Springpaard te goed voor de eventing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Springpaard te goed voor de eventing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 14:33

Gooi het na even aarzelen toch maar eens op bokt omdat ik graag eens meer meningen hierover hoor, het liefst natuurlijk van spring en eventingruiters.

Ruim een jaar geleden heb ik een jong paard gekocht voor mijn dochter omdat ze met haar kleine paard waarschijnlijk niet haar gehele schoolperiode zou doorkomen. Ze zit op een paardenschool hier in België. Dat is gewoon voortgezet onderwijs maar met een paardensportopleiding er aan vast. Ze wordt opgeleid tot instructeur/manegehouder en moet zelf wel een goed kwalitatief paard hebben.

Nu is ze gek op eventing en dit paard blijkt crossen ook heel erg leuk te vinden. Afgelopen december hebben we er een jong paard bijgekocht voor haar nadat ze haar kleine paard/pony had verkocht. Ook met de bedoeling om daar verder mee de eventing in te gaan.

So far, so good maar een tijdje geleden begonnen de springinstructeurs (hebben zelf hoog in de sport gereden) te zeggen dat paard 1 eigenlijk te goed is voor de eventing. Hij is heel voorzichtig op de sprong en ze zijn bang dat dit verloren gaat als hij hoger in de eventing gaat worden uitgebracht.

Dat hebben we een beetje naast ons neergelegd maar gisteren was de open deur dag van de school en mijn dochter mocht in het 1.10m. meedoen. Na afloop kwam er een sportspringpaarden handelaar naar ons toe die dit paard wilde kopen en daar een behoorlijk bedrag voor wilde geven omdat hij in dit paard een toekomstig internationaal top paard ziet. Toen mijn dochter zei dat ze hem niet kwijt wilde omdat ze er eventing mee wilden gaan rijden kreeg de beste man bijna een rolberoerte. Hij bood aan om een goed eventingpaard voor mijn dochter te kopen en nog een flink bedrag er bij als hij dit paard maar in handen kreeg.
Ook hij vond dit paard veel te goed voor de eventing omdat hij daar slordig van zou kunnen worden.

We hebben gesproken met haar leerkracht en die ziet er ook een toekomstig internationaal top paard in. Als er straks iets met hem zou gebeuren zouden we spijt kunnen krijgen van ons besluit niet te verkopen maar als hij straks echt gaat bereiken wat iedereen van hem verwacht is hij nog veel meer waard en ik wil liever dat hij dat samen met mijn dochter gaat bereiken.

Toch wordt ons steeds geadviseerd om niet verder dan het L te gaan in de eventing maar, nog liever, alleen nog maar toe te leggen op de springsport.

Ik ben zelf nooit verder dan de basissport gekomen (had de behoefte ook niet) en heb er nog nooit van gehoord dat een paard te goed zou zijn voor eventing.

Ben benieuwd of er mensen zijn die de mening van de instructeurs en handelaar delen want wij zijn nu toch wel aan het twijfelen geslagen. We willen hem natuurlijk niet "verpesten". We wisten wel dat we een goed springpaard hadden gekocht maar niet dat kenners het zo'n goed paard zouden vinden.

Dribbel

Re: Springpaard te goed voor de eventing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:37

Is er geen mogelijkheid om dit paard door je dochter uit te laten brengen in de springsport en een ander paard de eventing in te gaan? Ik weet niet of dat financieel haalbaar is voor jullie, maar dat zou de ideale oplossing zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:41

Wat bijzonder. Ik heb dat ook nog nooit gehoord maar doe zelf ook niets met eventing. Ik kan me hooguit voorstellen dat ze slordig worden omdat de hindernissen niet omvallen, maar tegelijkertijd zou je denken dat ze dasr juist voorzichtig van worden. Ben benieuwd wat kenners er van zeggen, dus ik volg even :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 14:48

Ik ben ook heel benieuwd naar de kenners inderdaad.

Dribbel: het andere paard is er al. Die wordt volgende maand 4 en heeft nu twee puppy crosstrainingen gedaan en hij pakt dat supergoed op. Advies van de instructeurs was ook om die voor de eventing te houden omdat het wel een hele goede is maar niet zo bijzonder als de andere.

