Achterhand oefeningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shauniraquel

Achterhand oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 20:14

Ik weet niet of er al een onderwerp hiervan is maar kon er zo gauw niet eentje vinden.

Op dit moment ben ik erg bezig om te trainen om mijn Friese paard op de achterhand te krijgen. Ik heb een paar handige tips gekregen en ik hoop dat er misschien nog meer goede oefeningen zijn die iemand wilt delen.

- Een ervan is zo klein en rustig mogelijk draven zodat het paard moet leren zijn eigen gewicht te dragen, zodat het in de toekomst makkelijker wordt om de achterhand eronder te zetten, om het paard 'als het ware' op zijn kont gaat zitten.
Maar hierdoor heb ik alleen een tijdje aan de longeerlijn geoefend met het klein en rustig draven. Moet ik dit dan weer uitbouwen tot de arbeidsdraf? Of wat is hierbij handig?
- De andere was in alle gangen de stellingen constant wisselen zodat het paard soepeler wordt.

Zelf vind ik het erg lastig om te voelen hoe het voelt als het paard 'daadwerkelijk' zijn achterhand eronder zet/gebruikt. Hoe kan je dit nou goed herkennen?

Dus brandt los :D ik kan nieuwe tips en trics hoognodig gebruiken!

Snollygoster

Re: Achterhand oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:17

Veel overgangen maken, van stap naar draf naar stap, van draf naar middendraf en terug verzameld draven, van stap naar galop, etc.. En cavaletties lopen :)

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 20:18

Snollygoster schreef:
Veel overgangen maken, van stap naar draf naar stap, van draf naar middendraf en terug verzameld draven, van stap naar galop, etc.. En cavaletties lopen :)

Ja overgangen ect doe ik ook heel veel in de oefeningen verwerken! :j

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:16

Ja precies, veel overgangen rijden! En dan niet alleen op de rechte stukken maar ook in je figuren, en vanuit het klein en rustig draven, naar arbeidsdraf, of middendraf en weer terug. Ik zelf reed ook nep overgangen, dan probeerde ik terug naar stap te gaan (wel blijven lichtrijden) en wanneer ze bijna wilde gaan stappen, dreef ik weer om haar voorruit te rijden.

Nino_2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:41

Ik heb goede ervaringen met ophoudingen maken, of zoals Xenia93 zegt "nep" overgangen maken. En inderdaad veel overgangen oefenen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:24

Xenia93 schreef:
Ja precies, veel overgangen rijden! En dan niet alleen op de rechte stukken maar ook in je figuren, en vanuit het klein en rustig draven, naar arbeidsdraf, of middendraf en weer terug. Ik zelf reed ook nep overgangen, dan probeerde ik terug naar stap te gaan (wel blijven lichtrijden) en wanneer ze bijna wilde gaan stappen, dreef ik weer om haar voorruit te rijden.

Wat bij 'nep' overgangen belangrijk is, is om weer naar voren te rijden. Dus niet alleen terug rjiden, maar vooral het naar vormen rijden versterkt de achterhand. En vergeet niet, net als bij een overgang, actief terug rijden.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:59

Vanuit stap aangalopperen is ook een goede om de achterhand sterker te maken. En zijgangen rijden en schoudervoor/schouderbinnenwaarts.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:31

Ik heb mijn paard na 3aand rust opnieuzw bespierd door heel veel overgangen en tempowisselingen aan de longe met longeerhulp (na 2maand ook pesso).

Geen enkel rondje is hetzelfde. Dus stevig stappen-actieve draf-uitgestrekte draf-draf waarbij hij bijna stapt- verlengen-arbeidsdraf-stappen-galop etc.. telkens maar enkele passen dus voortdurend schakelen in tempo en gang. Door het vele longeren kent hij de stemhulpen nu perfect, ook ohz. De longeerhulp zorgt voor de neerwaartse beweging, jij zorgt door het schakelen vor de krachtige voorwaartse beweging. Dus train je het hele lichaam :)

Belangrijkste!Spieren hebben training maar ook rust en voeding (eiwitten) nodig.

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:07

Dribbel schreef:
Xenia93 schreef:

Wat bij 'nep' overgangen belangrijk is, is om weer naar voren te rijden. Dus niet alleen terug rjiden, maar vooral het naar vormen rijden versterkt de achterhand. En vergeet niet, net als bij een overgang, actief terug rijden.

Ja precies zo bedoel ik het haha !

MisterMc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:33

Wat ik vaak heb gehoord, is zoveel mogelijk overgangen en figuren maken en altijd vlot aan het been houden. Meestal gaat een paard dan actiever zijn achterhand gebruiken als je dit maar vaak genoeg traint

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:37

Springen kan ook een mooie aanvulling zijn. Laag en inuitjes.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:42

Door de zee stappen, draven en galopperen.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 20:02

evelien11 schreef:
Door de zee stappen, draven en galopperen.

