Vastlopen...

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Lelies

Vastlopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 09:29

Ik heb mijn paard (Fries) nu bijna drie jaar onder het zadel en om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik loop momenteel erg vast in het rijden. Nadat hij ingereden was ben ik nog niet heel fanatiek aan de slag gegaan, maarhet laatste jaar ben ik dat wel gaan doen. En het gaat op en af. Maar de laatste tijd meer 'af'... :-(
Zijn probleem is met name dat hij met zijn binnenbeen niet altijd goed binnentreedt, waardoor hij vaak nog balans mist en bijv. niet goed kan galopperen in de bak. Aan de longe gaat het juist de laatste tijd wel heel goed en in het bos rijden geeft verder ook geen problemen, maar in de bak is het hard werken.
En meestal stap ik er met een ontevreden gevoel af. Zo is het nu weer zo dat hij zich erg vastzet en het neerwaarts rijden lastig wordt. Hij stuwt teveel, waardoor hij vaak dus teveel op de voorhand valt en ook weleens struikelt. Alles is steeds terug te leiden naar dat onontwikkelde achterbeen.

Mijn droom is om verder met hem te komen in de dressuursport, al zouden we maar kunnen starten, maar momenteel heb ik dat maar weer uit mijn hoofd gezet.
Ik heb plezier met hem op de grond, maar het rijden leidt veelal tot frustraties. Ik weet even niet meer wat ik moet doen. Er wordt me geadviseerd door te gaan, vol te houden. Heb ook weinig andere keus denk ik, maar ben zo bang dat de frustratie alleen maar toeneemt.

Wat zouden jullie doen? Is het herkenbaar voor iemand en hoe pakte jij het aan?

Mareintje

Re: Vastlopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:42

Nooit uit je hoofd zetten wat je graag wilt!!
Natuurlijk gaat je dit lukken...

Als je blijft doen wat je al deed, krijg je wat je al kreeg. Ik denk dat ik vooral zou gaan zoeken naar een goede instructie die je verder kan helpen. Soms zijn het zulke kleine tips die je enorm vooruit kunnen helpen! En dan kan het zomaar ineens weer heel hard gaan ;-)

En als je zijn achterhand wilt ontwikkelen, doe eens gek... (zelfs met een Fries) en maak eens een sprongetje met hem! Goed voor zijn ontwikkeling en ook voor de lol met je paard.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:48

Mareintje schreef:
Nooit uit je hoofd zetten wat je graag wilt!!
Natuurlijk gaat je dit lukken...

Als je blijft doen wat je al deed, krijg je wat je al kreeg. Ik denk dat ik vooral zou gaan zoeken naar een goede instructie die je verder kan helpen. Soms zijn het zulke kleine tips die je enorm vooruit kunnen helpen! En dan kan het zomaar ineens weer heel hard gaan ;-)

En als je zijn achterhand wilt ontwikkelen, doe eens gek... (zelfs met een Fries) en maak eens een sprongetje met hem! Goed voor zijn ontwikkeling en ook voor de lol met je paard.

Hier sluit ik me volledig bij aan!
Een sprongetje kan helemaal niet verkeerd zijn.
Ik had er 1 met een zwakke achterhand, ben in het bos opzoek gegaan naar steile stukken. Wij hadden bijvoorbeeld een Diepe zandkuil, hier ging ik vaak op en af galloperen, zo hadden we er beide plezier in en ondertussen kreeg hij meer spiertjes in zn billen...

Springen met een fries is ook zeker mogelijk!
Probeer ook eens aan de longe een pessoa hulp die hem er achter bij houdt.
Zo leert hij over de rug te lopen en achter erbij te houden, ALS JE HEM GOED GEBRUIKT!!!
Als hij het dan goed kan en onder het zadel vertikt, probeer het dan eens met een slof, dat jij je meer kan concentreren op de achterkant ipv de voorkant... Wederom GEBRUIK HEM GOED!!!
En een goede instructeur is ook niet verkeerd... mijn ervaring is wel, een instructeur die friezen rijdt/heeft gereden kan je vaak beter helpen dan een "gewone" instructeur. Vaak omdat friezen toch lastiger te rijden zijn omdat ze al omhoog lopen en vele de rug al van nature vast zetten.

Succes!!

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 10:00

Mijn instructie heeft ook ervaring met Friezen. Hij rijdt zelf op een fokstal en is ook wel bekend met jonge dieren. Toch overweeg ik ook weleens over te stappen naar een ander, gewoon, om eens te merken hoe dat is.
De achterhand van mijn paard is al wel enorm sterker geworden de afgelopen tijd. Er zitten inmiddels echt wel billen op. :) Alleen het probleem is hoe zijn achterbenen plaatst. Hij heeft een vrij kort voorbeen (waarvan ik hoop dat die nog ietsje groeien), waardoor hij nog weleens in de knoei komt met zijn stappen: achter ruim, wat hij van voren dan niet goed kan bijhouden. Kan dat struikelen tot gevolg hebben. Snappen jullie? :)

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:03

Het is altijd goed om af en toe bij een andere instructie te lessen. Van verschillende mensen leer je verschillende dingen! Je instructie zal dat vast geen enkel probleem vinden. Ongetwijfeld heeft hij dat zelf namelijk ook gedaan. Veel succes!

