Van je paard afstappen onder het rijden.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jetsje
Berichten: 488
Geregistreerd: 02-11-13

Van je paard afstappen onder het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 09:08

Wat vinden jullie daar nou van?

Sommige mensen blijven op hun paard zitten in de meest gevaarlijke situaties. Natuurlijk ligt het er wel aan wat voor situatie het is, of je paard iets doet uit angst of omdat hij niet wilt dat je op hem zit.

Ik stap namelijk wel af als er een gevaarlijke situatie is of uit angst of uit pesterijen dat maakt mij niet uit.

Paar voorbeelden :

Ik reed op een tinker van een vriendin in de polder voor huis. Er kwam een schapen boer met zijn landrover aan en ging midden op het smalle pad rijden zodat hij mij goed zou zien en dus afremmen. Toen hij mij zag gaf hij alleen maar meer gas en ging ik dus naast de sloot langzaam verder stappen in de hoop dat het paard niet schrok. Toen de auto 5 meter bij mij vandaan was gaf hij echter nog meer gas en wou het paard de sloot in springen. In een fractie van een seconde stond ik naast het paard om dat te voorkomen. Ik heb natuurlijk de boer een aantal vriendelijke dingen nageschreeuwd toen hij voorbij was gereden. Het paard gekalmeerd en bij een hekje opgestapt ( ik zat zonder zadel ) toen in ren galop de polder door om hem proberen in te halen. Helaas mislukt want 2 meter van te voren scheurde hij weer weg. Het paard heb ik de hemel in geprezen en een extra lange poetsbeurt gegeven.



Mijn eigen fjord hield niet zo van water, en wou dus de strandovergang niet over omdat daar Water op lat. Zei liep dus achteruit ipv voor uit. Ik ben afgestapt en heb alle tijd genomen om haar over de strandovergang te krijgen en op het strand weer opgestapt. Dit elke rit herhaald totdat ze zelf durfde.
En dat met alles gedaan wat ze een beetje eng vond ( slechtziend paard )

Bij dit soort dingen vind ik zelf dat je af mag stappen. Ook als een paard in mijn ogen te gevaarlijk doet stap ik af, ga ik even een rondje met het paard wandelen of wat dan ook en stap weer op. En dat herhaal ik totdat het paard het niet meer doet. Dit heeft tot nu toe altijd geholpen. Al geloof ik best dat je dat bij sommige paarden beter niet kan doen omdat ze daarna niet meer luisteren.

Maar in dit geval helpt het.. En daar gaat het om!

Dus als het zou helpen zoals in de voorbeelden hier boven wat zou je er dan van vinden?

fro

Berichten: 738
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Van je paard afstappen onder het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:25

Bij de eerste voorbeeld was ik al voordat de auto langs was afgestapt, hier kom ik dat soort mensen vaker tegen. Mocht ik dat niet hebben gedaan blijf ik ten aller tijde zitten, waarom? Gevoel.

Tweede voorbeeld zou ik ook zo hebben gedaan. Paard moet ook leren langs/door iets engs te gaan, doe dit vaak ook aan de hand. Wanneer ze hier vaker langs komt en dit gedrag vertoond dan blijf ik zitten en moet ze als nog erlangs. En ja de mijne is niet vies van om een keer een flinke bok te geven of te steigeren, maar door alle rust blijft het vaak bij 2/3 minuten twijfelen en dan als nog erlangs zonder al te veel gezeur.

Bij echt gevaarlijke dingen of dat ik bij voorbaat weet dat ze zou gaan raar doen stap ik ver van te voren af zodat het het paard helpt en het paard niet associeerd met als ik raar doe stapt ze wel af.

Je moet zelf altijd kijken wat werkt. En als het werkt is het goed. Iedereen denkt er anders over en doet het anders.

Mizora

Berichten: 18155
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Van je paard afstappen onder het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:36

Het kan helpen. Zelf doe ik het niet. Afstappen betekent namelijk naar huis lopen. Ik kom er niet op zonder keukentrapje. Maar ik neig er sowieso niet naar omdat ik vaak merk aan het paard dat het een stap is die hij onder het zadel moet maken. Ik probeer een route eerst een paar keer aan de hand te lopen, voordat ik hem rij. Wat ik dan nog aan schrikreactie tegenkom, doet hij ook niet aan de hand, waardoor het aan de hand lastig op te lossen valt.

