Paard uit handen geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Truusje17

Paard uit handen geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 18:16

Zouden jullie als je moeilijkheden met je paard hebt en je loopt vast er 'tijdelijk' of samen met een wat handigere ruiter je paard even uit handen geven.

Ik heb dit gedaan omdat hij moeizaam wil afbuigen en elke keer als het net weer goed gaat weer probeert om onder het werken uit te komen. Dit paard is nagekeken en het is gewoon kliergedrag.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:30

Ik vind het heel verstandig en zou dit eerst doen voor ik er een leger therapeuten langs liet komen. ;) Verstandig om eerst te kijken of het aan jezelf ligt en als het bij deze ruiter goed gaat kan die je vast een aantal tips geven om er zelf beter mee uit de voeten te kunnen. Ja hoor, goed plan. +:)+

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:34

Op zich ben ik hier niet tegen, echter zou ik er dan zelf wel altijd bij willen zijn. Ik ben niet naïv genoeg om ruiters er zomaar op te vertrouwen dat ze vriendelijk met mijn paard omgaan. Er zijn er genoeg die trekken, sporen prikken of slaan de oplossing vinden :( .

0000

Re: Paard uit handen geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:01

Ja hoor. Ik ken mijn grenzen inmiddels aardig goed en weet wanneer het verstandig is om of even onder meer begeleiding te gaan rijden, of er even iemand anders op te zetten. Zelden nodig, juist omdat ik heel op tijd ingrijp. Ken wel maar één of twee ruiters die ik er dan op wil hebben overigens. Bij mij gaat het dan echt om gevallen waarin bijvoorbeeld een jong paard grenzen op gaat zoeken en ik denk dat ik niet brutaal genoeg ben om dit adequaat op te lossen.

Anderzijds ben ik zelf handig genoeg om een groot aantal rijtechnische problemen netjes op te lossen en mensen juist verder te helpen met hun eigen paard. Heb hier dan ook weleens paarden staan om door te rijden en ik merk inderdaad dat dit vaak ook mis gaat en mensen het moeilijk vinden om hun paard aan een ander over te laten. Dat je daar moeite mee hebt kan ik me overigens heel goed voorstellen, waar ik echt van sta te kijken is hoe vaak het mis gaat helaas.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:15

Als je iemand kent die je vertrouwd, en ook je eigen gedrag aan kunt passen...

Maar ik zou het niet durven, ik sta niet voor mezelf in als iemand mijn vriendinnetje zeer doet. :=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:18

Geen moeite mee, maar wel aan iemand die ik 100% vertrouw en die op een lijn zit met de manier van omgang die ik nastreef. Als je ergens tegenaan loopt is het alleen maar fijn als er iemand is die ze weer op de rail kan zetten.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:27

Ik neem liever een trainer, die met mij en mijn paard aan de gang gaat om het probleem op te lossen. Ik ben iemand van : het is het proces van mij met mijn paard.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:29

Als je iemand voor honderd procent vertrouwd ja. Mijn vriend zorgt ook voor mijn paarden en dat gaat super. Maar het vertrouwens stukje, vind dat maar eens.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:32

Cassidy schreef:
Geen moeite mee, maar wel aan iemand die ik 100% vertrouw en die op een lijn zit met de manier van omgang die ik nastreef. Als je ergens tegenaan loopt is het alleen maar fijn als er iemand is die ze weer op de rail kan zetten.

Precies dit! ( hea we zijn het eens met elkaar eens, fijn voor de verandering ;) )

Mijn haf moet tzt zadelmak gemaakt worden en ik ga dit ook door iemand anders laten doen maar wel op de manier Zoals ik het graag wil

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:32

Jetta schreef:
Ik neem liever een trainer, die met mij en mijn paard aan de gang gaat om het probleem op te lossen. Ik ben iemand van : het is het proces van mij met mijn paard.

