De discussie; Z paard is voor beginner makkelijk te rijden.

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

NYC

De discussie; Z paard is voor beginner makkelijk te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 18:52

Mijn handen gaan jeuken als ik een beginner hoor zeggen, dat ze een Z paard hebben gekocht omdat die alles al kan en makkelijk te rijden is.

Ik als beginner heb dezelfde fout gemaakt. Lang verhaal kort; heb 6 jaar op manege paarden gereden. Was dus niet echt een beginner, maar was wel een beginner in de dressuur. Begon dus vrijwel weer bij 0. Ik vond dat toen ik naar eigen paarden overtapte ik gewoon weer praktisch een beginner was.

Heb meteen een paard gekocht die Z1 dressuur en M springen had gelopen. Een hele mooie nakomeling van Gribaldi, bijna een exacte kopie van Totilas. Een werker die vrij heet was.
Maar ik dacht hem wel aan te kunnen want ik had wel meer hete paarden gereden, ik had drukke paarden gereden, had paarden gereden die niets ander dan crossen konden. Kortom ik dacht hem wel aan te kunnen.

Wat heb ik mij daar op verkeken! Hij moest werker anders begon hij onder je weg te lopen. Aangezien ik ver onder zijn kunnen reed, ging hij zich vervelen met als resultaat dat hij streken ging uithalen. Hij kon niet keer op keer over een hindernis springen die 40 cm hoog was. Met als resultaat dat ik niet duurde te springen na 3 keer vallen omdat hij véél hoger sprong dan wat de hindernis was.
Kortom ik was hem niet de baas.
Ik kon hem niet bieden wat hij nodig had, een consequente ruiter die hem aan het werk zet. En omdat ik hem dat niet kon bieden ging hij zich vervelen.

Ik brak mijn enkel, door een val van hem.Een M ruiter waarvan het paard was overleden bood aan hem wel te willen rijden. De strijd die tussen mij en paard 2 jaar heeft geduurd was tussen hem en paard binnen een uur beslist. Hij was dat paard de baas, en hij liep als een trein! Na een maand hebben ze op een onderlinge wedstrijd in de M1 een proef gereden die 2 winstpunten waard was. Ik kon mijn proef in de B niet uit rijden want hij liep onder mij weg. Na mijn revalidatie heb ik nog 2 maanden op hem gereden, toen na de zoveelste val was ik er klaar mee. Ik stopte. Heb hem te koop gezet en zou nòòòit meer paard rijden.

Hij is door de M ruiter gekocht, en ze hebben begin augustus hun Z debuut gehad. :D

Door mijn eigen ervaring, beginnen mijn handen dus te kriebelen. Een Z paard is niet per definitie makkelijker, ja je kan heel veel van een Z paard leren.

Wat zijn jullie meningen over dit onderwerp?
Zouden jullie een beginner een Z paard aanraden?

absque_dubio

Re: De discussie; Z paard is voor beginner makkelijk te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:55

Ik ben het helemaal met je eens. Iedereen denkt dat een Z paard alles al kent en daardoor zo makkelijk te rijden is, maar dat valt vies tegen. Juist omdat ze zoveel kennen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:57

Denk dat het misschien ook per paard verschilt..niet alle z-paarden zijn heet.. ik denk dat sommige best een goed leerpaard kunnen zijn.. onder de juiste begeleiding dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:58

Ligt er volkomen aan wat voor beginner en wat voor paard. Als je een dominant werklustig paard hebt zou ik het afraden, als je een werkwillig (da's wat anders dan werklustig!) paard hebt dat foutjes door de vingers ziet dan kan het enorm fijn zijn.

Ik heb namelijk op de manege (ja ja) op de handelspaarden in de lessen meegereden. Op 2 Z paarden ook, de ene was werklustig en had een dominante consequente ruiter nodig. Wat was dus niets voor mij, we begrepen elkaar totaal niet.

Die ander was heel werkwillig en vond het prima als ik een keertje een verkeerde hulp gaf. Hij liet wel weten dat ik het verkeerd deed (verkeerd aanspringen, gewoon doorlopen tegen de muur aan in de hoek, want ja die paarden moet je wel door de hoek begeleiden en manegepaarden niet...), heel hard gaan waardoor ik ging klemmen. Pas toen ik durfde los te laten (dus gewoon als een zoutzak gaan zitten) ging hij weer braaf onder mij lopen.

