Cooling down : wat doet Bokt?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elisa_beth

Berichten: 164
Geregistreerd: 03-11-10

Cooling down : wat doet Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 00:07

Naar aanleiding van een topic vroeg ik me af wat de visie van Bokt is op de cooling down? Over de warming up is er op het internet wel wat te vinden, maar over cooling down bijna niets. Nochtans staat er op heel wat sites dat het even belangrijk is als het opwarmen, maar specifieker wordt het niet.

Nu was mijn vraag wat men verstaat onder de term 'cool down'? Uiteraard stap ik mijn paard altijd aan de lange teugel uit. Toch zeker zo'n 10min, totdat ze een beetje bekomen is... Vaak draaf ik haar ook enkele rondjes uit aan de lange teugel. Maar verder gaat het dan ook niet. Of als ze echt hard gewerkt heeft (of tegengewerkt :+ ) dan kan het wel eens zijn dat ik ze gewoon direct uitstap. :')

Nu zou ik dit graag verbeteren en dan op een manier dat mij paard er ook echt iets aan heeft.
Ik ben dan ook benieuwd naar de meningen en ervaringen!

PS ik steek soms ook wel oefeningen in het uitstappen zoals halt of vierkante voltes, maar doen jullie mss ook meer versoepelendere / stretchende oefeningen zoals bij lopers?
Laatst bijgewerkt door elisa_beth op 20-02-15 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Cooling down : wat doet Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 00:09

Van zodra het rijden erop zat ging ik eraf en stapte ik ze uit aan de hand. Zadel losser of soms er helemaal af. Kunnen ze even lekker volledig strekken :) Lette eigenlijk niet op de tijd, deed wat rondjes en ging ze dan volledig afzadelen. Tegen dat we aan de trailer waren hadden we eigenlijk wel al redelijk wat gestapt.

Bambolina

Berichten: 2096
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 00:13

Ik eindig altijd met voorwaarts neerwaarts. In draf steeds verder uitschuiven maar wel actief blijven rijden, en als ze dan lekker lang en laag lopen overgang naar de stap. Ik houd dan meestal nog een rondje of twee contact aan de voorkant, misschien nog een figuurtje, en dan gaat de teugel los. Behalve een keertje van hand veranderen doe ik met het laatste beetje uitstappen eigenlijk ook niks bijzonder, heb dan niet eens meer zin om ze de hoek door te sturen :') ze mogen alleen niet gaan sjokken.

xAntoinettex
Berichten: 322
Geregistreerd: 01-10-14

Re: Cooling down : wat doet Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 00:16

Precies wat Bambolina zegt! Zo eindigen ze bij in de houding waarin ze begonnen zijn. En uiteraard ook nog even lange teugel!

Zwartvosje

Berichten: 500
Geregistreerd: 13-12-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 00:33

Ik rijd western. We zijn grotendeels bezig met de basis (voor mij) en met het loswerken (voor haar). Meestal draaf/jog ik nog een rondje of twee als ik klaar ben en daarna ga ik uitstappen. Daarbij blijf ik wel cirkels van verschillende grotes rijden. Soms doe ik een poging tot wijken voor de lol -paard kan het wel maar ik niet zo goed :+ - en vaak een paar lijnen achterwaarts en soms ook een paar passen opzij, net waar ik zin in heb. Dat doe ik dan gewoon voor de fun en ontspanning. Ik doe dat soort oefeningetjes ook tussen het rijden door omdat zowel het paard als ik die afwisseling leuk vinden. Daarna stap ik nog gewoon wat rondjes uit met de teugels zo los als ze kunnen en als ze dan bedenkt dat ze links of rechtsaf wilt vind ik dat best, zolang ze maar blijft lopen. (soms gewoon teugels over de knop O:) ).

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 00:44

Eerst draaf ik 2 voltes op elke hand uit. Daarna paar rondjes lange teugel uitstappen.
Vervolgens zadel eraf en erf even op en neer stappen.

Ik rij nog constant voorwaarts neetwaarts dus ze loopt eigenlijk constant lang.

heidy_wilco

Berichten: 4481
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Cooling down : wat doet Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 00:47

Eerst nog even uitdraven en hals laten strekken op beide kanten, daarna overgang naar stap en lekker aan een lang teugeltje uitstappen. Als het weer er naar is doe ik dat het liefste buiten omdat Will dat gewoon heerlijk vind (en ik ook!). Soms stap ik zonder zadel uit en soms haal ik het zadel en hoofdstel eraf en ga ik aan de hand stappen, of laat hem zelf lekker door de bak heenscharrelen.