En soms ontkom je er niet aan om je trainer even op je paard te laten zitten. Omdat hij dan kan voelen wat er gebeurt, want zien doe je het niet altijd. En wat is er mis mee met iemand die je helpt om je paard even ergens doorheen te werken? Zodat jij kunt voelen hoe het voelen moet? Maakt het traject wel zoveel korter (en aangenamer voor het paard, als hij niet met een eigenaar geconfronteerd wordt die het allemaal zelf wil oplossen en daarbij constant fouten maakt). Of, als ik het anders moet formulieren, zijn eigen potentie nog moet ontdekken.

Niks mis mee om toe te geven dat je dingen niet kunt of aandurft.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:36

Maar dat vind ik wel anders dan helemaal uit handen geven. (Dus tijdelijk bij de trainer op stal om doorgereden te worden.)

Als ik er bij ben mag iedereen die niet te zwaar is op mijn paard, als ze niet lief zijn liggen ze er of vanzelf naast of ik kom ze er zelf aftrekken. Da's geen probleem. :=

Maar als je er niet bij bent... Misschien ben ik gewoon te para maar het idee alleen al bevalt me niet. Tenzij die persoon binnen het kleine groepje mensen valt dat ik vertrouw met mijn paarden.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:40

Cassidy schreef:
Jetta schreef:

En soms ontkom je er niet aan om je trainer even op je paard te laten zitten. Omdat hij dan kan voelen wat er gebeurt, want zien doe je het niet altijd. En wat is er mis mee met iemand die je helpt om je paard even ergens doorheen te werken? Zodat jij kunt voelen hoe het voelen moet? Maakt het traject wel zoveel korter (en aangenamer voor het paard, als hij niet met een eigenaar geconfronteerd wordt die het allemaal zelf wil oplossen en daarbij constant fouten maakt). Of, als ik het anders moet formulieren, zijn eigen potentie nog moet ontdekken.

Ook ik ben het voor de verandering helemaal met je eens!
Niemand is perfect alleen is een ander misschien we wat beter in dingen waar je slechter in bent. Ik vind dat juist fijn want dan kun leren en weet je misschien de volgende keer zelf wel hoe iets moet.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:45

Nee, in ieder geval niet in die zin dat ze van stal gaat wisselen en zonder mijn toezicht gereden word.
Als ik er zelf bij kan zijn heb ik er geen problemen mee, maar ik wil wel zien wat ze doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:49

Gypsy schreef:
Maar dat vind ik wel anders dan helemaal uit handen geven. (Dus tijdelijk bij de trainer op stal om doorgereden te worden.)

Als ik er bij ben mag iedereen die niet te zwaar is op mijn paard, als ze niet lief zijn liggen ze er of vanzelf naast of ik kom ze er zelf aftrekken. Da's geen probleem. :=

Maar als je er niet bij bent... Misschien ben ik gewoon te para maar het idee alleen al bevalt me niet. Tenzij die persoon binnen het kleine groepje mensen valt dat ik vertrouw met mijn paarden.

Tja, als je echt een probleem hebt, en je bent zelf te soft geweest zodat het paard heeft geleerd dat hij van je kan winnen, dan moet een trainer soms door weerstanden heen en dat kan er voor het oog heftig aan toegaan. Halverwege een confrontatie de trainer van het paard trekken is het stomste wat je kunt doen. Kun je hem net zo goed niet laten bijrijden/corrigeren, want op het verkeerde moment stoppen en niet over grenzen heengaan heeft het paard doorgaans daar gebracht waar je op dat moment tegenaan loopt.

