Wanneer een jong paard africhten?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Robby_

Berichten: 1002
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Waregem ( Belgie)

Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 22:12

Zoals jullie al kunnen lezen is mijn vraag :Wanneer en op welke leeftijd kan je een paard het beste africhten,Ik heb al gehoord 2.5jaar 3.5 jaar
Maar welke leeftijd vinden jullie de beste?

wednesday

Berichten: 814
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herk-de-Stad (België)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:40

op 2 jaar af en toe zo eens bijhalen uit de wei en borstelen e d maar pas op 2,5 a 3jaar echt zadelmak maken dan paar maandjes trug de wei op en dan het echt werk

Peet_Paneel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Bolsward

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 23:08

4 jaar, zadelmak vind ik het best! zijn ze tenminste al beter ontwikkeld! daarvoor lkkr maken borstelen enzo..

Bienotje

Berichten: 10897
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 08:34

Afhankelijk van het paard.. Sowieso moet er niet te vroeg begonnen worden en als iemand rond 3 jarige leeftijd begint met longeren ed en wennen aan het zadel/ voorberijden op het rijden. Dan met 3,5 jaar erop is nog vroeg zat. Paard moet ruimschoots de tijd gegeven te wordne om te accepteren dat de dagen van vrijheid blijheid en eeuwig in de wei over zijn. Overhaasten levert alleen maar een gefrustreerd paard dat overdonderd is geweest door het inridjen en zijn plek/ plezier niet heeft kunnen vinden tijdens het rijden.

capone

Berichten: 506
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 08:43

Ik ben het met hierboven eens!!Het is afhankelijk van het paard.Het ene paard is er qua bespiering al klaar voor en de ander heeft soms echt nog wat langer nodig.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:54

--> Discussies

lytse2003

Berichten: 453
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Leidschendam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:03

Over vrijheid blijheid het is wat je zelf met ze doet die van ons mag ook nog in de winter iedere dag los en zomers op het land dat willen we ook altijd zo houden ook al is ze straks 20.

Wij zijn begonnen met longeren en zadelmak maken toen ze 2,5 was. We reden haar op een gegeven moment 1 keer per week of 1 keer per 2 weken. Maar dan moet ik wel zeggen dat onze pony al erg volgroeid is. We hebben ook opgelet of ze het wel leuk vond. Als we haar rijden doet ze haar oren naar voren en vind ze het echt geweldig. Nu van de zomer staat ze op het land en doen we heel weinig met haar soms is er wel eens een dag dat ze het land niet opgaat. Dan moet ze wel even haar stal uit.

Ik zou zeggen kijk naar je paard en geef hem/haar nog voldoende rust om zelf dingen te doen. Nu de zomer eraan komt zou ik niet beginnen.

Ik weet niet hoeveel je weegt maar daar moet je ook naar kijken ik hem mijn pony ook nog niet echt bereden soms uitgestapt want mijn zusje weegt zo 15 kilo lichter. Zij is haar aan het beleren.

Argi
Berichten: 105
Geregistreerd: 24-11-04

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:15

mijne was nog net geen 3 jaar toen ik hem kreeg. In het begin heel veel mee gewandeld, gelongeerd (eerst gewoon alleen aan het halster, daarna met longeersingeltje en bijgezet en daarna met zadel), losgegooid en gewoon lekker dagelijks mee bezig geweest (borstelen, enz.) Na een paar maanden een keer erover gaan hangen en uiteindelijk was hij een jaar of 3,5 toen ik hem zadelmak heb gemaakt. Merk nu uiteindelijk dat ik vooral aan dat eerste half jaar heel erg veel heb gehad. Hij is schaapmak en in de omgang kan ik er eigenlijk alles mee doen.

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:23

Ik begin pas echt met inrijden als ze 3,5 - 4 jaar zijn, afhankelijk over hoe volgroeid ze dan zijn. En dan rij ik zo'n 4 -5 keer per week maar wel niet langer dan een half uurtje tot ik merk dat ze spieren beginnen te krijgen en ze het werk beter aan kunnen. Eerder doe ik eigenlijk niks met ze buiten werk aan de hand.

mer_bren
Berichten: 73
Geregistreerd: 23-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 00:06

wednesday schreef:
op 2 jaar af en toe zo eens bijhalen uit de wei en borstelen e d maar pas op 2,5 a 3jaar echt zadelmak maken dan paar maandjes trug de wei op en dan het echt werk


mee eens

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:16

Vanaf veulen mee de wei in met de kudde, om gelijk wat manieren, lichaamstaal en nederigheid te leren. Of, als je een veulen bent dat het maatje van het alfamannetje is, kun je ook wel wat capsones krijgen :p

Elke avond binnenhalen, even borstelen heel af en toe, voetjes nemen, ... Smorgens weer buitengooien.