Dat eerste paard had ik nooit-of-te-nimmer gekocht en die tweede had ik zo in de tuin willen zetten.

LukieBradley

Ik had niet van: dit doe ik wel even.
Maar ik heb 2 weken terug mijn merrie verkocht die ik pas 3 maanden Had om dezelfde reden.
Tussen mij en paardlief werkte het niet ook al kon zij alles.
Zij was ook erg heet en doordat we elkaar niet begrepen werkte we elkaar tegen.
Mijn haflinger heb ik zelf ingereden en opgeleid en daar werkt het dus wel mee :)

eenitraM

Volgensmij is vaak de uitspraak dat je van een oud gediende kan leren ipv dat het paard makkelijk is. ;)

Ik zou zeker een beginner een Z-paard aanraden. Zulke paarden zijn vaak zo verfijnt dat de ruiter van het dier leert. Máár jij had een gribaldi... Ik denk dat het karakter ook meespeelde in de strijd die je hebt gevoerd. Sommige paarden laten zich makkelijker de les lezen.

Wij hebben een oude merrie op stal staan die de oefeningen van de Z kent. Als ik er op klim kan ik zo de travers inzetten, als we er een klein kind opzetten doet ze ook braaf haar rondje. Maar toen mijn zusje er mee reed kwam ze regelmatig in verzet. Het is maar net of je met zo'n paard aan kunt.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:59

Het verschilt per paard. Ik ken meerdere Z paarden die heel goed als leerpaard zouden kunnen dienen.
Daarentegen denk ik dat er ook genoeg zijn die daar te veel potentie voor hebben en aan het werk moeten worden gezet.
Er valt dus geen lijn in te trekken.

meisje2000

Ik rij wel al 31 jaar maar ervaring hebben kan ik niet echt zeggen. Ik weet hoe ik een b proefje moet rijden en thats it.
Ik heb vorig jaar 2 maanden lang een z paard mogen rijden. Een 16 jarige afstammeling van jazz.
Een behoorlijk pittige ruin die niet bang was om omhoog te komen.
In die twee maanden heb ik ontzettend veel van hem geleerd en twee wedstrijden met hem gereden.
Een onderlinge en een officiele. Bij de onderlinge kwam ik met 196 en 187 thuis en met de eerste officiele met 178 en 187 en een tweede plaats.
Ik heb met mijn destijds eigen paard eenmaal een winstpunt gereden in bijna 10 jaar (ook veel tegenslag met haar gehad).
Het paard is twee maanden nadat ik hem begon te rijden verkocht, maar destijds heeft hij mij heel erg veel geleerd.
Zou ik voor mijzelf een z paard aanschaffen??? Nee, en waarom niet, ik heb de training er niet voor gehad om zo'n paard juist te rijden en zou bang zijn dat ik hem of haar letterlijk de vernieling in zou rijden.
Dus nee ik raad een beginner geen z paard aan tenzij er altijd begeleiding bij is want zoals je zelf al zegt, zo'n paard gaat zich vervelen en zijn eigen dingen doen, met als gevolg dat het paard weg moet wegens geen klik.

WowAmigo

Ligt ook helemaal aan het paard. Ik heb een Z paard in de wei staan waar een beginnend meisje van 13 mee rijdt. Waarschijnlijk was jouw paard je op B niveau ook teveel geweest, puur omdat het karakter gewoon niet zo bij jou paste! 't is net als met kinderponies, voor een beginnende ruiter heb je gewoon een braaf paard nodig, ongeacht het niveau!

Edit: zie dat meerdere deze ervaring hebben ;-)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:00

Mijn eerste bijrijdpaard had Z2 gelopen. Ik kwam toen rechtstreeks van de manege. Paard was absoluut niet van het uittesten. Wel kreeg ik haar natuurlijk niet aan het lopen zoals een ervaren iemand dat deed dus we hobbelden wat rond op B-niveau. Dus elk paard is anders :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:01

Lang niet ieder Z paard is een leerpaard, ik denk dat de echte leermeesters een speld in de hooiberg zijn.
Net zoals de echt brave paarden!

Op veel Z paarden moet je rijtechnisch wel enigzins onderlegd zijn en wat ruitergevoel hebben, anders krijg je er niet (correct) uit wat ze kunnen.

Mijn eigen Z2 paard is zelfs niet eens geschikt voor de gemiddelde wedstrijdruiter,
daar moet je handig en vlug voor zijn. Geef je hem een vinger, dan pakt hij je hele hand.
Zeker op vreemd terrein is hij wat stoutig en heeft dan veel bravour (opstappen en het terrein opstappen)
Ik denk dat een vreemde ruiter 7 kleuren stront schijt :P het is echt een bommetje!

