Losrijden en uitstappen niet meer vanzelfsprekend?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

MyHorseGirl

Losrijden en uitstappen niet meer vanzelfsprekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 18:07

Hi allemaal,

De laatste tijd valt mij heel erg op dat steeds minder mensen echt losrijden en goed uitstappen. Ook bij mij in de omgeving lijkt het alsof er bijna niet meer losgereden wordt en dan heb ik het met name over losstappen met bijvoorbeeld een lang teugeltje de eerste 5-10 minuten.

Mensen komen de bak in, trekken pony/paardlief meteen in de krul, stappen 2 minuten, gaan draven en zitten 10 minuten later in galop. Zelf vind ik dat heel raar. Heb altijd geleerd dat losstappen en losrijden heel belangrijk is, zeker voor de spieren van het paard. Goede warming-up en goede cooling-down is essentieel, ook voor het belang van je paard. Althans, zo is het mij door altijd verteld.

Ook na intensief rijden en het liefst dan heel lang achter elkaar gegaloppeerd te hebben, stappen mensen ongeveer 2 minuten uit met een max van 5 minuten. Zelf stap ik minstens 10 minuten uit, soms wat langer als ik bijvoorbeeld buiten uit ga stappen. Losstappen doe ik minstens 10 min, daarna pak ik hem rustig op.

Is dit nu tegenwoordig verandert of gewoon achterhaald geworden dat mensen het gewoon bijna niet meer doen? Is het niet meer van belang of vraag ik me dit terecht af?

Ben benieuwd naar jullie meningen! :)

Balou_k

Re: Losrijden en uitstappen niet meer vanzelfsprekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:09

Momenteel rij ik niet vanwege een drachtige pony.

Zelf stap ik echter niet in of uit met een slapppe teugel, dan dendert ze enkel op de voorhand, ik trek natuurlijk niet gelijk de kop in de krul maar hou licht contact tijdens het in en uit stappen.

Hoe lang hou ik niet bij overigens, dat bepaald mijn gevoel.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:10

ik stap ook altijd heel lang in en uit (hoewel ik met t instappen wel snel de teugels op maat pak), maar blijf lang stappen voordat ik aandraaf.

Idd zie ik bij anderen het ook wel anders, wat jij zegt, heel snel aandraven, veel galloperen en kort uitstappen. Lijkt mij niet zo goed.

MarlindeRooz
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:11

Bij onze leasepony is het heel belangrijk om vanaf moment 1 er op te zitten, dus actief naar voren. (in stap)
Dan draven wij ook vrij snel aan (in rustig tempo) en vandaar uit weer het tempo verhogen.

Je moet natuurlijk niet direct moeilijke dingen vragen maar na een paar minuten rustig draven vind ik prima.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:12

Instappen is bij mij 1 a 2 rondjes lange teugel, daarna rond en laag, ook ga ik vrij snel een rondje draven want ook dat behoort tot mijn warming up en soms zelfs een galopje. Daarna pak ik haar op.
Uitstappen doe ik dmv uitdraven, daarna doe ik nog een paar oefeningen in stap, schuif ik uit naar rond en laag en misschien nog 1 rondje losse teugel.
Maar echt alleen losse teugel tijdens in en uitstappen doe ik niet nee.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:12

Ligt denk ik ook aan het paard zelf en hoe hard ze gewerkt hebben hoe lang je uit stapt. Als jij net een stevige draf hebt gedaan moet je langer uitstappen dan als je een rustig drafje hebt gedaan. Ik zorgde er altijd voor dat mijn pony op adem was als ik haar in de wei zette.
Los stappen is toch zeker wel wat langer nodig bij een paard die 24/7 op stal staat dan een paard dat op de wei staat - vind ik. Mijn pony stond 24/7 op de wei en de eerste 5 á 10 minuten was instappen. (Vaak wilde ze dan zelf ook wat meer actie omdat het haar te lang duurde).

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 18:13

Youknowme schreef:
Instappen is bij mij 1 a 2 rondjes lange teugel, daarna rond en laag, ook ga ik vrij snel een rondje draven want ook dat behoort tot mijn warming up en soms zelfs een galopje. Daarna pak ik haar op.
Uitstappen doe ik dmv uitdraven, daarna doe ik nog een paar oefeningen in stap, schuif ik uit naar rond en laag en misschien nog 1 rondje losse teugel.

Klinkt heel goed wat jij doet. Interessant. :j

MarlindeRooz
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:13

Ja hier ook 1 die direct na het inspannen het liefst de oprit af draaft (span hem thuis in). Dan ben ik al met hem van zijn weide naar huis gefietst dus dan heeft hij al rustig warmgedraafd. :')

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:14

Losstappen doe ik zo'n 7 tot 10 minuten. Wel met teugels op maat. Nou ja, wat heet op maat, ze zijn nog lang maar het paard moet wel nageven zodat hij zijn rug niet wegdrukt. Dat vind ik iets anders dan meteen in wedstrijdhouding beginnen.
Uitstappen doe ik 5 tot 10 minuten, afhankelijk van hoe zijn ademhaling is en hoe hard hij gewerkt heeft.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:14

Ik doe instappen ook niet 10 min lange teugel. Doe een minuut of 5 lange teugel, en ga dan vast een beetje loswerken, stelling, paar pasjes wijken, in totaal meestal 15 min aan het stappen. Dan is meneer wakker, actief en lekker los en draven we aan

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:15

Die van mij moet met instappen wel laag diep rond, dus lange teugel met licht contact maar wel over de rug naar beneden zodat de spieren ook daadwerkelijk opgerekt worden, daarna het zelfde in draf voor minstens 10 minuten en dan in galop nog 2 rondjes voordat hij daadwerkelijk aan het werk moet.
Uitstappen let ik altijd op wanneer ze uitgehijgd is en droog, maar voordat ik daadwerkelijk ga stappen wordt er over de rug gegalopeerd met een lange teugel en gedraafd.

Wat ik nog wel eens wil doen is tijdens het losrijden al wat schoudervoor, wijken, renverse oid meepakken zodat hij losser wordt in de lenden partij.

Valt mij steeds vaker op concours e.d. op dat mensen de bak in komen, meteen aandraven, 3 rondjes later in galop zitten en dan meteen gaan springen maar goh wat is het dan raar dat paard lieft niet zo fijn springt... uhh.. misschien is ie nog niet helemaal soepel en los??? haha....

Erger me er ook wel aan, ruiters die lopen te zeiken over bodems, bitten weet ik het wat allemaal overal ligt het altijd aan maar nooit aan hun... en altijd de ruiters die de training niet voor elkaar hebben of inderdaad het losrijden niet fijn en goed doen waardoor paardlief nog stijf is....

Point: Losstappen, losdraven en uitstappen is belangrijk!!!!!!!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:16

Ik doe meestal wel veel met uitstappen en instappen.
Alleen als iemand foto's komt maken dan minder :P

Bij instappen doe ik eerste 5 minuten lange teugel, en figuurtjes rijden. Daarna pak ik de teugels op en werk aan de tempo wisseling en stelling. Daarna ga ik draven en doe ik vrijwel het zelfde, behalve lange teugel

Seltje

Bij mij is losrijden aan een contactteugeltje stap, draf en galop. Ik zit dus inderdaad vrij snel in galop, mijn paard wordt namelijk pas echt soepel in zijn lijf na een goede voorwaartse galop. Daarna pak ik ze op en beginnen we echt te werken.

Uitstappen doe ik wel heel uitgebreid, maar ook daar zal dat niet met een lange teugel zijn, dat zijn ook een reeks stapoefeningen om mee te eindigen, zodat ze haar spieren van begin tot einde actief zijn, slappe spieren mag ze op de wei hebben of bij een bosritje.

Anoniem

Horseware schreef:
Losstappen doe ik zo'n 7 tot 10 minuten. Wel met teugels op maat. Nou ja, wat heet op maat, ze zijn nog lang maar het paard moet wel nageven zodat hij zijn rug niet wegdrukt. Dat vind ik iets anders dan meteen in wedstrijdhouding beginnen.
Uitstappen doe ik 5 tot 10 minuten, afhankelijk van hoe zijn ademhaling is en hoe hard hij gewerkt heeft.

Ik meestal ook zo iets :j

Alleen als het echt heel koud is bijvoorbeeld dan begin ik wat sneller met lang en laag een drafje/galopje meepakken, en als het juist heel warm is pas ik daar ook op aan uiteraard :)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 18:17

Renee_S schreef:
Ik doe instappen ook niet 10 min lange teugel. Doe een minuut of 5 lange teugel, en ga dan vast een beetje loswerken, stelling, paar pasjes wijken, in totaal meestal 15 min aan het stappen. Dan is meneer wakker, actief en lekker los en draven we aan

Precies. :j Ik stap lang met losse teugel omdat ik een enorme diesel heb, als ik dan al wat sneller de teugels wat meer op maat maak, dan heb ik helemaal een beetje een slome duikelaar. Met lange teugel laat ik hem dan goed doorstappen maar dan kan hij toch een beetje lopen hoe hij het fijn vindt. Daarna inderdaad meer oppakken en allerlei oefeningen doen in stap om hem soepel(er) te krijgen, pas daarna aandraven. Soms ga ik eerst nog draven met een wat langere teugel, ook om hem wat actiever te krijgen.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:17

Ik moet altijd een minuut of tien naar de bak rijden en dus ook weer terug. Echt super om even met een los teugeltje los te stappen.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 18:18

Adrienne93 schreef:
Die van mij moet met instappen wel laag diep rond, dus lange teugel met licht contact maar wel over de rug naar beneden zodat de spieren ook daadwerkelijk opgerekt worden, daarna het zelfde in draf voor minstens 10 minuten en dan in galop nog 2 rondjes voordat hij daadwerkelijk aan het werk moet.
Uitstappen let ik altijd op wanneer ze uitgehijgd is en droog, maar voordat ik daadwerkelijk ga stappen wordt er over de rug gegalopeerd met een lange teugel en gedraafd.

Wat ik nog wel eens wil doen is tijdens het losrijden al wat schoudervoor, wijken, renverse oid meepakken zodat hij losser wordt in de lenden partij.

Valt mij steeds vaker op concours e.d. op dat mensen de bak in komen, meteen aandraven, 3 rondjes later in galop zitten en dan meteen gaan springen maar goh wat is het dan raar dat paard lieft niet zo fijn springt... uhh.. misschien is ie nog niet helemaal soepel en los??? haha....

Erger me er ook wel aan, ruiters die lopen te zeiken over bodems, bitten weet ik het wat allemaal overal ligt het altijd aan maar nooit aan hun... en altijd de ruiters die de training niet voor elkaar hebben of inderdaad het losrijden niet fijn en goed doen waardoor paardlief nog stijf is....

Point: Losstappen, losdraven en uitstappen is belangrijk!!!!!!!

Precies wat jij zegt! Merk dit niet alleen op wedstrijd maar ook gewoon op stal en in de omgeving. Vandaar dat ik dit topic open, om te kijken wat jullie doen.

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:19

Ik stap los met een lange teugel, rustig 3 rondjes, daarna 3 rondjes stappen andere hand, en dan draaf ik 2 rondjes los met een lange teugel, zo kan ze rustig draven en dit doe ik dan ook op beide handen. Daarna ga ik stappen en pak ik haar met een lange teugel op. Dan galoppeer ik wel meteen een rondje, want dan merkt ze dat ze aan het werk moet :o
Verder stap ik uit zo lang ik nodig heb, meestal is dit 10-15 minuten.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:20

Ik zie het inderdaad ook steeds vaker hoor Ot!

Ook op het wedstrijd terrein, mensen halen het paard uit de trailer en zitten binnen no-time in galop.
En waar ik me nog meer aan erger is mensen die net 2 dressuurproeven achter de rug hebben gelijk hun paard afzadelen en hopla op de trailer. Iets wat ik niet eerlijk vind tov het paard.

Wel ben ik zelf iemand die lang instapt maar wel lang en laag, en losse teugel ook niet echt. Daarna wat draf maar wel pak ik zelf snel de galop erbij omdat de galop de beste gang is om een paard zichzelf in los te werken.

Draf vind ik fijn om mee af te sluiten met lang en laag, en daarna met uitstappen krijgt hij wel een losse teugel, maar wel vind ik het belangrijk dat het paard niet gelijk plof stilvalt maar wel in en goed tempo door blijft stappen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:25

Ik vind het wel een verschil of een paard van stal of van de weide komt. Mijn pony loopt vrijwel
altijd op de weide en is dus niet 'koud'. Ik rij vaak buiten of in de wei en stap dan zo'n 5 minuten in.
Uitstappen vind ik wel erg belangrijk, en dat doe ik altijd ongeveer 10 minuten, als ik naar het bos
of strand ben geweest stap ik altijd nog zeker 5 minuutjes met zweetdeken aan de hand.

Blackberry28

Youknowme schreef:

Zo doe ik het ook inderdaad en wat ik ook nog altijd doe daarna is afzadelen en dan nog een paar rondjes over het erf stappen, ongeveer 10 minuten. Ben ik zelf ook goed uitgestapt! :)

EvaC

Als mijn paard rechtstreeks van stal komt stap ik haar 2-3 rondjes met echt lange teugels, daarna pak ik haar iets op zodat ze nageeft en beginnen we grote figuren te rijden met stelling en buiging. Als we klaar zijn om aan te draven pak ik haar nog iets meer erbij en gaan we van daaruit verder. Ze krijgt van mij na het werk altijd ruim de tijd om even lekker op adem te komen en met haar neus over de grond te gaan.

Als ze van de wei komt en dus al de hele dag heeft kunnen bewegen pak ik haar eigenlijk meteen op en slaan we dus die 2-3 rondjes aan de lange teugel over.

Laatst stond er nog een artikel over op de website van Bit. Dat er steeds slechter en korter losgereden wordt en dat dit echt funest is voor spieren en gewrichten. Die hebben namelijk zo'n 20 minuten de tijd nodig om echt op te warmen.

Percy

Deed ik vroeger inderdaad heel braaf maar mijn dochter heeft paarden waarbij je echt beter niet met een lang teugeltje kan gaan losstappen want dan worden ze heel vervelend. Daarom is het inderdaad meteen aan het werk. Niet meteen zwaar natuurlijk maar bij het losrijden wel aangenomen teugel en alle gangen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:28

Als ik mijn paard net van de wei heb gehaald ( ja staat nu overdag ook op het land) dan stap ik maar kort. Wel lekker wat figuren voor de buiging etc...
Uitstappen doe ik tot ze op adem is.

Als ik haar van stal haal dan stap ik langer los. Gaat ze na het rijden het land op, stap ik haar minder lang uit dan als ze naar stal gaat.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:29

Eerlijk? Ik stap ook niet erg lang in.
Mijn paarden strekken de hele dag de beentjes op de weide, dus ja, ik stap op en begin meteen te rijden. Niet intensief -en al helemaal niet in de krul-, maar na 5 minuten gaan ze meestal wel aan het werk, maar dat hangt ook van het paard af. Mijn merrie is na 5 minuten al echt aan het werken, terwijl mijn ruin iets meer opwarming nodig heeft.
Uitstappen doe ik dan weer wel uitgebreid.