Schouderbuitenwaarts en renvers wordt dat nog gereden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

andafries

Schouderbuitenwaarts en renvers wordt dat nog gereden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 10:56

De vraag is dus zijn er nog ruiters of amazone's die deze oefeningen rijden en waarom wel of waarom niet ?

Ik rijdt deze oefeningen wel weer ! Dat is eigenlijk vorig jaar begonnen toen ik mij meer ging verdiepen in de klassieke rijkunst . Daarvoor had ik deze oefeningen weinig gedaan wist wel van het bestaan af maar dat was eigenlijk ook alles. Ook omdat dit in de wedstrijd sport niet gevraagd werd . Tijdens mijn opleiding werd hier eigenlijk ook geen waarde aan gehecht .
Nu ik deze oefeningen wel doe denk ik van om ze correct uit te voeren zijn ze best wel lastig . Worden deze oefeningen daarom zo weinig gereden . Ben best wel nieuwschierig naar jullie ervaringen .

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:31

Ik wel, wissel de SBi en travers al regelmatig met elkaar af of zet haar vanuit de SBi in renvers, of vanuit travers naar SBui, mogelijkheden ten over.

Ik rijd ze ook niet om de 'oefening zelf', want als je SBi en travers kunt inzetten lukken SBui en renvers vanzelfsprekend ook, maar puur om de souplesse en de gehoorzaamheid te vergroten.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 17:00

Dus jij vindt de renvers net zo gemakkelijk als de travers ? ja ik gebruik deze oefeningen ook om de souplesse en gehoorzaamheid maar ook voor de afwisseling .

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:43

Ja, want het is precies hetzelfde, alleen aan de andere kant van de bak. Travers inzetten is wel wat makkelijker, maar als je eenmaal het gevoel van een goede travers te pakken hebt is renvers inzetten ook niet moeilijk meer. Op de binnenhoefslag/AC-lijn kun je toch ook je travers 2 kanten op inzetten? De moeilijkheid in de renvers is dat je de schouders van de hoefslag af moet kunnen plaatsen, daarom is het ook makkelijk inzetten vanuit een SBi (stelling en buiging omzetten en schouders hoeven dan nog maar een klein stukje om om aan 4 sporen te komen).

Sylhouet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 18:29

"Schakelen" van de SBi naar renvers doe ik ook ja, dat hebben we een tijdje geleden eens opgepakt in de les.
Is wel een fijne oefening, worden ze lekker door gegymnastiseerd.

SBu heb ik er nog nooit bijgepakt, ik zal eens kijken hoe dat gaat vanuit een travers.

Oretha

Re: Schouderbuitenwaarts en renvers wordt dat nog gereden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 07:30

Ik rijd ze ook regelmatig

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 07:40

Ik mag graag op 1 lange zijde schouder binnenwaarts, renvers, schouderbuitenwaart en dan travers rijden. Zowel in draf als galop.

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 07:45

Ook ik rij regelmatig renvers voor de souplesse en gehoorzaamheid van het paard. Vooral in de les oefenen we dit regelmatig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:41

Ik rij ze tegenwoordig ook bijna altijd. Renvers is toch wel de moeilijkste.

Ik rij ze om mijn paard te gymnasticeren en hem te leren tijdens de oefening ook echt losgelassig te blijven.
Ik vind het ook best lastig om ze echt correct uit te voeren zonder begeleiding.

Momenteel rij ik ze ook alleen in stap en draf. Pas als ik deze basis echt goed voor elkaar heb en hij echt losgelassig blijft, zelf draagt en de tact erin blijft dan kunnen we gaan werken aan de galop, bijvoorbeeld de traversade.

bakkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:09

Dit zijn voor mij oefeningen waar ik tamelijk veel tijd aan besteed: Omschakelen tussen schouder binnenwaarts en schouder buitenwaarts. Ik vind het erg belangrijk dat je op elk moment kan bepalen waar precies de voor- en achterhand moeten zijn en met welke stelling je rijd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:50

Yep, hier ook dagelijkse kost. Puur voor de lenigheid en gehoorzaamheid. Als je je schouder en heup beheerst, kun je deze oefening zonder enig probleem rijden.
Ik rij ze overigens allemaal geen hele lange zijdes hoor, ik combineer wel vaak. Ik doe ze trouwens ook in het bos.

Cardy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:54

Wat houd renvers en SBu? ik doe wel SBi en travers, maar hoe zit het dan met die twee andere oefeningen? Is het zo dat de renvers op 4 sporen moet en SBui op 3 sporen?

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:56

SBu rijdt ik wel regelmatig, maar renvers eigenlijk nooit. Lijkt mij ook een fijne oefening voor het rechtstellen !?!?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:51

Ik schakel wel eens van SB naar renvers. Reden is controle en souplesse.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 19:34

Ik ben blij dat deze oefeningen nog veel worden gereden . Jammer dat ze niet meer in de proeven gevraagd worden.