Moet je die wel in de buurt hebben haha.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:30

Buiten rijden en op rechte paden galopperen, daar eens een keer gas geven en terug, en weer gas en weer terug. Daar wordt hij sterk van.
En als je een heuvel in de buurt hebt dan heb je geluk: galoppeer maar omhoog. Dan wordt hij héél sterk.

champie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:23

vorig jaar waren we bij de dierenarts en hadden we het er over dat de achterhand sterker moest worden, de dierenarts gaf als tip om het paard achterwaarts te laten lopen. We moesten vanaf dat moment dagelijks in de rijbaan het paard achterwaarts laten lopen. Dit doe je op de lange zijde, zodat je een soort muur hebt en het paard dus recht naar achteren loopt en aan de andere kant loop jij naast het paard om ook te voorkomen dat het paard naar binnen komt met de kont. Je begint met een paar meter per keer en dat bouw je uit in een aantal weken. Tegenwoordig doen wij elke dag voor het rijden 2x heen en terug in de 60 meter lange bak. Paard is echt veel sterker geworden en andere mensen doen het nu ook op stal en zijn allemaal enthousiast. Kost je maar max 10 minuten per dag.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:36

Als je hem achterwaarts laat lopen, maak je eigenlijk vooral de lendenen soepeler. Het is voor de achterhand dan zinvoller om vanuit het achterwaarts voorwaarts in draf of galop te gaan. Veel aangalopperen en een paar passen voorwaarts doet ook heel veel.

Judigno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:05

Ik heb een paardje dat ook een slap achterbeen had, veel overgangen en schijnovergangen mee gereden, cavaletti gedaan en wat sprongetjes, gaat al stukken beter nu :)

Lariisz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:48

inderdaad veel overgangen en tempowisseling, ook in de zijgangen.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:53

Wat ik veel doe is laten aantrekken in draf. En dan echt laten doortrekken, beetje remmen en weer aantrekken. Veel schakelen, kleine korte schakelingen.
In de stap draf en galop op de volte travers en SB afwisselen. Hier worden ze ook heel soepel van en attent aan je been!

soetJob

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:32

Zelf heel actief en diep zitten. Je kunt een keer meer achterin het zadel gaan zitten; op die manier kun je eens voelen of de achterhand eronder zit. De overgang van stap naar galop met aansprong in de hoek is een heel goede manier om de achterhand wakker te krijgen. Zorg dat je veel voltes rijdt waar je paard mooi om je been heen buigt; ook dan zal je paard steeds meer zijn binnenachterbeen onder jullie zwaartepunt zetten. Wissel voltes links- en rechtsom dan uiteraard af en doe hetzelfde in verzamelde draf/arbeidsdraf en later ook galop.
En wat natuurlijk het handigst is; iemand meenemen als je zelf in de rijbak gaat trainen, die het kan zeggen als de achterhand van je paard er wel of niet onder zit; dan kun jij met je bekken en zitbeenknobbels lekker diep zitten en ervaren hoe het nou precies voelt als de achterhand van je paard er wel of niet onder zit.
Verder; aan de teugel rijden is goed, maar teveel met de voorhand bezig zijn zorgt voor minder aandacht bij de achterhand!

Succes ;)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 07:07

Ik gebruik ook vaak oefeningen aan de hand als we bijv aan het uitstappen zijn. Loop ik er even naast.

Zet ik haar achterwaarts of laat ik haar zijwaarts stappen. Voorhand blijft op de plek waar het hoort en achterhand dient voor de druk weg te stappen op zij. Kan ook prima onder het zadel, maar ik vind het fijn om op die manier samen uit te stappen.

En zijgangen en overgangen rijden. Werkt super!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 07:11

calippe schreef:
Buiten rijden en op rechte paden galopperen, daar eens een keer gas geven en terug, en weer gas en weer terug. Daar wordt hij sterk van.
En als je een heuvel in de buurt hebt dan heb je geluk: galoppeer maar omhoog. Dan wordt hij héél sterk.

Niet omhoog galopperen maar stappen :D conclusie uit een ander topic genomen haha ;)

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 12:32

Veel schakelen tussen de gangen, een keer zo klein mogelijk proberen te draven en weer een keer zo groot mogelijk proberen te draven. Volte's 10 meter rijden, moeten ze wel achterhand erbij gooien.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 12:52

Op het juiste moment drijven was bij mijn holsteiner de truc :) goed voelen wanneer zijn binnen achterbeen de pas naar voren wil maken en dit moment gebruiken in de hulp. Natuurlijk niet constant maar zo activeerde in wel de achterhand... :) overgangen, springen, achterwaarts, rustigtempo galoperen... allemaal tips voor een dragende en stuwende achterhand.

Ik voel dit het beste wanneer ik aan de lange teugel stap met mn paard... dan duwt de achterkant van het zadel me echt naar voren...

:)

Luhna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:22

Achteruit een heuveltje op