Mijn dochter had ze natuurlijk allebei in de eventing willen uitbrengen. Met het eerste paard heeft ze ook al gestart en gaat ze dit jaar B en L eventing starten. Daar staat ze al voor ingeschreven en dat gaat zeker wel door maar daarna?

Beide paarden wisselen elkaar af op school omdat we het te zwaar vinden voor één paard om het hele schooljaar daar te staan.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:51

Dan zou ik toch eens overleggen met je dochter en aangeven wat de potentie is. Het is voor haar misschien wel een prachtige kans om springpaard op hoger niveau uit te kunnen brengen. Niet alleen leuk voor haar, maar staat ook nog eens goed op je cv, naast een paardenopleiding.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:58

mischien moet je dit een goede eventing instreukteu voorleggen. hoe goe is hij met de dresuur??? wat vind je dochter leuker. mijn pony was ook een goede springer, maar daar merkte je dat het kwa sring nieweau ma het zz ophield. het zou zo kunnen zijn dat jouw paard dat ook heeft. daarin is de evint 'makkelijker'. enmeerdere voordelen zijn ook dat het minder bekend is. dus ook de kans van slagen op internationaal gebied is groter. maar daarbij blijft de hooftvraag hoe goed is hij in e dresuur. hoe is zijn uithuidings vermoen en zijn doorzetings vermogen. kijkt hij op van gaten, water, op-en afsprongen. vind hij het leuk om te doen?? al dat soort dingen moet je bekeijken. pas dan kan je een keuze maken. het z
ou inderdaad mischien wel zonde zijn om een paard helemaal om te dopen tot evening paard om eer vervolgens achter te komen dat evening niks voor hem is.
mijn pony is er niets onvoorzichtiger van geworden. en vind het alleen maar leuk.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:00

Ik zou het er ook echt met je dochter overhebben. het is namelijk een kans die veel mensen zouden willen hebben. als ze hiet echt niet wil houd het op natuurlijk. :)

Quarterboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:05

Ik volg dit ook even, ben erg benieuwd :)
Veel paarden die niet voorzichtig genoeg zijn in de springsport maar wel goed springen, worden vaak ook doorverkocht als eventingpaard..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:11

Ik kan me voorstellen als je met een heel voorzichtig paard eventing gaat rijden, elke foutje er 1 teveel is..
Een foutje in de eventing heeft doorgaans meer impact dan de balk eraf tikken in een springparcours (wat voor de sensibele en voorzichtige paarden al genoeg is om in de staak te gaan)..

Juist met een paard die de potentie heeft voor het hogere springwerk, zou ik daar héél voorzichtig mee zijn.. :o

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 15:20

Vandaar ook de twijfel inderdaad. Heb ook weleens gehoord dat paarden die het in de springsport net niet redden verder de eventing in gaan.

Ik heb het Jan van Beek gevraagd maar die vond het onzin. We hadden alleen toen dat paard niet bij ons. Er wordt ook gezegd dat hij niet bloederig genoeg is maar hij is wel snel. Heeft laatst in een progressief B parcours alle deelnemers er uit gereden. Hij gaat bijna over naar het L maar mijn dochter moest nu eenmaal in het B beginnen en ze zijn nog niet op veel wedstrijden geweest.

Een andere bekende eventingrijder en instructeur vond hem al top maar die kijkt alleen maar naar de eventing.

Dressuur is dik in orde. Hij was in een paar wedstrijden de B uit met meestal 2 winstpunten per proef en is nu twee keer L1 gestart met als resultaat 4 winstpunten. Op school is hij dit weekend L2 uitgebracht en was hij de beste van de groep. Helaas reed mijn dochter ergens verkeerd waardoor er in de gedeelde eerste plaats toch de andere eerste gezet werd.

Paard is een keer BB, een keer B en een keer B in België (is L in Nederland) gestart en hij vindt het prachtig. Kijkt nergens naar, springt met groot enthousiasme en is gek op het water.

Daarom is het zo dubbel.

SuperStar123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:27

Paarden worden van Eventing juist heel erg voorzichtig, ze zullen daardoor ook minder snel op kijken in het spring parcours.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:28

Ik heb het ook wel vaker gehoord. Die van mij is ook te voorzichtig voor de eventing. (hij basculeert op een boomstam net zo als op een oxer en dit kost hem veel kracht en tijd) Ik heb verder geen ambities en hobbel een beetje B en L, zowel in het springen als in de eventing maar ook de 'kenners' om mij heen zeggen dat het zonde is van zijn kwaliteiten als springpaard. Als je dochter gek is met het paard en het paard de cross leuk vind zou ik lekker gaan crossen hoor!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:28

Ennnn waarom niet allebei? Je moet toch eerst de overige klassen door voor je op hoog niveau kan gaan springen, als dat dan meer zijn ding blijkt te zijn kan je later nog altijd beslissen om een keuze te maken.
In het outdoor seizoen lekker doorgaan met eventing, zo te horen is het daar ook een topper voor. En dan in de winter gewoon doorgaan met springen. Kan me niet voorstellen dat hij slordiger wordt van eventing, dan moet hij net zo goed aan de hulpen staan als een springpaard. En voor een eventer is het ook niet handig als hij zo slordig wordt dat hij de balken van het gewone springparcours eraf tikt.
En inderdaad wat superstar zegt, paard zal niet snel onder de indruk zijn van een vreemde hindernis in een springparcours.
Die van mij is juist in het springparcours voorzichtiger geworden sinds we wat crosslesjes hebben gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:33

Hmm dat ze er slordig van worden lijkt me onzin. In het parcours bij de eventing moeten ze ook de balkjes laten liggen..
Financieel gezien is het wel interessanter om hem op te leiden tot internationaal springpaard, die zijn namelijk veel meer waard.

Wat betreft het wel of niet verkopen van het paard.
Als jou dochter graag eventing rijd, en haar paard niet weg wil doen. Waar twijfel je dan over? Als je het financieel niet nodig/interessant genoeg vind zou ik hem lekker houden.
Dat paard weet heus niet dat hij wellicht internationale kwaliteiten heeft.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:38

De balkjes in de eventing zitten vast en dat weten ze snel genoeg ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:39

PercyLeen schreef:
De balkjes in de eventing zitten vast en dat weten ze snel genoeg ;)

Ik doelde op het springparcours :P
Maar idd dat de hindernissen vast zitten leren ze snel zat

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:42

Ik ben eerlijk. Als je dochter naar Bilzen op school gaat zou ik sowieso 90% met een korrel zout nemen wat lesgevers en instructeurs tegen je zeggen.

En van eventing worden paarden juist allerter en dus voorzichtiger. Ze hebben meer afwisseling in hun doen en laten. Ze doen dressuur, jumping en crosscountry. Wat wil je een paard nog meer bieden.. Ok Endurance maar daar zijn ze in Bilzen helemaal niet over te spreken ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:43

Je ziet wel heel vaak dat eventing paarden in het springparcours niet zo voorzichtig zijn.
Maar dat is gewoon een constatering van iemand die het leuk vind om te kijken en of dat nou het kip of het ei verhaal is, geen idee..

Ik zou bij meerdere eventing kenners vragen wat hun verwachting van dit paard is en of dat past bij de plannen die je dochter heeft. Leuk landelijk meedoen is natuurlijk wat anders dan internationaal meedraaien.
Als zij denken dat die plannen niet matchen, dan zou ik hem verkopen en niet gaan afwachten of het misschien toch wat wordt.
En tja, als je er een fors bedrag voor kunt krijgen.. Het is voor ons makkelijk om te zeggen dat je niet moet verkopen, maar ik zou er toch wel even over nadenken.
Laatst bijgewerkt door kamsel op 25-03-14 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:51

Persoonlijk zou ik me nog niet teveel vastpinnen op een sporttak met dit paard, een jong paard krijgt imo best een zo compleet mogelijke opleiding.
Mijn trainer leidt zijn jonge paarden op in de 3 disciplines (hogere dressuur, **eventing, min 1m40 jumping), welliswaar zonder financiële of sportieve druk, maar hij krijgt hier altijd heel sterke, veelzijdige paarden door.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:54

