Paard gooit hoofd omhoog bij halthouden

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

_Sapphire

Paard gooit hoofd omhoog bij halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 14:28

Zoals de titel al zegt paard gooit hoofd omhoog bij halthouden en opstappen. Tijdens het rijden merk ik hier niks van. Loopt netjes (meestal uit zichzelf) aan de teugel. Heeft hier iemand ervaring mee?

Anoniem

Re: Paard gooit hoofd omhoog bij halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:29

Wellicht heeft dat te maken met zijn balans. En is het aan de teugel lopen enkel het hoofd omlaag of gebruikt hij de rest van het lijf goed.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:32

Oefenen oefenen oefenen. Mijn paard doet het ook maar steed minder. Volgens mijn instructeur is het moeilijk voor een paard om op vier benen in ontspannen houding te blijven staan. In stap draf of galop is het een links rechts verhaal. Is een kwestie van trainen zodat je paard sterker wordt en het 'vol kan houden'. Ik vond het logisch klinken en ben er dan ook mee aan de slag gegaan :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:34

Bij het opstappen, gebruik je dan een krukje?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:36

Wat Sjira zegt; oefenen oefenen oefenen. Bij mij gaat het weliswaar steeds beter sinds mijn paard nu beter op de achterhand te rijden is en ook bezig zijn om op zit en via de achterhand stil te zetten ipv een ophouding voor aan de teugels, wat vaak de aanleiding geeft om hoofd omhoog te doen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:37

maak je de overgang dan niet teveel met je teugels ipv met je zit?

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 14:42

Heel erg bedankt alvast voor de reacties bij het opstappen gebruik ik altijd een krukje;)

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 14:42

tanjaatjuhh schreef:
maak je de overgang dan niet teveel met je teugels ipv met je zit?

Zou best kunnen ik zal er eens op letten.

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 14:43

Misschien kan het er aan liggen dat hij al wat ouder is ( 20+ ). ;)

L_ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:44

Vervelend Maar er is vast een goede oplossing voor!

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 14:45

L_ara schreef:
Vervelend Maar er is vast een goede oplossing voor!

Dat zal wel goedkomen. Het is overigens niet heel irritant zolang je er maar niet voor staat :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:47

Zorgen inderdaad dat je je overgangen terug op je zit doet. Niet alleen het halthouden, maar alle overgangen.
Dan kun je als bij komende hulp een halve ophouding maken als je niet duidelijk genoeg bent en zal je paard ook minder de neiging hebben om het hoofd om hoog te doen. Het zal niet meteen zo zijn, vergt enige oefening :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:51

Als je een overgang teveel met dej handen maakt, zal t het paard snel op de voorhand vallen, en dan kan hij als het ware 'voorover kukelen' als ie eenmaal stilstaat. Hij is dan uit balans. Door je zit hierbij te gebruiken en xzelf goed te ontspannen kan het paard op 4 benen halthouden. Daar is wel oefening en goede training voor nodig, dus les kan geen kwaad, ja ook met een wat ouder paard :)
Halthouden is ook een vorm van verzameling, dus de meeste mensen onderschatten het vaak. Ook heeft de ruiter een grote invloed. Als jij niet ontspant als het paard stilstaat en druk op je teugels blijft houden, beloon je het paard ook niet. Dus durf te ontspannen als het paard stilstaat. ga daarnaast ook niet te lang stil staan, 2 tellen en weer weg stappen.

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 14:55

Het aparte is wel dat hij altijd maar dan ook altijd met 4 benen mooi halthoud waarbij het lijkt dat hij er maar 2 heeft. Moet toegeven dat ik rugproblemen heb en niet goed naar achter zit. We blijven oefenen!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:01

Oh heb nog ern mooie tip: open je borst bij het halthouden. Er staat een heel leerzaam filmpje hierover op youtube. Ik ga het opzoeken...

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 15:16

Sjira schreef:
Oh heb nog ern mooie tip: open je borst bij het halthouden. Er staat een heel leerzaam filmpje hierover op youtube. Ik ga het opzoeken...

Okee dankjewel;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:10

_Sapphire schreef:
Het aparte is wel dat hij altijd maar dan ook altijd met 4 benen mooi halthoud waarbij het lijkt dat hij er maar 2 heeft. Moet toegeven dat ik rugproblemen heb en niet goed naar achter zit. We blijven oefenen!

