Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
Youknowme schreef:Instappen is bij mij 1 a 2 rondjes lange teugel, daarna rond en laag, ook ga ik vrij snel een rondje draven want ook dat behoort tot mijn warming up en soms zelfs een galopje. Daarna pak ik haar op.
Uitstappen doe ik dmv uitdraven, daarna doe ik nog een paar oefeningen in stap, schuif ik uit naar rond en laag en misschien nog 1 rondje losse teugel.
Maar echt alleen losse teugel tijdens in en uitstappen doe ik niet nee.
Horseware schreef:Losstappen doe ik zo'n 7 tot 10 minuten. Wel met teugels op maat. Nou ja, wat heet op maat, ze zijn nog lang maar het paard moet wel nageven zodat hij zijn rug niet wegdrukt. Dat vind ik iets anders dan meteen in wedstrijdhouding beginnen.
Uitstappen doe ik 5 tot 10 minuten, afhankelijk van hoe zijn ademhaling is en hoe hard hij gewerkt heeft.
Renee_S schreef:Ik doe instappen ook niet 10 min lange teugel. Doe een minuut of 5 lange teugel, en ga dan vast een beetje loswerken, stelling, paar pasjes wijken, in totaal meestal 15 min aan het stappen. Dan is meneer wakker, actief en lekker los en draven we aan
Adrienne93 schreef:Die van mij moet met instappen wel laag diep rond, dus lange teugel met licht contact maar wel over de rug naar beneden zodat de spieren ook daadwerkelijk opgerekt worden, daarna het zelfde in draf voor minstens 10 minuten en dan in galop nog 2 rondjes voordat hij daadwerkelijk aan het werk moet.
Uitstappen let ik altijd op wanneer ze uitgehijgd is en droog, maar voordat ik daadwerkelijk ga stappen wordt er over de rug gegalopeerd met een lange teugel en gedraafd.
Wat ik nog wel eens wil doen is tijdens het losrijden al wat schoudervoor, wijken, renverse oid meepakken zodat hij losser wordt in de lenden partij.
Valt mij steeds vaker op concours e.d. op dat mensen de bak in komen, meteen aandraven, 3 rondjes later in galop zitten en dan meteen gaan springen maar goh wat is het dan raar dat paard lieft niet zo fijn springt... uhh.. misschien is ie nog niet helemaal soepel en los??? haha....
Erger me er ook wel aan, ruiters die lopen te zeiken over bodems, bitten weet ik het wat allemaal overal ligt het altijd aan maar nooit aan hun... en altijd de ruiters die de training niet voor elkaar hebben of inderdaad het losrijden niet fijn en goed doen waardoor paardlief nog stijf is....
Point: Losstappen, losdraven en uitstappen is belangrijk!!!!!!!
Youknowme schreef:Instappen is bij mij 1 a 2 rondjes lange teugel, daarna rond en laag, ook ga ik vrij snel een rondje draven want ook dat behoort tot mijn warming up en soms zelfs een galopje. Daarna pak ik haar op.
Uitstappen doe ik dmv uitdraven, daarna doe ik nog een paar oefeningen in stap, schuif ik uit naar rond en laag en misschien nog 1 rondje losse teugel.
Maar echt alleen losse teugel tijdens in en uitstappen doe ik niet nee.