Bah, hier wordt ik nou misselijk van!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Precyll

Bah, hier wordt ik nou misselijk van!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 18:00

natuurlijk is dit wel extreem, maar helaas gebeurt het wel

Dabo

Re: Bah, hier wordt ik nou misselijk van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:03

Och hemel die weer. Dit filmpje staat er nog maar 100x op hoor, is al helemaal uitgekauwd lijkt mij?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:03

HAHA _O- Vooral die horrormuziek er bij :')

Nee. Gewoon nee.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:04

Tja wat is er op zo een moment tegen te doen? Het zijn echt van die moment opnames.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:05

Hele, maar dan ook hele diepe zucht. Gaan we weer....

Beste ts, gebruik de zoekfunctie eens?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:07

elegante springruiters...nu weet ik in ene weer waarom ik nooit naar wedstrijden ga :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:10

Een stukje piepschuim breek ik ook zo af..

Ben heel erg voor het goed kijken naar het effect van een bit, maar dan wel met een goede onderbouwing.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:10

Nevzorov zelf moet niet veel zeggen, die is ook niet echt lief voor zn beesten te noemen en heeft al zn paarden de trucs eerst met bit bijgebracht. Die "rage" is al lang weer over. Z'n paarden kijken ook altijd zo lekker happy..

Verder vind ik het filmpje zwaar overdreven, tuurlijk zitten er niet zulke handige momenten in, en zou je sommige mensen graag van het paard trekken.. Dat wil niet zeggen dat iedereen in de sport of met bit zo rijdt.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:12

Azmay schreef:

Ben heel erg voor het goed kijken naar het effect van een bit, maar dan wel met een goede onderbouwing.

Er zijn genoeg promotieonderzoeken naar het effect van bitten gedaan, pas nog in de universiteitsbibliotheek gezien. Helaas zijn de meeste wedstrijdruiters er nogal huiverig voor om dit te lezen. Tuurlijk zijn die filmpjes overdreven en de fragmenten zijn momentopnames, maar ik kan niet zeggen dat ik er vrolijk van wordt om Adelinde Cornelissen te zien rijden. Wereldkampioen of niet, wat kan die een snokken geven af en toe...

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:22

het is hoe je ermee omgaat

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:24

Ik vind het niet extreem... dit is realiteit... kijk eens om je heen op concoursen, op maneges, op pensionstallen, in het bos, in weitjes waar penny meisjes rondhobbelen met hun pony's... het gebeurd overal...

Laten we allemaal onze verantwoordelijkheid nemen en gewoon onze paarden niet op die manier behandelen... beter de wereld... begin bij jezelf

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:27

Met een appel kun je ook iemand lelijk verwonden, maakt niet dat iedereen het nu maar niet meer moet eten. Als je iets gebruikt waarvoor het bedoelt is, dan is er niets mis mee. Er zijn ook onderzoeken waarbij zichtbaar is dat het paard de tong onder het bit ontspant, en dieper in de tong laat komen. Dat zal niet gedaan worden als dit pijn zou doen. Onder pijn komt immers juist spanning en geen ontspanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:29

Daar is Nevzorov weer. Mafkees :')

char1900

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:32

Serieus? Iedereen vind bitten zo fout en slecht.....Maar ze realiseren zich niet dat er ook goed mee kan worden omgegaan....

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:46

Het is wel duidelijk, gewoon niet aan dat bit rukken...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:15

demo_love schreef:
Azmay schreef:

Er zijn genoeg promotieonderzoeken naar het effect van bitten gedaan, pas nog in de universiteitsbibliotheek gezien. Helaas zijn de meeste wedstrijdruiters er nogal huiverig voor om dit te lezen. Tuurlijk zijn die filmpjes overdreven en de fragmenten zijn momentopnames, maar ik kan niet zeggen dat ik er vrolijk van wordt om Adelinde Cornelissen te zien rijden. Wereldkampioen of niet, wat kan die een snokken geven af en toe...

en dat met twee bitten erin ;)

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 07:17

char1900 schreef:
Serieus? Iedereen vind bitten zo fout en slecht.....Maar ze realiseren zich niet dat er ook goed mee kan worden omgegaan....

Maar eerlijk? Hoe vaak komen we de beelden die in dit filmpje gebruikt worden in het dagelijkse leven tegen?
Ik kan voor mezelf zeggen: vaak. Sowieso ieder weekend als ik op wedstrijd groom. Op stal gelukkig net iets minder.

En dat vind ik wel een kwalijke zaak. Kijk, deze filmpjes zijn natuurlijk stemmingmakerij. Testen en proeven die nergens op slaan en niks bewijzen, dramatisch slowmotion beeldmateriaal en een angstaanjagend muziekje. Zo kan ik zelfs van teddyberen moordwapens maken. :')
Maar wat me wel verbaast is dat er al snel de opmerking komt: 'niks aan de hand als je het bit goed gebruikt.' En daarmee is de discussie afgelopen.
En hoe correct bovenstaande uitspraak ook is (immers als je het goed gebruikt is er daadwerkelijk niks aan de hand), is de discussie daarmee echt afgelopen?

