Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zeebries

Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 17:58

Hoi.
Wie heeft er hier ervaringen met Antoine De Bodt?
N.a.v. dit topic:
viewtopic.php?f=10&t=602832
Heb ik besloten om hier de discussie verder te zetten.
Dus, kom maar op

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 18:46

Hallo terug
Ik heb zelf nog geen les gevolgd bij hem, maar wel al 10 lessen of meer meebekeken. Ik vind het positief dat hij werkt eerst aan rechtrichten ed en dan pas aan de hoofdhouding. Die komt eigenlijk vanzelf na een tijd. In het begin dacht ik ook van, wat raar, die handhouding. Maar dan vertelt hij wat er echt achter zit, en he paard van mijn mentor veranderde er toch positief door. Het is geen 1 2 3 methode, je bereikt niet direct resultaat, afhanklijk van hoe vroeg je paard leert los te laten op de buitenteugel. Ik vind zijn werkwijze dus goed, met 1 kleine opmerking die ik wel zelf nog gebruik als ik rij. Ik rij mijn paard wel lang en laag in, want anders spant ze zich voortdurend. Daarna vraag ik steeds meer door, maar nie in het begin. zizo!

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 18:48

Dus positief?
Ik rij winnetou ook altijd 'stofzuigend' (jeweetwel wat ik bedoel ) los.

Elke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:16

Zo gevonden!

Nu vraag ik mij af of je met ze zo te laten stofzuigen (en naar wat ik op de foto's gezien heb lopen ze enorm op de voorhand) hun voorhand niet enorm gaat belasten?

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:23

zo gaan ze hun achterhand meer gebruiken zeggen ze ..

Elke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:30

Dus een paard dat enorm op de voorhand loopt, gaat zo de achterhand gebruiken . Zeg nu zelf, klinkt niet logisch he
Rijtechnisch is er bij mij en mijn paard ook nog veel mis , maar daar weet ik van dat ik ze niet moet laten stofzuigen want dan krijg ik ze niet meer op haar achterhand. En dat is bij de foto's die ik gezien heb toch ook het geval. Vooral de schimmel lijkt mij niet gebouwd om zo te rijden.

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:33

@elke86: neen vind ik ook niet logisch klinken. Maar als je een paard voorwaarts neerwaarts rijdt, moet ze de achterhand goed onderplaatsen om in evenwicht te blijven.

Afbeelding
Voorbeeldfoto, dit is een jong paardje die ik reed, ik reed haar goed naar beneden zodat ze lekker kon ontspannen. Je ziet haar achterhand mooi meekomen.

Dan nam ik haar op want als je té lang zo rijdt vind ik ook dat je de voorhand belast. Ook al treed die achterhand onder, toch komt het grootste deel nog op de voorhand. Er wordt niet voor niets over oprichting gepraat hé.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 21:37

Zoals bonitobol zegt (wie heeft het háár gezegd )
Het paard moét z'n achterhand gebruiken als ie zo loopt.
Waarom? Simpel. Anders valt hij.
Vergelijk het met een paard in de wei die probeert het gras van onder de draad mee te smikkelen. Het rekt z'n hals en je zal zien dat ie heus z'n achterbenen niet laat slingeren

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:39

@yulan; ja dat heb jij mij gezegd en heb het eens nagevraagd enzo, bleek het te kloppen. .
Nuja het is eigenlijk ook logisch.

Maar toch blijf ik er bij dat het wél belastend is voor de voorhand om je paard lang zo te trainen.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:41

yulan schreef:
Het paard moét z'n achterhand gebruiken als ie zo loopt.
Waarom? Simpel. Anders valt hij.

Onzin. Ik kan mijn paard ook lopen als op de foto hierboven en dan hoeft zijn achterhand niet altijd goed mee te komen. Als ik mijn paard zoals hier boven op de foto laat lopen, betekent het niet altijd dat hij zijn balans heeft gevonden, van achteren goed werkt, of écht vw-nw loopt.
Als ik eerst een half uur nodig heb om mijn paard met zijn hoofd naar beneden te krijgen, en hem het overige half uur daar laat stofzuigen, krijg ik hem nooit meer op de achterhand in de aanleuning.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 21:41

Belastend idd, het paard heeft immers geen oprichting. Ik rijdt altijd zo los omdat je de achterhand effectief versterkt hiermee. Maar ik begin steeds meer met constantere aanleuning te rijden ook.
Het is dus meer 'basis'. Dit zou elk paard moeten kunnen, om die achterhand te versterken, dan heb je veel meer terug bij het oprichten

Elke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:42

Maar doordat hij zo op de voorhand valt, belast je die gewoon teveel . Hij hoeft zijn achterhand niet te gebruiken om niet te vallen, gewoon wat hangen op die hand is al meer als voldoende .

