schuimend paard, goed of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roylinde

schuimend paard, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 18:29

ja nu snap ik er helemaal niets meer van is het schuimen tijdens het rijden nou een teken van ondspanning, of een teken van slecht bit (of haken, ect)??

Regelmatig krijg je te horen, " mijn paard loop echt supper, hij schuimde vandaag zelfs"
maar dan lees ik in het bit (je weet wel dat paarden blad ) dat het dus een kwestie is van dat het paard niet zijn speeksel kan binnen houden, en het dus slecht is als het paard schuimt.

Nou zit er natuurlijk ook verschil in, mijn paard schuimt practie's altijd, vooral tijdens buitenritten en tijdens een ondspannen dresuur rit.
dus dat lijkt mij aardig positief.

Ik heb haar laten na kijken of ze geen haken heeft, maar dat was niet het geval (dit heeft de dierenarts gedaan, dus lijkt mij niet echt verkeert)

Maar nou ben ik dus benieuwd of het nou goed is of slecht, en als het zo slecht is wat zit er dan fout?

ik ben benieuwd

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:00

k ben het wel met docter cook eens.... ooit een paard in het wild of in de wei zien schuimen???
of stop eens een stok in je mond en dat een half uur je nek invouwen wedde dat je gaat kwijlen.....

Silzi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:04

@ Navanja: Paard van me vriendin die kwijlt ook en die hoeft niet met zijn nek ingevouwen te lopen...

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:08

Navanja schreef:
k ben het wel met docter cook eens.... ooit een paard in het wild of in de wei zien schuimen???
of stop eens een stok in je mond en dat een half uur je nek invouwen wedde dat je gaat kwijlen.....

ja maar er is een verschil tussen schuimen en kwijlen. Als je paard schuimt betekent het dat het op het bit kauwt dus dan is hij goed bezig. Als hij kwijlt dan zit je met het probleem van niet kunnen slikken ed

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:10

reininglover schreef:
Navanja schreef:

ja maar er is een verschil tussen schuimen en kwijlen. Als je paard schuimt betekent het dat het op het bit kauwt dus dan is hij goed bezig. Als hij kwijlt dan zit je met het probleem van niet kunnen slikken ed

Ik ben het met reininglover eens.

Soetekind

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:11

mijn paard schuimt soms ook als ik aan het longeren ben aan het halster.....

hmm hoe zit dat dan?

Ivooo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:12

tinaaz schreef:

hmm hoe zit dat dan?

Dan lijkt het mij dat ie ontspannen is.

PatriesjeMR2

Re: schuimend paard, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:16

Ik hou zelf altijd aan dat een wit schuimrandje rond de lippen goed is.
En daarbij lekker op het bit knabbelen.
Ik merk ook bij mijn eigen paard dat wanneer bovenstaande het geval is hij lekker ontspant en veel lekkerder gaat lopen.

Overmatig schuimen/kwijlen is weer een teken van stress(heb ik zo geleerd in ieder geval).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:51

Schuimen is een gevolg van kauwen op het bit, maar zal alleen gebeuren als de halsspieren van het paard ontspannen zijn want dan gaan de uitscheidingskanalen van de oorspeekselklieren open. Door de kauw- en slikreflexen ontstaat het schuim op de lippen van het paard.

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:19

Nou, ík heb laatst geleerd dat schuimen zelfs dodelijk is, want dan kunnen ze niet slikken (=dus dodelijk).

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:24

Ik heb ooit gehoord dat vlokkerig schuim ontspanning betekent, ofwel het bit afkauwend. En slierten kwijl zou een teken van spanning zijn....
Mijn paard schuimt als hij lekker loopt ook echt vlokken, en als hij stugger is duurt dat wat langer.
Maar of dit nou echt waar is????

Anderen zeggen juist weer dat als paarden schuimen het bit de tong teveel belemmert waardoor hij niet kan slikken, dus wie weet het antwoord???

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:06

ik denk dat elk normaal paard schuimt.
precies zoals in het BIT stond, omdat ze een izjeren staaf in de mond krijgen en zo minder goed kunnen slikken en dus gaan kwijlen
Hier heb ik nog nooit verschil gemerkt met ontspannen lopen of gespannen of kop in de lucht of lekker laag en rond en de hoeveelheid schuim daarbij.

justahorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:07

reininglover schreef:
Navanja schreef:

ben het met hun eens

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:09

Egni schreef:
Ik heb ooit gehoord dat vlokkerig schuim ontspanning betekent, ofwel het bit afkauwend. En slierten kwijl zou een teken van spanning zijn....
Mijn paard schuimt als hij lekker loopt ook echt vlokken, en als hij stugger is duurt dat wat langer.