Vroeger liet ik dit soort topics met dit soort filmpjes links liggen. Ik reageerde niet of zelfs lacherig. Maar ik heb mij gedwongen om na te denken. Want, zoals al gezegd, de beelden die in dergelijke filmpjes gebruikt worden zijn jammer genoeg geen uitzonderingen. Het zijn geen beelden van een lugubere trainingsstal of een eenmalige foute wedstrijd, beelden waar ze naar hebben moeten zoeken uit uren fijn en vriendelijk beeldmateriaal, in het geheim gemaakt in de bosjes, wachtend op die 5 minuten slecht bitgebruik. Nee, dit zijn beelden die ik wekelijks tegenkom. En dan denk 'mogen we dit echt zomaar weglachen'.
Want hoe slecht opgezet ik dergelijke filmpjes ook vind, blijkbaar zijn ze wel telkens nodig. En eigenlijk liegen ze niet. Ze dramatiseren, maar liegen doen ze -jammer genoeg- niet.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 07:26

met je eens Gini.
Bit of bitloos, eigenlijk maakt het weinig uit. Een ruiter die hard is met de handen en met het spoor, is gewoonweg niet vriendelijk en eerlijk tov zijn paard.
En bij een verkeerd gebruik kan alles tot moordwapen gebombardeerd worden.
Het beste kunnen we bij onszelf nagaan, hoe zijn wij, hoe ben ik tegenover mijn paard, is mijn hand stil en vriendelijk, liggen mijn benen stil genoeg om een spoortje aan te binden.
Als elke ruiter dit zou doen, dan zou de paardensport er na verloop van tijd, al veel vriendelijker uitzien.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 07:28

Ik heb serieus dit filmpje nog nooit gezien hoor :')

Snap bij het tweede deel helemaal niet waar dat gebaseerd op is.. maarja..

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:28

saskiakefie schreef:
Ik heb serieus dit filmpje nog nooit gezien hoor :')

Snap bij het tweede deel helemaal niet waar dat gebaseerd op is.. maarja..

Ben je niet de enige...ik had het ook nog nooit gezien :D

Maar voor sommige mensen kan het toch wel goed zijn om hier eens over na te denken :)*

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:35

Gini schreef:
char1900 schreef:

Maar eerlijk? Hoe vaak komen we de beelden die in dit filmpje gebruikt worden in het dagelijkse leven tegen?
Ik kan voor mezelf zeggen: vaak. Sowieso ieder weekend als ik op wedstrijd groom. Op stal gelukkig net iets minder.

En dat vind ik wel een kwalijke zaak. Kijk, deze filmpjes zijn natuurlijk stemmingmakerij. Testen en proeven die nergens op slaan en niks bewijzen, dramatisch slowmotion beeldmateriaal en een angstaanjagend muziekje. Zo kan ik zelfs van teddyberen moordwapens maken. :')
Maar wat me wel verbaast is dat er al snel de opmerking komt: 'niks aan de hand als je het bit goed gebruikt.' En daarmee is de discussie afgelopen.
En hoe correct bovenstaande uitspraak ook is (immers als je het goed gebruikt is er daadwerkelijk niks aan de hand), is de discussie daarmee echt afgelopen?

Vroeger liet ik dit soort topics met dit soort filmpjes links liggen. Ik reageerde niet of zelfs lacherig. Maar ik heb mij gedwongen om na te denken. Want, zoals al gezegd, de beelden die in dergelijke filmpjes gebruikt worden zijn jammer genoeg geen uitzonderingen. Het zijn geen beelden van een lugubere trainingsstal of een eenmalige foute wedstrijd, beelden waar ze naar hebben moeten zoeken uit uren fijn en vriendelijk beeldmateriaal, in het geheim gemaakt in de bosjes, wachtend op die 5 minuten slecht bitgebruik. Nee, dit zijn beelden die ik wekelijks tegenkom. En dan denk 'mogen we dit echt zomaar weglachen'.
Want hoe slecht opgezet ik dergelijke filmpjes ook vind, blijkbaar zijn ze wel telkens nodig. En eigenlijk liegen ze niet. Ze dramatiseren, maar liegen doen ze -jammer genoeg- niet.

Het probleem is dat er dan niet echt een discussie over gevoerd kan worden. Het vervelende met een medium als Bokt is dat degenen die het bit dus daadwerkelijk slecht gebruiken deze discussie niet meekrijgen en zo schiet je er dus niks mee op.

Net als de 23/7-op-stal-discussie: degenen die ertegen zijn zullen niet degenen zijn die hun paard zo lang binnen zetten, maar wel degenen die om het hardst roepen dat het echt niet kan. Degenen die hun paard wel zo hebben staan gaan misschien na een tijdje een keer nadenken, veranderen, maar zo snel gaat dat niet.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:37

Ik moet zeggen, ik vind de muziekkeuze er wel bij passen :j

Tuurlijk gebeurt dit aan de lopende band, maar inderdaad: de wereld verbeteren begint bij jezelf.
Of je nou met of zonder bit rijdt

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:40

Het is waarschijnlijk niet helemaal uit de duim gezogen natuurlijk, maar kom nou... Ze pakken hier wel ook alleen de extreme gevallen. Ik denk dat meer dan de gemiddelde ruiter zelf ook tegen zulke personen is. Als ik filmpjes van bepaalde bekende ruiters kijk heb ik ook vaak de neiging om ze van hun paard te schoppen..

milantje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:42

Dat bit is onzin als je het goed gebruikt tenminste zo in lopen trekken is onzin!
maar die zwepen vind ik niet kunnen ! want veel ruiters gebruiken meer de zweep dan been
ik rij ook noooit met zweep:) vind ik maar onzin!!

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:44

_/-\o_
Angela schreef:
Met een appel kun je ook iemand lelijk verwonden, maakt niet dat iedereen het nu maar niet meer moet eten. Als je iets gebruikt waarvoor het bedoelt is, dan is er niets mis mee. Er zijn ook onderzoeken waarbij zichtbaar is dat het paard de tong onder het bit ontspant, en dieper in de tong laat komen. Dat zal niet gedaan worden als dit pijn zou doen. Onder pijn komt immers juist spanning en geen ontspanning.

_/-\o_