Verhouding western en engelse ruiters en overstappers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ben:

Een engels ruiter
129 (45%)
Een western ruiter
22 (7%)
Overgestapt van western naar engels.
7 (2%)
Overgestapt van engels naar western.
75 (26%)
Ik doe aan beiden
50 (17%)

Totaal aantal stemmen: 283

Xyris

Verhouding western en engelse ruiters en overstappers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 22:12

Avond!

De laatste tijd hoor je steeds meer dat engelse ruiters overstappen naar western maar ook vice versa, ik voeg me af hoe de balans vandaag de dag is en wat jullie ervaringen zijn bij een switch.

Andere opties heb ik niet toegevoegd aan de poll aangezien ik zelf twijfel of ik nou door wil gaan met engels of dat ik western eens wil gaan proberen. Maar andere vormen van paardrijden hoor ik ook graag jullie mening over!

_Zsazsa_

Re: Verhouding western en engelse ruiters en overstappers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:46

Ik wil van dressuur misschien naar Western overstappen. Wel recreatief, wil voornamelijk lekker lange bosritten gaan maken omdat mijn dressuurambities echt over zijn.

Ik heb een Pre met zeer korte rug dus vraag me alleen of een western zadel wel op hem gaat passen. Maar ik vind een westernzadel heerlijk zitten en bovenal ontzettend prachtig spul.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:47

Ik ben overgestapt van dressuur naar western omdat ik (als dressuur ruiter)een westernpaard had gekocht O:) Tijdje dressuur mee gereden, maar had niet het idee dat het echt zijn ding was, nu sinds een paar maanden dus over op western.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:52

Mijn halve paint werd dus helemaal kriegel van de western. Na onze switch naar dressuur zijn we allebei weer helemaal happy.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:56

Over het algemeen is engels de norm, dus zul je meer engelse ruiters tegenkomen, en dan een groep die overgestapt zijn, van engels naar western...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 06:44

Overigens was het lastigste bij onze overstap naar het engelse rijden vooral de aanleuning. Dat vond Jones echt ingewikkeld. Eerst kropte hij zich in elkaar en dook op de voorhand, later kreeg ik hem moeilijk rond. Inmiddels begint het kwartje te vallen. Verder zijn we eigenlijk niet tegen problemen aangelopen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 07:17

Ik ben overgestapt van dressuur naar western. Ligt mijn haflinger duidelijk beter.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 07:29

Ik ben overgestapt van dressuur naar western omdat dat mij en mijn paard beter lag :) Op andere paarden rijd ik echter nog steeds engels.

Tegenwoordig ben ik eigenlijk vooral menner, maar ik heb aangeduid dat ik beide doe :+

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 07:33

Ik doe beide, ik wil graag lange busritten maken maar ook dressuren. Tot nu toe ben ik blij met me keuze :D

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 07:46

Sorry, maar sommige reacties hier zijn erg dom in mijn ogen.. Ze willen western gaan rijden, omdat je buitenritten wil gaan maken?! Wat een BS!! Je rijdt engels of western.. Het is niet zo dat je western rijdt omdat er toevallig een westernzadel op je paard ligt.. Als je overstapt neem je serieus les en verdiep je je in de hulpen die je geeft.. Het ziet er niet uit als je op een westernzadel zit en je rijdt engels.. Wil niet zeggen dat ik nou zo super goed kan rijden, maar ik ben er wel serieus mee bezig.. Onder andere in de vorm van les..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 07:58

Adem in adem uit :(:)

Je kan ook prima lange buitenritten maken met een westernzadel (ze zitten nou eenmaal erg lekker) en daarnaast recreatief western rijden. Ook met les, basistraining en serieus, maar zonder wedstrijdambities. Simpelweg je paard gymnastiseren en soepel houden.
En ja, dat noem je ook western rijden. Die basis verschilt overigens nog niet eens zo heel veel van de dressuurbasis.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:39

Ik zit er ergens tussenin. De basis is (academisch) engels, maar de lange zit zonder wrongen, het zeer lichte contact, de jog, relatief veel galop en de manier van aanleuning vinden is meer western. Ik ben dus een echte wenglish-rijder.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:44

Mijn dochter en ik hebben acht jaar geleden de stap naar de western wereld gemaakt.
Dit na een lange speurtocht binnen de engelse wereld naar structurele oplossingen voor onze problemen.

Bij onze huidige trainers hebben we geleerd hoe een paard leeft, denkt en communiceert, dit heeft onze relatie met paarden grondig veranderd.
Wat wij ook als een groot voordeel zien is de verschillende disciplines die je kan trainen met je paard.
Verder zijn we gevallen voor de rustige coole karakters van paints en quarters en de leuke ontspannen sfeer binnen de western wereld.
Mijn dochter heeft zeer intensief getraind, wedstrijden gereden en haar paint merrie mee haar basistraining gegeven.

De eerste jaren merkte wij veel onbegrip en minachting van Engelse ruiters maar ik heb de indruk dat dit de laatste jaren enigszins aan het beteren is

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:49

Rainbow, ik snap niet waar je dit op baseert. Ik vind dat je het beide kunt rijden doen heel veel mensen. En ik zeg tevens ook nergens dat ik geen les neem! Dus ik snap niet echt wat je hiermee wilt bereiken want ik denk dat iedereen lekker zelf mag kiezen wat en hoe hij doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:16

Ik snap de reactie van Rainbow wel. Er een western zadel op leggen omdat dat nou eenmaal lekkerder zit op buitenritten betekent niet dat je western rijdt, wat veel mensen wel neigen te roepen.
Western rijden is niet met een western zadel en los teugeltje door het bos hobbelen.
Ik ben na een korte tijd Engels overgestapt naar Reining en ik vind het heerlijk. Moeilijk soms wel, want bijna goed telt niet als houding of beenhulp. Soms duizelig van de eeuwige kleine rondjes en soms compleet clueless door de enorme hoeveelheid dingen waar je tegelijkertijd op moet letten. Maar altijd genieten!

Edit: ik sprak gisteren iemand die endurance rijdt met een westernzadel... Volgens sommigen zou die dan western rijden? :D
Je kunt engels rijden in een western zadel, western in een engels zadel en allerlei combinaties mogelijk natuurlijk. Maar het grote verschil zit hem in zit, hulpen, oefeningen. Het doel is voor alles hetzelfde toch? Een los, ontspannen paard en een happy persoon er op?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-09-15 11:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:20

Zonder de reacties te lezen wilde ik ook aangeven dat er een groot grijs gebied zit tussen Engels en Western; een grote groep ruiters rijdt graag recreatief buiten, met een Westernzadel, omdat de bevindingen uitwijzen dat deze voor dat doeleinde lekkerder zitten.
Betekent natuurlijk niet dat de mensen die hier hebben gepost, enkel dat doen!

Echter lees ik wel met enige regelmaat in het Westerngedeelte op Bokt dat mensen willen overstappen 'omdat ze zo graag met een lange teugel rond willen stappen'. Tja, dat is gewoon geen Western :) Helaas komen er op die manier ook vooroordelen over Western de wereld in. Zo ging er een keer een kennis van me mee kijken naar mijn training, want hij was wel benieuwd hoe lui ik mijn paard trainde :') Gelukkig had hij na de training een diep respect voor hoe wendbaar mijn QH was en hoe nageeflijk hij liep. Ik had een losse teugel ja; tijdens het warmlopen en wanneer hij nageeflijk genoeg was liet ik er een boogje in vallen.

Ik ben overigens overgestapt rond mijn twaalfde, reed eerst ponylessen op een manege, en via verzorgpaarden kwam ik terecht op een Westernstal.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:25

Ik ben toen ik 6 was op een "Engelse" manege begonnen, maar ben op m'n 8e western gaan rijden. Geen noemenswaardige dressuur ervaring dus :))

Intussen heb ik een hele leuke bijrijd-Quarter waar zijn eigenaresse en ik reining meerijden.

Maar over die discussie "recreatief met westernzadel" rijden; wat moet je hier invullen in de poll dan? Als je enkel recreatief met dressuur zadel rijdt, vul je toch ook Engels in? :+ Dan zou er een optie "recreatief met Engels zadel/recreatief met westernzadel" missen.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:26

Denk dat het een goede zet is om die optie ook toe te voegen ja!

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:27

Ik mis een optie,
Van modern dressuur overgestapt naar historisch rijden.

Kenmerken voor mij daarvan zijn, op je zit rijden, en met een diepe zit rijden. Dus ook meestal met minimaal teugel contact.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 11:30

Thanks voor de vele reacties! Ellende is als ik opties toevoeg dat alle stemmen verdwijnen.. Dus laat ik even zitten. Ik lees al jullie reacties en met mij vele anderen zie ik.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:32

Na 10 jaar engels te hebben gereden (maar niet noemenswaardig qua wedstrijden) ben ik anderhalf jaar terug overgestapt naar Western.

Jennifuur schreef:
Zonder de reacties te lezen wilde ik ook aangeven dat er een groot grijs gebied zit tussen Engels en Western; een grote groep ruiters rijdt graag recreatief buiten, met een Westernzadel, omdat de bevindingen uitwijzen dat deze voor dat doeleinde lekkerder zitten.
Betekent natuurlijk niet dat de mensen die hier hebben gepost, enkel dat doen!

