Ja en nee. Ik heb een Z paard gereden( zie profiel) en ik werd op alles gezet wat vervelend was in de manege en ik durf te zeggen dat ik voor manege begrippen toch wel een redelijk rondje kon rijden en goed kon blijven zitten. Maar met Nikos( Iglesias X Saluut) ben ik heel hard met beide benen op de grond gezet. Ja hij kende alles dus dat is makkelijker met leren. Zeker als je les krijgt van iemand die dat paard zelf heeft opgeleid dus je ook leert hoe de knopjes werken bij dat paard.
Maar.... Om hem aan het lopen te krijgen en aan "de kunstjes" toe te komen ben je langer bezig. Ik heb vaak op Nikos gezeten in volle galop. Als ik iets "fout" deed, draaide hij 180 graden en ging er een een hele harde galop vandoor en remde echt op het allerlaatste moment pas bij het hek of ging dan ineens links of rechts. En het op 1 paard kunnen betekend niet dat het bij een ander Z paard ook gelijk lukt. Dat paard was ook door dezelfde ruiter opgeleid. Maar op een andere manier heet.
Ik ben heel blij geweest met Nikos en de enkele ritten op de Gribaldi uit mn profiel, maar zou niet zomaar opnieuw kiezen voor een Z paard. Ik heb veel geleerd en had het absoluut niet willen missen. Maar zal het niet zomaar aanraden, zeker niet zonder hele goede begeleiding.
Edit: ik ben met dit paard in de B, L1 en L2 gestart en ik heb altijd te horen gekregen van "ja maar hij heeft al Z gelopen die doet het zelf wel. Uiteindelijk hebben enkele mensen een keer op zijn rug (en een ander Z paard op stal) rondje mogen rijden onder het mom van nou succes laat maar zien, en die kregen er amper iets mee voor elkaar zelfs een simpele overgang van draf naar stap bleek een hele opgave. En nageeflijk en over de rug was er niet... Toen zijn er wel een paar terug gekomen
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 07-09-14 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt