''Ik voel het aankomen als ik van mijn paard ga vallen''

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ik voel het aankomen als ik van mijn paard ga vallen.

Ja
99 (38%)
Nee
32 (12%)
Soms
103 (40%)
Nooit
21 (8%)

Totaal aantal stemmen: 255

OneAndOnlyx

''Ik voel het aankomen als ik van mijn paard ga vallen''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 15:24

Soort van stelling, wat denk jij?

Ik voel het namelijk wel, echt áltijd. Soms denk ik het, en dan gebeurd het ook nog. Echt vreselijk irritant. Vanmiddag nog, ik was aan het galopperen in de verlichte zit, ik denk al 'straks schrikt ze en val ik eraf'. En wat doet ze? Ze springt ergens van opzij en ik lig eraf.

Pinda_Dipje

Re: ''Ik voel het aankomen als ik van mijn paard ga vallen''

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:25

Je kunt paarden sturen met je gedachten.
Ik had hier vroeger ook altijd erg last van, en ben toen tijdens het rijden muziek gaan luisteren. Dat bied afleiding, verhoogd de concentratie en bant de negatieve gedachten. Sindsdien nooit meer last van gehad.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:26

Ligt dat niet meer aan het feit dat paarden kunnen aanvoelen wat je denkt? Als ik buitenrij en ik zie iets waar mijn pony van kan schrikken doet hij dat ook. Ook al doe ik nog zo mijn best om het niet te laten merken.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:27

Nee, tenzij ik er al half naast hang natuurlijk :D

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:29

Je hebt ook kans als dit steeds gebeurd als je het denkt, dat het aan jou ligt. Dat je dan anders gaat zitten met spannig ofzo?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:30

Ik ben dan wel slechts één keer gevallen in de afgelopen 5 jaar, toch zie ik het aankomen als een van de paarden kuurig is en ze capriolen uit gaan halen waar ik zou KUNNEN vallen. Dan neem ik ook altijd braaf mijn helmpie mee op mijn hoofd, paard gaat dan ook áltijd gek doen (bokken, steigeren, weigeren, omdraaien, weg rennen)...

En ook die éne keer dat ik viel. Ja ik galoppeerde aan en dacht gelijk "oh ow dit gaat mis". Er was eigenlijk totaal NIKS aan de hand, 100 meter verder lag ik op de grond (met pony en al). :+

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 15:42

Pinda_Dipje schreef:
Je kunt paarden sturen met je gedachten.
Ik had hier vroeger ook altijd erg last van, en ben toen tijdens het rijden muziek gaan luisteren. Dat bied afleiding, verhoogd de concentratie en bant de negatieve gedachten. Sindsdien nooit meer last van gehad.

Ik luister elke keer als ik rij muziek, dus helaas bant dat bij mij niets :p.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 15:43

ierusju schreef:
Je hebt ook kans als dit steeds gebeurd als je het denkt, dat het aan jou ligt. Dat je dan anders gaat zitten met spannig ofzo?

Ja ik doe mijn teugels wat korter, maar denk niet dat het daaraan ligt eerlijk gezegd.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:43

Ik rij meestal zonder cap, ja weet het het is stom. En echt altijd als ik die opzet uit mijn eigen val ik van mijn paard... Why i dont know

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:44

Ik was eerder na wat slechte ervaring super zenuwachtig buiten. Dan moest ik een liedje gaan zingen want dan ademde ik tenminste door. Haha daar stopte ik altijd mee. Misschien werkt het beter als je het zingt ipv luistert

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:49

Ik heb gekozen voor soms. Ik voel het al aankomen wanneer ponymans hevig is of met m'n voeten rammelt. Maar ik denk nooit op dat moment dat ik ga vallen. Als ik val dan ben ik niet verbaasd, want je voelde uiteindelijk toch een bonk spanning onder je lopen.
Gelukkig nog nooit van hem gevallen, en ik denk dat dat ook niet zal gebeuren :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:50

Ik heb wel eens gedacht 'dit ga ik niet redden' en lag 2 seconden later op de grond, maar dat was dan als het al mis ging.
Als je van te voren gaat denken 'wat als' dan veranderd je houding, daar reageert je paard ook sneller op, dus dan is de kans ook groter dat er wat gebeurd.

