Beugeldiscussie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

Beugeldiscussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 18:21

Ik hoorde onlangs een stelling dat je beugels absoluut nodig hebt om op je paard te blijven zitten en dat ze je alleen maar steun bieden. Dat het rijden zonder gevaarlijk is en dat je een ware atleet moet zijn om op een galloperend paard te blijven zitten zonder die beugels.

Nu verlies ik vrij regelmatig mijn beugels (tot ergernis mij en van mijn instructrice). Als er bokpartijen zijn, zijn het eerder gevaarlijke projectielen dan een steun voor mij. Ik bedoel, ik raak die dingen gewoon kwijt en dan flapperen ze toch wat hoog rond! Toch ben ik nog niet van een paard afgedonderd omdat ik mijn beugels kwijt ben (wel om andere redenen natuurlijk ) ook niet met bokpartijen of wegspringen ofzo.

Galloperen (en draven) zonder beugels is super voor je zit en geeft me best wel een leuk gevoel en wat spierpijn de volgende dag... maar om nou te beweren dat je daar een "ware atleet" voor moet zijn?

Overigens is het contact met mijn paard beter zonder dan met.

Wat is jullie mening hierover: Ben ik een ware atleet(zeg ja!) of vinden jullie het ook onzin zoals mij. Hoe ervaren jullie het verschil tussen met en zonder rijden?

x_moontjuh_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:23

Ik heb der eerlijk gezegd nooit van gehoord en dan zal ik ook wel een atleet zijn ik rij vaak zonder zadel en soms springen dus.. ik vind het dus eigenlijk onzin of we zijn atleten

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:23

Volgens mij heb je echt geen beuegels nodig
Zonder zadel rijden blijf ik ook gewoon zitten, en dan mis je ook nog de steun van het zadel.
Ik oefen heel vaak zonder beugels, dat ik goed voor je balans en evenwicht
Eigenlijk heb je ze helemaal niet nodig, maar goed, ze zijn wel handig bij het lichtrijden

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:24

Tsjonge jonge, wat een onzin dat het gevaarlijk is om zonder beugels te rijden..
Ja, je bent een ware atleet Zonder beugels rijden is alleen maar beter voor je zit, om een goede balans te creeren.
Zelf rij ik geregeld zonder zadel(dus ook zonder beugels) en vind hett alleen maar fijn rijden.
Laatst bijgewerkt door Myrtje_ op 07-04-06 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

x_moontjuh_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:24

knolliepower schreef:
ze zijn wel handig bij het lichtrijden

Ja daar heb je wel gelijk in.

moonshine88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:27

Jahoe, ik reken mijzelf hierbij de ware atleet. Dat lijkt me onzin as je daarvoor een ware atleet moet zijn. Ik vind het juist goed voor je houding en zit om het zonder te doen. Ik gas soms gewoon met een halstertje door de wei en het bos in en crosshindernisjes, wat ben ik dan, super sircusacteur oid? Raar. Misschien moet je je agillespees goed oprekken zodat je je hakken goed laag kan houden.
Ik vind zonder beugels wel fijn maar niet altijd.
Wat zegt je intructeur ervan dan, wat voor tips geeft zij je? ik verloor ze eerder ook vaak maar later ging het veel beter toen ik de tips van mijn intructeur oppvolgde.
Maar ik denk in de eerste plaats HAKKEN laag en een juiste beenligging. OOk je zit kan wel een zijn. Als mijn paard schrikt en ik kiep naar voren dan raak ik ook mijn beugels kwijt.
Succes

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 18:32

@knollipower: Grote waarheid. Manman wat heb ik afgezien met een les waar ik omdat ik voor de zoveelste keer mijn beugel kwijt was, maar zonder moest rijden. Ik had nog nooit zoveel moeten lichtrijden in een les. Je kan wel raden hoe ik van mijn paard afkwam...

Instructrice zegt dat ik meer moet steunen op mijn beugels maar ze heeft het ondertussen al opgegeven om er nog iets van te zeggen. Ik blijf volharden in mijn fouten (denk nu niet dat ik ze om de vijf passen kwijt ben hoor, maar toch wel een keer of twee per uur )

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:54

Natuurlijk ben je een ware atleet !!! Maar stijgbeugels zijn ABSOLUUT NIET noodzakelijk je kan best zonder . Het is zelfs beter om zo nu en dan zonder beugels te rijden voor je onafhankelijke zit. Stijgbeugels KUNNEN zelfs gevaarlijk zijn denk aan erdoor heen schieten en dan van je paard af vallen (wil ik niet meemaken) . Dat wil niet zeggen dat je altijd zonder moet rijden maar af en toe is het best goed. Ik doe ze zelf wel uit als het rijden niet gaat dus als ik geen goed gevoel heb , rijd ik dan zonder dan gaat het eigenlijk altijd beter.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 06:57

waar hebben we het over. Ik vraag me af waar je dat hebt gehoord want het slaat natuurlijk nergens op. Overigens vind ik wel dat als je in volledige ontspanning en met onafhankelijke zit aan het dressuurren bent op een totaal los in het lijf gereden paard je er zaf zou moeten donderen als het paard per ongeluk een bok maakt. Maar dit heeft heel ergens anders mee te maken.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 08:59

Als je een goede onafhankelijke zit hebt moet je alle bewegingen die het paard maakt kunnen volgen ook de niet voorziene bewegingen . Dus dat houdt in dat je niet bij de eerste de beste bok van je paard af valt.

