Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
fjordnina schreef:Mijn fjordenmerrie heeft als jonkie een tijdje een bit in gehad totdat ze wat aan het wisselen kwam. Toen verder gewerkt met het touwhalster wat we al langer gebruikten en dat is eigenlijk nog steeds zo.
TurdusMerula schreef:Controle is bitloos geen probleem, daar zou ik mij zeker niet door laten leiden.
Ik heb de indruk dat je voorkeur voor bitloos hebt, maar daar nog wat 'bang' voor bent. Is imo niet nodig (en ik heb een haf, en die was vroeger alles behalve rustig en relaxt en kende zijn kracht...)
HippoLogic schreef:Liever bitloos beleren tenzij hij helemaal gewisseld heeft.
Siesjuh schreef:Mijn haf/tinker merrie heb ik bit beleerd gekregen. Ik rij tegenwoordig ook wel zonder, maar dat is echt iets wat ze nog moet leren. Het werkt zo anders, maar ze doet het super goed. Mijn shet heb ik zelf beleerd en heb dit bitloos gedaan, omdat mijn voorkeur ook uit gaat naar bitloos. Hij reageert hier super op en weet niet beter. Ik men met hem en ik merk niet dat ik minder controle heb dan bij mijn merrie met bit. Misschien zelfs nog wel meer.
Het is natuurlijk ook een beetje wat het paard prefereert. Sommigen zijn gewoon echt niet bitloos te rijden en sommige zijn niet met bit te rijden. Maar als jouw voorkeur uitgaat naar bitloos, zou ik hier gewoon voor kiezen. En dan onder goede begeleiding. Mocht het uiteindelijk toch niet bevallen, kun je altijd nog overstappen naar een bit
TurdusMerula schreef:Siesjuh schreef:Mijn haf/tinker merrie heb ik bit beleerd gekregen. Ik rij tegenwoordig ook wel zonder, maar dat is echt iets wat ze nog moet leren. Het werkt zo anders, maar ze doet het super goed. Mijn shet heb ik zelf beleerd en heb dit bitloos gedaan, omdat mijn voorkeur ook uit gaat naar bitloos. Hij reageert hier super op en weet niet beter. Ik men met hem en ik merk niet dat ik minder controle heb dan bij mijn merrie met bit. Misschien zelfs nog wel meer.
Het is natuurlijk ook een beetje wat het paard prefereert. Sommigen zijn gewoon echt niet bitloos te rijden en sommige zijn niet met bit te rijden. Maar als jouw voorkeur uitgaat naar bitloos, zou ik hier gewoon voor kiezen. En dan onder goede begeleiding. Mocht het uiteindelijk toch niet bevallen, kun je altijd nog overstappen naar een bit
Ik snap dat niet, wat werkt er dan anders?