Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mindim schreef:Dus dan neem ik aan dat je ook veganist bent en geen huisdieren houdt verder. Want dat komt allemaal op hetzelfde principe neer.
JeanneV schreef:Dus omdat jij niet kan uitleggen aan een buitenstaander waarom bepaalde dingen in de paardensport werken zoals ze werken ben je maar gestopt met rijden?
Ik denk dat het heel verstandig is dat je gestopt bent.
Rex_Rolfo schreef:De natuur kent twee vormen van "samengaan", parasitair en symbiotisch. Als we het netjes doen is onze samenwerking met paarden symbiotisch, beide moeten misschien wat inleveren, maar beide hebben er ook veel profijt van.
Hiraeth schreef:Mindim schreef:Dus dan neem ik aan dat je ook veganist bent en geen huisdieren houdt verder. Want dat komt allemaal op hetzelfde principe neer.
Ik vind dat altijd een beetje een dooddoener, ook al snap ik het achterliggende idee wel. Ik denk nog steeds dat alle beetjes helpen. Als iedereen een klein beetje z'n best doet heeft dat een zelfde effect als een kleine groep mensen die alles onthouden, maar heeft het wel een groter draagvlak omdat meer mensen bereid zijn een klein beetje te helpen.
Een positieve ontwikkeling blijft een positieve ontwikkeling, hoe klein of groot het ook is.
Mindim schreef:Ik vind het geen dooddoener, ik maak alleen geen onderscheid tussen diergroepen. Als ik besluit niet meer op mijn paard te gaan zitten vanwege ethische redenen, hoe kan ik dan nog wel mijn hond aan de riem doen en verwachten dat hij doet wat ik zeg of zuivel eten met gevolg dat een kalf direct bij zijn moeder wordt weg gehaald, alleen omdat ik graag en glas melk wil. Evengoed ethisch niet verantwoord.
Ik denk dat het zaak is een gulden middenweg te vinden, wissel de bezigheden met een paard, zodat hij lol heeft en graag met je mee gaat, drink eens plantaardige melk ipv dierlijke, eet een paar dagen per week vegetarisch, zo help je met hele kleine stapjes heel veel dieren. Maar laat de ethiek dan niet ophouden bij het wezen paard.
manubres schreef:Ik vind het een hele goede discussie. Zover als jij bent ben ik nog niet, maar ik sluit het ook niet uit dat het zover gaat komen...
Ik ben zover dat ik nauwelijks meer kan genieten van de paardensport. Sporadisch komt er een ruiter langs waarvan ik denk....gelukkig die snapt het. Maar naar het merendeel kijk ik met kromme tenen. Schrijven bij een dressuurrubriek wil ik niet meer. Ik zou merendeel met een dikke onvoldoende naar huis laten gaan en onderaan het protocol zetten..."investeer eerst in de basis en in de relatie met je paard
Mindim schreef:Ik vind het geen dooddoener, ik maak alleen geen onderscheid tussen diergroepen. Als ik besluit niet meer op mijn paard te gaan zitten vanwege ethische redenen, hoe kan ik dan nog wel mijn hond aan de riem doen en verwachten dat hij doet wat ik zeg of zuivel eten met gevolg dat een kalf direct bij zijn moeder wordt weg gehaald, alleen omdat ik graag en glas melk wil. Evengoed ethisch niet verantwoord.