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:01

Ik heb gister nog op een paard van 1.72 zonder handen en beugels gegalopeerd

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:03

Zonder beugels rijden is zelfs een goede oefening.
Zonder beugels lichtrijden imo niet, want dan leer je teveel klemmen met je knieën.

fergusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:00

wij moeten vaak rijden zonder beugels om onze zit te verbeteren , dat werkt wel maar ik vind het dan toch handiger om aan je zit te werken zonder zadel want dat zit wel véél zachter

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 19:45

Ik rij regelmatig zonder beugels en zelfs zonder zadel. Het enige wat we dan op de rug hebben liggen is bij de ene pony een dekje (met dekensingel) en de andere een pannenkoekzadeltje(met dekje eronder).
Geen beugels eraan.
We doen alles met die pony's: springen, rijden buiten, dressuren en sjeesen ontiegelijk hard.
Natuurlijk geven de pony's ook bokken en bokkesprongen maken we ook mee.
Als we eraf vallen is het stom.

Maar zijn we daarom super atleten?
Nee, ik denk het niet.
Het is natuurlijk goed om zonder zadel/beugels te rijden maar altijd zonder is niet goed. Rij 1 keer per week zonder zadel/beugels en je zit zal veranderen!

wizewo

Re: Beugeldiscussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 20:25

Heel lief van jullie trouwens om me nog eens op de voordelen te wijzen, maar gelukkig ben ik geen novice op het zonder-beugelvlak dus waren ze me niet onbekend...toch bedankt hoor!

Gelukkig zijn jullie mijn mening ook toegedaan... Zware onzin

Ik geloof trouwens dat ik deze stelling vol ongeloof op de radio heb gehoord en dat van die ware atleet kwam van een professor nogwel, die ze hadden opgebeld voor advies. Het ging over Maria van Bourgondie die van haar paard was gevallen en waarom een bepaald standbeeld geen stijgbeugels had. Daar kwamen deze stelling in voor. Grote vaagheid dus! Maar ik wou even weten of jullie hetzelfde dachten.

@Runningkawa: Dat klemmen heb ik geweten ja anders kom je dat zadel niet uit...dat wist mijn instructie ook maar ik denk dat ze dacht dat het me zo wel zou afleren om mijn beugels te verliezen, niet dus!

@Laueef: Jou locatie is mij zeer bekend !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:26

Gheghe, galopperen zonder beugels is niets moeilijker dan met... Tenzij je in de verlichte zit wilt galopperen, misschien

Miss_DJS

Re: Beugeldiscussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:28

IK zit heel vaak zonder zadel op mijn verzorgpony.Dan ben ik dus een atleet Want hij gaat er vaak vandoor.
haha grapje ben geen atleet

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 06:51

runningkawa schreef:
Zonder beugels rijden is zelfs een goede oefening.
Zonder beugels lichtrijden imo niet, want dan leer je teveel klemmen met je knieën.

Hiermee ben ik het eens.

Buiten dat denk ik dat als jij tijdens het bokken e.d. altijd je beugels kwijt raakt je op die momenten op de verkeerde manier je evenwicht probeert te houden, namelijk door heel hard te gaan klemmen. Hierdoor kan je paard juist nog vervelender worden. Tis toch belangrijk om je beugels te gebruiken voor de steun.

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 17:00

Mmm dat kan zijn. Als hij het nog eens doet, zal ik er eens op letten hoe ik blijf zitten...

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:31

wat een zever!!!! Iemand die zulke zever verkondigt is zelf een ruiter die zijn beugels echt nodig heeft om te blijven zitten... Maakt dat hem een goede ruiter? No way!!! Waarschijnlijk is het een ruiter die bij het minste zijn teugels en beugels grijpt als steun...

Een goede onafhankelijke zit is belangrijk. Je hebt daarvoor je beugels in principe niet nodig.

j0rien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:53

Zonder beugels rijden is alleen maar beter voor je evenwicht om af en toe is te oefenen en als je gewoon goed in het zadel kan blijven zitten moet de galop ook geen probleem zijn..

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:09

Ik vind het ware onzin dat je beugels absoluut nodig hebt.
Ik heb regelmatig zonder zadel gereden, ben er dan ook wel afgevallen, maar ook vaak genoeg blijven zitten. Je kan best blijven zitten. En de galop zit zonder zadel/zonder beugels beter dan de draf.

Fantine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:47

ik vind ook dat je best zonder beugels kunt rijden, doe het zelf ook graag(zonder zadel ook btw)
en dan gaat t ook niet altijd goed, paard draait om etc. en ik zat zonder beugels, hoorde ik later van mn meoder dat iemand zei dat t knap was dat ik bleef zitten want zonder beugels had je geen controle of iets in die trant

en indianen reden vroeger zonder zadel en haalde nog raardere dingen uit dan wij meestal doen. dus zadel is imo het meest om de mens een plezier te doen, je zit natuurlijk wel wat steviger, net als al het tuig dat uitgevonden is. maar dat is weer een andere discussie

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:55

dan kijk ik naar de Spaanse Rijschool en denk ik, die kereltjes voeren levades uit zonder stijgbeugels en hebben een perfecte onafhankelijke zit.

nee om netjes te zitten zijn ze niet nodig, en natuurlijk heb je controle over je paard zonder. alleen, als een paard bokt vind ik ze wel handig, zo voorkom ik toch wel heel wat rugpijn door er even in te gaan staan .

Ilzjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:23

Dan vind ik mezelf nu officieel een ware atleet.
Wat een onzin. Ik rijd zo vaak zonder beugels, en ben er nog nooit afgevallen op die manier hoor.
In principe heb je die dingen helemaal niet zo hard nodig denk ik.