Waarom rijd je met je hakken uitgedrukt naar beneden?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Waarom rijd je met je hakken uitgedrukt naar beneden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 09:07

Dit is mijn vraag.Je leest zo vaak op bokt bij foto,s die geplaatst worden je benen langer houden en je hakken naar beneden uitdrukken.Maar waarom is dat nu zo belangrijk??Leef je uit!

jarrah

Re: Waarom rijd je met je hakken uitgedrukt naar beneden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:12

Als je je lang maakt, kom je beter in het zadel te zitten en zit je dus je paard minder in de weg!
En daarbij komt dat je op deze manier minder snel in de beugel blijft hangen als je eraf donderd !

MariskaFally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:14

je rijd zo omdat als je eraf valt je voet niet vast blijft zitten en het is fijner voor het paard en je moet ook aandrijven met je kuiten en niet met je hakken. en als je je voet niet uitdrukt dan kan je niet met je kuiten drijven.

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:15

dan zit je beter op jepaard en iteraard steviger

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:17

Je kunt dan ook beter kuitdruk geven.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:29

Je hebt dan ook meer balans, probeer maar eens als je op de grond staat. Als je dan gewoon op een platte voet staat en een beetje naar voren leunt kun je gewoon blijven staan maar als je op je tenen staat niet.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:26

1. je zit dieper in je zadel als je je hakken uitdrukt. Je drukt hiermee als het waren jezelf in je zadel.

2. je maakt je kuiten rond zodat je hiermee de hulpen kan geven.

3. als je je hakken uitdrukt, gaan automatisch je benen in de juiste positie liggen (dus je teen onder je knie, je hak onder je heup en schouders... toch?) Hierdoor blijf je netjes rechtop in je zadel zitten.

4. Als je hakken uitdruk kan je je benen stiller houden omdat je je knieen dieper in het zadel drukt.

Renee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:22

Hakken opgetrokken zorgt erook voor dat je naar voren zit. Mijn ervaring iig Het rijd minder lekker, heb je meer moeite om naar achter te zitten. Hakken uitdrukken zit je rechterop en volgens mij heb je dan wat meer 'grip'

Grietzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:49

Als je je hakken uitdrukt zit je steviger in je zadel, je zit automatisch (over het algemeen) rechtop, je voeten kunnen niet in de beugels blijven hangen als er wat gebeurd (als je je hakken niet uitdrukt schiet je sneller met je hele voet in de beugel) en je kunt goede hulpen geven. Niet met je hak dus, maar met je kuit.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:17

Je kunt hakken uitdrukken ook overdrijven, dan duw je je onderbeen juist naar voren en neig je naar stoelzit.

Nadruk moet zijn dat je je naar onderen en naar boven toe je zo lang mogelijk maakt.
In feite hoeft je hak niet werkelijk uitgedrukt te zijn, maar is het voldoende als je voetzool evenwijdig loopt met de grond. Aangezien er een hak aan je laars zit, is het beeld dan, dat je je hak uitdrukt.

Opgetrokken hakken zijn nooit goed, want dan is er geen spanning in je kuit, kan je daar dus niet mee drijven. Bovendien heb je dan geen controle over een eventuele spoor.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:24

QQQQ schreef:
Je kunt hakken uitdrukken ook overdrijven, dan duw je je onderbeen juist naar voren en neig je naar stoelzit.

ahhh heerlijk is dat.. oogjes dicht, in het zonnetje en uit het windje zo door het bos of over het strand hobbelen.. dan moet ik echt uitkijken da tik niet in slaap val!!! hahahha

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 13:43

Oke nu mijn eigen beleving even.Ik ben met lessen er de laatste tijd erg veel mee bezig.Ik weet natuurlijk wel dat het zo hoort maar ik vind het nog niet mee vallen om je benen de hele tijd als je rijd lang te meken .Komt mss ook omdat ik met mijn 1.80 op een C-pony rijd en op een veelzijdigheids zadel.Nu wil mijn pony mij nog wel eens naar buiten gooien als ik een volte instuur zeker als hij dan ook nog met wat extra stelling moet lopen om hem lekker door te buigen en los te werken en als ik mijn binnenbeen dan goed uitdruk blijf ik veel beter rechtop zitten en gooit hij me lang zo snel niet naar buiten.Blijft mijn pony dus ook veel rechter in zijn lijf.

