Als B ruiter nooit een Z paard kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Als B ruiter nooit een Z paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 14:05

Gisteren een discussie op stal.
Wel of niet een paard kopen dat Z loopt terwijl je zelf een B ruiter bent?
De een zegt dat dat juist fijn is omdat dat paard wel alle oefeningen kent en dat jij als ruiter "alleen" de juiste knopjes hoeft te vinden.
De ander zegt dat een paard zich dan bij jou gaat vervelen en vervelend zal worden.
Wat is nu waarheid, of ligt die echt ergens in het midden?

En wat voor waarde moet je hechten aan iemand die zegt dat zijn paard tot de L loopt maar nog nooit op een wedstrijd is uitgebracht? Neem aan dat je pas aan de hand van behaalde resultaten kunt zeggen of een paard B, L, M of Z is?

Mutsie93

Re: Als B ruiter nooit een Z paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:07

Ik denk dat het voor de B ruiter goed is om een Z paard te kopen, paard heeft dan veel ervaring en je kunt er zelf enorm veel van leren, en wanneer je les neemt zal het paard zich naar mijn mening ook niet zo maar gaan vervelen omdat je er wel continue mee bezig bent

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:08

Ik zou niet weten waarom niet ;) mits je wel van plan bent om bij te leren. als je alleen maar wil boscrossen dan moet je inderdaad geen Z paard kopen. Grote kans dat ie dan zich zal gaan vervelen.
Als je gewoon serieus aan het werk wilt met hem en heb gebruikt als leerpaard zou het juist een goede keuze kunnen zijn.

En paard kan wel zijn afgericht tot ... maar het zegt pas wat als het niveau ook officieel is gehaald op wedstrijden vind ik.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:09

Tuurlijk kan je wel een Z paard kopen, zolang je wel goede begeleiding hebt.
Z paarden zijn heerlijk, maar denken wel vaak; als jij het niet goed doet doe ik het lekker niet.

En je kan met les afwisselen, door er eens een andere oefening in te doen of gewoon lekker een sprongetje.

Zelf zou ik er nooit 1 willen hebben, vind het veel leuker om het paard "op te leiden" naar hoger niveau.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:09

Ik denk dat je als B ruiter meer aan een Z paard heb als aan een groen paard. Je kan verschrikkelijk veel leren van het Z paard. Wel is het handig om lessen te nemen om uiteindelijk ook Z te kunnen rijden. Voor wedstrijden is het allemaal juist meegenomen. Dat hij vervelend kan of zal worden is onzin, dat kan elk paard.

Een paard moet wel wedstrijden gereden hebben om echt te kunnen zeggen dat hij op een bepaald niveau loop. Iedereen kan wel zeggen mijn paard loopt dat en dat.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:10

Op de manege waar ik reed als kind was het beginnerspaard een merrie die Z had gelopen. Daar leerden zowel kinderen en volwassenen op rijden en ze loopt er nog steeds.

Nsky86

ik sluit me bij de dames hierboven aan. Zelf ben ik ook vrij snel op een Z paard gaan rijden en heb daar echt super veel van geleerd. Mijn niveau schoot omhoog.
En precies, als je les rijd ben je heel actief en geconcentreerd bezig samen met je paard als team. Dit is voor beide echt top!

xApple

Ik vind er niets mis mee, er zijn hele goede leerpaarden die de ruiter
mee omhoog helpen.

Persoonlijk zou ik daar niets aan vinden. Iemand anders heeft alle knopjes erop
gezet, je hoeft ze er alleen nog uit te rijden. Nee ik doe dat liever zelf :)

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:12

Het hangt ook van het dier zelf af. Mijn paard was keurig opgeleid, geen heethoofd maar een
echte professor. Ik als ponyruiter uit de manege les, die nog nooit rechtgerichtheid of nagefelijkheid
had ervaren kreeg deze reus tot beschikking als eigen paard, heb zo onwijs veel geleerd. Hij strafte me
af door bijv. te wisselen wanneer ik niet stil genoeg zat in de galop en zo nog tientallen andere
dingen.

Maar daarbij was hij ook heel vergevingsgezind, op hem heb ik pas echt meer gevoel gekregen met
rijden. Ik vind het daarom dan ook onzin dat een paard wat hoger opgeleid is zich zou gaan vervelen.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:13

het licht ook aan het karakter van het paard, het ene paard vind het geen probleem om 'aleen maar' B oefeningen te doen. het andere paard zal zich inderdaad gaan vervelen. als jij een gedulig paard koopt dat rustig wil wachten todat jij de oefening aankan, hoef je je geen zorgen te maken dat je paard zich verveeld. maar ik ken ook zat paarden die dat geduld niet hebben. en waarbij het paard vervelend word.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:14

Je ziet wel vaak dat een paard niet weet wat een ruiter bedoeld.

