Hoe lang een oude paard blijven rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dyslexia

Hoe lang een oude paard blijven rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 18:49

Hoi Bokkers,

Ik heb een vraagje aan jullie. Hoe lang kun je een oud paard door blijven rijden? Ik heb een lease paardje van 25 jaar oud die nog goed gezond en fit is voor zijn leeftijd. in de lease contract staat wel in als het rijden niet meer gaat dat het lease voor mij echt op houdt. ik rijd Amos een keer of 4 per week op za / zo altijd een buiten ritje . ( heel rustig rijden) en meestal door de week di / do, of in de binnen bak of als het kan ook naar buiten de bossen in en de andere dagen gaan we wandelen of ik longeer hem in zijn eigen tempo die hij zelf wil lopen.He rijden gaat hem nog steeds goed af, natuurlijk doe ik geen zware arbeid meer met hem of deel nemen an een spring les.Ook al wil hij nog graag springen! welke leeftijd vinden jullie om een oude paard te laten stoppen met rijden??

maximuss

Re: Hoe lang een oude paard blijven rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:54

Daar kun je niet echt een leeftijd op plakken, hangt af van paard tot paard. Vaak moet je ook niet ineens stoppen maar eerst afbouwen.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:55

Het verschilt bij paarden
de ene is 15 en is al uit gelanceert en de ander is 31 en die gedraagt zich als een paard van 4
En wat de ruiter er mee doet
Beerbaum springt met haar ruin internationaal en die is al 25 en die is nog steeds top fit en springt zonder enige moeite
goed in de gaten houden wat jouw paard aangeeft
Laatst bijgewerkt door 140509 op 19-02-14 18:57, in het totaal 2 keer bewerkt

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:56

Ik zou stoppen als het paard er geen plezier meer in heeft.
Mijn verzorgpaard is nu 32 jaar. Ze is nu al een paar maanden kreupel, of zogezegd, ze loopt niet helemaal rad. We stappen nu elke dag met haar. Maar als we haar voorzichtig weer eens longeren gaat ze helemaal bokken van vreugde! Een stap ritje vind ze ook helemaal geweldig!
Dus waarom het paard stil zetten als ze er zelf nog plezier in hebben?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:56

Goed kijken naar je paard, hij geeft vanzelf aan wanneer iets te veel wordt.
Dan kun je nog altijd minderen met rijden.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:57

Ligt eraan hoe je paard ervoor staat, de een is idd niet fit genoeg meer op zijn 15de, de ander kan nog veel langer mee. Wij reden op onze 30jarige pony nog (serieus) tot voor de dag van zijn dood, ik ken een meisje die die rijdt met haar 24 jarige pony nog landelijk niveau wedstrijden.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:58

Rust roest.. Ik zou hem als hij nu nog in goede conditie is, niet zomaar stilzetten.
Zolang je het paard goed in de gaten houdt en hem niet overvraagt kun je hem nog prima rijden (mits hij het aankan). Dit is niet leeftijdsgebonden, maar hangt af van de gezondheid van het paard.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:59

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:00

Wat hierboven gezegd wordt. Bewegen is beter dan niet bewegen. Het zal het ouderdomsproces alleen maar vertragen. En of hij wel of niet mee kan komen, dat voel je toch? En daar hou je gewoon rekening mee.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:01

Als alles nog goed gaat en hij gezond is zie ik geen vaste leeftijd. Vind persoonlijk dat je moet stoppen als het paard echt dun gaat worden en niet meer dikker lukt te worden, dan is veel beweging ook niet meer verstandig.

dyslexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 19:16

Ik wil hem zolang mogelijk blijven door rijden zolang zijn gezondheid het toe laat. Ik houd Amos goed in de gaten en word ook een keer per jaar door de DA gecontroleerd. ( als hij zijn 2e enting krijgt, die krijgt hij 2 keer per jaar)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:37

Zolang paardlief fysiek in orde is en er plezier in heeft, gewoon doorgaan ! Stilstand is achteruitgang zeggen ze altijd... :D

dyslexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 20:46

Ja dat klopt stilstand is achter uitgang. En hij is nog super fysiek in orde. Ookal wil ik hem niet meer laten springen, maar als we buiten gaan rijden en hij ziet een boom stronkje waar hij over heen kan springen, dan spring hij met mij! :D

