Ik heb een tijdje gezocht naar een soortgelijk topic, maar heb niets kunnen vinden. Forgive me als er wel al een dergelijk topic bestaat

Ik ben sinds kort in het bezit van een jaarling hengstje en vind het leuk om alvast een beetje te oriënteren op het moment dat ik hem ga opleiden. Hij is zelf vrij laat geboren (mei) en ik vraag me met name af hoe jullie het qua volgorde doen met het beleren van de jonkies.

Wat specifieker: als hij 2,5 jaar is en dan van het weideseizoen in de opfok terug is, wil ik hem laten keuren en op de foto zetten. Dit om even te kijken hoe zijn algehele lichamelijke conditie is en of zijn groeischijven al gesloten zijn. Aan de hand hiervan kan ik onder andere bepalen wanneer ik de training begin. Ik zit alleen met de volgorde van het ruinen en het inrijden. Het liefste zou ik hem tot 3 à 4 jaar hengst willen houden, afhankelijk van of hij dat karakter-gewijs toelaat, omdat dan de ontwikkeling van zijn spieren mijns inziens wat harder aantrekt.
Ik sprak met een fokker die zijn paarden keurt wanneer ze na de zomer uit het land kwamen, en ze dan ook gelijk liet castreren. Daarna reed hij ze in. Aan de andere kant zijn er mensen die ervoor kiezen om te ruinen vlak vóór het weideseizoen en wanneer ze dus om en nabij 3 jaar zijn. Daarna kunnen ze een frisse omgeving in (wei/voorjaar) waarbij ze goed kunnen herstellen van de ingreep. Dit laatste betekent dus ook dat je ze als hengst inrijd.
Hoe doen jullie het? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Groetjes!