briesen,briesen,briesen,alleen tijden rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

briesen,briesen,briesen,alleen tijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 16:41

Mijn haflinger van 6 is nu 1 en half jaar onder zadel,zonder problemen beleerd.

Maar hij briest veel en trekt daarbij(logisch) de teugels bijna uit mijn handen.

Het begint met losstappen aan lange teugel, hij briest een 6 x en dan is het klaar, dan aandraven en meteen begint hij weer..ook zo'n 6 keer, van mijn klassiek instructeur mag het, hij zegt, hij is ontspannen en daarna heb je alleen maar een fijner paard in de hand(en dat is ook zo!). Als hij uitgebriest is heb ik een fijn licht contact, maar na iedere stappauze en/of iedere gangwisseling begint het weer....zo zijn er dus heel wat stukken dat ik ''stuurloos'' de bak door ga.

Het is niet seizoensgericht,hij doet het altijd(omdat ik eventueel dacht aan pollen in de lucht),ook omdat hij graag zijn neus jeukt bij iedere stilstaan..(ik kan altijd een netje proberen).Ik denk ook aan luchtpijpproblemen?

Het wel toelaten is dus een fijn ontspannen paard hele stukken tot je dus van gang verwisseld en/of lange teugel tussendoor,het niet toelaten resulteert in blaren aan mijn handen en een pony in de stress.

Volgende week heb ik van iemand anders les en ik vermoed(zoals bij vele andere instructies) dat ik het dan niet mag toelaten.

Iemand nog ideeen?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:43

Mijne (24 jarige, al 21 jaar onder het zadel) doet het vaak na het aandraven of terugkomen in stap. Briest 3 tot 6 keer en dan is het goed en is die de rust zelf. Ik lees mee, wil wel weten waardoor dit komt.

Ik laat het gewoon toe.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:07

Wat voor neusriem heb je? Ik heb ooit ook een paard gereden wat ook op dezelfde momenten briesde. Deze werd toen met een gecombineerde neusriem gereden (met sperriem dus). Toen we een keer de sperriem eraf deden heeft ze het niet meer gedaan. Liep daarbij zelfs nog eens veel fijner.
Ik zou zelf niet weten wat de reden was, misschien dat ze dacht dat ze niet genoeg lucht ging binnen krijgen oid. Ik zou het niet weten.
Misschien wel eens het proberen waard.

casanova

Re: briesen,briesen,briesen,alleen tijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 18:13

ik heb inderdaad een dubbele maar alles zit lekker losss,maar kan het altijd proberen.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:17

Meestal is briezen ook wel een teken van ontspanning, net als dat je zelf even diep in en uit ademt, ik heb er geen probleem mee eigenlijk, snap ook niet waarom het niet zou mogen. Hoogstens vervelend dat ze de teugels uit je hand trekt ;)

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:17

Wij hebben hetzelfde probleem met een paard van ons, als er iets op zijn neus komt blijft hij een soort van niezen, totdat de echte bries komt (goed uitgelegd ook :D). Met rijden hebben we het altijd bij het aandraven, tenzij we zonder sperriem rijden en de neusriem strak (niet aangesnoerd natuurlijk, passen gewoon nog een paar vingers tussen) is. Misschien is het dat? Ik volg ook even :)

edit; bij ons is het dus een probleem als het los zit :o Maar ik weet natuurlijk niet hoe het bij jouw paard zit

nienkes96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:56

doet ie het altijd al? misschien een manier om onder het werk uit te komen

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:59

marijkiiii schreef:
Meestal is briezen ook wel een teken van ontspanning, net als dat je zelf even diep in en uit ademt, ik heb er geen probleem mee eigenlijk, snap ook niet waarom het niet zou mogen. Hoogstens vervelend dat ze de teugels uit je hand trekt ;)

Inderdaad, mijn pony briest een paar keer op het moment dat ik voel dat ze haar rug los laat en ze heerlijk ontspannen aan het stappen is.

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 12:00

Kan ook een vorm van ontlading zijn?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:55

Weet je zeker dat het geen pollen allergie is?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:22

Ik volg even. Een van mijn bijrijd haflingers briest ook veel en vaak, vooral - of eigenlijk altijd- na een stukje gallop. Me ook altijd afgevraagd of hier iets achterzit of dat het gewoon ontspanning is na de inspanning.

MandyDalii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:27

Mijn pony briest af en toe na het rijden tijdens het uitstappen.. dit is geloof ik een normaal iets na intensief gereden te hebben.. een soort vorm van ontspanning(?)