Anderen zeggen juist weer dat als paarden schuimen het bit de tong teveel belemmert waardoor hij niet kan slikken, dus wie weet het antwoord???

Ze kunnen met een bit in anders prima drinken

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:29

schuimen is prima, droog mondje tijdens het rijden is niet goed.....knabbelen is prima, venijnig bijten op het bit is niet goed.....tong tussen de tanden of naar buiten hangend is niet goed!
knarsetanden is niet goed.....

bokkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 07:02

Heey,,

Toen ik gister ging rijden met mijn pony, ging hij ook schuimen. Wist wel dat het een soort van ontspanning was maar ik wou toch nog voor de zekerheid even kijken hoe het nou zat...

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:14

Karl66 schreef:
Egni schreef:

Ze kunnen met een bit in anders prima drinken

NIet als je de teugels aanneemt, dan zit het bit in een andere postitie als dat je de teugels los hebt.....

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:09

vraagje... als ik mijn tante haar paard los longeer (zonder longe, rond me laat lopen zodat ze haar energie kwijt kan), heeft het paard noch een halster, noch een hoofdstel aan en dus totaal geen bit in. En toch staat er een schuimrandje rond haar mond. Wat wil dat dan zeggen?

Ik rij nu ook mijn verzorgpaardje met enkel een halster en mecateteugels. Ook bij haar staat na het rijden een wit schuimrandje rond de mond.

Als ik met bit rij is er totaal nix te zien bij m'n verzorgpaardje. Bij m'n tante haar paardje is er van het moment dat het bit in is echt kwijl te zien. Zowel als ze gespannen is als wanneer ze ontspannen is. Als ze dan eens schud als ze lange teugel krijgt (je kent dat wel... door haar hele lijf zodat je 't gevoel krijgt dat je deraf donderderd), zie je de kwijlvlokken in het rond vliegen...

Volgens mij heeft het dus totaal nix met gespannen of ontspannen te maken. Het ene paard produceert gewoon veel kwijl, het andere weinig tot geen. Volgens mij zorgt een bit in de mond wel voor extra kwijlen... Hoe zou je zelf zijn als er een stuk metaal in je mond wordt gestoken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:51

Ik ben ook van mening dat bij een ontspannen, goed werkend paard een schiumend bekkie in het beeld past....

Wat ik echter wel vreemd vind is dat wanneer ik met een Concorde die ik gereden heb buitenritten ging maken (er was geen land mee te bezeilen qua aan de teugel rijden, rond kreeg je haar niet, ze wilde kijken naar van alles en nog wat en ging vaak tegen de hand in) het paard ver van ontspannen was, niet aan de teugel liep maar wel schuimde als een gek......

Dus, even @ Karl66: dat klopt niet echt met jouw verhaal, zou er dan ook niet een andere verklaring voor schuimen mogelijk kunnen zijn?

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:02

Zoals ik dit topic lees zijn er dus twee dingen:

Schuimen: doordat het paard ontspannen loopt wordt die klier gestimuleerd waardoor het paard gaat schuimen.

Kwijlen: Het paard kan zijn kwijl/speeksel niet goed wegslikken waardoor het kan kwijlen.

Dus kwijlen is slecht en schuimen is goed?

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:18

hoe zit het dan met van die hyperopgefokte paarden op bijvoorbeeld de renbaan? die schuimen ook als gekken maar als je zegt dat die ontspannen zijn?

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:30

lowara schreef:
hoe zit het dan met van die hyperopgefokte paarden op bijvoorbeeld de renbaan? die schuimen ook als gekken maar als je zegt dat die ontspannen zijn?

Vandaar ook mijn vraag met het buitenritten maken en toch schuimen terwijl de ontspanning ver te zoeken is....met renpaarden inderdaad helemaal...!

jasmijntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:43

Ik weet het ook niet hoor met dat schuimen. Mijn paard schuimt altijd en rijd ik behoorlijk intensief. Als hij niet kon ademen was ie nu dood geweest. Even over die renpaarden... Moet je die zelfde BIT lezen...

BelleFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:20

Ik heb de Bit (nog) niet maar mijn ervaring is dat wanneer het erg slecht gaat mijn paard niet schuimt, en wanneer het goed gaat net wel. Overigens, wanneer hij aan één kant vastzit dan schuimt hij ook slechts aan 1 kant.

gamble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:23

tinaaz schreef:

hmm hoe zit dat dan?

Corenzo schuimt enorm als we met halster lekker door de wijk heen gaan. Binnen 200 meter vliegen de vlokken ons om de oren.