Paard hele dag binnen ... rustiger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijnxxx

Paard hele dag binnen ... rustiger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 22:11

Waarschijnlijk een zeer gevaarlijke discussie die ik nu wil gaan starten, maar ben toch benieuwd naar verhalen van anderen.

Een merrie die ik rijd heeft door het slechte weer en een natte paddock mok gekregen. Het was vrij snel 'gegroeid' dus om het te laten herstellen toch ervoor gekozen om de 4 uurtjes natte paddock te vermijden en haar op stal te laten (behandeling is gestart). Iedere dag stap ik even (10 minuten) met haar over het harde en rijden we een flink uur (rijden gebeurt 6 a 7 dagen per week). De merrie is snel nerveus, druk en heeft veel looplust. En dan niet in de paddock.... -O- .... dat gaat wat worden! Dacht ik....

Echter het tegendeel is waar. Ze staat nu een weekje binnen en de merrie is zichtbaar vrolijker, rustiger en stabieler *\o/* . Maar waarom? Haar voer is niet veranderd, 3x per dag goed hooi en 2 handjes bix en een paar wortelen na het rijden. Ze lijkt zich goed 'over te geven' aan het binnen staan.

Normaal in de paddock (100% merriegroep) gedraagt ze zich alsof ze boven aan de rangorde staat. Echter staat ze vrij laag, dan wel niet laatste. Ze is niet sociaal en staat altijd alleen. Ze maakt zich vrij snel druk om waar een ander paard staat, rent er dan met oren in haar nek op af om zo snel mogelijk weer weg te rennen omdat anderen haar weer wegjagen. Kortom, grotendeels van de 4 uur staat ze te 'klooien', te draaien en te drammen.

Daarnaast valt het mij op: des te minder stabiel de groep (nieuwe paarden, paarden weggehaald), des te meer nerveus en druk ze is met rijden.

Ze lijkt dus de hele dag binnen een vrolijker paard, echter zodra de mok over is of de paddock droog is, gaat ze gewoon weer naar buiten (ze krijgt stalbenen van het binnen staan) en gaat ze weer in de groep (daar hoe een paard gehouden hoort te worden). Het valt alleen zo op dat ze nu zo relaxt is.... (Ze heeft geen verhoging oid, enkel wat mok)

Iemand dezelfde ervaringen? Een paard die vrolijker lijkt te zijn wanneer het binnenstaat (iig stabieler), dan wanneer ze met de groep naar buiten gaat?

Can't get my head around it.... -O-

_nvds

Re: Paard hele dag binnen ... rustiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:14

Misschien helpt het inderdaad juist wel... niet elk paard houd er van.
Als je echt elke dag er bent is het toch geen probleem?
Als je paard er vrolijker van wordt zal ik haar lekker binnen laten :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:15

Het kan zijn dat je merrie nu rust heeft omdat ze zichzelf niet hoeft te verdedigen binnen de kudde. Zo'n paard staat in veel gevallen liever alleen of met 1 maatje

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:16

Kan ze dan niet apart staan? Die van mij is een stuk rustiger nu buiten en bovendien de rest werd gek van zijn geklier en daardoor haalde ik hem vaak met wondjes de paddock uit.

welshje68

Re: Paard hele dag binnen ... rustiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:17

paard happy jij happy zou ik zeggen....als ze zoveel gelukkiger is nu...waarom niet

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:18

Ik vind het wel een logisch verhaal. Een instabiel paard die steeds te maken krijgt met nieuwe paarden in de groep, die kan daardoor aardig gestrest raken. Zo hebben wij een paard op stal die ook veel liever op stal stond dan in de groep. Dit paard was de paardentaal onbekend om de één of andere reden en voelde zich de hele dag bedreigd en onbegrepen door de paarden met wie ze overdag buiten stond. Zodra we haar apart zetten veranderde ze in een veel rustiger paard.
Dan zijn er ook nog de paarden die heel snel overprikkelt raken. Als er veel om hun heen gebeurd dan zijn ze tijdens de training ook logischerwijs sneller afgeleid. Omdat ze dan zoveel te verwerken hebben, dat er maar íets hoeft te gebeuren of ze ontploffen.
Vergelijkbaar met mensen die snel overprikkelt raken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:18

