48

Maericken schreef:
talented schreef:

Pff jij maakt echt altijd opmerkingen alsof je de enige bent die kan paardrijden hier...

Rolleyes

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:23

Jippie schreef:
Ieder paard kun je wel een circus piaffe aanleren. Vooral de barokke ruiters zijn daar heel bedreven in.
Passageren is niet ieder paard gegeven, [tenzij je een iets verheven draf als passage aan gaat merken].

Bespeur ik hier nu een vorm van jaloezie, nee toch zeker??
Het is nu eenmaal een feit, dat barokke paarden HET in zich hebben, en ik vind het beledigend om ze dan maar gelijk onder circus paarden te scharen..........
Het is zo makkelijk om commentaar te geven, terwijl je nog het paard, nog de ruiter ,nog de klassieke rijstijl kent..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:30

maar ook al heeft een paard het inzich.
Dan nog moet je eerst de basis top hebben.

Anders kom je toch later weer in de problemen.

Ik ken bijvoorbeeld een paard dat zo aan passageert.
En piaffeerd..
Geen probleem allemaal.. (zo hebben we hem trouwens gekregen)
Maar basis, ho maar..
En zie dat nu nog maar eens normaal aan te leren!
Nou ben je er 3x zolang mee bezig als dat je normaal gesproken met de basis zou beginnen..

(overigens zeg ik absoluut niet dat alle barokke ruiters zo zijn, er zijn ongetwijfeld ook veel dressuuramazone's op KNPNers)

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:48

Natuurlijk, niet meer als logisch dat de basis goed moet zijn.......
Maar hoe vaak in je les/training ben je met de passage/piaffe bezig, dat is toch minimaal, meestentijds is het "gewoon"werk en om even de achterhand flink aan het werk te zetten,dan of veruimen of terugrijden, dan kun je bij het terug rijden ook even wat meer moeite doen....., hou je de aandacht en z'n kont er goed bij.......

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:50

hallo logisch??

nou dat blijkt dus niet zo logisch te zijn voor velen..

trucjes leren en voor veel geld de deur uit..

romsaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:59

peninna schreef:
Met dit paard ben ik begonnen met de passage, omdat ze dat makkelijker oppakte. Haha!

Zo moet je het inderdaad bekijken. Je moet bekijken waar je paard talent voor heeft. Doet hij/zij de passage makkelijker dan piaffe (biedt uit zichzelf aan) dan zou je gek zijn omdat cadeautje niet op te pakken! Andersom geldt hetzelfde.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:18

Het ligt er ook aan hoe het paard is. Mijn paard loopt van zichzelf graag zweverig en traag, a;s ik passage eerst ga aanleren, denk ik dat de piaffe er niet of in ieder geval heel moeilijk aan te leren is. In de piaffe moet er toch een elektrisch en snel achterbeen zijn. Als je paard snel en druk is van zichzelf zal het wellicht makkelijker zijn om eerst de passage aan te leren.
Maar bedenk wel dat er een heel aantal jaren aan training vooraf gaat voordat je dit kan gaan doen, en veel paarden hebben de kracht en het talent daar niet voor!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:19

Ik als L2 ruiter denk dat het best wel heel erg afhangt van het paard, het ene paard pikt de passage gemakkelijker op, het andere de piaffe. Denk dus dat je daar op voort moet borduren.
Maar wat weet ik ervan? Bloos

Nanoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:56

ik zou eerst passage aanleren. het zijn beiden natuurlijke bewegingen, maar voor de meeste paarden is piaff moeilijker.

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 18:40

Nanoutje schreef:
ik zou eerst passage aanleren. het zijn beiden natuurlijke bewegingen, maar voor de meeste paarden is piaff moeilijker.

Waar baseer je deze uitspraak op? Heb je daar ervaring mee, of denk je dat gewoon. Als je uit ervaring spreekt zou ik het op prijs stellen als je die uitspraak zou onderbouwen, dan kan men (ik) er wat van leren.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:29

peninna schreef:
Nanoutje schreef:

Waar baseer je deze uitspraak op? Heb je daar ervaring mee, of denk je dat gewoon. Als je uit ervaring spreekt zou ik het op prijs stellen als je die uitspraak zou onderbouwen, dan kan men (ik) er wat van leren.

Scroll eerst maar eens door het profiel heen! Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:30

Het aanleren van passage en piaffe en wat eerst is niet iets wat je standaard altijd zo moet doen. Het is juist heel gevaarlijk om als een paard talent heeft voor de passage, dat helemaal te ontwikkelen voordat je aan de piaffe begint want dan is de kans groot dat je dat er niet meer goed in krijgt.
Een paard wat van nature heel groot draaft zou ik uit de stap leren aanpiafferen omdat het te moeilijk is zo'n paard uit een grote draf te verkleinen en toch snel te houden. Vertrekken vanuit een lage snelheid (stap) en dan leren snel te worden is dan gemakkelijker.
Een paard wat van nature graag zweefdraf doet zou ik eerst leren piafferen omdat het paard leert snel te blijven en daar kun je dan in het aanleren van passage van profiteren door de snelheid van de piaffe mee te nemen naar voren toe.