Ik was gewoon benieuwd of veel mensen weten waarom het nu precies moet.Meestal als 1 iemand dit als antwoord geeft in een topic zeggen sommige anderen het gewoon na.En op maneges hoor je ook altijd dat er gezegd word hakken naar beneden maak je been lang maar ik hoor eigenlijk nooit een uitleg erbij.Mijn eigen instructrice legt wel heel veel uit waarom je bepaalde dingen moet doen.Vanavond weer les heb er zin in.

Misz_El

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:40

Met je hakken naar beneden is het veiliger, want als je dan valt glij je uit de beugels. Met je hakken omhoog schiet je in de beugels en blijf je hangen. Het ziet er ook netter uit en anders zit je heel hoog in de buik van het paard te drukken

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:46

Misz_El schreef:
Met je hakken naar beneden is het veiliger, want als je dan valt glij je uit de beugels. Met je hakken omhoog schiet je in de beugels en blijf je hangen. Het ziet er ook netter uit en anders zit je heel hoog in de buik van het paard te drukken

Ik kan me niet voorstellen dat dit de reden is. Het is misschien een handige bijkomstigheid, maar ik ben van mening dat het in eerste instantie om het drijven gaat, je legt namelijk vanzelf je kuit beter aan en je kuit is je enige echte 'drijfmiddel'. Uiteraard zorgt het over het algemeen voor een betere houding op je paard, maar dat is hierboven ook allemaal al uitvoerig uit de doeken gedaan.

Misz_El

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:10

en anders zit je heel hoog in de buik van het paard te drukken
= drijven^^

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:19

Misz_El schreef:
en anders zit je heel hoog in de buik van het paard te drukken
= drijven^^

?
Dan drijf je met je hak en niet met je kuit? bedoelde je dat? Ik doelde eerlijk gezegt meer op het veiligheidsaspect wat jij benadrukte

iZZiDiZZi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:59

ik vind het ook belangrijk..dat als je sporen draagt dat je dan eerst probeert met je kuit voorwaarts te rijden (dus hakken naar beneden)..en dan pas als ie niet reageert met een spoortje..anders zit je m constant te prikken..(wat je trouwens heeeel erg vaak ziet)..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:03

Ga eens op een stoel zitten en laat je been onstpannen staan. Voel eens aan de kuit van je been? Die is zacht. Een ontspannen spier.
Druk nu eens je tenen naar je toe, en druk je hakken uit (desnoods ga je staan en zet je voet op een traptrede oid. Voel nu eens aan je kuit? Die is keihard. Door het uitdrukken van je hak span je de spieren van de kuit, deze worden hard en kunnen zo beter aanwijzingen doorgeven aan je paard.

Je kunt ook proberen om je hak op te trekken en je tenen naar beneden te doen. Voel het verschil eens tussen hakken naar beneden en hakken omhoog?

sharonalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:03

Ook altijd al eens willen weten, vind het er ook netjes uitzien, maar dat is wss omdat het zo hoort

Lady_Tamzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:05

mjah...ik rij bijna nooit met hakkne naar beneden...
vind het erg k*t rijden...

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:58

ziet er netter uit en je zit steviger en kan beter been geven

phantasia3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:50

pas op dat je je hakken niet naar overdreven naar beneden drukt! daarmee span je je bovenbeen te veel,en belemer je het paard in de voorwaartse beweging (voel maar).

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:00

Je enkels figureren als soort van scharnieren en schokdempers, vandaar dat je je hakken uit moet drukken

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:41

Ik heb dus altijd problemen met het hakken uitdrukken. Vind het echt verrot zitten en zit dan zelf ook absoluut niet ontspannen. En naar mijn idee( en ook die van anderen) zit ik gewoon goed en zit ik mijn pony ook absoluut niet in de weg.

Citaat:
Je enkels figureren als soort van scharnieren en schokdempers, vandaar dat je je hakken uit moet drukken

Was dat niet meer bij het springen? Dacht ik hoor

Citaat:
ziet er netter uit en je zit steviger en kan beter been geven

Netter, ja dat is waar. Maar dat je beter been kunt geven vind ik niet. Ik spoor mijn pony absoluut niet met mijn hakken aan, gewoon met mijn kuiten. Dus hoezo kun je dan beter been geven?

Niet dat ik nu tegen het hakken uitdrukken ben ofzo hoor Want ik weet ook dat dit natuurlijk beter is. Maar dat je ze niet uitdrukt, tsja...ik vind het geen probleem. Tenzij je wedstrijden rijdt dan. Dan ziet het er gewoon netter uit als je je hakken uitdrukt

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:43

Als je je hakken uitdrukt komen je benen beter aan je paard en blijf je dus makkelijker zitten.
Ook heb je zo meer stevigheid in de beugels en je zit je paard minder in de weg.