Jouw paard past niet in deze groep. Dan kan het inderdaad dat ze elke dag werk en geen contact met paarden waar ze niet bij past zo'n resultaat geven. Een stabiele groep waar ze een voorspelbaar plekje heeft zal een heel ander beeld geven.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:19

MarjanB schreef:
Het kan zijn dat je merrie nu rust heeft omdat ze zichzelf niet hoeft te verdedigen binnen de kudde. Zo'n paard staat in veel gevallen liever alleen of met 1 maatje

Groot kans idd dat ze niet perse liever binnen staat, maar daar wel haar rust kan vinden en dus blijer is. Beste optie; alleen buiten of met 1 andere. Want vraag me af of dit op de lange duur ook fijn is voor haar. Maar voor nu is ze hoogstwaarschijnlijk gewoon blij dat ze even rust in dr hoofd kan hebben ipv verdedigen enz.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:20

MarjanB schreef:

Zal idd wel zoiets zijn: sommige paarden voelen zich niet zo goed in grote of onstabiele groepen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:22

Je verhaal klinkt niet geheel onlogisch hoor :)

Kun je niet proberen hoe het gaat als ze in haar eentje buiten staat of met een draadje gescheiden van de groep? Snap dat je gevoel ook zegt dat voor altijd op stal houden niet goed is. Zeker ivm stalbenen.

Maar een rustiger en fijner paard hoef je ook niet te negeren als signaal. Blijkbaar had ze er toch echt veel stress van.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 22:23

_nvds schreef:
Misschien helpt het inderdaad juist wel... niet elk paard houd er van.
Als je echt elke dag er bent is het toch geen probleem?
Als je paard er vrolijker van wordt zal ik haar lekker binnen laten :)

Ik vind het geen paard waardig bestaan om haar altijd maar in stal te laten staan. Daarnaast helpt 2x op een dag beweging niet tegen de stalbenen, dan moet ze toch echt meer bewegingsruimte krijgen voor enkele uren.

LiVetime schreef:
Ik vind het wel een logisch verhaal. Een instabiel paard die steeds te maken krijgt met nieuwe paarden in de groep, die kan daardoor aardig gestrest raken. Zo hebben wij een paard op stal die ook veel liever op stal stond dan in de groep. Dit paard was de paardentaal onbekend om de één of andere reden en voelde zich de hele dag bedreigd en onbegrepen door de paarden met wie ze overdag buiten stond. Zodra we haar apart zetten veranderde ze in een veel rustiger paard.
Dan zijn er ook nog de paarden die heel snel overprikkelt raken. Als er veel om hun heen gebeurd dan zijn ze tijdens de training ook logischerwijs sneller afgeleid. Omdat ze dan zoveel te verwerken hebben, dat er maar íets hoeft te gebeuren of ze ontploffen.
Vergelijkbaar met mensen die snel overprikkelt raken.

De groep is maanden stabiel geweest (geen verschuiving) dus echt puur onrust was er niet, behalve als ze het zelf begint. Daarnaast vind ik persoonlijk niet dat een paard welke amper paardentaal 'begrijpt' je maar niet meer moet confronteren met andere paarden. Daarnaast is het de vraag hoeveel bewegingsruimte ze zou krijgen bij een kleiner groepje.

Je standpunt over overprikkelt raken begrijp ik wel en geeft een zeer interessante. Echter blijft de vraag: waarom raakt ze zo overprikkelt van problemen welke ze zelf start? Het is niet dat het haar 'overkomt'.

De merrie staat maar 4 uur buiten in een groep van 7 a 8 paarden.

p.s. ik ben niet opzoek naar oplossingen maar eerder naar uitleg. Ik heb zeer weinig mogelijkheden om het een en ander te veranderen. Niet op de stal waarop zij nu staat, wss ook niet op de stal waar ze aankomende maand komt te staan.
Laatst bijgewerkt door Karlijnxxx op 26-02-14 22:27, in het totaal 2 keer bewerkt