Vanaf 2 jaar moeten ze netjes aan een halster leren lopen, even vast staan, ...

3 jaar mss eens op een gekke zondag eens wat grondwerk (verlenging op de oefning aan het halster, maar gewoon los in de piste wat leren meelopen en zo).

Op 3.5 longeren en sterk maken.

Ten vroegste op 4 jaar erop, heel weinig rijden, goed afwisselen met longeren. Simpel houden.

Vanaf 5 jaar beginnen oppakken en de basis bevestigen.

Vanaf 6 jaar zou je dan, als er niks fout gaat, echt kunnen beginnen doorrijden.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:51

Eens met poes, maar waarom veulen 'snachts binnen? Laat ze toch lekker dag en nacht met de kudde buiten. Hoe meer beweging, hoe beter!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:09

Omdat de kudde snachts ook binnen komt, tenzij het erg lekker weer is dan waar ik rijd. Buiten blijven vind ik ook beter, maar als je ze af en toe bi nnen haalt kun je makkelijk er ook elke dag 5 minuutjes mee bezig zijn. Het zijn geen vaste regels die ik opschrijf, zolang ze maar elke dag buitenkomen in groep

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:14

ik ben van mening: hoe vroeger hoe beter
wat bedoel ik hiermee
Zo vroeg mogelijk beginnen met het halster, oejes geven, borstelen, etc...
vanaf een jaar oud mag er ook eens een zadeldoekje opgelegd worden, eens een bitje in (zonder druk!), dekensingeltje, zadeltje,etc.
allemaal nu e ndan eens, tussen het poetsen door.
ook rare dingen zoals de staart rondzwieren, ernaast staan springen, tussen de benen vegen met een veegborstel, over zeilen lopen, etc
al de "normale" dingen spelenderwijs aanleren.
dan ge je ook weinig problemen hebbn met het zadel en bit tijdens het longeren.
echte belasting (dus longeren) 2-3 maand voor ze 3 zijn het longeren aanleren, daarna 1 maal per week longeren.
vanaf een maand voor ze 3 zijn 2 maal per week longeren, en daarna erop.
(dit is mijn "gevoel" als het paard er niet klaar voor is voor het longeren ed rek ik het allemaal een beetje, maar met het tuig kun je gerust beginnen vanaf een jaar.
vanaf 2 kun je ze ook aan de lange leidsels leren lopen, kennen ze het stuur al een beetje.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:28

dutske schreef:
ik ben van mening: hoe vroeger hoe beter
wat bedoel ik hiermee
Zo vroeg mogelijk beginnen met het halster, oejes geven, borstelen, etc...
vanaf een jaar oud mag er ook eens een zadeldoekje opgelegd worden, eens een bitje in (zonder druk!), dekensingeltje, zadeltje,etc.
allemaal nu e ndan eens, tussen het poetsen door.
ook rare dingen zoals de staart rondzwieren, ernaast staan springen, tussen de benen vegen met een veegborstel, over zeilen lopen, etc
al de "normale" dingen spelenderwijs aanleren.
dan ge je ook weinig problemen hebbn met het zadel en bit tijdens het longeren.
echte belasting (dus longeren) 2-3 maand voor ze 3 zijn het longeren aanleren, daarna 1 maal per week longeren.
vanaf een maand voor ze 3 zijn 2 maal per week longeren, en daarna erop.
(dit is mijn "gevoel" als het paard er niet klaar voor is voor het longeren ed rek ik het allemaal een beetje, maar met het tuig kun je gerust beginnen vanaf een jaar.
vanaf 2 kun je ze ook aan de lange leidsels leren lopen, kennen ze het stuur al een beetje.


Ben ik met je eens behalve dat bitje insteken zo jong. Verder wacht ik ook liever langer met het longeren en zadelmak maken. Het komt niet op een jaar waar ik rijd, en daar ben ik blij om. Daar kom je niet op zo'n niet uitgegroeide, fijne, slungelige puber te zitten, maar op een paard met al heel wat balans, vertrouwen, kennis van de hulpen, ...

