Waarom springen sommige mensen van hun paard af

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Finleyz

Waarom springen sommige mensen van hun paard af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 19:54

Ik was aan het rijden en toen sprong er iemand van zijn paard af het is mij altijd bij gebleven met de vraag waarom iemand dit zou doen
Omdat haar paard hard ging galopperen sprong de amazone van haar paard af. en kwam toen ten val Bij de deur Het is wel goed afgelopen met haar, maar door eraf te springen zou je juist toch erger ten val kunnen komen lijkt mij dan wanneer je niet van het paard af zou springen
Ik zou het zelf niet durven om zomaar van mijn paard af te springen ik denk zelf dat je dan harder kunt Vallen dan wanneer je van je paard afvalt omdat je niet kunt blijven zitten
Hebben jullie dit ook wel eens mee gemaakt en wat dacht je toen, en waarom zou je het zelf wel of niet doen.

Tammy_

Re: Waarom springen sommige mensen van hun paard af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:58

Soms is het veiliger om er af te springen. Bij mij op stal sprong er een meisje precies voordat het paard de bak uit vloog af, waardoor zij niet op het asfalt gevallen is maar nog in het zand van de bak. Ook niet ideaal, maar beter dan op de stenen met risico dat paard op de stenen onderuit schuift en bovenop je terecht komt.

Dit zou voor mij een reden zijn er af te springen, mocht ik absoluut geen controle meer hebben in de bak. Gelukkig nog nooit nodig gehad :j

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:59

Omdat ze bang zijn.. :D of niet echt kunnen rijden op het paard waar ze op zitten..
Laatst bijgewerkt door Elco op 06-02-15 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

pipo

Ik denk.. let wel denk, dat als je je paard goed kent, je weet wanneer je "gevaar" loopt.
Ik men en rij, maar als mijn paard bepaalde dingen doet voor de sulky, stap ik er ook af (tegen alle adviezen in) en dan is het goed voor mijn paard.. dus moeilijk te beoordelen in een situatie waarin je zoiets ziet denk ik. Soms is het ook wel angst van de ruiter/menner.. maar dat is moeilijk te beoordelen voor een buitenstaander denk ik.

Angela

Soms kun je beter op de plek die je zelf kiest springen, dan dat je er ongecontroleerd af wordt gegooid op de plek waar het jou paard beter uit komt (tussen je paard en de muur in bijvoorbeeld, waardoor de kans bestaat dat het paard bovenop je gaat staan). Ben er toen mijn paard net onder het zadel was in een boksessie ook wel eens afgesprongen midden in de baan, liever daar eraf en heel blijven, als verderop tegen de muur aanklappen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:01

Dat hangt van je paard af.
Ik ben ooit met een paard rechtdoor vol op een bakstenen muur in gegaan (hij met zijn kop erin, ik op zijn nek geklapt door het plotselinge remmen want hij minderde geen vaart) , ik heb paarden gereden die net zo lang bokkend zigzagden tot je eraf ging dus dan kon je beter zelf een strategisch punt zoeken dan afwachten , ik ben gesprongen bij hijgaatnulinksofrechts, maar IK ga rechtdoor voor ik over zijn hoofd zelf de muur in klapte...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:03

Ik ben er nooit afgesprongen, want dat lukt mij niet. Wel heb ik mij 1x laten vallen...
Op buitenrit waren we in de buurt van stal en de pony rende terug naar huis en luisterde echt nergens meer naar. Ik kon hem niet omtrekken, omdat het een smal pad was met aan 1 kant schrikdraad en de andere kant een droge staande sloot.
Vlak voor stal moesten we een scherpe bocht om en een klein stuk asfalt oversteken. Ik heb er toen voor gekozen om me te laten vallen in het gras. Dit zodat ik er niet af zou vallen op het asfalt.
Toen ik mij had laten vallen stopte de pony bijna meteen om te gaan grazen :Y)

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:03

Ik ben vaker van een paard afgesprongen reed een merrie waar ik aan voelde als ze ontplofte. Dan sta ik er liever naast dan dat ik er dan opzit. Ik zorgde wel dat ik er zo afsprong dat ik op beide voeten terecht kwam. Als ik te laat reageerde dan bleef ik er wel opzitten maar liever niet.

Finleyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 20:03

Elco schreef:
Omdat ze bang zijn.. :D of niet echt kunnen rijden op het paard waar ze op zitten..

Dat snap :D ik maar ik zou zelf toch blijven zitten want eraf springen dat durf ik echt niet en dat vindt ik nog veel enger dat eraf vallen

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:12

Ik was laatst alleen op buitenrit en mijn paard aan de kletter. Niks drong meer tot haar door en ik we gingen echt recht op een hangbruggetje af waar je beter niet als een idioot over heen kan galopperen. Aangezien ik mijn paard echt niet terug kreeg en ik gewoon wist dat ze niet ging afremmen omdat er toevallig een bruggetje aankwam heb ik voor de brug laten vallen in het gras. We waren gelukkig vlak bij stal dus mijn paard galoppeerde zonder mijn verder terug naar huis en ik ben er achteraan gelopen.

Ik ben blij dat ik me heb laten vallen, want wie weet wat er was gebeurd als ik er wel op had blijven zitten.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:15

Idd omdat je de situatie niet vertrouwd :)
Ben 1x op voor mij vreemd maneziepaard van 1.84 m afgesprongen in de bossen.
Die begon zn kop tussen zn benen te steken, ik kon dit niet tegen gaan en voordat ik echt van die hoogte gelanceerd zou worden ( dan met kracht dus), ben ik eraf gesprongen.
Was nog steeds hoog maar niets aan over gehouden..