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:24

Er zijn genoeg paarden die liever de hele dag binnen staan dan in dit wisselvallige weer buiten en zeker ook nog eens als ze in de nattigheid staan.
Vaak is er binnen veel meer aandacht doordat er vaker iemand langs loop en een hoop paarden vinden dat toch heel prettig.
Die van mij hebben er echt de pest in dat ze naar buiten moeten in dit weer ik heb er 1 die moet ik letterlijk de box uit trekken en dan als ik buiten kom en het regent of het waait hard dan kan ik toch wel duidelijk merken dat ze liever op stal was blijven staan.
Als het heel hard regent dan laat ik ze ook binnen ze hebben er hier zo'n hekel aan, maar als redelijk weer is gaan ze toch echt naar buiten 's morgens.
En als het straks lekker weer word dan gaat ze weer graag naar buiten.
In jou geval denk ik dat je paard nu rust heeft en dat ook wel prettig vind, mocht ze als je haar weer in de groep zet weer terug veranderen dan zou ik er toch echt een andere stalling gaan zoeken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:24

Zo te horen past ze gewoon niet goed in de groep? Is een rustige ruin niet wat voor haar?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:28

Karlijnxxx schreef:
De groep is maanden stabiel geweest (geen verschuiving) dus echt puur onrust was er niet, behalve als ze het zelf begint. Daarnaast vind ik persoonlijk niet dat een paard welke amper paardentaal 'begrijpt' je maar niet meer moet confronteren met andere paarden. Daarnaast is het de vraag hoeveel bewegingsruimte ze zou krijgen bij een kleiner groepje.

Je standpunt over overprikkelt raken begrijp ik wel en geeft een zeer interessante. Echter blijft de vraag: waarom raakt ze zo overprikkelt van problemen welke ze zelf start? Het is niet dat het haar 'overkomt'.

De merrie staat maar 4 uur buiten in een groep van 7 a 8 paarden.

p.s. ik ben niet opzoek naar oplossingen maar eerder naar uitleg.

Ieder paard begrijpt paardentaal jong oud alles.
Misschien mist je paard contact en wil het graag contact maar wil de rest niet en doordat ze dat contact toch maar weer probeert te zoeken er weer conflicten ontstaan.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:31

Misschien heb ik het niet goed uitgelegd... Het paard waar ik het over had die staat apart als we de paarden in een kleiner deel van de paddock moeten zetten (soms vanwege enorme regenval en de looppaddock véél te nat is geworden om ze daar in te zetten). Als noodoplossing staan ze dan nog wel eens in een kleinere paddock. Dan is het altijd oppassen geblazen met dit paard, want zij ziet signalen van de dominante merrie te laat over het hoofd en laat zich simpel in een hoek drijven.
Hele tijd geleden heeft ze zich letterlijk bont en blauw laten trappen. Ze had overal gigantische bulten en veel spierpijn.
Dit paard staat gewoon in de wei met onze andere paarden en staat gewoon in de looppaddock met onze andere paarden. Maar zodra de ruimte kleiner wordt dan moet ze wel apart staan. Anders komt het gewoon niet goed.
Edit; in het begin trilde ze als een rietje zodra ze met onze andere paarden in de wei of paddock stond. Ze wilde er direct weer uit, terwijl de paarden gewoon aan het eten waren en niet op haar letten.

Over het mogelijk overprikkelt raken... Het is nooit het doel van een paard om problemen te starten. Ze geven uiting aan het zich ongemakkelijk voelen en nemen initiatief daarin of juist helemaal niet. Onruststokers kunnen snel overprikkelde paarden zijn. Overprikkelde paarden kunnen óók paarden zijn die zich helemaal afsluiten en nergens meer op reageren. Dat worden snel bommetjes onder het zadel. Die sparen alles op.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:37

Ik denk niet dat ik madam hier blij zou maken in een paddock met 8 merries.
Ze staat lekker met een ruin die het geen bal interesseert als ze eens gilt of bitcherig doet. :D
Is het niet een gebrek aan ruimte?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:38

Soms klikt het gewoon niet en zal het nooit gaan klikken en zeker niet in een kleine ruimte.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 22:49

moonfish13 schreef:
Ik denk niet dat ik madam hier blij zou maken in een paddock met 8 merries.
Ze staat lekker met een ruin die het geen bal interesseert als ze eens gilt of bitcherig doet. :D
Is het niet een gebrek aan ruimte?

In de randstad is het altijd een gebrek aan ruimte :D. Ik heb de stallingen niet voor het zeggen en kan (en wil eigenlijk) daar ook niets aan veranderen. Ik wil haar het liefst in de groep hebben, o.a. vanwege bewegingsruimte.