Thuis durf ik er ook niet wat mindere ruiters erop te zetten, ik heb er soms zelf mijn handen vol aan,
bij een onzekere/bange ruiter gaat hij spoken of aan de kletter.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:02

bij de meeste zou dit voorbeeld opgaan maar niet bij alle!
Echt mijn complimenten dat je je tijd hebt besteed aan dit verhaal

kiwiwitje

Ja en nee. Ik heb een Z paard gereden( zie profiel) en ik werd op alles gezet wat vervelend was in de manege en ik durf te zeggen dat ik voor manege begrippen toch wel een redelijk rondje kon rijden en goed kon blijven zitten. Maar met Nikos( Iglesias X Saluut) ben ik heel hard met beide benen op de grond gezet. Ja hij kende alles dus dat is makkelijker met leren. Zeker als je les krijgt van iemand die dat paard zelf heeft opgeleid dus je ook leert hoe de knopjes werken bij dat paard.
Maar.... Om hem aan het lopen te krijgen en aan "de kunstjes" toe te komen ben je langer bezig. Ik heb vaak op Nikos gezeten in volle galop. Als ik iets "fout" deed, draaide hij 180 graden en ging er een een hele harde galop vandoor en remde echt op het allerlaatste moment pas bij het hek of ging dan ineens links of rechts. En het op 1 paard kunnen betekend niet dat het bij een ander Z paard ook gelijk lukt. Dat paard was ook door dezelfde ruiter opgeleid. Maar op een andere manier heet.
Ik ben heel blij geweest met Nikos en de enkele ritten op de Gribaldi uit mn profiel, maar zou niet zomaar opnieuw kiezen voor een Z paard. Ik heb veel geleerd en had het absoluut niet willen missen. Maar zal het niet zomaar aanraden, zeker niet zonder hele goede begeleiding.

Edit: ik ben met dit paard in de B, L1 en L2 gestart en ik heb altijd te horen gekregen van "ja maar hij heeft al Z gelopen die doet het zelf wel. Uiteindelijk hebben enkele mensen een keer op zijn rug (en een ander Z paard op stal) rondje mogen rijden onder het mom van nou succes laat maar zien, en die kregen er amper iets mee voor elkaar zelfs een simpele overgang van draf naar stap bleek een hele opgave. En nageeflijk en over de rug was er niet... Toen zijn er wel een paar terug gekomen
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 07-09-14 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Zoiets heet ook karakter. Niet iedereen past bij ieder paard. Sensitieve paarden zijn zelden handig voor beginners of ze nou b of z zijn, vind ik.
Laatst bijgewerkt door piezze op 07-09-14 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:04

Je haalt nu twee dingen door elkaar: temperament/karakter en klassering.

Natuurlijk is een Z paard niet per definitie makkelijk te rijden. Dat is heel kort door de bocht.

Het ware probleem is, denk ik, dat manegeruiters zichzelf vaak overschatten en vervolgens vallen voor die mooie zwarte ;)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:05

Mijn ervaring is dat het inderdaad heel erg aan het paard ligt. Sommige paarden vergeven je je fouten heel gemakkelijk, anderen niet. Sommigen hebben duidelijk een leider nodig anderen veel minder. Dat staat een beetje los van de africhtingsgraad van het paard. Maar de hele goede hoog opgeleide paarden zijn dan toch relatief vaak niet geschikt voor beginnende ruiters want te heet en te sensibel. Maar er bestaan wel degelijk heel fijne leerpaarden waar ook een relatieve beginner zo op weg rijd.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:09

Ik ben het ten dele met je eens..

over het algemeen zal een paard dat Z gelopen heeft inderdaad zich vervelen bij een beginner.

maar het zit hem voornamelijk in het karakter van het paard ook..
Sommige paarden die Z gelopen hebben zijn prima leerpaarden met een gelijkmatig, koel en rustig karakter.

Sommige recreatiepaarden daar wil je nog niet op stappen omdat ze veel te heet zijn..

voor mij persoonlijk, ik ben ook nu voor het eerst om mij heen aan het kijken naar een paard/pony voor mijzelf.. Persoonlijk hoef ik geen paard dat Z heeft gelopen.. Ten eerste hangt daar een prijskaartje aan en krijg ik er een paard voor wat mijn niveau niet nodig heeft.. paarlen voor de zwijnen idee.. Daarnaast, leer je er echt van.. of leer je alleen dat paard goed te rijden.. met andere woorden je kunt dan zelf wel naar Z rijden.. maar is dat omdat je zelf zo'n goede ruiter bent, of omdat je een goed paard hebt dat alles kent.

Ik wil wel een paard dat in ieder geval wat hoger heeft gelopen dan ikzelf.. zodat ik niet met mijzelf en het paard moet 'beginnen'. In mijn geval zou ik zeer blij zijn met een paard dat M heeft gelopen, en B/L heeft gesprongen en een koel karakter heeft zodat ik er ook leuk mee naar buiten kan.. op die manier kan ik mijzelf verbeteren zonder dat ik gelijk tegen het plafond bij het dier aan zit met zijn/haar kunnen.. en biedt het tegen de tijd dat ik daar wel aan kom, ruimte om samen verder te leren.

Overigens heb ik minder moeite met beginners die graag een Z paard willen kopen.. Dan met mensen die een Z paard gekocht hebben, het dier redelijk kunnen laten lopen en dan zichzelf een goede ruiter noemen. IN mijn ogen zegt dat niet echt iets over je niveau.. Zet ze op een ander paard dat ooit L heeft gelopen en ze kunnen het dan niet eens terugbrengen naar L, laat staan naar M rijden.

Ik zie het nog wel eens op bokt.. Mensen die een eigen paard hebben van jongs af aan.. eerst een pony, daarna een paard en nog nooit van hun leven bij wijze van spreken met een manegepaard hebben moeten werken.. dan verwacht je toch dat die mensen goed kunnen rijden.. maar als je dan foto's ziet dan zie je soms mensen die gewoon niet behoorlijk zitten om al mee te beginnen.. of ze krijgen op het paard van een ander niets gedaan. Dan heb ik op mijn beurt toch meer respect voor mensen die na vele jaren manegeruiter een manegepony een nette M proef kunnen laten lopen.. En toch wordt er dan neergekeken op de manegeruiter.

talent en niveau heb je aan beide zijde.. zo ook karakters.

C_arola
Hoofdmoderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:18

Het is imo heel erg afhankelijk of het Z paard een goed leerpaard is of niet.
Ik heb ook een Z dressuur paard wat ook een super leerpaard is. Ze geeft het je niet cadeau maar geef jij de hulpen goed en ben je eerlijk dan doet ze het ook. Daardoor leer ik precies welke hulpen ik moet geven en word ik ermee geconfronteerd wanneer ze iets niet doet. Dit heeft logischewijs ook voor veel miscommunicatie gezorgd omdat ik ook een manegeruiter was en het is erg confronterend maar wanneer je eerlijk naar jezelf durft te kijken en je ziet je paard zoals ze is kun je er ontzettend veel van leren!
Karakter heeft er daarnaast ook zeker mee te maken, veel paarden kunnen het wel maar zijn door hun karakter gewoon niet geschikt voor een beginner.
Wat dat betreft heb ik de spreekwoordelijke speld in het hooiberg zoals hier werd geschreven.

Ik ben het er daarnaast niet mee eens dat een Z paard zich zou vervelen bij een beginner, dat is ook weer erg afhankelijk van het karakter en wat er gedaan wordt. Er zijn ook paarden die het allemaal hebben gezien en gedaan en alleen nog recreatief wat willen doen en buiten ritten maken. Die hoeven niet zo nodig op Z niveau of hoger getraind te blijven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:20

Een beginner die nog niet de lichaamsbeheersing en de balans gevonden heeft die nodig is om een paard optimaal te laten bewegen, die geen ruis geeft en het dier niet stoort of tegenstrijdige aanwijzingen geeft, kan in mijn ogen niet op een fijngevoelig goed opgeleid paard uit de voeten. Er zijn paarden die fouten makkelijk vergeven, er zijn paarden die dat niet doen, maar die heb je in alle gradaties van africhtingen. Maar narijden wat een goed opgeleid je aanbiedt komt echt niet uit de lucht vallen, en als je maar lang genoeg aan het aanklooien bent holt een dergelijk opgeleid dier ook hard achteruit.