26_Deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:52

Lekker blijven rijden tot hij zelf aangeeft dat het echt niet meer gaat.. natuurlijk niet mega intensief maar inderdaad wanneer je hem stil gaat zetten gaan ze vaak (hard) achteruit en dat wil je natuurlijk ook niet, vooral wanneer ze nog plezier in een ritje of iets hebben

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:56

Lekker doorgaan en luisteren naar je paard! Je kan ook best af en toe een (laag) sprongetje maken als hij dat zo leuk vindt en er geen problemen mee heeft.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:58

Blijven rijden tot het niet meer gaat. Als je merkt dat het moeizamer gaat je training aanpassen aan wat nog wel lukt. Als het rijden niet meer gaat ( of je dit langzaam afbouwt) zal je merken dat hij snel achteruit gaat. Conditie en fitheid is nodig om ook weerbaar te zijn tegen ziektes.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:00

Zoals mensen hierboven al zeggen ligt dat echt aan de leeftijd zelf, het ene paard dat 25 is staat van zijn oude dagje te genieten en sloft een beetje rond en een andere 25 jarige rijdt nog intensief in de bak. Dus je moet echt kijken of hij het nog aan kan, je kan hem blijven rijden maar misschien 20 min korter, ligt er natuurlijk aan hoelang je hem rijdt.
Een buitenritje is altijd goed voor ze, lekker veel afwisseling houden. Je zou ook bijv een dag minder kunnen gaan rijden en deze dag hem lekker een vrije dag kunnen geven en lekker te wandelen met hem.
Je hebt kans dat als je hem niet meer gaat doen dat hij zich heel erg gaat vervelen, moet je zo'n dier niet aan doen, hij heeft lekker zijn rondjes met jou en geniet daar waarschijnlijk nog volop van! :D
Zit hij nog goed in zijn bespiering?

Succes! :D

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:07

Ik bekijk het per dag.
Paard wat ik lease is nog jonger nu 21 jaar.

De training aanpassen hoe het paard zich voelt ook omdat hij artrose heeft.
In de weekenden rijden we buiten en nu doordeweeks in de bak.
Het is gewoon afwachten hoe alles gaat.
Lekker van genieten zolang het kan.

Ik zou niet willen stoppen met leasen als ik niet meer kan rijden. Kan hem nu niet meer missen. Dan gaan we lekker wandelen of zo.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:24

dyslexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 22:49

Dank je wel hoor.was echt niet de bedoeling.

DjobliLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:13

Zoals de bovenstaande reactie's al zeggen, hangt helemaal van het paard af ! Mijn 21 jarige merrie kan ik nog gewoon recreatief rijden maar de M1 oefeningen werden voor haar te zwaar. Maar je hebt ook paarden die met hun 25ste nog gewoon in de wedstrijden meerijden ;-)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:18

Ik heb er eentje van bijna 25 hier, maar die loopt gewoon nog zo'n 10 uur per week dressuurmatig :j
Nog lichamelijk en geestelijk volledig in orde, en weet dat haar moeder met 32 jaar nog gezellig in lessen meeliep, dus we hebben nog wel enkele jaren te gaan.
Weet zeker dat als ik haar uit de roulatie van training zou halen, ze in heel rap tempo oud zal worden.

Sin_Cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:53

Ik vind niet dat je hier een leeftijd aan kunt binnen.
Ik heb ik denk ongeveer een jaar terug een merrie gereden van 32-33 die het echt nog heel leuk vond en erg graag wilden.
Maar ik ken ook paarden die op een veel jongeren leeftijd gewoon al "op" waren.

Polnobilis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:56

Een van mijn pony's is 18 en staat op pensioen omdat hij stijf is en niet zo fit meer en het verdiend heeft maar ik ken iemand di zijn paard van 26 nog 3 keer per week rijd

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:01

Een vriendin van mij is met haar Z2 paard van 20 een beetje aan het afbouwen. Geen wedstrijden meer. Aantal keer per week trainen, en voor de rest naar buiten, het bos in. Ze hebben het vreselijk naar hun zin. Een andere ruiter mag B starten met het dier. Dat gaat prima. Kortom: iedereen blij.