Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
jetm schreef:Ik ben van mening dat de hand, en daarmee dus de zit, van de ruiter de grootste (evt schadelijke) inwerking heeft. Als je (nog) geen onafhankelijke zit hebt kun je ook niet stil, t.o.v. het paardenhoofd, met je hand zijn.
Daarnaast zijn er idd bitloze hoofdstellen op de markt die van zichzelf vrij scherp inwerken. Naast wat Mariett al noemt vind ik daar ook sommige touwhalsters en/of bosals bij horen. Als je daar met druk rijdt werken ze m.i. vrij scherp in.
Naar mijn idee moet je niet op de teugels, waar die dan ook aan vastzitten, sturen en stoppen maar op je houding, zit, intentie en ademhaling.
Over het algemeen denk ik dat bitloos vriendelijker is voor het paard dan met bit, maar dit hangt dus ook heel erg af van de hand van de ruiter en de bitloze optoming waar voor gekozen is.
Daarom rijd ik zelf bitloos en heb ook een bitloos uitprobeer service. Een sidepull of rijkaptoom zonder ijzer is dan vaak een "veilige optie".
Leuk dat je je er in wilt verdiepen en leeftijd van het paard zou niet uit moeten maken.
SandraVerl schreef:Ik reed mijn paard al jaren bitloos, vorig jaar heb ik kort een ruiter gehad die van mij ook bitloos moest rijden. Stom van me, binnen de korste keren had mijn paard een schaafwonde op zijn neus. Dus heb ik voor haar mijn hoofdstel met bit van onder het stof gehaald.
Mariett schreef:jetm schreef:
Naar mijn idee moet je niet op de teugels, waar die dan ook aan vastzitten, sturen en stoppen maar op je houding, zit, intentie en ademhaling.
Iedereen zegt dit altijd wel over bitloze hoofdstellen, maar imo gaat dit ook (en misschien wel nog meer) op voor hoofdstellen mét bit. Weet niet of dat je intentie van het bericht was hoor, wilde het alleen even zeggen
Appelmoes_11 schreef:SandraVerl schreef:Ik reed mijn paard al jaren bitloos, vorig jaar heb ik kort een ruiter gehad die van mij ook bitloos moest rijden. Stom van me, binnen de korste keren had mijn paard een schaafwonde op zijn neus. Dus heb ik voor haar mijn hoofdstel met bit van onder het stof gehaald.
Deze snap ik niet. Als ze een harde hand heeft, is dat met bit toch niet minder? Alleen zijn de wonden dan niet meteen zichtbaar...
WildWings schreef:" Ik stel mij hierbij echt de vraag of het wel zo gezond is voor een paard om druk uit te gaan oefenen op nek en neus. Kan dit ook geen schadelijke effecten hebben voor het paard? "
Ik vraag me af of het wel zo gezond is voor een paard om druk uit te oefenen op het tandvlees en de tong. Dat lijkt me ook een veel logischere vraag eigenlijk
Arabesk schreef:Appelmoes_11 schreef:
Deze snap ik niet. Als ze een harde hand heeft, is dat met bit toch niet minder? Alleen zijn de wonden dan niet meteen zichtbaar...
Maar het excuus 'het bit/optoming zo scherp als de hand van de ruiter' bekt zo lekker en daarmee is alles meteen van tafel.
Hetzelfde vind ik inderdaad van de uitspraak van de KNHS dat een hackemore te scherp is bevonden voor bitloos dressuur vanwege de hefboomwerking. Nee joh een stangenbit met scharen is lekker. maar dan zit de hefboomwerking in de mond en is het geen probleem meer?
Mariett schreef:Dit is zeker waar, ik vind eigenlijk dat je paardrijden niet zou moeten doen met iets van ijzer (ringetjes, gespjes etc. natuurlijk uitgelaten), ijzer buigt niet mee, vormt niet en is keihard. Of het nou een neusriem of een bit is, eigenlijk vind ik ijzer te hard.
WildWings schreef:" Ik stel mij hierbij echt de vraag of het wel zo gezond is voor een paard om druk uit te gaan oefenen op nek en neus. Kan dit ook geen schadelijke effecten hebben voor het paard? "
Ik vraag me af of het wel zo gezond is voor een paard om druk uit te oefenen op het tandvlees en de tong. Dat lijkt me ook een veel logischere vraag eigenlijk
Mariett schreef:Een relatief 'scherp' hoofdstel als een hackamore (al dan niet met ijzer in de neusriem) werkt wel héél erg pittig in op het zwevende neusbotje als je hem zo laag hangt. Met zo'n hoofdstel zou je het botje zelfs kunnen breken.
Appelmoes_11 schreef:SandraVerl schreef:Ik reed mijn paard al jaren bitloos, vorig jaar heb ik kort een ruiter gehad die van mij ook bitloos moest rijden. Stom van me, binnen de korste keren had mijn paard een schaafwonde op zijn neus. Dus heb ik voor haar mijn hoofdstel met bit van onder het stof gehaald.
magda_90 schreef:Het wordt tijd dat men accepteert dat paarden individuen zijn met hun eigen voorkeuren. Ik ken paarden die op de kletterende gaan met wat voor een bit dan ook, en met bitloos opknapten. Én ik ken paarden die niets van de bitloze druk moesten hebben en met bit weer heerlijk soepel liepen.
Er zijn bepaalde bokkers met oogkleppen op die stug wat anders blijven beweren ( ) maar zolang jij met een goede beargumentatie je harnachement kiest én er vriendelijk/met respect om gaat, kun jij puur de voordelen eruit halen. Anders zul je alleen de nadelen ervaren.
Arabesk schreef:Maar het excuus 'het bit/optoming zo scherp als de hand van de ruiter' bekt zo lekker en daarmee is alles meteen van tafel.
Hetzelfde vind ik inderdaad van de uitspraak van de KNHS dat een hackemore te scherp is bevonden voor bitloos dressuur vanwege de hefboomwerking. Nee joh een stangenbit met scharen is lekker. maar dan zit de hefboomwerking in de mond en is het geen probleem meer?
Tendance schreef:Arabesk schreef:Maar het excuus 'het bit/optoming zo scherp als de hand van de ruiter' bekt zo lekker en daarmee is alles meteen van tafel.
Met stang en trens mag je ook niet in de B, L en M rijden.
En aangezien bitloos voorlopig nog maar t/m L2 mag, lijkt me de discussie om wel een Hackemore tijdens de wedstrijd te mogen gebruiken wat zinloos.
Overigens heb ik voorlopig maar 2 ruiters bitloos in de ring gezien als jury en ik ben blij, dat deze mensen niet met Hackemore mogen rijden, want de vriendelijkheid was ver te zoeken.
Dat geldt net zo goed voor sommige Bit ruiters waarbij ik blij ben dat ze geen stang en trens mogen.
Ik ben ervan overtuigd, dat het niet uitmaakt of je bitloos of met bit rijdt, zo lang je maar vriendelijk rijdt.