Dus nee, een beginnend ruiter kan niet zomaar op een Z-paard. En bij de paarden waar dat wel bij zou kunnen, blijft dat geen Z-niveau.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:20

Ik raad het wel aan.
Maar het ligt aan het paard.
Mijn vorige paard heb ik echt als leerpaard verkocht die paste zich aan .aan het nivo van de ruiter op zijn rug.
Deze was ook super braaf(was haar papa ook)
Dus kijk goed naar afstammeling.
Kom niet thuis met jazz gribaldi als je weinig ervaring hebt.
Je kunt beter minder kwaliteit hebben en een super karakter (daar rijd je meer uit en dus hogere punten)
Het paard wat ik nu heb is z maar zal ik niet als leerpaard verkopen.
Is wel heel fijn dier maar voor iemand die wel ervaring heeft.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:22

ik raad normaal gesproken starters af om een paard te kopen dat veel verder geschoold is dan kun zelf aan toe zijn. Dit omdat ik vaak verveling ziet, wat zich inderdaad gaat uiten in ongelukken/kliergedrag/onbegrip

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:32

Ik merk het inderdaad ook. Ik ben geen B ruiter, ken de oefeningen van de L2 en de MC, maar heb 3 jaar lang niet gereden. Nu rijd ik een merrie die M1 niveau is en ik moet nog even doorkrijgen Hoe de knopjes ook al weer werkte en waar ze zaten. Ik ga deze week les krijgen en dan elke week privéles zowel voor mij fijn als het paard. Ik rijd dit paard voor een ander. Maar ik kan inderdaad merken dat de merrie zich nu ook begint te vervelen na mijn simpele B oefeningen en een paar zijwaartse pasjes en meer niet. Ze begint al een soort loopje te nemen en te klieren. Uiteraard komt dit wel goed Door de lessen en dat ik de knopjes weer opnieuw vind. Maar kan duidelijk merken dat ze de oefeningen die ik.met haar rijd doodsaai vind. Ik doe expres ook niet de M oefeningen, omdat ik ze niet verkeerd wil rijden en dit dus pas ga doen met de les. Maar een paard wat hoger opgeleid is, vind de simpele B oefeningen niet bijzonder meer en gaat inderdaad klieren.

C_arola
Hoofdmoderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:48

Misschien heb ik de uitzondering op de regel op stal staan maar ik merk juist helemaal geen klier gedrag op wanneer ik simpele oefeningen rij met mijn Z paard. Ik ben dus ook wel verbaasd dat hier bijna alleen maar te lezen.
Daarnaast zit er wat mij betreft een verschil in beginner en beginner. Als je het hebt over iemand die weinig tot geen paarden heeft gereden en geen/slecht/weinig les heeft gehad dan zou ik een Z dressuur paard ook niet aanraden, dit niet omdat ze de oefeningen zouden vergeten want als dat goed aangeleerd is dan zouden ze dat imo gewoon (redelijk) makkelijk weer op moeten kunnen pakken, maar omdat een beginner die weinig rij ervaring vaak nog geen goede houding heeft en daarmee behoorlijk verkeerde hulpen kan geven.

Ik denk wel dat wanneer je een goede(!) leerpaard hebt, je als ruiter met weinig tot geen dressuur ervaring erg ver kan komen, maar dat ligt aan de ruiter, het paard en zeker ook de begeleiding die je erbij neemt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:51

Ligt aan het paard denk ik.
Sommige vinden het 'onder de maat", andere vinden het wel prima om weer een B proefje te rijden.

Sommige mensen rijden dan alleen maar dressuur, perfectioneren alles en willen het liefste op alles een 10. Dan gaat het mij ook snel vervelen hoor.
En ik zie ook mensen die B rijden met een Z paard, ziet er netjes uit en paard loopt netjes.

Ligt denk ik heel erg aan de combinatie.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:01

Ik lees veel over Z dressuur paarden

Ik kocht 8 jaar terug een Z springer (met trauma).

En we springen nog geen B parcours.

Inmiddels wel aan het crossen op BB/tripalon niveau iets waar paard en ruiter een nieuwe weg hebben gevonden.

En waarom we niet eenvoudig rond kunnen springen in de B. Paard was enorm bang en een stopper geworden toen te koop en gekocht. Kwam nog niet meer bij en balk op de grond in de buurt.
Nu springen we 80 cm parcours met vertrouwen en je merkt dat ze meer weet als ik (over afstanden bijv) maar nog vaak wordt ze heet schiet ze weg enz.

Dus ja een Z paard en nee niet voor beginners.

(heb ook niet echt de ambitie om een B parcours te springen trouwens)