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Van je paard afstappen onder het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:47

Ik blijf erop zitten. Ik heb dan het idee dat ik meer controle heb en zo kan het paard niet van me wegrennen mocht het schrikken. Liever even een stukje rengalop dan een paard dat alleen door t bos rent.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:51

Inderdaad, als het werkt is het goed. Daarnaast is elke combinatie anders en is het toch aan de ruiter om te beslissen of en wanneer het handiger is om er even naast te gaan lopen. Het belangrijkste is dat jij en je paard heelhuids thuiskomen, dat iedereen er om heen het ook nog kan navertellen en graag ook dat het paard leert dat de dingen niet zo eng zijn als ze lijken. Als dat lukt is het goed, vind ik.

Ik heb zelf als handicap dat ik als het druk wordt (bij veel lawaai of als er teveel om me heen gebeurt, als ik daarnaast ook nog moet uitzoeken waar het paard heen moet én er op moet blijven zitten) het overzicht verlies en alleen daarom al nerveus word. Dan is het handiger voor mij om af te stappen. Mijn verzorgpaard als stuiterbal aan de hand boeit me niet zo, het gevoel dat ik in geval van nood altijd nog kan loslaten (niet dat ik dat zo snel zou doen, no way, het is alleen het gevoel dát het kan) geeft ook rust en als ik rustiger ben blijft paard ook rustiger. Daarnaast stap ik ook rustig even af als er niets aan de hand is, om bv wat drollen weg te vegen, een pad te redden van een plettingsdood, bloemetjes te plukken of kastanjes te rapen. Dus de link 'afstijgen betekend enge dingen' zal het paard dan ook minder snel leggen.
Daarnaast, als we iets tegenkomen dat Eng is stap ik er ook even af, leg uit wat het is, schop er eens tegen als dat kan, loop dan met paard net zo lang heen en weer tot het er niet meer van onder de indruk is en dan onder het zadel er weer langs. Al ligt het er ook aan wat het is en aanvoelen hoeveel spanning ze opbouwt. Als mevrouw alleen maar wat dramatisch gaat staan snuiven lopen we er gewoon bij langs, pas als ik voel dat ze erg gespannen raakt doen we het anders totdat die spanning weg is.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Van je paard afstappen onder het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:55

Als ik het niet vertrouw sta ik ernaast hoor. Doet mijn paard debiel en merk ik dat hij één bonk spanning en stress is? Sta ik er al naast. Naast hem heb ik meer controle en vertrouwt hij me meer. En ik heb liever dat hij zonder mij de klote op gaat dan met mij. Als ik erop zit en hij gaat ervan door, hij gooit me eraf en ik breek van alles of ga van de kaart ben ik verder van huis dan dat ik hem misschien een paar kilometer verderop kan gaan vangen.

Niene87

Berichten: 3407
Geregistreerd: 09-03-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:55

1e voorbeeld zou ik of eerder afstappen
Of op laatste moment zoals hier dan blijven zitten.. mijn idee is als je op punt van gevaar afstap je het paard er ook bang voor maakt.

2e voorbeeld zou ik ook afstappen.. als mijn paard niet door het water wil stap ik af geef ik leiding voorop dat vertrouwd ze en daarna ga ik er weer op wel doe ik het dan nog een keer over onder het zadel.. Als het dat toelaat natuurlijk..

maar uiteraard kent ieder zijn haar dier het beste en zijn er honderd meningen over.. :)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:59

Als ik het niet vertrouw stap ik af, waarom.....invalide worden kan altijd nog! -O- l

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:01

Meestal heb ik vanaf de rug meer controle. Ik blijf dus meestal zitten.

En met meer controle bedoel ik stel dat ie toch gaat ben ik in ieder geval bij mijn paard.(of beter,...meer kans daarop)

Gaat hij ervan door kan ik hem misschien 100 meter verderop wel stil zetten.
Sta ik er naast en hij gaat,....dan loop ik niet zo snel als mijn paard.

