Hoe breng je een overstap naar een andere instructeur?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

SG1985

Hoe breng je een overstap naar een andere instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 19:28

Ik heb een jurylid dressuur ZZ gevraagd om een proefles en ik heb in één uur tijd niet zoveeeel tips gehoord. Het was zo enorm leerzaam, en wat blijkt... mijn paard ging super lopen!!!

Nu moet ik morgen slecht nieuws brengen... ik wil mijn huidige instructie aangeven dat ik over ga op zijn lessen (al dan niet permanent). Ze heeft mij altijd keihard geholpen en is een super lieve meid.
Echter ik luister de laatste tijd niet naar haar.

Maar ze heeft mij een jaar zo keihard geholpen, en een redelijk persoonlijke relatie opgebouwd.... Hoe breng je zo'n bericht?

Ervaringen :)

mariettek

Re: Hoe breng je een overstap naar een andere instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:34

Opbellen en aangeven dat je erg blij bent met haar hulp in het afgelopen haar, maar dat je ook graag de visie van een ander mee wilt nemen. :)

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 19:36

Mijn vriend zegt ook net, je maakt het jezelf zo lastig!
Zie het als iets zakelijks... maar voor mij is dat het misschien niet (misschien zie ik het te persoonlijk).

Ik ben bang haar te kwetsen.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:39

Er wordt altijd gezegd; wees direct en ga er niet omheen draaien.
Hoe aardig ze ook is, je moet wel wat aan de lessen hebben.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:41

Ik heb de lessen met mijn instructeur gewoon afgebouwd tot op het punt dat ik helemaal geen les meer van hem nam. Toen heeft mijn moeder het hem gezegd (want ze nam ook les bij hem) dat ik een paar lessen van iemand anders heb gehad.
Dat is natuurlijk nooit een leuke situatie, want de man heeft mij twee jaar lang ook heel veel geholpen met twee moeilijke paarden en ik heb er ook ontzettend veel van geleerd. Maar tussen hem en mijn paard was er gewoon geen klik denk ik, we zaten al een halfjaar vast op hetzelfde probleem, twee lessen bij die andere instructeur en ik had een totaal ander paard.

Dat zal voor je instructrice natuurlijk even prikken, maar als je bij haar blijft kwakkelen zonder resultaat gaan jij en je paard er ook niet beter van worden.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:42

Zeggen waar het op staat: Je hebt een fijne nieuwe instructeur gevonden waar je graag voorlopig mee door wil, wat betekent dat je geen les van haar meer hoeft. Maar je hebt wel ontzettend genoten van haar lessen en bent haar heel dankbaar.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:43

Inderdaad, gewoon eerlijk zeggen dat je toe bent aan een nieuwe aanpak. Als ze echt hart heeft voor de sport en zijn combinaties snapt ze dat wel, en ze zal zelf ook vast wel eens van instructeur gewisseld zijn :) Bedank haar, desnoods doosje merci erbij en so be it.
Als je jezelf misschien wat beter wil voelen, raad je haar bij andere ruiters waarvan jij denkt dat zij ze nog goed kan helpen, dan 'verliest' ze verder niets.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 19:44

Ik merk gewoon dat ik niet naar haar luister, en soms gefrustreerd raak...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:45

SG1985 schreef:
ik wil mijn huidige instructie aangeven dat ik over ga op zijn lessen (al dan niet permanent). Ze heeft mij altijd keihard geholpen en is een super lieve meid.
Echter ik luister de laatste tijd niet naar haar.
Maar ze heeft mij een jaar zo keihard geholpen, en een redelijk persoonlijke relatie opgebouwd.... Hoe breng je zo'n bericht?

Je zegt "gewoon" eerlijk de tekst die je hier al schrijft. Dan breng je het keurig. En als ze zich gekwetst voelt...dat is iets waar jij niks aan kunt doen, maar is iets voor haarzelf. Als ze zich al gekwetst voelt, dan zal ze daar zelf iets mee moeten, daar kun jij ook niks mee.
Dingen veranderen nu eenmaal in het leven, dat hoort erbij en dat is goed. Denk dat ze dit wel vaker heeft meegemaakt. Komt ook vast wel weer een ander lesser voor jou in de plaats!