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 10:06

Ik ga weleens op trainingsweekend of cursus, ook leuk voor de afwisseling qua instructie, maar helemaa overstappen vind ik ook niet niks. Ik zou ook niet weten wie. Dan moet ik me daar in verdiepen.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:10

Het is net alsof je mijn verhaal typt. Alleen heb ik de wedstrijd ambitie niet, maar train ik mijn paard dressuur matig om haar langer mee te laten gaan.

Ze wordt 13 en nu pas heb ik de instructrice gevonden die me verder helpt. Ik heb mijn doelen kleiner gemaakt en mijn rijden finaal omgegooid! Wat verder helpt voor het te trage voorbeen is een ijzer met opzet (ben helemaal om sinds ik ze zonder lip heb maar of dat er iets mee te maken heeft).

Overigens rijd ik op een fjordenmerrie.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:14

Je droom niet op gaan geven.

Ligt je zadel niet op de schouders, want dan kunnen de voorbenen ook niet grotere passen maken. En neem vooral de tijd. Denk dat jij jezelf zoveel druk oplegt, van dan moet ie zover zijn. Probeer die denkwijze te doorbreken. En laat je paard bepalen wanneer je aan iets toe bent. En ja, soms kan daar een frisse blik van een andere instructie bij helpen.

Herken me hier ook een beetje in namelijk. Wil ook wel eens sneller gaan, dan dat een paard op dat moment kan. En ja, raak dan ook wel eens gefrustreerd. Heb gelukkig 2 instructeurs die me daarin heel goed begeleiden. En als het moet me sturen, als ik weer eens te snel wil gaan.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 19-03-15 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 10:16

Op ijzers heb ik nooit overwogen, want hij heeft erg goede hoeven.. twijfelachtig dus ook of dat kan bijdragen aan beengebruik..?

Zadel ligt goed, naar mijn weten, is vorig jaar nog gecheckt, ik zou het weer kunnen laten checken natuurlijk.

En ja misschien leg ik de lat te hoog, maar ergens vind ik het ook niet normaal dat wij zo weinig progressie maken... :(

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:19

Lelies schreef:
Op ijzers heb ik nooit overwogen, want hij heeft erg goede hoeven.. twijfelachtig dus ook of dat kan bijdragen aan beengebruik..?

Zadel ligt goed, naar mijn weten, is vorig jaar nog gecheckt, ik zou het weer kunnen laten checken natuurlijk.

En ja misschien leg ik de lat te hoog, maar ergens vind ik het ook niet normaal dat wij zo weinig progressie maken... :(

Hij is nog jong. Je hebt het eerste jaar rustig aangedaan. Wat alleen maar goed is.

Mijn huidige wedstrijdpaard rijd ik nu 4 jaar. En dat ging de eerste jaren ook erg langzaam qua ontwikkeling. Er zaten dan wel eens stukjes tussen dat ik voelde wat ze kan. Maar daar had ze dan de kracht nog niet voor. Nu ze 7 jaar wordt, merk ik dat ze die kracht steeds meer gaat krijgen. En ook steeds beter de oefeningen doorkomt die we doen.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 10:24

Inderdaad, misschien is het een kwestie van tijd en ontwikkelen, dat hoop ik.
Een tijd terug heeft iemand anders mijn paard een aantal keren gereden omdat ik niet kon, en zij vertelde me dat dit heel goed ging. Fijn in de aanleuning, wel moeite met buigen (stelling), maar dan denk ik: misschien doe ik iets heel erg fout, wat mijn instructie weer ontkent. Ik snap er gewoon niets van.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:27

Dat moeite hebben met buiging kan ook aan haar hebben gelegen. Dat zij het net iets anders doet op de voltes en door de hoeken dan dat jij doet. Gewoon lekker doorgaan. En desnoods eens een lesje van een andere instructie nemen. Eens zien wat die zegt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:29

Als een van de achterbenen niet goed ondertreedt moet je je afvragen of het paard wel goed rechtgericht is. Zo niet dan loop je idd. tegen de door jou beschreven moeilijkheden aan en uiteindelijk loop je vast.

Heb ik ook gehad (ik heb een Tinker x Fries kruising van nu 10 jaar) ben gaan lessen bij Steef Geelen van http://www.rechtpaard.nl.

