Hulpteugels!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5473
Geregistreerd: 01-07-14

Hulpteugels!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 11:18

Hallo ik ben nieuw hier.
Als het fout staat hier , sorry.
Wat vinden jullie van hulpteugels?? Nu bedoel ik niet met longeren maar met rijden. Ik rij niet met hulpteugels. Ik ben van mening dat een paard op eigen benen moet lopen.
Wat vinden jullie daar nu van???

Een vriendin van me rijd met slof. Onder het rijden pakt ze hem steeds strakker. Zodat haar paard nageeflijk gaat lopen. Ik vind dit niet de juiste manier maar ja.....
:D
Laatst bijgewerkt door Yenni op 19-12-14 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Berichten: 15105
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Hulpteugels!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:20

Ligt er maar net aan hoe je ze gebruikt. Een goed afgestelde matringaal kan weinig kwaad en een juist gebruikte slof ook niet. Gebruikt men hulpteugels om een paard naar beneden te krijgen, dan zijn ze imo altijd verkeerd.

Yenni
Berichten: 5473
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Hulpteugels!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 11:21

Ja klopt ben het met je eens :)

Es_ther

Berichten: 18735
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:27

Ik heb mijn paard buiten wel eens met martingaal gereden. Hadden hem net en was wat druk. Uiteindelijk niet nodig gehad, maar verder rij ik ernooit mee.

Een hulpteugel is zo (on)vriendelijk als de ruiter.
Goed gebruik no problem, gebruik om je paard naar beneden te rijden vind ik fout.

Yenni
Berichten: 5473
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Hulpteugels!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 11:30

Ja klopt. Ik gebruik buiten wel een tieleman maar wel in de loste. Hij hangt op buitenrit ook gwn los en slap. Maar mijn vriendin haar slof staat helemaal strak.... °o°

Roodvos

Berichten: 6759
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:33

Cas123 schreef:
Ik rij niet met hulpteugels. Ik ben van mening dat een paard op eigen benen moet lopen. Wat vinden jullie daar nu van???

Ik ben van mening dat als jij van mening bent dat een paard onder het zadel met een hulpteugel niet op eigen benen kan lopen je kennelijk nog niet de kennis hebt opgedaan hoe je een hulpteugel correct moet gebruiken. Verstandige keuze dus om zonder te rijden +:)+ .

Cas123 schreef:
Een vriendin van me rijd met slof. Onder het rijden pakt ze hem steeds strakker. Zodat haar paard nageeflijk gaat lopen. Ik vind dit niet de juiste manier maar ja.....
:D

Dat heb je goed gezien. De slofteugel wordt bijna altijd gebruikt om het hoofd naar beneden te houden. En laat het ding daar nou niet voor bedoeld zijn.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Hulpteugels!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:41

Een juist gebruikte hulpteugel kan het paard iets uitleggen, helpen de juiste weg te vinden. Een slecht gebruikte hulpteugel zal het paard echter geen weg wijzen, maar een weg dwingen, en daardoor zal het paard zich er bijna altijd tegen verzetten. Dit geeft spanning, en tijdens die spanning leert een paard niets. Het heeft dan ook geen zin om de hulpteugel te gebruiken, zonder die hulpteugel zal het paard immers nog gewoon doen wat het daarvoor deed, blij van de druk af te zijn. .

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Hulpteugels!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:44

Weet iemand een goed voorbeeld van hoe een slof nou eigenlijk wel gebruikt moet worden? Ik kom altijd alleen maar topics tegen waarin wordt gezegd dat de slof fout wordt gebruikt, zou ook graag voorbeelden willen zien van hoe het dan wel moet :)

Juliette61
Berichten: 1474
Geregistreerd: 29-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:44

Bij mijn vorige verzorpony hadden we ook een hulpteugel.
Ze was heel jong, en gooide anders haar hoofd heel erg in de lucht.
Was echt om haar hoofd te houden waar het hoort, niet om haar nagefelijk te krijgen, maar voor de ontspanning voor paard en ruiter!

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:45

Eight schreef:
Weet iemand een goed voorbeeld van hoe een slof nou eigenlijk wel gebruikt moet worden? Ik kom altijd alleen maar topics tegen waarin wordt gezegd dat de slof fout wordt gebruikt, zou ook graag voorbeelden willen zien van hoe het dan wel moet :)


Ben ik ook benieuwd naar! Waarvoor hoort een slof gebruikt te worden? Waarom bestaat hij?

Solmyrkvi

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:47

Welkom op bokt!!