Misschien is dat het probleem wel. Mijn (verder opgeleide) paarden stonden ook niet altijd perfect vierkant halt. Als de overgang een keer wat minder ging, ik iets fout deed of ze wat uit balans raakten in de overgang zag je dat meteen terug aan het halthouden.
Helaas gebeurt het vaak dat vierkant halthouden niet voortkomt uit correct rijden, maar wordt aangeleerd als trucje (bijvoorbeeld door eindeloos vaak door tikjes het achterste been bij te laten zetten). Dan wordt het een circuskunstje wat de balans niet ten goede komt en zomaar tot uiting zou kunnen komen in het slaan met het hoofd. Zomaar een hersenspinsel hoor.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:28

Dat het hoofd omhoog gaat bij het opstappen met een krukje Lijkt mij toch voort te komen uit een rug probleem Is die gevoelig op de rug met poetsen ? Past je zadel wel goed ?

Vanzelf aan de teugel lopen Bedoel je daar dan ook mee dat die wat achter de teugel loopt ? Dat je eigenlijk niets aan gewicht hebt in je hand Want dan zal je idd met een overgang naar halt de verbinding kwijt zijn Let erop dat je het paard van je been naar je hand rijdt Dat je verbinding blijft houden met de mond

Ga eerst eens schakelen in stap klein stappen weer ruimer stappen weer klein dat die bijna wil halthouden maar nog net blijft stappen Dus vanuit je been voorwaarts houden Als je dit veel blijft doen Zal je paard in de overgang "voorwaarts" blijven denken En verlies je het contact met de mond niet Waardoor die nagefelijk blijft in de overgang Uiteraard kost dit enige oefening

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:35

Ik loop hier ook tegen aan. Paard loopt in stap/draf/galop mooi gesloten en met halthouden gaar zijn hoofd omhoog. Ik heb de tip gekregen om rustiger terug te rijden. Eerst kleiner draven en dan langzaam terug rijden. Op het moment dat ik denk dat hij zijn hoofd/hals verstrakt maak ik er een schijn overgang van en rij ik weer naar voren

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 16:45

dresjoepie schreef:
Dat het hoofd omhoog gaat bij het opstappen met een krukje Lijkt mij toch voort te komen uit een rug probleem Is die gevoelig op de rug met poetsen ? Past je zadel wel goed ?

Vanzelf aan de teugel lopen Bedoel je daar dan ook mee dat die wat achter de teugel loopt ? Dat je eigenlijk niets aan gewicht hebt in je hand Want dan zal je idd met een overgang naar halt de verbinding kwijt zijn Let erop dat je het paard van je been naar je hand rijdt Dat je verbinding blijft houden met de mond

Ga eerst eens schakelen in stap klein stappen weer ruimer stappen weer klein dat die bijna wil halthouden maar nog net blijft stappen Dus vanuit je been voorwaarts houden Als je dit veel blijft doen Zal je paard in de overgang "voorwaarts" blijven denken En verlies je het contact met de mond niet Waardoor die nagefelijk blijft in de overgang Uiteraard kost dit enige oefening

Het paard heeft ook vorig jaar last van zijn rug gehad door verkeerd zadel maar we hebben nu een ander zadel en hij heeft nu geen last meer van zijn rug. Bij de vorige eigenaar gooide hij zijn hoofd ook al omhoog dus denk niet dat het aan mij ligt maar dat het hem verkeerd is aangeleerd.

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 16:46

dresjoepie schreef:

Hij loopt vanzelf aan de teugel als je goed zit. Absoluut niet achter de loodlijn maar fijn er op en met zijn oortjes naar voren

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 07:57

Goed dat je het zadel probleem al hebt opgelost en mijn vragen hebt beantwoord Altijd lastig van achter de pc

Probeer die oefening in het voorwaarts denken Klein stappen bijna halt Weer ruimer stappen Middenstap Enz Pas als je voelt dat die in dat kleine stappen Mooi sluit en voorwaarts blijft denken Maak je een overgang naar halt Houd je been eraan om die achterhand in je overgang eronder te krijgen Waardoor die beter kan sluiten

Succes

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:21

Maak je overgang inderdaad actief en zit zelf daar ook actief bij. Rechtop, maak je lang, span je buikspieren en maak die overgang.
Als je paard zijn achterhand er niet bijzet gaat automatisch het hoofd omhoog, omdat hij dan niet in balans is en de overgang niet actief gereden is.

Zodra dat gebeurd eerst wegstappen en het een stuk verder weer proberen. Als je paard actief halthoud zul je ook merken dat ze veel makkelijker ook weer actief weg stappen.

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 16:37

Heel erg bedankt voor de reacties ik zal morgen aan het werk gaan met jullie tips

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:46

_Sapphire schreef:
Hij loopt vanzelf aan de teugel als je goed zit. Absoluut niet achter de loodlijn maar fijn er op en met zijn oortjes naar voren

Loopt ie daar in zijn eigen houding, of volgt hij ook mooi je hand naar beneden?
Als dat zijn eigen houding is, moet je em daaruit gaan halen.. ;)