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:46

in ieder geval persoonlijk zeggen, niet mailen of appen!

direct zeggen dat je het moeilijk vindt, maar dat je een andere instructeur hebt gevonden, die weer op een nieuwe manier naar jou en je paard kijkt. En dat je daar na een super tijd met je oude instructrice, aan toe bent. En dat je haar heel dankbaar bent voor haar hulp en de leerzame tijd, maar dat het nu tijd is voor de volgende stap. En dat je hoopt dat ze dat snapt...

eerlijk zijn en recht door zee, dan kun je altijd met iemand in gesprek blijven. Succes!

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:46

Ik snap heel goed wat je bedoelt, mijn vriend zei overigens exact hetzelfde haha.. Maar ik vond het heel moeilijk omdat ik jaren lang (ik heb zelfs leren paardrijden bij mijn vorige instructrice) alleen bij haar heb gelest.. Uiteindelijk ben ik aan het einde van de les naar haar toe gegaan en ben begonnen met vertellen dat ik echt onwijs veel van haar heb geleerd en dat ik het ook moeilijk vond, maar ik wilde graag me wat meer focussen op het springen (ze was echt een dressuur instructrice) en meer allround, waardoor ik van instructie ben verandert. Belangrijk is inderdaad er niet omheen draaien en duidelijk zijn. Mijn instructrice voelde zich toen wel behoorlijk aangevallen, maar zo was het echt niet bedoelt.. Ik kan overigens nu nog heel goed met haar overweg hoor! Het moet wel duidelijk zijn dat het niet persoonlijk is, maar dat je misschien gewoon het nu is op een andere manier aan wil pakken en iemand met een andere blik ernaar wil laten kijken. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:47

Gewoon eerlijk zeggen, moet het inderdaad zakelijk zien, je bent haar niks verplicht. Vind wel het netjes moet afhandelen, dus open kaart spelen.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 19:47

Misschien heb ik het er zelf moeilijker mee..... haha
Ik ben te gevoelig...

Ze rijdt haar ook elke week...
Nouja morgen de ballen bij elkaar schrapen en het toch persoonlijk brengen.

Ik weet hoe gekwetst ze was toen een ander meisje gewoon les nam van een ander, en gewoon enkel afzegde....

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:56

Als jij zegt dat je het prettig vond, maar een nieuwe uitdaging wilt, snapt ze het denk ik wel!
Neem desnoods iets kleins mee om haar te bedanken voor de leuke tijd.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:58

Neem anders een bloemetje mee, om je dank extra te laten blijken :)

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 20:18

..... ja en deze kerst zou ze nog paar keer extra rijden (verwacht dus dat ze daar niet zo happig meer op is... maar geef haar ongelijk)....

Ik merk dat ik graag voor een ander denk!

isa_tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:13

ik zou aangeven dat je een andere instructeur hebt gevonden en dat je graag een nieuwe blik wilt over je houding en alles. En zoals hier boven al vernoemd kan je een klein aardigheidje meenemen als dank. ze zal t best begrijpen en je kan toch af en toe nog een keer een les bij haar doen? of gewoon een keer afspreken ofzoww

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:16

Zeg gewoon dat je stopt met de lessen.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 17:34

Ik heb gewoonweg buikpijn en ben kotsmisselijk!!!!

Judith1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:25

Kies voor jezelf, jij weet dat die ander beter is en je paard beter op hem reageert.
Hoezo zou je voor je instructrice blijven?!

Judith1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:26

Succes in ieder geval!! +:)+

UzHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:13

Altijd eerlijk blijven.
Ze zal vast wel begrijpen dat je verder wil leren. En bij de ene klikt het beter dan de ander :)

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:25

Ik ben therapeut en wil iedereen die bij mij komt van zijn klachten afhelpen. Maar helaas kan dat niet altijd. Soms reageert het lichaam niet zoals ik verwacht had, soms doet de patiënt niet de opgegeven oefeningen, en soms gaat het om een klacht waar één van mijn collega's gewoon beter in is en dan verwijs ik door. Wat ik daarmee wil zeggen: er is niks raars aan dat je op zoek gaat naar een andere instructrice als je bij je huidige geen vooruitgang meer boekt. Zeg gewoon dat je heel veel hebt gehad aan haar lessen, maar dat je het idee hebt dat je vast loopt en daarom met iemand anders verder wilt trainen. Niks mis mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:31

Persoonlijk tegen haar zeggen, dat je het afgelopen jaar veel van haar hebt geleerd, maar dat het nu tijd is geworden om een andere instructie te zoeken/te nemen. Eventueel met een leuk cadeautje ;) Als je er geen drama van maakt gebeurt er ook niets :)

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:42

Hoe is het gegaan TS?