Rechts bovenin onder actieve berichten en eigen berichten staat een zoekbalkje. Dit is de zoekmachine.

Als je hier het woord "Hulpteugels" intikt, kom je uit op 100en topics over hulpteugels.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en nog veel plezier op bokt!!

Es_ther

Berichten: 18735
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:48


Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:52

Ess_Ramona schreef:

Maar wat hier te lezen is, is werkelijk dat de slof teugel gebruikt dient te worden om het hoofd in een bepaalde positie te dwingen, terwijl dit hetgeen is waar bokt vurig op tegen is? Want de slof teugel zou los moeten hangen als het paard aan de teugel loopt, maar strak moeten staan bij iedere positie daarboven? Als ik dit fout in zie zou ik graag een correctie zien :)!

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:53

demo_love schreef:
Eight schreef:
Weet iemand een goed voorbeeld van hoe een slof nou eigenlijk wel gebruikt moet worden? Ik kom altijd alleen maar topics tegen waarin wordt gezegd dat de slof fout wordt gebruikt, zou ook graag voorbeelden willen zien van hoe het dan wel moet :)


Ben ik ook benieuwd naar! Waarvoor hoort een slof gebruikt te worden? Waarom bestaat hij?


Lees hier http://www.akasha-rijkunst.nl/akasha-free-downloads.php het artikel "hulpteugels, voors en tegens" eens.

Een slofteugel kan ingezet worden als een martingaal. Als het paard het hoofd te hoog brengt, dan komt het de slof tegen. Op ieder ander moment doet de slof helemaal niets. Dat moment kan steeds verder weg komen te liggen, waardoor de hulpteugel echt af te bouwen is. De slof kan door de ruiter meegegeven worden op ieder gewenst moment. Je kunt kiezen voor inwerking, of voor geen inwerking.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:00

Er is een mooi oud gezegde dat luidt:
Wanneer de kennis en de kunde van de ruiter ten einde zijn dan gaat de zadelmaker zijn geld verdienen.
(De zadelmaker is in dit geval natuurlijk de verkoper van de slof.)

Met andere woorden wanneer men een slof gaat gebruiken wil dat zeggen dat men een probleem op wil proberen te lossen dat op een andere manier opgelost zou moeten worden.
Met een slof los je niets op, je bereikt alleen maar een "plaatje".
Een paard dat in een bepaalde houding, op zijn best naar ontspanning, gedwongen wordt.
Het is overgave.
Overgave moet je niet willen bereiken, je moet vertrouwen en de wil van het paard om mee te werken willen bereiken.

Wanneer een paard zijn hoofd omhoog brengt en tegen de teugel gaat heeft het daar een reden voor.
Het beschermt zich tegen iets.....
Het is dat waar we ons in moeten verdiepen, daar wordt het paard maar ook de ruiter wijzer van.
Wanneer een paard vertrouwen heeft gekregen in zijn ruiter geeft het na op "niets".

Roodvos

Berichten: 6759
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:44

Eight schreef:
Ess_Ramona schreef:

Maar wat hier te lezen is, is werkelijk dat de slof teugel gebruikt dient te worden om het hoofd in een bepaalde positie te dwingen, terwijl dit hetgeen is waar bokt vurig op tegen is? Want de slof teugel zou los moeten hangen als het paard aan de teugel loopt, maar strak moeten staan bij iedere positie daarboven? Als ik dit fout in zie zou ik graag een correctie zien :)!

Nee, er staat juist dat het met de slof het hoofd in gedwongen positie houden fout is. Correct gebruik:
Citaat:
Bij een correct en tijdelijk gebruik werkt de slofteugel alleen in wanneer het paard het hoofd te hoog brengt. De slofteugel wordt correct gebruikt als deze bij de juiste hoofd-halshouding in een boogje hangt en alleen strak staat wanneer het paard het hoofd te hoog brengt.

Samengevat: de slofteugel dient om te voorkomen dat het paard zich sterk maakt, niet om het hoofd naar beneden te houden.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Hulpteugels!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:46

Maar wat nu te doen wanneer een paard sterker is dan een slof?

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:48

Mijn bijrijdpaard reed ik in het begin ook met martingaal. Deze had de neiging om haar hoofd heel erg omhoog te gooien en daardoor de rug weg te drukken. Dit omdat ze een tijdlang door een onervaren amazone is gereden. Na een paar weekjes (2x per week rijden) heb ik de teugel eerst losser gegooid en later eraf. Ging ook prima. Maar het was wel goed in het begin want anders hield ik haar echt als sterrenkijker.