Je hebt Z-paarden die de knop om kunnen zetten en het super leuk doen met een beginner.
Maar vaak zie dat een paard zo is opgeleid om op de kleinste aanwijzingen te reageren.
Doordat een beginner wat onrustiger is met zit/handen/benen zie je dat zo'n paard daar van kan gaan twijfelen en oefeningen/bewegingen maakt die de ruiter niet bedoeld.
Dit kan bij beide irritatie opwekken.

Paard springt bv in de galop, terwijl de ruiter dit niet bedoeld en hup het paard wordt "gecorrigeerd" terwijl hij juist super reageerde op de onbedoelde aanwijzing van de ruiter.

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:15

Het ligt volgens mij inderdaad wel aan het paard....ik heb het al verschillende malen fout zien gaan omdat het paard zich verveelde en dan echt gemeen werd. Aan de andere kant kan het een hele goede leermeester zijn maar dan moet het wel een brave hendrik zijn.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:20

jumerenik schreef:
het licht ook aan het karakter van het paard, het ene paard vind het geen probleem om 'aleen maar' B oefeningen te doen. het andere paard zal zich inderdaad gaan vervelen. als jij een gedulig paard koopt dat rustig wil wachten todat jij de oefening aankan, hoef je je geen zorgen te maken dat je paard zich verveeld. maar ik ken ook zat paarden die dat geduld niet hebben. en waarbij het paard vervelend word.

Hier ben ik het totaal mee eens. Heb het zelf gezien, manege niveau ruiter koopt Z getraind paard, nog niet uitgebracht. Was super lief tijdens het proefrijden enzo. Na een paar weken in haar eigendom is ze bang voor het dier geworden aangezien het dier zich begon te vervelen met alleen maar wat stap, draf en galop. Ging ik erop met mijn net L2 niveau was hij super braaf. Daarbij was het paard ook nog extreem dominant.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:21

Ik - als manegeruiter - rijd nu reeds een half jaar in de weekenden een paard dat Z2 heeft gelopen. Haar eigenaresse is bezig met passage en piaffe, terwijl ik voornamelijk met mijn eigen houding bezig ben en de basisdingetjes. Ik heb tot op heden nog niet ontdekt dat het paard er vervelend van wordt, sterker nog, het paard is heel vergevingsgezind en ik leer er enorm veel van!

Alhoewel ik wel denk dat het natuurlijk per paard ook van het karakter afhangt.. Maar dat geldt toch net zo goed voor groene paarden?!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:23

Ligt aan de combinatie. Bij sommige combinaties zal het prima werken, bij andere niet. Net als in alle andere gevallen eigenlijk...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:24

Ik vind het vooral afhankelijk van de begeleiding. Een B ruiter kan echt heel veel leren van een ervaren paard, mits de ruiter tegelijkertijd leert voelen hoe zijn hulpen invloed hebben op het paard. Als die ruiter namelijk niet naar zichzelf leert kijken en niet leert voelen stompt het paard al snel af en zal hij al snel minder goed aan de hulpen staan. Maar het leren voelen van oefeningen, het leren herkennen van een losgelaten en goedgaand paard, dat is zo heel veel gemakkelijker op een goed opgeleid leerpaard dat het wat mij betreft veel meer zou mogen gebeuren. Ik ben zelf begonnen op jonge pony's en vond dat toen heel knap en stoer. Achteraf weet ik dat mijn ontwikkeling veel sneller en vooral met minder frustraties was gegaan als ik eerst een tijdje een ervaren paard had mogen rijden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:24

Brainless schreef:
Je ziet wel vaak dat een paard niet weet wat een ruiter bedoeld.

Je hebt Z-paarden die de knop om kunnen zetten en het super leuk doen met een beginner.
Maar vaak zie dat een paard zo is opgeleid om op de kleinste aanwijzingen te reageren.
Doordat een beginner wat onrustiger is met zit/handen/benen zie je dat zo'n paard daar van kan gaan twijfelen en oefeningen/bewegingen maakt die de ruiter niet bedoeld.
Dit kan bij beide irritatie opwekken.

Paard springt bv in de galop, terwijl de ruiter dit niet bedoeld en hup het paard wordt "gecorrigeerd" terwijl hij juist super reageerde op de onbedoelde aanwijzing van de ruiter.