Cardy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:57

Wat houd renvers en SBu? ik doe wel SBi en travers, maar hoe zit het dan met die twee andere oefeningen? Is het zo dat de renvers op 4 sporen moet en SBui op 3 sporen?

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 20:22

Inderdaard renvers is hetzelfde als travers maar dan andersom. Travers wordt de achterhand naar binnen gebracht , renvers achterhand naar buiten . Beide keren kijkt het paard in de richting waar het naartoe gaat en beide op 4 sporen . Hetzelfde is sBu gelijk aan sBi.

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:59

Ik rij wel renvers, maar SBu eigenlijk niet, kweenie waarom niet... zal het eens mee gaan nemen, goed idee! Voor de rest rij ikbijna dagelijks wel Sbi, travers en renvers, zowel in stap als draf en soms in galop, ik vind deze oefeningen iig erg belangrijk voor de luistervaardigheid en gymnastische waarde.

Cardy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 06:26

andafries schreef:
Inderdaard renvers is hetzelfde als travers maar dan andersom. Travers wordt de achterhand naar binnen gebracht , renvers achterhand naar buiten . Beide keren kijkt het paard in de richting waar het naartoe gaat en beide op 4 sporen . Hetzelfde is sBu gelijk aan sBi.

heel erg bedankt! Zodra me paardje weer helemaal toe is aan zulke oefeningen ga ik het er zeker bij pakken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:04

andafries schreef:

Volgens mijn instructeur zijn zowel de sBu, de sBi en de travers en de renvers 3 sporen. Bij de barokke (klassieke) dressuur zijn de travers en de renvers op 4 sporen.
De paarden moeten dan meer om met het lichaam.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:14

Volgens de KNHS is travers op 4 sporen

disciplinereglement schreef:
Travers De travers is een oefening op twee hoefslagen met vier sporen. In de travers is het paard met de achterhand naar binnen gesteld en gebogen in de richting van de beweging. De voorhand blijft op de rechte lijn van de hoefslag, terwijl de achterhand op een tweede hoefslag wordt gebracht. Het paard is licht gebogen om het binnenbeen van de ruiter. De buitenbenen kruisen voor die aan de binnenzijde langs. De buitenhoeven komen daarbij voor en over de binnenhoeven. Het paard kijkt in de richting van de beweging.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:07

Ok. Dan weet ik dat ook weer
Verdiep me nooit echt in de theorie en reglementen.
Maar rij de travers en renvers in ieder geval wel goed op 4 sporen

Foogul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:38

Lielle schreef:

Terwijl het op 3 sporen voor sommige paard toch pittiger is
Dan vraag je echt buiging en heeft het paard minder kans zich stug te houden.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:23

Schouder Buitenwaarts en Renvers zijn de tegenovergestelde oefeningen Schouder Binnenwaarts en Travers. De buiging en de houding zijn bij SBi/SBu en bij Travers/Renvers hetzelfde, alleen t.o.v. de rijbaan wordt de buiging (schouder) naar buiten genomen bij SBu. Bij Renvers wordt de achterhand naar buiten gebracht t.o.v. de voorhand,

Als een paard minder gemakkelijk wijkt voor je buitenkuit, dan wordt het paard gemakkelijker in Travers gereden, omdat de wand de werking van de buitenkuit ondersteunt. Als het paard meer gewicht op de buitenschouder legt, kun je beter Renvers rijden, om te voorkomen dat de wand de buitenschouder te veel aantrekt.

Als je paard sterk de neiging heeft , de achterhand naar buiten te zwaaien, om zich aan de buiging te onttrekken, dan is Schouder Binnenwaarts (SBi) de oefening, omdat de wand de invloed van de buitenkuit versterkt. Als je paard sterk met de buitenschouder aan de wand kleeft en over de buitenschouder wegloopt, dan heeft Schouder Buitenwaarts (SBu) de voorkeur. Je kan ook Schouder Binnenwaarts (SBi) op de andere hand rijden om hetzelfde effect te krijgen.

Voor ons als ruiter zijn er ook een aantal oefeningen te doen, om de verschillende buigingen in de zijgangen te leren. Je kan de ene zijgang in de andere zijgang laten overgaan. Overgang: SBi naar Renvers, van Renvers naar SBu, van SBu naar Travers en tot slot Travers naar SBi.

Als er geen wand is, is het effect van de wand ook weg. Dan is SBi = SBu en Travers = Renvers.

Ik zou Schouder Buitenwaarts en Renvers niet over boord gooien.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 07:49

Foogul schreef:
Lielle schreef:

Terwijl het op 3 sporen voor sommige paard toch pittiger is
Dan vraag je echt buiging en heeft het paard minder kans zich stug te houden.

Hoezo meer buiging op 3 sporen? Als je je paard echt voor recht hebt, en achter op de 2 hoefslag rijdt, is dat toch echt meer buiging dan op 3 sporen.