Simpelman Les nemen

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Hulpteugels!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:50

Dan ga ik dat doen!

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Hulpteugels!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:56

Ik rij met Thiedemann. Op het loste gaatje en ze loopt er lekker ontspannen bij!

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:11

Citaat:
Nee, er staat juist dat het met de slof het hoofd in gedwongen positie houden fout is. Correct gebruik:

Bij een correct en tijdelijk gebruik werkt de slofteugel alleen in wanneer het paard het hoofd te hoog brengt. De slofteugel wordt correct gebruikt als deze bij de juiste hoofd-halshouding in een boogje hangt en alleen strak staat wanneer het paard het hoofd te hoog brengt.

Samengevat: de slofteugel dient om te voorkomen dat het paard zich sterk maakt, niet om het hoofd naar beneden te houden.


Voorkomen dat het paard zich sterk maakt door een bepaalde hoofd houding niet te accepteren, in principe blijft dit hetzelfde toch? Zover ik kan lezen is er dan nooit juist gebruik van de slof? Want jij citeert dat de slof strak komt te staan bij elke houding van het hoofd boven de loodlijn, wat op mij neer komt als dwingen in een bepaalde hoofd positie? Of ziet bokt fout gebruik enkel als de stof altijd strak staat, zelf op/achter de loodlijn? Want met een slof wordt er dan toch eigenlijk nooit van achter naar voren gereden? Indien ik dit nog steeds fout in zie hoor ik het graag :D

mala26

Berichten: 5017
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:19

Waarom de slof bestaat? Zoals hier ergens boven al staat waar de kunde van de ruiter ophoud begint het geld verdienen (nu) voor de ruitersportwinkels.
Het probleem, wat ik vind/zie, is dat als mensen met slof rijden het hoofd naar beneden getrokken wordt in een soort van " o kijk wat loopt die toch mooi" maar vergeten dat er ook nog een paar achterbenen zijn die mee moeten komen. De basis van het voorwaarts neerwaarts wordt even vergeten.
Het andere probleem is is dat mensen/ruiters vaak de schuld zoeken bij het paard i.p.v zichzelf. Vaak zijn er genoeg dingen die er verandert kunnen worden aan de rijerij maar daarvoor moeten ze terug naar de basis! En laten veel mensen daar nou geen zin in hebben. Ik zeg maar altijd hoe kan je nou in hoofdstuk 10 zijn terwijl hoofdstuk 1 alinea 1 nog niet gedrukt staat.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:33

mala26 schreef:
Ik zeg maar altijd hoe kan je nou in hoofdstuk 10 zijn terwijl hoofdstuk 1 alinea 1 nog niet gedrukt staat.


Ben het met je eens Mala en je laatste zin is waar het volgens mij allemaal om gaat. Paardrijden kost tijd, goed paardrijden heeeeel veeeeeeel tijd en geduld.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:34

Japeloup schreef:
mala26 schreef:
Ik zeg maar altijd hoe kan je nou in hoofdstuk 10 zijn terwijl hoofdstuk 1 alinea 1 nog niet gedrukt staat.


Ben het met je eens Mala en je laatste zin is waar het volgens mij allemaal om gaat. Paardrijden kost tijd, goed paardrijden heeeeel veeeeeeel tijd en geduld.

_/-\o_ met jullie ben ik het eens

betadine

Berichten: 3246
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:42

mala26 schreef:
Ik zeg maar altijd hoe kan je nou in hoofdstuk 10 zijn terwijl hoofdstuk 1 alinea 1 nog niet gedrukt staat.


Zie ik helaas overal rond mij. Geen tijd genoeg om meermaals per week degelijk te trainen, maar wel verwachten dat het paard de sterren van de hemel loopt. Als je het goed en op een gezonde manier wilt doen moet je vooral in tijd investeren en niet in hulpteugels.

Ik vind hulpteugels enkel handig tijdens het longeren en dan op een uitnodigende manier ingesteld en absoluut niet dwingend. Paard moet kunnen ontspannen en lengte in de hals nemen.

Ook bij het opleiden van jonkies kan het wel eens handig zijn, maar ik zie het niet als een vereiste. Ikzelf heb het hiervoor nog nooit gebruikt, maar een proffesionele africhter hier in de buurt gebruikt het wel en krijgt vaak getraumatiseerde gevalletjes binnen. Vind dat hij ze heel vriendelijk gebruikt en ja op sommige paarden waarmee hij rijd kan ik wel begrijpen dat het nuttig is. Deze zit meestal heel losjes en neemt hij enkel aan als het nodig is.