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:16

Soms moet je het doen voor je eigen veiligheid. Ik heb is een keer op paard gezeten wat achterover wilde klappen tijdens het steigeren. Toen ben ik er van af gesprongen, om het risico om onder het paard te liggen te verkleinen.
Het is dus vaak eerder kundig om het te kunnen, dan niet kunnen rijden etc.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:17

Elco schreef:

Waar slaat dit nou weer op := Elk paard kan er een keer vandoor gaan, en dat is niet omdat je niet kunt rijden. Daarbij maken mensen soms de bewuste keuze eraf te springen zodat ze een groter ongeluk kunnen voorkomen.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:23

Ik ben er ook twee keer afgesprongen.
Eerste keer was toen mijn pony van schrik op een grote berg losse houtsnippers sprong.
Ik voelde hem wegzakken en omvallen, dus ben er toen snel vanaf gesprongen.
En de tweede keer was ik in de bak aan het rijden.
Er gingen in de wei langs de bak paarden door de draad.
Daardoor kwam er een ruin bij het vriendinnetje van mijn pony en daar was ie het niet mee eens.
Ik had totaal geen controle meer, hij moest en zou naar de merrie toe.
Dacht echt dat hij door de omheining ging knallen dus toen ook snel er af.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:27

Ik deed het vroeger wel eens, mijn verzorgpaard had echt dagen dat ze alles uit de kast trok om mij te klieren, dus ineens heel snel omdraaien en wegrennen en dan gaan bokken enzo, op een gegeven moment voelde ik dat aankomen en sprong ik eraf.

En afhangend van de situatie ga ik er ook wel eens af als ik weet dat ze iets erg eng gaat vinden, op de grond heb ik in die gevallen meer overwicht.

Nu blijf ik dus buiten dat 2e om áltijd zitten, zelfs als ze nu op hol slaat kan ik haar gewoon nog afremmen gelukkig!

Bij mij had en heeft het dus ook totaal niets te maken met angst, ik wil gewoon de situatie onder controle houden en het voor ons allebei veilig houden.

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:33

Ik zie écht niet voor me hoe je van je paard afspringt :=

Finleyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 20:35

LauraSaskia schreef:

Dat ziet er ook best eng uit als je dat naast je ziet gebeuren

Finleyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 20:35

LauraSaskia schreef:

Dat ziet er ook best eng uit als je dat naast je ziet gebeuren, ik weet ook niet hoe mensen da zo snel kunnen doen van hun paard afspringen in galop
Laatst bijgewerkt door Finleyz op 06-02-15 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:35

Ik zou niet eens weten hoe je dat doet
In volle galop een been over het zadel krijgen zodat beide benen aan dezelfde kant zijn.
Zou ik niet kunnen :=
En dan spring je achteruit en door de snelheid ga je denk ik keihard onderuit.

Edit: Zie dat LauraSaskia met hetzelfde zit :P

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:39

Dan sprong ze vast niet zo soepel haha.
Ik ben beide keren gewoon op mijn voeten terecht gekomen hoor.
Gewoon voeten uit de beugels en er af zoals je ook doet als je normaal afstapt.
Alleen dan wat sneller.

MarlindeRooz
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:41

Mijn zusje is een keer in galop er af gesprongen, ze rolde netjes door (judorol) en trok de pony op een cirkel. Hij was namelijk de rem een beetje kwijt, dat moest doorbroken worden.
Toen was ze 7 oid. :j

En laatst bokte haar leasepony, toen zat ze op de nek. Toen zei ze "ik ben toch maar even afgestapt".

Beide keren waren in het bos trouwens

Soms is er af springen beter om de situatie te doorbreken.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:45

LauraMc schreef:
Elco schreef:

Waar slaat dit nou weer op := Elk paard kan er een keer vandoor gaan, en dat is niet omdat je niet kunt rijden. Daarbij maken mensen soms de bewuste keuze eraf te springen zodat ze een groter ongeluk kunnen voorkomen.

Tuurlijk kan dat, maar geen haar die er aan denkt om er dan maar vanaf te springen..no way.. :D

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:47

[quote="LauraSaskia"]Ik zie écht niet voor me hoe je van je paard afspringt :=[/quote

gewoon zoals je normaal ook afstapt ;) !
Je zet je rechtervoet met kracht af door ook in linkerbeen kracht te zetten, zwiept je been over de kont vh paard, linkervoet uit beugel en laten vallen :)!

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:48

Van mijn merrie spring ik ook af als ze gaat flippen. Die klapt achterover, dan zit ik er liever niet meer op. Tot nu toe altijd netjes op mn voeten kunnen landen.
Ben nog nooit van een paard afgesprongen wat er vandoor gaat en zou dat ook niet zo snel durven. Enige scenario wat ik me daarvoor kan voorstellen als het buiten is en je paard in paniek op een snelweg oid afgaat.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:51

toen die van mij in rengalop er vandoor ging en in de bocht eronderuit gleed sprong ik. Het was of springen of met kracht te paard tegen een boom glijden. Op zo'n moment neemt je instinct het over en spring je zo. daar denk je niet meer over na. Tenminste ik niet :+