Riddles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:56

Hier nog één die het aan voelt komen. :)F

Tenminste, dit is dus bij een teveel aan energie of een bokbui o.i.d. dan voel ik het sowieso aankomen. Een schrik/reactie soms, soms niet.

smurfje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:17

Haha nee ik voel het niet aankomen, zou wel handig zijn als je het voelt aankomen, zou er gauw van afspringen dan. :+ Nee even serieus, is het dan niet gewoon dat je paard jouw 'onzekerheid' voelt?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:21

Nee niet direct, maar ik voel het wel als het (bijna) misgaat, zeker na een flinke bokbui dat ik mijn evenwicht kwijt ben en denk "Holy sh*t..." :')

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:22

Nee, ik voel het nooit aankomen, ik lig ernaast voordat ik besef wat er gebeurd ^^
Als ze erg fris zijn, teveel energie hebben,... stap ik er gewoon niet op ;)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:29

Ik voel het aankomen een paar seconden voor ik er daadwerkelijk naast lig, meestal als ze besluit rodeopaard te zijn

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:13

Ik voel ook altijd aankomen, weet niet hoe het komt. Ik kan heel rustig aan het rijden zijn en dat ik het voel aankomen en dan lig ik binnen 3 sec tegen de grond.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:16

SuperAssie schreef:
Nee niet direct, maar ik voel het wel als het (bijna) misgaat, zeker na een flinke bokbui dat ik mijn evenwicht kwijt ben en denk "Holy sh*t..." :')

Ja, maar jij voelt het ook meteen als hij op een weiland opeens gaat draven, dan weet je het altijd al.
Terwijl ik eerst dacht, hú, je draaft toch nog?

Ik voel dat heel soms aankomen.
Maar ik zit erg stevig dus van gewoon schrikken val ik er niet snel af.
Bij mij is het meestal zo van.
JOh, ik weet dat hij gemeen kan doen maar ik ga er toch lekker op.

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:17

Ik heb heel soms een raar gevoel in mn buik als ik naar de manege ga. En dan gaat er meestal wat mis. Heel vaag

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:18

ik voel het weleens nog voor ik ga rijden.. Dan sla ik het rijden ook liever over :D Of we gaan heel rustig aan doen.

Edit: Wat degene voor mij zegt dus :')
Laatst bijgewerkt door Zomer op 13-08-14 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:19

Als dat zo is, weet ik eindelijk waarom ik nooit van mijn paard ben gevallen. Mijn paard is zo braaf, daar kun je niet vanaf vallen denk ik dagelijks.

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:23

arinazazoe11 schreef:
ik voel het weleens nog voor ik ga rijden.. Dan sla ik het rijden ook liever over :D Of we gaan heel rustig aan doen.

Edit: Wat degene voor mij zegt dus :')

Raar he? Echt vreemd!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:26

Ik 'voel' het aankomen omdat ik weet dat mijn paard vervelend gaat doen, omdat ik het zie aan het weer, zijn gedrag of andere omstandigheden. :+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:27

Dit is gewoon een prachtig voorbeeld van een 'selffulfilling prophecy'. Je valt er af omdat je daar al bang voor bent. Onderschat de kracht van onze hersenen niet! Je zal zelf meer gespannen zijn omdat je dit al denkt. Paarden kunnen sterk op spanning reageren, ook als je dit zelf niet zo bewust voelt. Paard zal dus sneller schrikken of uitbarsten. En omdat je hier al bang voor bent, werkt je lichaam ook dusdanig dat je er makkelijker afvalt. Ipv 'nee, ik blij verdorie zitten!', staan je hersenen juist in standje 'ohoh, ik wist het wel!'. Dus je laat je ook makkelijker vallen.
Dit merk je allemaal niet zo bewust meestal, het gaat vooral onbewust.
Ik merk het dus niet, nooit gedaan ook. Vaak zat gevallen, genoeg bokpartijen uitgezeten. Geen peil op te trekken wanneer ik val of niet maar ik ben daar dan ook totaal niet mee bezig. Zolang ik zit, zit ik.