Heb ik het idee dat mijn paard meer vertrouwen heeft als ik er naast sta...dan stap ik af.

doemaar

Berichten: 1327
Geregistreerd: 08-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:05

Ik stap ook weleens af. Mijn fjord gaat verstijfd stil staan en voel doen heel veel spanning in haar rug en dan gaat ze zich helemaal opblazen. Dus voor haar rust stap ik af en dit ga prima. Ik heb geen zin om met een onstuurbare tank over de weg te vliegen.

Gelukkig is mijn dame niet snel onder de indruk :)

Niniane

Berichten: 6450
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:18

Nee, over het algemeen stap ik niet af tenzij de situatie te gevaarlijk wordt om wel te blijven zitten. Ben een tijd geleden een keer afgestapt en na een samenloop van omstandigheden en miscommunicatie tussen mens en paard rende hij naar achter en zie een paard van 600+ kg maar is tegen te houden. Heb hem los moeten laten, hij is er vandoor gegaan en de weg overgestoken, naar het stuk bos waar we doorgaans altijd zijn en ik kon erachter aan rennen. Gelukkig was er een meisje op haar paard die er achteraan kon maar mijn hart zat in mijn keel. In zo'n situatie had ik dus wellicht beter kunnen blijven zitten, zodat ik hem om kon trekken of iets dergelijks.

Sizzle

Berichten: 35747
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Van je paard afstappen onder het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:24

Totaal paard en situatie afhankelijk.

doemaar

Berichten: 1327
Geregistreerd: 08-05-10

Re: Van je paard afstappen onder het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:30

Klopt bij elk paard werk weer wat anders geld ook voor ons als mens. Als ik er op zit raak ik sneller in paniek dan er naast. En de ander voelt zich beter als ze blijven zitten

Tammy_

Berichten: 5265
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Houten

Re: Van je paard afstappen onder het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:37

mijn paard volgt mij veel makkelijker bij iets engs (grote tractor op smalle weg oid) wanneer ik naast hem sta. als ik er op blijf zitten heb ik toch het gevoel dat hij eerder voor de greppel of sloot kiest dan langs het enge object te lopen. Wanneer ik naast hem sta kan ik mezelf tussen hem en het enge object zetten en dat scheelt zo veel voor hem!

opstappen is gelukkig geen probleem buiten, anders werd het vast een stuk lastiger.

Marocje
Berichten: 5637
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:43

Paard, situatie en ruiterafhankelijk..

Voorheen was ik blijven zitten, had een goed evenwicht en kon dan dus ook veel meer vertellen op het paard dan ernaast. Nu heb ik een slecht evenwicht, dus als het paard iets eng vindt, dna is de kans groot groot dat ik ernaast lig als ie een pas de verkeerde kant op doet (dan ik had verwacht). Maar dan moet ik ook wel die gelegenheid hebben: afstappen terwijl het paard gek doet, gaat ook niet goed..

chuzzle
Berichten: 171
Geregistreerd: 26-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:45

Heel verschillend, mijn merrie blijf ik op zitten, dan is zij het makkelijkst te hanteren. Mijn ruin kan totaal verstijven en reageert dan niet meer. Als ik dan afstap en voor hem ga staan, dring ik weer tot hem door en volgt hij me met zijn hoofd tegen me aan, de grote baby.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:47

Ik stap niet af... Rare theorie, maar ik heb liever dat een paard met mij op z'n rug ervandoorgaat dan dat ie alleen gaat ;) Niks arrogant ofzo, maar ik blijf eigenlijk altijd wel zitten, (goed evenwicht/balans) en heb meer te vertellen op de rug als ze aan de kletter gaan dan wanneer ik ernaast sta, want ik kan niet snel genoeg meerennen om ze dan weer rustig te maken ;) :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-10-14 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Jetsje
Berichten: 488
Geregistreerd: 02-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 10:48

Super blij dat ik dus blijkbaar niet als enigste voor de veiligheid ga! In het paardenwereldje hier is er namelijk alleen maar kritiek op dat je zoiets nooit mag doen. Terwijl ik er ook nooit problemen mee heb gehad om er daarna ook weer op te stappen!