LiVetime schreef:
Misschien heb ik het niet goed uitgelegd... Het paard waar ik het over had die staat apart als we de paarden in een kleiner deel van de paddock moeten zetten (soms vanwege enorme regenval en de looppaddock véél te nat is geworden om ze daar in te zetten). Als noodoplossing staan ze dan nog wel eens in een kleinere paddock. Dan is het altijd oppassen geblazen met dit paard, want zij ziet signalen van de dominante merrie te laat over het hoofd en laat zich simpel in een hoek drijven.
Hele tijd geleden heeft ze zich letterlijk bont en blauw laten trappen. Ze had overal gigantische bulten en veel spierpijn.
Dit paard staat gewoon in de wei met onze andere paarden en staat gewoon in de looppaddock met onze andere paarden. Maar zodra de ruimte kleiner wordt dan moet ze wel apart staan. Anders komt het gewoon niet goed.
Edit; in het begin trilde ze als een rietje zodra ze met onze andere paarden in de wei of paddock stond. Ze wilde er direct weer uit, terwijl de paarden gewoon aan het eten waren en niet op haar letten.

Over het mogelijk overprikkelt raken... Het is nooit het doel van een paard om problemen te starten. Ze geven uiting aan het zich ongemakkelijk voelen en nemen initiatief daarin of juist helemaal niet. Onruststokers kunnen snel overprikkelde paarden zijn. Overprikkelde paarden kunnen óók paarden zijn die zich helemaal afsluiten en nergens meer op reageren. Dat worden snel bommetjes onder het zadel. Die sparen alles op.

Ik begrijp dat het bij paarden niet zozeer de bedoeling is om problemen te starten. Echter lijkt het bij haar er verdomd veel op :( Het is geen merrie wat zich in elkaar laat slaan of laat opjagen. Enkel wegjagen is meer dan voldoende en heeft ze wat afstand is het weer goed. In de weide ging het met deze groep prima. Ze was er niet weg bij te slaan, maar ze stond wel altijd alleen en een stukje ervan af (paar meters).

Nogmaals: (niet voor LiVetime trouwens) ik ben niet opzoek naar een oplossing maar naar een discussie waarom deze merrie (of jullie paarden) zich zoveel prettiger voelen binnen (op dit moment) dan met de groep mee naar buiten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:53

Ik woon ook in de randstad dus weet er alles van. :(
Maar ik bedoel bij gewoon te weinig ruimte kan je er nou eenmaal op wachten dat het niet goed gaat met 8 merries bij elkaar.
Hoe groot is die paddock tov een rijbaan van 20/40?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 22:56

moonfish13 schreef:
Ik woon ook in de randstad dus weet er alles van. :(
Maar ik bedoel bij gewoon te weinig ruimte kan je er nou eenmaal op wachten dat het niet goed gaat met 8 merries bij elkaar.
Hoe groot is die paddock tov een rijbaan van 20/40?

De groep nu maakt niets meer uit, we verhuizen zaterdag ;) Hoe de structuur op de nieuwe stal is weet ik niet!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:59

Oh das vlot geregeld. :)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 23:03

moonfish13 schreef:
Oh das vlot geregeld. :)

Hahaha, nee dit was al geregeld, nog voor het binnen staan en de mok, maar hier komt ze ook in een groep te staan.
De grootte van de paddock en de grootte van de groep durf ik niet te zeggen, ik ben er nog niet geweest. Dus net zoals ik eerder zei: Ik kan, wil en ga mij ook niet bemoeien met haar buiten staan, tenzij het medisch noodzakelijk is dat ze binnen blijft (zoals nu even met de mok).

Ik ben benieuwd naar meningen over deze situatie. Nu uitgaande dat de situatie niet zal veranderen op de nieuwe stalling.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:08

Je kan, wil en ga je niet bemoeien met haar buiten staan maar toch wil je meningen :? wat heb je hier dan aan als je er toch niets mee wil doen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:10

Tuurlijk verandert de situatie want ze komt in een nieuwe groep waar ze haar plek nogmmoet zien te vinden.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:19

mnkortleve schreef:
Je kan, wil en ga je niet bemoeien met haar buiten staan maar toch wil je meningen :? wat heb je hier dan aan als je er toch niets mee wil doen?

Het paard is volgens mij niet van de ts zelf.
Staat in de beginpost 'paard dat ik rijd'