CastaMickey

Berichten: 7262
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 00:49

Dat ligt eraan, als ik maar een halfuurtje heb gereden en ook niet zwaar werk, maar gewoon lekker rijden met niet zo veel galop dan heb ik aan 10 minuutjes genoeg. Ga ik 2 uur naar het bos dan stap ik soms wel 45 minuten uit en dan komt ze nog kletsnat terug.

N0a
Berichten: 4773
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 00:49

Ik geef steeds meer teugel. Laat haar zakken in de hals en rij paar voltes en slangevoltes om nog even te buigen. Soms begin ik al met uitschuiven in de galop. Kan ze even der eigen houding aannemen en ga ik in de verlichte zit. Daarna stap ik uit. Meestal nog wat figuren wat lager ingesteld en dan teugels helemaal lang en dom rondjes stappen :). Duurt bij elkaar meestal een minuut of 10/15.

Jasmijn159

Berichten: 4438
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Cooling down : wat doet Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 00:53

Ik eindig inderdaad ook voorwaarts neerwaarts, ze moet volledig op lengte, actief en volledig ontspannen blijven, anders ben ik nog niet klaar :P

Verder ook wat van hand veranderen en in stap even goed links en rechts stretchen, voor ze lange teugel krijgt.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Cooling down : wat doet Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 03:04

Na een zware (spring)training eerst even uitgaloperen, goed voorwaarts en wat uitschuiven. Dan een minuutje uitdraven voorwaarts neerwaarts. Dan uitstappen aan de hand of aan de lange teugel.

Pantykous

Berichten: 10512
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 08:42

Interessant topic! Ik moet eerlijk zeggen dat mijn cooling down waarschijnlijk wel beter kan :j Ik werk over het algemeen vrij kort maar effectief met mijn paard dus hij is altijd zo op adem en zweet zelden. Iets langer uitstappen kan waarschijnlijk geen kwaad. Ik doe wel altijd goed uitdraven en galopperen.

Kelly_Taco

Berichten: 6726
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Cooling down : wat doet Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:23

Het ligt aan de training die hij gehad heeft.
Over het algemeen laat ik hem heel vaak uitschuiven tijdens het rijden.
Niet lang, gewoon een volte wat uit laten schuiven en dan weer oppakken.

Ik laat hem aan het einde van een zware training halsstrekken in galop.
Dat is naar mijn mening een stuk zinvoller dan in draf.
Stap hem uit op het harde zo'n 10 minuten.

ankie2013
Berichten: 299
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: regio alkmaar

Re: Cooling down : wat doet Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:35

Ik draaf altijd lang en laag een rondje of 3 en daarna nog een rondje helemaal uitgestrekt-lang in draf en maak daarna de overgang naar stap. Stap nog een rondje of 6-7 aan de lange teugel en zadel haar daarna af en stap aan de hand tot de ademhaling weer normaal is en ze droog is. Afhankelijk van de training stretch ik aan haar dan ook nog even aan de hand. Ik doe dit op stal na het rijden, hals stretchen links rechts en laag. Ook altijd even de massage borstel eroverheen om het zweet weg te halen en te checken of ze bv geen wondjes heeft.

Ik wissel tijdens het uitstappen ook om de 2 rondjes van hand.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:09

Ik eindig in voorwaarts neerwaarts, in draf, maar ook nog een stukje galop. Een dikke 5-10 min stappen aan de lange teugel maar wel actief. Dan stap ik af, singel losser, daarna doe ik strechoefeningen met de benen en hals soms ook. En dan wandelen we aan de hand naar huis +- 3min.