Dus ook al wordt het op dat moment knokken, geef de trainer de tijd op positief af te sluiten. Anders creeer je een nog groter probleem als waar je mee begonnen was. Daarna kun je altijd nog met de trainer praten en zeggen dat je het in het vervolg anders wilt zien. Als het probleem ooit weer de kop opsteekt. Want soms is het met een keer gewoon over.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 05:52

Dat is zeker waar, maar laat mijn paard nou zo'n "doe ik het goed ben ik braaf wat mag ik nog meer voor je doen blijf bij me!" Type zijn. Dan kun je geen persoon gebruiken die haar " wel eens even door zal pakken". Ik denk dat ze dwars door het hek naar buiten rent en dan via hellegatsplein het eiland af. := Het hangt dus imo ook van je paard en de aard van het probleem af. Ze is dus niet gevaarlijk, alle kinderen hier op stal staan meteen aan de bakrand als ik ga rijden, in de hoop dat ze ook mogen. Ook de bangste, ze is zo voorzichtig en lief. Maar als ze iets doet wat niet mag moet je het houden bij "nee" daar heeft ze genoeg aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 06:39

Een goed trainer ziet meteen wat voor vlees hij in de kuip heeft en past zijn aanpak daarop aan. Alle paarden hebben een duidelijke leider nodig, of ze nu angstig zijn of juist heel erg dapper, of ze aan een keer "nee" genoeg hebben of toch wat meer overtuigd moeten worden.

Ik bespeur bij het woord confrontatie dat jij alleen denkt aan een grove manier aanpakken. Dat hoeft niet. Je kunt ook heel passief een paard met dingen confronteren waar hij als de dood voor is en hem zo leren nadenken. Ook die schrikreacties bij passieve confrontatie kunnen heel heftig er uitzien en voor een eigenaar de reden zijn om in te grijpen. En dat moet je nu net niet doen.

Bekijk dit maar en zie de veranderingen in het paard. Ja, het paard wordt met dingen geconfronteerd. Iedere keer weer. Halverwege stoppen zou het tegengestelde effect hebben gehad als waar men uiteindelijk is geeindigd.

http://www.youtube.com/watch?v=U4KyniWfNrE

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 06:46

Ik ben ook een tijdje met mijn paard in training geweest. Hierbij werd ze een aantal dagen door de trainer gereden en een aantal dagen door mij onder begeleiding van mijn trainer + grondwerk. Overigens ging ze er in het begin vaak wel eerst even zelf op zitten om mij het een en ander te laten zien. Dit heeft mij en mijn paard zeker geholpen, anders had ik haar nou ik niet meer gehad. In die 2,5 maand heb ik meer geleerd, dan in alle voorafgaande jaren. Helaas woont ze niet bij mij om de hoek, anders was ik zeker bij haar blijven trainen!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 07:07

Ja hoor, geen probleem, ken je eigen grenzen cq beperkingen

Er zijn ruiters/amazones die net even sneller en handiger zijn als ik, die dus net even dat dingetje kunnen doorbreken waar ik misschien wel jaren tegenaan zou kunnen lopen.
Daarna wel met goede begeleiding weer overpakken anders ben je zo weer terug bij af.

Het heeft dus geen zin om een paard weg te brengen, te laten trainen en dan weer naar huis te halen en zelf zonder begeleiding weer verder. Mijn voorkeur zou het hebben als je de training geleidelijk zelf weer overneemt onder begeleiding van degene die jouw paard traint.

edit,
ik zie dat sommigen het alleen willen als zij er zelf er constant bij zijn, als je het vertrouwen in een handen van een trainer legt, dan moet je dat ook echt doen. Als jij die trainer niet alleen vertrouwd met je paard, waarom zou jij diegene dan jouw paard laten trainen?
dat wil niet zeggen dat ik het ok zou vinden als alles achter gesloten deuren zou plaatsvinden, maar ik vind dat er wel voldoende vertrouwen zou moeten zijn tussen jou en de trainer om die zijn ding te laten doen ook als ik er een keer niet bij ben.
Laatst bijgewerkt door ingvdh op 17-04-14 07:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 07:09

ingvdh schreef:
Het heeft dus geen zin om een paard weg te brengen, te laten trainen en dan weer naar huis te halen en zelf zonder begeleiding weer verder. Mijn voorkeur zou het hebben als je de training geleidelijk zelf weer overneemt onder begeleiding van degene die jouw paard traint.