En indd bij het eerste voorbeeld had ik eerder af moeten stappen en ben ik heel blij dat het goed is afgelopen. Maar soms heb ik hoop dat de boeren een keer normaal langs paarden rijden maar dat gaat hem niet worden ben ik bang. Ik kies altijd voor veiligheid. Alleen bij mijn eigen fjord stapte ik niet af als ze ging steigeren of wat dan ook, die kwam toch niet hoger dan 10 cm van de grond af haha!

Jetsje
Berichten: 488
Geregistreerd: 02-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 10:49

chuzzle schreef:
Heel verschillend, mijn merrie blijf ik op zitten, dan is zij het makkelijkst te hanteren. Mijn ruin kan totaal verstijven en reageert dan niet meer. Als ik dan afstap en voor hem ga staan, dring ik weer tot hem door en volgt hij me met zijn hoofd tegen me aan, de grote baby.



Dat bedoelde ik dus met : bij sommige paarden kan je het niet doen. Zelf geen ervaring mee, maar heb wel vaker gehoord dat het paard er alleen maar moeilijker van word!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:50

...Maar denk idd dat dat ook per paard verschillend is...
Ik heb dan ook geen paard waar in ineens vanaf moet springen, dan kan ik je garanderen dat ze de benen neemt :')

SFC

Berichten: 253
Geregistreerd: 01-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:51

Wat niet loopt dat maak je aan het lopen. :+

Grapje, als een van de sukkels bang word stap ik af, die vergeten soms hun eigen veiligheid, laat staan die van mij. Zolang ze niet gek reageren (dus enkel staan blijven, traag lopen, niet aan de kant willen) krijgen ze een lel met te zweep, als ze hun benen ongeordend neer gaan gooien en optillen uit angst dan stap ik af, voor je het weet staan ze rechtop en vallen achterover. Maar zolang ik dat niet zie aankomen blijf ik dus zitten.

betadine

Berichten: 3246
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:53

Mijn merrie durft soms nogal lelijk achteruit te gaan lopen waar prikkeldraad staat. Puur omdat ze weet dat ik doodsbang ben voor prikkeldraad. Als ze op dit soort plaatsen begint te klooien dan stap ik even af en iets verder weer op. In de meeste gevallen blijf ik gewoon zitten en pak ik ze even an als het moet, maar als ze echt niet wilt en de frustratie begint op te lopen stap ik even af, want na 5 min vechten, steigeren, achteruit lopen en ik die pets met de zweep en mijn hakken er in zet...sjah heb in die gevallen toch gemerkt dat als paard liever vecht als een voet in de juiste richting te zetten ik er beter eventjes af kan gaan en er voorbij wandelen en iets verder terug opstappen. Het is dan ook ééntje met een sterke eigen wil.

Anoniem

Re: Van je paard afstappen onder het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:55

Bij Kim blijf ik er gewoon op zitten, ze is alleen maar bang voor de fanfare en als zij er vandoor wil gaan zit ik er liever op.

[naam] daarentegen stap ik nog wel eens af en wil ik nog wel eens even aan de hand leiden als iets eng is.

mick75

Berichten: 4547
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:07

Het paard wat ik rij stap ik vanaf. Die is aan de hand veel makkelijker te houden dan erop, die wil je kunnen zien als er iets is. Sta je ernaast dan springt ze hooguit eventjes een halve meter opzij en staat flink te snuiven, eventueel met ogen op stokjes maar blijf ik erop dan zijn we weg ook. Eraf is dus veel veiliger, zowel voor onszelf als voor andere weggebruikers.

Marisstel
Berichten: 40
Geregistreerd: 02-10-14

Re: Van je paard afstappen onder het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:33

Verschilt per paard en per ruiter.

Eigenlijk is er over dit onderwerp niet te zeggen wat goed of fout is. Mijn vorige paard moest ik echt blijven zitten. Als ik afstapte dan rende hij weg.

Bij een ander paard zou je wel beter af kunnen stappen.