Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
dresjoepie schreef:Nee zo denkt een paard niet! Dan zou die rechtsom hetzelfde doen! Had je laatst ook niet een topic over problemen linksom? Heb e met die tips nog wat gedaan? DA of fysio al geweest?
ohjajoh6 schreef:Dank je. Ik denk dat je er dan wel van uit mag gaan dat er iets niet lekker zit, nu nog de eigenaar daarvan overtuigen en als het niet goed voelt, niet meer opstappen totdat je er achter bent...
Joolien schreef:Voor mezelf had ik het altijd goed duidelijk dat een paard een reactief dier is. Een paard kan wel door klassiek conditioneren bepaald gedrag aanleren, maar kan een paard dat ook op een andere manier?
(...) Mij wordt verteld dat paard dat doet om me uit te proberen omdat ze zo denkt.
Joolien schreef:Ohjajoh, ik ben de enige die haar rijdt. Bij vorige ruiters deed ze ook verschillende dingen, waaronder dus dat kreupelen. Soms wilde ze niet doorlopen, maar met een zweepje erbij doet ze dat dan wel.
Fair schreef:Er is laatst een onderzoek naar buiten gebracht met het feit dat paarden een halfuur vooruit kan denken aka oorzaak gevolg denken.
Ik denk dat je daar al behoorlijk wat uit kan halen.
Janneke2 schreef:Fair schreef:Er is laatst een onderzoek naar buiten gebracht met het feit dat paarden een halfuur vooruit kan denken aka oorzaak gevolg denken.
Ik denk dat je daar al behoorlijk wat uit kan halen.
Interessant!
Alleen: wat is dan precies een half uur vooruit denken?
(En hoe weet je als onderzoeker dat je dat meet?)
Vorig jaar in 'Bit': een paard zou tot 3 kunnen tellen, werd beweerd.
Tja, paarden doen niet aan bezit.
Of er 1 of 2 appels in een emmer zitten is interessant voor een paard; 2 of 3 ook nog wel maar 3 of 4 interesseert ze niet echt.
Voor de dressuurruiters onder ons: mijn ervaring met draf uitstrekken op buitenritten is dat de meeste paarden makkelijk tot 15 kunnen tellen (15 pas uitstrekken, 15 pas terugrijden, 15 pas uitstrekken en in minder dan geen tijd houden ze zelf dat ritme aan).
Beweging is veel interessanter of belangrijker of etc dan bezit....
(Een keer gedaan -daarna altijd het aantal passen gewisseld...)