Hier ben ik het juist mee eens. Niet met het verveel-verhaal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:25

lshannah schreef:
Ik - als manegeruiter - rijd nu reeds een half jaar in de weekenden een paard dat Z2 heeft gelopen. Haar eigenaresse is bezig met passage en piaffe, terwijl ik voornamelijk met mijn eigen houding bezig ben en de basisdingetjes. Ik heb tot op heden nog niet ontdekt dat het paard er vervelend van wordt, sterker nog, het paard is heel vergevingsgezind en ik leer er enorm veel van!

Alhoewel ik wel denk dat het natuurlijk per paard ook van het karakter afhangt.. Maar dat geldt toch net zo goed voor groene paarden?!

Maar dan ben je niet de enige die er op rijdt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:26

Ja hoor kan prima! Ik denk dat je je alleen niet blind moet staren op het africhtingsniveau. Belangrijker lijkt het me voor een (B) ruiter dat het paard qua karakter bij je past.
Een iets wat angstige ruiter heeft bijv. weinig aan een heel pittig paard.

Ook denk ik dat het africhtingsniveau los staat van het feit dat een paard zich kan gaan vervelen en gaat lopen klieren. Ook een paard dat alleen B gelopen heeft kan zich gaan vervelen als hij enkel rondjes hoeft te lopen. Ik denk meer dat dat en combinatie is van de manier waarop je het paard rijd en het karakter van het paard.

Het kan juist fijn zijn een paard te hebben dat wat verder is in de africhting. Vaak kun je daar zelf veel van leren. Wel is het belangrijk regelmatig les te nemen, maar dat vind ik ook belangrijk als je een paard koopt dat B dressuur geklasseerd is.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 11-02-14 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:27

tja, vervelen? of meer ruimte krijgen dan bij zijn vorige ruiter? Meer verwarring dan bij de vorige ruiter? een onzekerdere ruiter? en een minder ervarene ruiter? het belangrijkste is dat het beestje een super karakter heeft.
ik heb dan oke een ander voorbeeld: een draver. Dat zij op top snelheid heeft gekoerst, betekend dat dan dat ze zich verveeld tijdens arbeidsdraf? of tijdens een bosrit?
is ieder paard niet gewoon een paard?
waarom zou een z paard zich vervelen met boscrossen, iets waar ik de paarden van zie genieten opbloeien maar die het in het begin ook vooral enorm vermoeiend vinden al die nieuwe indrukken.
zie moonlight 17, daar wordt ook niet ineens een passage gereden oid nee, misschien staat zij gewoon wat steviger in haar schoenen dan het andere meisje.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:28

RT-V >> RT-D

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:32

Brainless schreef:
lshannah schreef:

Maar dan ben je niet de enige die er op rijdt.

Nee, in dit geval niet, maar het paard kennende zal ze er ook geen drama van maken als ik er alleen op zou rijden. Ik denk echt dat het inderdaad meer afhangt van een combinatie/klik/karakter van het paard.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:34

hangt zowel vh Z paard af als de B ruiter, wel of geen wedstrijdervaring nog buiten beschouwing gelaten.

Je hebt
- Z paarden die "cool" zijn en veel vergeven en vrij snel een oefening goed doen zodat de ruiter kan voelen naar wat hij moet streven.
- Z paarden die alleen bij het juiste iets willen doen en verder nog wat ve minder ervaren ruiter profiteren
- Z paarden die heel sensibel zijn en op alles wat de ruiter doet, proberen een "juiste" reactie te geven en dus als spaghetti's door de piste gaan. Nu ja deze zijn niet de meest ideale om iets van te leren

daartegenover heb je
- B ruiters met weinig ervaring maar heel veel ruitergevoel en bijgevolg van nature een stabiele goede zit met "stille" benen. Zij kunnen heel makkelijk en snel leren van een Z paard.
- B ruiters met veel motivatie en goodwil maar minder ruitergevoel

En welke combi's zullen slagen hangt dan weer af van de begeleiding.

Wat wedstrijdervaring betreft: ikzelf heb door omstandigheden weinig wedstrijden gedaan en bijgevolg officiëel B ruiter. Maar wel paarden opgeleid van 2x iemand erop tot L-M niveau en wordt gevraagd om paarden zadelmak te maken, val ik dan in dezelfde categorie als iemand die nog niet zo lang rijdt en een leerpaard zoekt om op wedstrijd te gaan?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:40

Een braaf geduldig Z paard, en de goede begeleiding erbij. Altijd doen als je de kans krijgt.

Ssuuz92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:43

Ik denk dat het ook van het paard zelf af hangt.
Daarnaast zou ik wel aanraden een Z paard te kopen als je zeker weet dat je instructie en begeleiding krijgt. Zodat je de "fijne knopjes" leerd en niet jezelf verkeerde hulpen gaat aanleren.