Een openbaring, na enkele lessen liep het paard 10 x beter. Ik les er nog steeds en leer nog steeds bij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:33

Je schrijft dat je weinig andere keus hebt dan maar doorgaan.
IS dat zo? Ik weet dat Bokt daar wel eens anders over denkt, maar paardenhandel bestaat van in- en verkoop he...
Soms kom je, al dan niet na lange tijd proberen en frustreren, tot de conclusie dat een combi toch niet de juiste is. Omdat het paard toch niet meekan in de ambities van de ruiter, omdat het lijf niet meewerkt etc.

Hiermee zeg ik zeker niet dat ik iedereen die even in een dipje zit, maar meteen z'n paard op MP moet gooien.
Maar ik maak me wel een beetje zorgen om jouw opmerkingen dat je meestal met een ontevreden gevoel afstapt, en dat het rijden vaak tot frustraties leidt.
Paardrijden is een HOBBY he. Die horen LEUK te zijn. En persoonlijk heb ik daar nog een ambitie bij: ik wil ook een beetje de hobby van mijn paarden zijn. Reken maar dat jouw paard je onvrede en frustraties voelt... Misschien is hij wel véél beter af bij een recreatieruiter die er lekker mee het bos in wil, en ben jij veel beter af met een paard wat wél dressuurmatige aanleg heeft, en een lijf heeft wat daar in mee kan.

Even ter overweging ;)

Ik zou idd eens een frisse blik van een andere instructeur erbij vragen. Check eens of je je paard wel goed rechtricht, en wees nieuwsgierig naar andere trainingsmethodes en oefeningen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:34

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:36

Vaker longeren en bij het longeren balkjes gebruiken?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:36

Lelies schreef:

Vaak hebben Friezen ook wat last van "slappe" kniebanden en daar zou het iets binnendoor zetten bij kunnen helpen. Dus een ijzertje is geen gek idee (maar het kan ook met goed bekappen). Je zou je smid om advies kunnen vragen.
Het kan idd rijtechnisch zijn, maar er kan ook medisch iets aan de hand zijn, dus misschien ook geen gek idee om je DA eens om advies te vragen.
Als verder niets aan de hand is (en het is alleen maar slap) zou je balkjes of cavalettiwerk kunnen doen.
Idd heuveltjes op. En wat ook niet verkeerd zou zijn is hem voor de kar te beleren.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 10:38

Mijn paard is zeker niet rechtgericht, maar dat leek me al vanzelfsprekend :) Ben hier dus ook mee aan de slag met training op de grond en erop. Ik dacht eraan dit weer intensiever met instructie te ga doen, maar dit doen naast mijn huidige instructie wordt me te kostbaar. (eerder deed ik dit wekelijks, maar al een tijd niet meer, wel volg ik vaak cursussen binnen de klassieke rijkunst)

Geen haar op mijn hoofd die overweegt mijn paard te verkopen trouwens. Dan wacht ik liever twintig jaar tot ik verder kan met een ander project. Of wellicht komt er al eerder een ander paard bij.
Maar eerst wil ik zien wat ik nog uit hem (en mezelf kan halen). Dat wordt keihard aan de slag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:39

*nieuwsgierigheid gewekt*
Waarom zou jij adviseren voor de kar te beleren Babootje? Hoe krijg je daarmee de snelheid en gewenste actie in het achterbeen?

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 10:40

Longeren doe ik regelmatig en dat gaat eigenlijk heel goed (zeker tov een paar maanden geleden zelfs!). Hij stapt netjes, draaft netjes en vlot en de galop zelfs verzameld! Onder het zadel is dit alleen heel anders. Het feit dat er iemand op zijn rug zit zorgt direct weer voor disbalans.

Balkjes gebruik ik ook regelmatig met longeren. Ik durf dat niet meer met rijden te doen, bang dat hij valt. Hij is ook een behoorlijke onbenul!

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 10:41

Voor de kar beleren is mij juist ontraden, omdat hij dan lekker in het tuig kan gaan 'hangen' en nog steeds de focus zal leggen op die voorhand.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:45

Balkjes galopperen misschien? Gewoon op in-uit afstanden zetten, moeten ze hun achterhand wel gebruiken. Naar mijn ervaring zit in galop iets minder struikelgevaar met balkjes dan in draf/stap.

Ook kan ik als je wilt wat oefeningen doorsturen om vanaf de grond de achterhand een beetje te activeren en los te krijgen :)
Die van mij zat eerst knettervast door een blessure, maar zet nu zijn achterbenen keurig onder de massa :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:45

Daarom werd mijn nieuwsgierigheid idd ook gewekt Lelies.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 10:48

Informatie is altijd welkom JudArthos, dank je wel!

Onder het zadel gaat de galop nog maar 'zozo', dus om dat al moeilijker te maken, zie ik niet zo zitten. Heb meer het gevoel weer terug te moeten naar de basis: de stap en de draf op orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:49

Hoe gaan je zijgangen in draf?