Echter lees ik wel met enige regelmaat in het Westerngedeelte op Bokt dat mensen willen overstappen 'omdat ze zo graag met een lange teugel rond willen stappen'. Tja, dat is gewoon geen Western :) Helaas komen er op die manier ook vooroordelen over Western de wereld in. Zo ging er een keer een kennis van me mee kijken naar mijn training, want hij was wel benieuwd hoe lui ik mijn paard trainde :') Gelukkig had hij na de training een diep respect voor hoe wendbaar mijn QH was en hoe nageeflijk hij liep. Ik had een losse teugel ja; tijdens het warmlopen en wanneer hij nageeflijk genoeg was liet ik er een boogje in vallen.
.

En ik hier sluit ik me ook bij aan. Zo krijg ik regelmatig van mijn engels-rijdende nichtje te horen dat zij 'ook weer western heeft gereden' en dat het zo fijn is met losse teugel. Tsja. Hoe leg je uit dat er toch wel wat meer bij komt kijken? Dat steekt bij een hoop western ruiters - vandaar de reactie van Rainbow denk ik. Die ik dus ook wel begrijp.

De extra optie die warboel noemt lijkt me een goede!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:35

Ik ben het eerlijk gezegd met Rainbow8 mee hoewel ik haar opmerking over domme reacties niet deel.
Bij de meesten is het onwetendheid en denken dat western alleen maar buitenrijden en een los teugeltje inhoudt. Vind ik niet dom maar jammer dat ze zich er niet meer in verdiepen. Ik nodigde daarom ook altijd de mensen uit voor een rondje op mijn paard zodat ze zelf konden ervaren wat het verschil is.

Ik heb 10 jaar engels gereden en heb 11 jaar geleden de definitieve overstap naar western gemaakt. Nooit spijt van gehad en wil niet meer terug naar engels. Ik ben veel rechter en ontspannender gaan rijden. Een westernzadel zit heerlijk en de communicatie tussen ruiter en paard is veel vrijer. Je geeft een hulp en het paard reageert. Om hem te belonen geef je hem ontspanning. Bedoeling is dat het paard op zijn eigen benen loopt en niet constant hulpen krijgt waarbij hij haast niet zelf hoeft te denken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:49

Ik heb mijn oude paard 9 jaar geleden omgeschoold van engels naar het western, paard werd er veel rustiger van en staakte niet meer, past schijnbaar beter bij haar. Hoewel ik tegenwoordig weer gewoon een engels zadel erop heb liggen, scheelt toch enorm in gewicht het ene met het andere zadel en het begint ondertussen een oud besje te worden. Mijn jongere paard rijd ik nog gewoon engels mee.

Ik vind beide mooi en leuk om te doen het 1 is niet vriendelijker dan het ander in mijn ogen. De ruiter maakt of de manier van rijden vriendelijk is of niet. Niet het tuigage of de oefeningen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:59

MissYvette4u schreef:
Ik ben het eerlijk gezegd met Rainbow8 mee hoewel ik haar opmerking over domme reacties niet deel.
Bij de meesten is het onwetendheid en denken dat western alleen maar buitenrijden en een los teugeltje inhoudt. Vind ik niet dom maar jammer dat ze zich er niet meer in verdiepen. Ik nodigde daarom ook altijd de mensen uit voor een rondje op mijn paard zodat ze zelf konden ervaren wat het verschil is.

Ik heb 10 jaar engels gereden en heb 11 jaar geleden de definitieve overstap naar western gemaakt. Nooit spijt van gehad en wil niet meer terug naar engels. Ik ben veel rechter en ontspannender gaan rijden. Een westernzadel zit heerlijk en de communicatie tussen ruiter en paard is veel vrijer. Je geeft een hulp en het paard reageert. Om hem te belonen geef je hem ontspanning. Bedoeling is dat het paard op zijn eigen benen loopt en niet constant hulpen krijgt waarbij hij haast niet zelf hoeft te denken.

Maar dat is met dressuur net zo....heeft Imke schellekens nog duidelijk verteld op HE :)

Ik reed engels en ben toen overgestapt naar western en vervolgens weer terug naar engels/klassiek.
Toen heb ik vanwege rugploblemen noodgedwongen mijn sporen aan de boom moeten hangen en nu zit ik op de bok.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:02

Cowgirl schreef:
MissYvette4u schreef:

Maar dat is met dressuur net zo....heeft Imke schellekens nog duidelijk verteld op HE :)

Ik reed engels en ben toen overgestapt naar western en vervolgens weer terug naar engels/klassiek.
Toen heb ik vanwege rugploblemen noodgedwongen mijn sporen aan de boom moeten hangen en nu zit ik op de bok.

Het uitgangspunt is bij beide disciplines hetzelfde, maar toch zie ik zelf dat het met name bij het Engels rijden nog te weinig wordt uitgevoerd (op hoog niveau nog ruiters hulp zien geven bij iedere pas), maar uiteraard ook bij onervaren Westernruiters komt dit voor.