Dat sowieso...begeleiding achteraf is noodzakelijk, anders kun je het niet zo goed niet doen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 07:19

Je hebt helemaal gelijk hoor Cassidy, het zit ook gewoon tussen mijn oren.
Paardlief heeft soms de neiging om bij nieuwe oefeningen (die ze wat moeilijk vind) al haar oude kunstjes die ze al kan te gaan laten zien, in de hoop dat het dan goed is. (Echt in een riedel door, krijg je geen spelt tussen hihi, en dan die blik, "mens, is het goed zo??" Y;( ) Als je dan even een stapje terug doet en het nog eens rustig uitlegt zie je haar denken "ooooh, zo!" en heb je haar mee.
Mijn angst zou zijn dat het verkeerd begrepen word oid. Of dat zodra jij je kont keert mensen denken zo die is weg, afspraken overboord en we gaan vrolijk ons gang. Zit puur tussen mijn oren, heb gewoon het liefst zo min mogelijk volk aan mijn paard als ik er niet bij ben.

Vind je een trainer die je vertrouwd, en heb je er geen probleem mee, hartstikke goed, mits je zelf ook bijgeschoold word! Maar ik zou het niet kunnen, ik ben er denk ik te penny voor haha. Niemand komt aan mijn vriendin. Dan sta ik iedere keer op het erf om te kijken of ze wel doen wat afgesproken is, of lig ik met een verrekijker in de bosjes. Of ik slaap niet... Nee geen goed plan. _O-

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 07:26

Ik had ook een tijdje dat ik geen stap vooruit kwam met hem en was echt even het plezier in rijden verloren.
Toch heb ik mijn paard na 2 weken weer zelf opgepakt en we zijn echt met sprongen vooruit gegaan.

Vooral als ze denkt / zeker weet dat het kliergedrag is, zal ik het zelf doen.
Anders blijf je dit houden, hij accpeteert je gewoon niet.
Op het moment dat hij kliert en je kapt ermee (even heel zwart/wit) dan heeft hij jou 'overwonnen'.
Ik ben bang dat dit blijft aanhouden als je het zelf niet oplost (hulp erbij is natuurlijk altijd goed).

Truusje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 09:41

Mijn paard staat gewoon op zijn eigen plekje, en we zullen het samen oplossen. Ik blijf gewoon hem verzorgen maar hoef er niet altijd bij te zijn als er doorgepakt wordt. Daarnaast wil ik zelf ook proberen.
Doordat ik heel erg bang ben geweest heeft hij 'leren' profiteren van mijn angst en dat is nu juist hetgene wat me nu in de weg staat nu ik een stuk minder anstig ben.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:43

Cassidy schreef:
Jetta schreef:

Zeker, mijn trainer stapt dan ook wel eens op mijn paard. En ik ben zeker niet te trots om te zeggen dat iets mij niet lukt of dat ik iets niet aandurf. Maar echt ergens in training zetten, zal ik niet snel doen. Als het echt niet anders kan, ja...dan moet het. Ik heb geluk met een goede en consequente trainer, die ook goed op de signalen let. Van zowel paard als mens!
Ik zeg ook niet dat er iets mis mee is om je paard uit handen te geven.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:48

Ik zou dit niet zo snel doen maar ik hoop ook dat ik het niet zo ver zou laten komen dat het ooit nodig is :o. Mocht het een rijtechnisch iets zijn waar ik zelf net niet handig genoeg voor ben, zou ik dit samen met mijn instructrice oplossen en zou ik er ook geen moeite mee hebben als zij er op zou gaan.

Kempertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:23

Ik vind dit ook een verstandige beslissing. Ik rijd zelf alle paarden samen met mijn moeder en op deze manier leren wij ook nog eens super veel van elkaar. Mijn moeder rijdt op een veel hoger niveau dan ik, maar ik let juist meer op de basis dingen, waardoor we elkaar prima aanvullen. Daarnaast is het ook nog eens reuze gezellig!