VoOdOo_lOvE
Berichten: 86
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: Kalken , Belgenlandje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:40

Wij beginnen van veulensaf met voetjes optillen,borstelen e.d. Op 2 jaar steken we al een bitje in en leggen we er een zadel op en eventueel een ruiter,eenmalig in dat jaar. Op 2,5-3 jaar beginnen we echt met opleren onder de man.

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:52

poes schreef:
dutske schreef:
ik ben van mening: hoe vroeger hoe beter
wat bedoel ik hiermee
Zo vroeg mogelijk beginnen met het halster, oejes geven, borstelen, etc...
vanaf een jaar oud mag er ook eens een zadeldoekje opgelegd worden, eens een bitje in (zonder druk!), dekensingeltje, zadeltje,etc.
allemaal nu e ndan eens, tussen het poetsen door.
ook rare dingen zoals de staart rondzwieren, ernaast staan springen, tussen de benen vegen met een veegborstel, over zeilen lopen, etc
al de "normale" dingen spelenderwijs aanleren.
dan ge je ook weinig problemen hebbn met het zadel en bit tijdens het longeren.
echte belasting (dus longeren) 2-3 maand voor ze 3 zijn het longeren aanleren, daarna 1 maal per week longeren.
vanaf een maand voor ze 3 zijn 2 maal per week longeren, en daarna erop.
(dit is mijn "gevoel" als het paard er niet klaar voor is voor het longeren ed rek ik het allemaal een beetje, maar met het tuig kun je gerust beginnen vanaf een jaar.
vanaf 2 kun je ze ook aan de lange leidsels leren lopen, kennen ze het stuur al een beetje.


Ben ik met je eens behalve dat bitje insteken zo jong. Verder wacht ik ook liever langer met het longeren en zadelmak maken. Het komt niet op een jaar waar ik rijd, en daar ben ik blij om. Daar kom je niet op zo'n niet uitgegroeide, fijne, slungelige puber te zitten, maar op een paard met al heel wat balans, vertrouwen, kennis van de hulpen, ...

waarom geen bitje?
met insteken bedoel ik dus even in, wat brokjes geven en weer uit.
geen druk erop, gewoon even bij het poetsen, voor 2 minuutjes...
paard weet niet dat dit normaal bij het werk hoort hoor, is gewoon een onderdeel van het tuig...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:53

MM ja ok, zo zie ik er geen kwaad in.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:09

VoOdOo_lOvE schreef:
Wij beginnen van veulensaf met voetjes optillen,borstelen e.d. Op 2 jaar steken we al een bitje in en leggen we er een zadel op en eventueel een ruiter,eenmalig in dat jaar. Op 2,5-3 jaar beginnen we echt met opleren onder de man.


Is er een reden voor dat dat al zo vroeg gebeurd, als ik vragen mag? En wat is het nut ervan er op de tweede al een ruiter op te zetten, voegt het iets toe of niet? Waarom dan met 2 jaar en niet meteen met 1 jaar al een heel licht kindje?
Waarom wordt 2,5-3 aangehouden, en bijv. niet 2-2,5 of 4-4,5 ?

jessje

Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-02-05
Woonplaats: belgië

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 00:25

Ik heb nu 2 jaarlingmerries en een veulen van dit jaar.
Ik zorg ervoor dat de veulens tegen het afspenen braaf kunnen meelopen aan het halster, halster makkelijk aan en uit, voetjes geven en overal aanraken.
Na het afspenen gaan ze de weide op, 's winters staan ze aan huis in een grote stal met uitloop naar de paddock, ze kunnen altijd buiten.
Na het afspenen doe ik er eigenlijk niets meer mee, wel elke dag even langsgaan natuurlijk om te zien of alles ok is en meestal dan wel even wrijven ook. Ze komen wel regelmatig in de hand, voor de smid, veranderen van weide enz, maar ik oefen er niet speciaal meer mee. Ik zie er geen nut in, ze hebben een prima basis en zijn bekend met mensen, ik laat ze nu maar even gewoon rustig opgroeien

De planning is om de merries te dekken het jaar dat ze 3 worden, ze die winter licht zadelmak te maken (veilig erop, gas rem en stuur) en ze dan weer op de weide te gooien, en na het afspenen van de veulens serieus aan het werk te zetten.
De kans is wel reeël dat ze enkele vrijspringwedstrijden meedoen ook, aan het eind van hun 2e jaar.