MandyDalii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:28

ik hoor indd ook vaak paarden briesen tijdens het galopperen.. ik vraag me ook altijd af wat dat nou precies is...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:33

Briesen zou ik geen probleem mee hebben, maar dat ie de teugels uit je handen trekt wel. En met de neus aan het voorbeen schuren zou ik al helemaaaal niet toelaten :o

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 00:37

Waar voel jij je prettig bij?
Bij je klassieke instructie waarbij je paard hiervoor de ruimte krijgt, of bij instructie waarbij het niet mag?
Wat zijn je doelen? Waar wil je heen met je pony?

Het is volledig afhankelijk van wat jij zelf belangrijk vind en waar je waarde aan hecht.
Persoonlijk dressuur ik om mijn paard soepel en fijn los in zijn lijf te houden. Als hij aangeeft dat hij ruimte nodig heeft om te briesen of aangeeft even met z'n neus over de grond te stofzuigeren geef ik hem die ruimte, omdat zijn ontspanning alleen maar bijdraagt aan wat ik wil; een fijn en soepel paard.
Daarna pak ik hem lichtjes weer op en gaan we heerlijk verder. Ik vind dat een kwestie van rekening houden met elkaar, en helemaal niet gek.

casanova schreef:
Het wel toelaten is dus een fijn ontspannen paard hele stukken tot je dus van gang verwisseld en/of lange teugel tussendoor,het niet toelaten resulteert in blaren aan mijn handen en een pony in de stress.

Daar heb je je antwoord. Jij blaren en een stresspony is nóóit het goede antwoord!!
Wellicht kun je werken aan je overgangen, dat zou een mooi leerpunt zijn om mee aan de slag te gaan op een mooie manier. Maar dan wel met een fijne ontspannen pony waarmee je daar stukje bij beetje naartoe werkt, zou ik zo denken.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:00

Het kan goed zijn dat jouw bit niet lekker past/ligt in de mond van jouw pony, probeer eens bitloos met een sidepull te rijden om te zien of het briesen dan weg is, vaak briesen paarden overdadig om slijm en speeksel uit hun luchtweg te houden, ze hebben dus het idee dat ze continu moeten slikken, maar vaak gaat dat niet eenvoudig met een bit in en een neusriem om. je kunt ook eens zonder neusriem(en) rijden, misschien dat dat al veel oplost.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:02

Ik ga mee met raya. Als het echt vervelend is dan kun je gaan trainen en elke keer als hij minder briest of niet briest uitbundig belonen. Briesen zelf negeren. Ik zie het altijd als een teken van ontspanning eigenlijk.

lindecool

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:47

Briesen is meestal een teken van ontspanning niks mis mee zou ik zeggen, misschien inderdaad een keer proberen zonder sperriem zoals in een van de reacties hiervoor. Als je paard de teugels uit je handen trekt is dit best vervelend, dit kan je misschien verhelpen door steeds als je paard dit doet hem zachtjes een schopje in de buik te geven en zijn hoofd weer omhoog te trekken (streng zijn mag af en toe best, maar het is niet de bedoeling dat je hem een harde trap geeft!)

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:01

Is het enkel briesen of niest hij ook? In dat geval (meestal flemen ze ook nog alvorens) gaat het waarschijnlijk over hooikoorts en moet je de dierenarts laten komen voor een inenting.
Anders kan het (normaal gezien) geen kwaad en is er niets mis.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:03

Ik zou het is proberen met een neusnetje http://www.agradi.nl/br-neusnetje-zwart-pony.htm
Kost niks en je kan alle vormen van buitenaf uitsluiten ( stof, pollen etc.) En daarbij doet t geen kwaad ook.

Ik denk dat t beestje toch een soort kriebel heb oid. Anders misschien is laten scopen door een dierenarts om er zeker van te zijn dat zn slijmvliesen schoon zijn..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:53

Mijn paard briest ook veel tijdens het rijden maar dat betekent niet dat hij dan ook meteen de teugels uit mijn handen moet trekken. Dat zijn imo twee verschillende dingen. Het uit de handen trekken van de teugels zou nog wel een teken van onbalans kunnen zijn, dat was bij mijn jonge paard in het begin ook zo. Aan zijn been jeuken zou ik niet toelaten maar je zou idd wel kunnen kijken waar dat vandaan komt. Mijn paard blieft geen lage neusriem en een sperriem ook liever niet, die zou je even weg kunnen laten om te zien of het helpt.

joyceberends

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:10

Mijn haf begint juist te briezen als de sperriem te strak zit. Hierdoor gaat hij moeilijker ademen. Sperriem en neusriem mischien gaatje losser?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:12

Met briesen kunnen ze ook proberen om iets uit de longen te werken, bv. stof. Doet je paard het ook bij longeren aan het hoofdstel? En aan een halster?

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:23

Ik heb vaak gehoord dat briesen tijdens het rijden op ontspanning duid :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:36

Vaak komt het doordat je paard zijn nek ontspant en komt er een klein beetje slijm los die hoest hij dan op en daarna is er niks aan de hand.