Edit: mijn paard gaat wel op de weide erna, paarden die op stal gaan stap ik langer uit.
Laatst bijgewerkt door Leen op 20-02-15 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Berichten: 4099
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:35

Ik eindig altijd zoals ik begonnen ben. Met losmakende oefeningen maar dan om de ontspanning weer even helemaal te vinden na het inspannende werk. Dwz wijken voor de kuit op verschillende manieren waarbij ik het paard de hals laat verlengen (naar de hand toe).
Wijken voor de kuit doe ik op de hoefslag, middenlijn, diagonaal, geopende zijde van de grote volte of dmv een wending om de achterhand of voorhand.
Tot slot stap ik altijd nog even een rondje aan de lange teugel en dan stap ik af. Zadel af, dekentje op en aan de hand nog verder uitstappen in de rijbaan of buiten.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Cooling down : wat doet Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:42

Ik bouw mijn training zo op dat ik eerst lang-laag rij, dan meer opgericht, en dan weer eindig met lang-laag (afgewisseld). Vervolgens draaf ik een paar voltes aan de lange teugel en maak de overgang naar stap. Dan beloon ik haar en geef haar vrije teugel. Hangt een beetje af van de intensiviteit van de training hoe lang ik haar uitstap. Soms stap ik eerder af en laat ik haar zonder zadel en hoofdstel meestappen. Tot de ademhaling weer redelijk op orde is. Daarna laat ik haar nog even aanklooien in de bak terwijl ik alle spullen opruim. Ik rij overigens in een buitenbak.

xDarlene

Berichten: 72
Geregistreerd: 20-02-15

Re: Cooling down : wat doet Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:52

vaak stukje draf met losse teugel, dan rondje stappen met losse teugel en vervolgens eraf. zadel eraf en dan lekker aan de hand nog een paar rondjes uitstappen. vervolgens lekker de stal in en een schep luzerne als beloning.

_Renske

Berichten: 275
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Cooling down : wat doet Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:56

Ik geef hem uiteindelijk lang laag en dan komt hij vaak vanzelf terug naar de stap. Soms draaft hij nog lekker een paar rondjes met lange teugel voordat hij terugkomt. Dan stap ik hem een paar rondjes uit en dan zet ik hem een kleine 10 minuten in de molen, ligt een beetje aan hoe lang en intensief we gereden hebben.

zodine1990
Berichten: 84
Geregistreerd: 12-08-13

Re: Cooling down : wat doet Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:47

Ik draag met lange teugel nog een aantal rondes voorwaarts, ik hou het paard actief maar geef het wel de ruimte om de spieren te kunnen ontspannen.
Daarna stap ik zeker minimaal 10 minuten uit, ook dit redelijk voorwaarts.
Aangezien mijn paard een hittepetit is zorg ik ervoor dat de cooling down op een plek gebeurd waar zij ook daadwerkelijk ontspannen kan.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: Cooling down : wat doet Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:50

Met rijden stop ik tegenwoordig als ie een beetje los is gestapt :') Gewoon lang teugeltje en dan stap ik af en gaat het singeltje wat losser, dekentje op en stappen we nog even door de bak...
Als ik weer meer ga rijden (is nodig, maar we bouwen het rustig op) en net zo als met longeren is het stappen, voorwaarts en dan zeker minuut of 5-10 stappen. Op het laatst altijd nog even aan de hand :)

Longeer ik met pessoa, dan ook nog beide kanten even "los" uitdraven...

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:54

Ik laat mn teugels geleidelijk steeds wat langer.

In draf (en galop) voltes rijden, even alle spieren weer lang maken, stelling en buiging vragen met meer lengte. Duurt zo'n 5 minuten, soms wat langer.

Daarna gewoon stap met een lange teugel nog iets van 5 minuten.

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:57

Ik ga altijd uitstappen op de weg, blokje om van een klein kwartiertje. Uitstappen in de bak vind ik zo enorm saai. :P Als we goed getraind hebben draven we ook uit, maar uitgalopperen doen we niet. Galop komt vaak toch niet lang aan bod in de training.

Nynke_Mandy

Berichten: 3946
Geregistreerd: 29-05-11
Woonplaats: Kloosterburen (GR.)

Re: Cooling down : wat doet Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:01

Meestal eindig ik met een rondje lange teugel in draf (en soms ook in galop) en daarna lekker aan de lange teugel stappen. Als ik heb gelongeerd dan stap ik aan de hand uit. :)

rien10
Berichten: 14923
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Cooling down : wat doet Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:03

Hier wordt ook altijd lang en laag geeindidgd. Draf, soms een galopje, dan uitstappen aan de losse teugel. Naar de poetsplaats, afzadelen, eventueel zweetdeken erop. Beetje poetsen, tutten, dan naar stal en eventueel de staldeken erop.