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:43

ben het met bonitbol eens ( en nee niet wegens onze vriendschap)
gewoon ben ik ook van mening dat als je lang zo traint het niet goed is omdat het idd belastend is voor de voorhand..

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 21:44

Vvalar: Je hebt er geen halfuur voor nodig. Ik klim in m'n zadel en 10 seconden later loopt hij al laag.
En mits je het op de juiste manier vraagt, gebruikt het paard z'n achterhand wél.
Zoals ik al zei, dit is basis, hierna komt aanleuning,rechtrichten en dan oprichten

Elke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:45

Edit: mijn bewering klopte even niet meer

Ik dacht altijd dat je pas goede aanleuning kan krijgen wanneer je paard rechtgericht is. Dus eerst rechtrichten en dan pas de rest.
Laatst bijgewerkt door Elke86 op 07-06-06 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 21:46

Ik zei het in een vergelijking. Als een paard zo gestrekt in de wei gaat staan, valt ie echt om hoor.
Maar in het rijden moet ie meer z'n evenwicht gaan zoeken en daardoor z'n achterhand gebruiken.
Daarbij spreek ik helemaal niet van oprichting.

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:47

Elke86 schreef:
Maar doordat hij zo op de voorhand valt, belast je die gewoon teveel . Hij hoeft zijn achterhand niet te gebruiken om niet te vallen, gewoon wat hangen op die hand is al meer als voldoende .

Die paarden hangen niet op de hand hoor, sorry als jij dit denkt maar dit is echt niet zo. Wel als je je paard zo naar beneden laat lopen moet je ook goed tempo hebben dat hij vanuit de achterhand werkt..

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:48

oprichting is de laatste stap

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:49

Ik vind het altijd raar dat je moet rechtrichten met de hand
Hup kop naar buiten hannesen en dat heet rechtrichten.

heel raar, ik heb nooit anders geleerd dan handjes op de plaats.
Rechtrichten doe je verder met je benen

Het zit ook niet in de hals, die je met de hand opzij zet, maar in zijn lijf, daar heeft je hand weinig te doen

Splinter

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:51

Het 'stofzuigen' is trouwens toch ook een ontspanningsoefening? Geen aanleuningsoefening? of ben ik in de war

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:51

Je kunt een paard wat in de oprichting loopt niet vergelijken met een vw-nw gaande paard qua achterhand gebruik. Maar zoals jij het nu doet over komen is dat blijkbaar hetzelfde.
Dit vind jij dus een correct plaatje?
Afbeelding
Afbeelding
Ook al werk je hier nog naar de ontspanning toe, is dit geen excuus voor een pony die met zijn kruis omhoog loopt, rug weg drukt en zn kop in de lucht steekt en met een amazone die de boel blokkeert door haar handen in de lucht te steken. Nou als dit de manier van AdB is, bedankt ik.
Laatst bijgewerkt door VValar op 07-06-06 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:52

'Stofzuigen' is wat anders dan voorwaarts-neerwaarts rijden overigens.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:53

Ken de methode niet, maar wil toch ff reageren op RK,
als je je hand zo opzij zet zoals Yulan wel eens doet, betekend het niet dat je trekt hoor. Je kan je hand in volledige ontspanning opzij zetten zonder te trekken, maar meer om richting aan te wijzen zegmaar

Bloemsuiker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:53

VValar schreef:
Je kunt een paard wat in de oprichting loopt niet vergelijken met een vw-nw gaande paard qua achterhand gebruik. Maar zoals jij het nu doet over komen is dat blijkbaar hetzelfde.
Dit vind jij dus een correct plaatje?
*foto
*foto
Ook al werk je hier nog naar de ontspanning toe, is dit geen excuus voor een pony die met zijn kruis omhoog loopt, rug weg drukt en zn kop in de lucht steekt en met een amazone die de boel blokkeert door haar handen in de lucht te steken. Nou als dit de manier van AdB is, bedankt ik.

Ik raad je aan om eens naar hun andere foto's te kijken

Elke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:54

Wat mij op de foto's opvalt is dat de ruiter inderdaad geen elastische hand heeft, maar blokkeert. Mij is altijd geleerd dat je met je hand de bewegingen van de mond moet volgen. En dat is iets wat ze mij op die stage toen niet getoont hebben.
Laatst bijgewerkt door Elke86 op 07-06-06 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt