Stelling: jong paard veel longeren is niet goed

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Stelling: jong paard veel longeren is niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 18:09

Hallo,

Na aanleiding van een gesprek met de eigenaar van mijn bijrijdpaard maak ik dit topic aan. Sinds ongeveer een maandje hebben 'wij' een nieuw paard. Hij is 6 jaar oud maar pas 3/4 jaar bij de fokker vandaan en dus hoogstwaarschijnlijk ook pas sinds toen zadeldak. Hij komt bij een handelaar in springpaarden vandaan en is door een springruiter ingereden.

Paard kent dressuurmatig vrij weinig. Gas en rem en stuur zit er op, maar bijv. wijken voor het been snapt hij nog niet. Ook is het paard erg snel afgeleid (wat natuurlijk vrij logisch is voor zo'n jong paard).

Ik doe het paard 3x per week en wil daarvan 2x longeren aan de dubbele lijnen en 1x rijden als ik les heb. De eigenaar en ik hadden het er vandaag over en die liet mij weten liever te hebben dat ik 1x zou longeren per week en verder te rijden. Zij was van mening dat 2 a 3x per week longeren niet goed was. Waarom heeft ze niet gezegd maar ik ben nou toch wel benieuwd wat jullie daar van vinden.

Naar mijn mening is het juist wel goed om 2 a 3x per week te longeren met dubbele lijnen omdat het paard dan beter de kans krijgt rug en kontspieren te ontwikkelen omdat hij geen ruiter op zijn rug heeft. Daarnaast leert hij nu ook goed stemhulpen aan en loopt hij fijn nagevelijk en over zijn rug, iets wat tijdens het rijden niet altijd het geval is.

Wat ik er ook bij moet zeggen is dat het paard erg schraal aan kwam en nog steeds best wel wat bespiering en vet op zijn rug en kont mist. Of dit komt door te weinig training en eten of dat dit komt door wormen, weten we niet. Hij wordt momenteel voor de zekerheid ontwormt.

Dus bokt, wat is jullie mening?

Billy

Re: Stelling: jong paard veel longeren is niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:14

Niet te vaak longeren. Je werkt op de volte en dat is heel belastend.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:23

Gelukkig maar dat ie zadeldak is :j ;-)

Oke zonder gekheid op de volte werken is best zwaar idd maar met lange lijnen kun je wel bijvoorbeeld door de bak gaan terwijl je er achter loopt :-) als je daar graag mee werkt.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:25

Ik longeer mijn bijrijdpaard momenteel ook 3x per week (dan wel gewoon met één longeerlijn) en ben wel benieuwd naar reacties, dus ik volg even :)
Trouwens, je traint toch juist de buikspieren ipv de rugspieren van een paard? Of heb ik rare dingen gehoord :+

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:26

Ik denk dat het over 3 dagen gunstig is om een x zwaar werk (les) ohz, een x longeren en een x licht werk ohz, lekker stelling buiging laag en rond. Ook dan kan hij zijn rugspieren ontwikkelen.
Ik denk ook dat veel longeren ongunstig is voor de pezen ivm de volte. Onze pony mag nu na zijn peesblessure niets veel bochtenwerk zeg maar. Lange buitenritten zijn echter geen probleem!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:39

Training op de volte is inderdaad best belastend voor een paard, of dat nou onder het zadel of door middel van longeren is. Zorg er dus voor dat je genoeg afwisseling bied en het paard niet te lang, te hard aan het werk zet op een te kleine volte. Daar tegen over kent het werk op de volte ook weer vele voordelen.

En daarbij, tijdens het longeren kun je ook degelijk wel stukken rechtuit mee pakken hoor! Kwestie van mee lopen met het paard.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:21

Ik ben toch echt "genoodzaakt" 3 x per week dubbele longe werk te doen in de roundpen met mijn jonge merrie die 0,0 bespiering heeft.. ik zit er 1, max 2 keer per week op. Dit is mij aangeraden door de DA en chiropractor. Ik vraag me dan altijd af waarom dat wel word aangeraden als het zo slecht is.. Het is natuurlijk niet voor jaren dat ik dit op deze manier doe maar voor het komende half jaar ziet het er nog zeker zo uit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:25

Het is heel goed om je paard geregeld onbelast te trainen doormiddel van (dubbel) longe of lange teugels. Het is echter weer belastend om alsmaar op een kleine volte te draaien, vaak ook nog in een redelijk zware longeerbak.

Kun je echter gebruik maken van de hele bak dan is het een top training, voor paarden van alle leeftijden.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:29

De grootte van de longeer circel is het belangrijkst om geen overbelasting te krijgen. Onze roundpen is 18 meter, dus bijna zo groot als een volte in binnenbak van 20 op 40.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:31

Denk dat de leeftijd er niet zo veel mee te maken heeft aangezien hij al 6 is. Wat Jessix ook aan geeft belast je het paard door alleen maar op een "kleine" volte te draaien, dat is voor geen enkel paard goed.
Maar zelf vind ik 2 keer per wel kunnen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 20:06

Oke, ben het inderdaad met jullie eens dat een volte voor de benen wel belastend is. Bedankt voor jullie mening.

Heb helaas geen bak tot mijn beschikking, wel een in mijn ogen prima longeerbak. Zal binnenkort eens opmeten hoe groot hij eigenlijk is.

Jane2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 23:45

Het is toch juist goed voor jonge paarden om veel bochtjes te rijden. Alleen maar rechtuit is toch juist moeilijker ? En aan de longeerlijn loopt een paard ook soms veel beter dan onder het zadel, omdat er geen ruiter op zit. Ik denk niet dat het slecht is voor je paard.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 23:58

Rechtuit is juist goed voor jonkies. JUIST omdat het moeilijk is voor ze. Zo leren ze op eigen benen te lopen en balans te krijgen.

Jane2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 00:21

Ja, maar om een paard recht uit te laten lopen moet het paard toch eerst recht zijn? Een paard maak je juist recht en in balans door veel voltes en bochtjes te rijden, tenminste dat is wat ik er van begrepen heb.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 00:25

Kan het ook liggen aan, of je hem "los" longeert of met bijzet, stiek etc. Dat het met bijzet zwaarder is ook op de benen?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 01:22

Nee met rechtuit laten lopen maak je ze niet echt recht. Daar zijn nog veel meer oefeningen voor. Het is voor de balans goed. Ze leren niet te blijven plakken aan een bakrand of hek.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 02:03

ja ik snap je vraag wel maar als de eigenaar iets wilt moet het gedaan worden, daar is het de eigenaar voor, wat de mening hier ook van mensen is.

wel ben ik het er ook mee eens dat longeren belastend is voor de benen. een goeie ruiter heeft geen dubbele longeerlijn nodig om spieren op te bouwen of een paard over de rug te laten lopen. hiervoor zijn genoeg oefeningen onder het zadel. ook recht richten kan gemakkelijk onder het zadel. dus als je al perse wilt longeren lijkt me 1x in de week ook meer dan voldoende. maar ik zou met een paard van 6 jaar gewoon onder het zadel aan het werk gaan en het rijden opbouwen in tijd. als hij nou 3 of 4 was dan was het een ander verhaal. sterker nog een paard van 6 mag wat mij betreft (zeker als hij ingereden is en het stuur, rem en gas er op zit dus het een kwestie van door pakken is) wel 4x in de week aan het werk.

als je perse wilt werken aan je stemhulp kan je ook los gaan werken met hem, hierbij bouw je pas echt een band op met het paard omdat hij leert om jou lichaamstaal te begrijpen en andersom. en hierbij kan je ook goed je stem gebruiken. wat conditie betreft is dit niet echt slopend, dit werkt meer op zijn mentale gedeelte. het is dus ook niet vermoeiend en hoeft geen extra rij dag te kosten maar kan er gewoon bij als extra. hou er wel rekening mee dat hij mentaal wel mee moet kunnen komen. doe het dus niet meerdere dagen achter elkaar en forceer niks, zodat hij de tijd heeft om na te denken over wat jullie gedaan hebben. zelf zou ik aanraden 1x per week dit er bij te doen hooguit 2x maar niet 2x na elkaar.

dus ja ik ben het met de eigenaar eens en zou zelfs het longeren helemaal laten vallen en lekker 3x gaan rijden als je maar 3x mag komen. en als je 4x mag komen zou ik dat doen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 12:28

Wwijk23, ik heb ook nooit gezegd dat ik niet ga doen wat de eigenaar van mij vraagt. Ik was gewoon benieuwd wat bokt er van vind. Paard wordt zelf 4x in de week door de eigenaar gereden en ik doe hem 3 dagen per week. Hij is dus vaker dan 4x per week aan het werk.

Een goede ruiter heeft inderdaad geen dubbele longeerlijn nodig om het paard zijn spieren te trainen en over zijn rug te laten lopen. Maar wie zegt dat ik een goede ruiter ben? Heb er nu 2x op gereden en paard liep toen bij mij niet altijd over zijn rug. Vandaar dat ik liever 2x longeer en 1x rijd tijdens mijn les tot ik het paard wel constant ontspannen over zijn rug kan rijden. Ben namelijk bang dat ik zomaar wat ga aanklooien en ik weet dat ik dat met longeren niet doe.

Maar goed, het gaat er hier niet om of ik wel of niet 2x per week moet longeren of niet want de eigenaar wilt dit niet. Ik was alleen benieuwd wat voor mening bokt had om te kijken of ik het nou 'fout' had of niet.

Skeiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:26

Lichteraan met of zonder hulpteugels.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:49

Of het belastender is dan rijden weet ik niet. Ik heb jonge paarden altijd veel gelongeerd zonder hulpteugels en nog nooit te maken gehad met nadelige gevolgen. Vind het een fijne manier zo paarden goed te leren kennen en leren gehoorzamen op een niet zo vemoeiende manier. Ik ben van mening dat voor het 6e levensjaar je heel voorzichtig moet zijn met rijden omdat paard dan nog volop in de grori zit. Met 6 moet je wel dagelijks kunnrn rijden. Bespiering komt dan snel, mits je het op een goede manier doet, rustig opbouwen en het ruggebruik stimuleren door van achter naar voren te rijden.

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:51

Ik vind het niet zo goed.
Gewoon lekker vrij laten bewegen en vooral recht rijden.

brittvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:02

Zolang je het met mate doet kan het wel volgens mij, ik vind het wel erg fijn om stemhulpen aan te leren

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:13

Dus de eigenaar rijdt hem vier keer per week en jij gaat ook nog 3 keer per week met hem aan de slag? Dat vind ik persoonlijk wel veel... zeker als hij weinig gewend is.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:22

Longeren of longeren is een groot woord
Ik persoonlijk longeer paarden eigenlijk praktische nooit gewoon omdat ik ohz handiger ben in het recht richten en spier opbouw

Als ik al longeer gebruik ik dubbelelonge en de hele bak
Longeren op de volte 20 minuten staat voor mij gelijk aan 40 minuten rijden

Als het paard al 4x pw ohz loopt bij de eigenaresse zou ik m persoonlijk die 3 dagen ook niet nog vol aan de bak zetten je geeft zelf aan dat het paard niet altijd zoals gewenst over de rug loopt het beestje is nog redelijk groen lijkt mij en dan is 4/5 dagen per week echt meer dan voldoende
Geef hem die 2 dagen liever wat rust of ga met hem wandelen hij heeft ook tijd nodig om te herstellen van zijn trainingen
net zoals mensen die kunnen ook niet 7 dagen per week trainen voor een marathon zij hebben ook tijd nodig om hun spieren te herstellen dmv lopen en dergelijken hier ontgiftig je spieren ook mee

Rijd heb van achter na voor en stimuleer het gebruik van rug en buik spieren dit is heel belangrijk
maar houd er ook wat afwisseling in voor het dier
een keertje balkjes draven enz enz is zeker niet slecht voor hem

vraag aan de eigenaar wat hij graag ziet wat jij op die 3 dagen doet met zijn dier en probeer samen tot een oplossing te komen
persoonlijk vind ik het fijn als een ruiter een eigen mening in heeft en die mag mij best op een normale manier proberen te overtuigen dat zijn trainings methode ook zin heeft
maar dan moet je wel met duidelijk argumenten komen en weten wat je doet

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:25

geen enkel paard veel longeren is goed... Als ik longeer neem ik overigens ook altijd de hele bak mee. Dus volte C dan wat rechtuit en naar volte A en weer terug.