Dit is zo ongeveer de planning die ik in gedachten heb voor de jaarlingmerries, ik vermoed dat het met het veulen van dit jaar ook zo zal gaan (uitgezonderd het laten dekken natuurlijk, het is een hengst )

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 02:21

Klinkt heel goed jessje

SophievdV
Berichten: 14763
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:11

Mijn paard heb ik vanaf dat ze vier maanden oud is. Direct na het afspenen kwam ze in de opfok te staan met een leeftijdsgenootje. Vorige zomer (toen was ze een jaar) heeft ze voor 6 maanden met een groep op het land gestaan. Daarna kwam ze voor de winter weer op stal. Ik poetste haar regelmatig en liep wel eens wat aan het halster met haar over het terrein. Dat deed ze allemaal keurig. Ze ging met wat oudere paarden de wei op, dat was ook geen probleem Afgelopen voorjaar heb ik er voor het eerst een bitje in gehad en wat laten lopen in de bak. De bak afgezet met lint, zelf in het midden gaan staan en het dier met wat 'lichaamstaal' links en rechtsom laten lopen. Niet aan de longe, gewoon los. Ook 1 keertje een longeersingeltje om gehad. Ze was ontzettend braaf en ik hield het bij 5 min per keer en 1 keer in de week.

Op dit moment staat ze alweer ruim een maand op de wei. Vanaf begin mei om precies te zijn. Daar staat ze weer met leeftijdsgenootjes.

Per 1 oktober komt ze hier thuis te staan. En dan begin ik er wat serieuzer mee te werken. Ik heb nog geen echt plan, want we moeten eerst eens bekijken wat voor paard het is op 1 oktober. Als alles goed is, dan beginnen we dus per oktober wat met longeren en dat langzaamaan opbouwen. Volgend voorjaar als het weer wat mooi weer is (april/mei), willen we haar zadelmak maken. Ze is dan drie jaar oud. Dan gaat ze ook onder de hengst en in juli naar de stamboekkeuring. En dan pak ik haar steeds een beetje meer op.

Tussendoor krijgt ze dus nog een veulentje, wat ik zie als een kleine pauze voor ons beiden. Na het veulen komen de wedstrijden voorzichtigaan al wat in zicht. Ik ben van plan eerst een aantal oefenwedstrijden te rijden met haar voordat ik haar echt uitbreng. Het echte uitbrengen zal zo rond haar vijfde levensjaar gebeuren. Mij lijkt dat een mooie leeftijd

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:52

Als veulen al mee lopen, voetjes geven, vast staan enzo. Vanaf dag 1 al.
En in de lente dat ze 3 worden er rustig aan een keer op. Het eerste half jaar zit ik er vaak maar 1x per week een kwartiertje op. Leuke dingen doen, de ene keer op het land, een stukje langs de weg, een keertje naar het bos.

Tussen dat ze veulen zijn en ingereden worden zijn ze regelmatig in handen, maar niet dagelijks. Ze lopen op het land, worden wel iedere dag gecontroleerd maar komen er maar ong 1x in de 2 weken eventjes af om gepoetst te worden (als ze mega verharen soms wat meer).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:59

Als veulen leren dat je ze overal aan kunt raken.
Voetjes geven en halstertje aan.

In die tijd daarna niet veel.
Wat ze dan geleerd hebben, leren ze niet meer af.

Bij de ene in de lente dat ze 3 worden rustig aan wat beginnen.
Bij de ander pas in het najaar.
Licht er aan of ze wat slungelig zijn.
Bij echte slungels pas het jaar erop.

En rustig aan beginnen is bij mij het eerste jaar, 3x in de week 20 min. rijden.
Voor de rest gewoon nog samen met andere de wei op.
Dan is er weinig verschil voor ze en komt er alleen wat extra aandacht bij, naast het paard kunnen ziijn

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:23

Ik ben ook met 2,5 langzaam begonnen met zadelmak maken. Toen één à twee keer per week rustig rijden en dat na een paar maanden opbouwen. Mijn paard was wel vrij ontwikkeld, want ik denk dat er genoeg paarden zijn waarbij je beter kunt wachten. Mijn paard vond het wel echt heel erg leuk om te rijden.. ze stond al in de bak voordat ik kon aansingelen dus dat vond ik wel een mooi teken