Eerlijk is zou zeggen, strik errond en verkopen. En als je dochter de paarden in wil is dat ook iets wat ze zal moeten leren.
Als iemand zelf al afkomt met een bedrag en zelf nog een ander paard in de plek wil stellen dat dan mss meer bij je dochter haar behoeften past, waarom dan aanhouden. En het zou toch leuk zijn als dat paard dan ook echt op dat niveau komt ;-).
Pas op ik begrijp de emo kant. Maar soms zijn beslissing voor beide partijen beter. (hoewel het allicht dat paard geen barst kan schelen waar die uiteindelijk belandt, zolang hij maar goed verzorgd wordt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:55

Ben het met bulck eens, en inderdaad, als je verder wil in de paarden moet je zakelijk kijken en niet "uit liefde voor het specifieke paard". Tuurlijk is dat moeilijk maar als je verder wil met paarden is het noodzakelijk dat je dat kunt, anders heb je in het wereldje niet veel te zoeken. Ik denk persoonlijk ook wel dat eventingpaarden minder voorzichtig worden op het parcours. Al is het maar ivm de afstanden (bij springen is dat veel preciezer dan in de cross). Weet niet. Ik zou persoonlijk op de deal van die koper ingaan.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:58

Bizzybijtje schreef:
Ben het met bulck eens, en inderdaad, als je verder wil in de paarden moet je zakelijk kijken en niet "uit liefde voor het specifieke paard". Tuurlijk is dat moeilijk maar als je verder wil met paarden is het noodzakelijk dat je dat kunt, anders heb je in het wereldje niet veel te zoeken. Ik denk persoonlijk ook wel dat eventingpaarden minder voorzichtig worden op het parcours. Al is het maar ivm de afstanden (bij springen is dat veel preciezer dan in de cross). Weet niet. Ik zou persoonlijk op de deal van die koper ingaan.

Dat laatste zou ik dan weer niet, ik zou er nog wat bij opgooien, als hij het zo makkelijk biedt.. :D
Laatst bijgewerkt door kamsel op 25-03-14 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:59

Eens :j Als het idd om Bilzen gaat dan zou ik er niet teveel van geloven... Die willen vooral dat alles in hun straatje valt...
AlexVB schreef:
Ik ben eerlijk. Als je dochter naar Bilzen op school gaat zou ik sowieso 90% met een korrel zout nemen wat lesgevers en instructeurs tegen je zeggen.

En van eventing worden paarden juist allerter en dus voorzichtiger. Ze hebben meer afwisseling in hun doen en laten. Ze doen dressuur, jumping en crosscountry. Wat wil je een paard nog meer bieden.. Ok Endurance maar daar zijn ze in Bilzen helemaal niet over te spreken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:59

bulck schreef:
Eerlijk is zou zeggen, strik errond en verkopen. En als je dochter de paarden in wil is dat ook iets wat ze zal moeten leren.
Als iemand zelf al afkomt met een bedrag en zelf nog een ander paard in de plek wil stellen dat dan mss meer bij je dochter haar behoeften past, waarom dan aanhouden. En het zou toch leuk zijn als dat paard dan ook echt op dat niveau komt ;-).
Pas op ik begrijp de emo kant. Maar soms zijn beslissing voor beide partijen beter. (hoewel het allicht dat paard geen barst kan schelen waar die uiteindelijk belandt, zolang hij maar goed verzorgd wordt)

Mwa ligt eraan, Als TS het financieel niet nodig heeft. Waarom dan verkopen. Een paard waar je dol op bent is ook belangrijk zolang je voor de lol rijd. En van wat ik begrijp is de school waar ze zit een middelbare school en wil ze straks misschien wel iets heel anders dan professioneel in de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:00

kamsel schreef:
Bizzybijtje schreef:

Dat laatste zou ik dan weer niet, ik zou er nog wat bij opgooien, als hij het zo makkelijk biedt..

Er op ingaan is nog niet hetzelfde als het bod accepteren ;)