De 7 doodzonden van dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L_isanne

De 7 doodzonden van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 11:58

Hallo! :wave:

Sorry, als dit verkeerd staat, zou iemand het dan kunnen verplaatsen?

Onderstaand artikel kwam ik tegen op internet en heeft me aan het denken gezet. Ik denk namelijk dat het goed is om jezelf eens van feedback te voorzien door na te gaan welke zonden op jou van toepassing zijn.

Bij mij gaat het dan voornamelijk over geduld. Niet in die mate dat het tot woede leidt, maar soms denk ik achteraf wel eens dat ik er beter wat meer tijd voor had kunnen/mogen nemen. Ik denk dat ik soms te snel handel uit ongeduld.

http://www.bitmagazine.nl/artikelen/de- ... -dressuur/

Met een goede rijtechniek alleen kom je er niet. Karaktereigenschappen zijn net zo belangrijk in jouw dressuurmatige ontwikkeling. Met dat uitgangspunt in gedachten omschreef auteur Douglas Puterbaugh de eigenschappen die ruiters het meest in de weg staan. Hij noemde ze de zeven doodzonden van dressuur.

“Als een ruiter mij vraagt wat hij verkeerd doet, verwacht hij negen van de tien keer dat ik een rijtechnische oplossing voor zijn probleem aandraag. En ja, de juiste rijtechniek is belangrijk, maar de karaktereigenschappen die je meebrengt naar een training ook.” Menig lesklant van Puterbaugh staarde hem al glazig aan na een antwoord als: “Heb geduld”, of “Geef je paard de kans om je te begrijpen.” Om de paardenwereld uit te leggen hoe mentale eigenschappen de ontwikkeling van een ruiter in de weg kunnen staan, schreef Douglas Puterbaugh een boek. Hij noemde de grootste mentale uitdagingen waar ruiters tegenaan lopen ‘de zeven doodzonden van de dressuur’. “Onwetendheid, schroom, trots, angst, ongeduld, woede en mateloosheid”, somt Puterbaugh op.

Doodzonde 1: Onwetendheid
“Onwetendheid is niets anders dan gebrek aan kennis. Het is de meest fundamentele van de doodzonden van dressuur”, vindt Puterbaugh. “Uit onwetendheid komen alle andere rijzonden voort.”

Doodzonde 2: Schroom
“Voor een paard sta je ófwel boven ófwel onder hem. Zijn gelijke ben je in zijn beleving nooit”, weet Puterbaugh. “Een ruiter met schroom faalt in het tonen van leiderschap naar zijn paard toe.”

Doodzonde 3: Trots
“Elke ruiter die vooruitgang boekt met zijn paard mag zich trots voelen”, vindt Puterbaugh. Trots is van nature positief. Het ziet het goede in het leven. De keerzijde van trots uit zich echter in arrogantie, ijdelheid en een buitenproportionele zelfliefde.

Doodzonde 4: Angst
Angst staat vooruitgang in de weg. “Niemand kan op hoog niveau presteren als hij gespannen of nerveus is”, meent Puterbaugh. “Bij angst denk je niet aan het paard.”

Doodzonde 5: Ongeduld
“Het duurt jaren om dressuur te beheersen. Maar daarin schuilt meteen haar waarde”, meent Puterbaugh. Te veel ineens willen is funest voor de ontwikkeling van zowel jezelf als je paard.

Doodzonde 6: Woede
Woede is het tegenovergestelde van wijsheid. Combineer ongeduld met de gedachte dat een paard opzettelijk tegenwerkt en je krijgt woede. “Boosheid, straffen, lichamelijke of psychologische pijniging. Je paard kent geen ‘sorry’, maar onthoudt je woede wel.”

Doodzonde 7: Mateloosheid
Te veel van iets goeds is nooit goed. Als ruiter moet je de gulden middenweg vinden, vol balans en harmonie.

Dus: Welke zonde(n) is/zijn op jou van toepassing? :)
Laatst bijgewerkt door L_isanne op 08-01-14 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:01

Behalve trots allemaal wel in meer of mindere mate denk ik XD
vanuit onwetendheid komt angst om iets verkeerds te doen, vanuit die schroom komt dan weer ongeduld, woede en mateloosheid ...

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:03

Doodzonde 4 angst. Voorheen totaal geen last van. Maar sinds ik na ben gaan denken over de consequenties van Een val.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:04

Ongeduld had ik veel last van. Nu ben ik helemaal niet meer bezig met serieuze dressuur trainingen en doe ik het zo 10x opnieuw tot het goed gaat. Ligt er denk ik ook maar net aan wat je doel is..

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:05

Bij mij gold vooral 5 ik wilde altijd te veel en dat ze snel alles op pakte. Maar dat hebben mijn paarden me af geleerd. Nu mogen ze dingen in hun eigen tempo oppakken

Ceetje_bokt

Re: De 7 doodzonden van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:07

Ik denk dat ik eerder last heb van schroom, vaak ben ik te aardig voor paard.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:14

Mooi topic en goed om jezelf bewust van te zijn/worden!

Bij mij komen de punten onwetendheid, angst en ongeduld regelmatig om de bocht kijken en ik merk dat het niet goed is, maar het doorbreken is ook niet zo eenvoudig.

onwetendheid: ik heb lang doorgereden met een paard die pijn bleek te hebben (kaakfractuur) en kwam er maar niet achter waar die pijn vandaan kwam, nu gelukkig wel en daardoor kon ik dit wegnemen.

angst: in mijn geval faalangst en niet een klein beetje ook. Ik heb jaren geleden veel gereden en hoog gepresteerd, maar dat lukt nu niet meer op dat niveau. ik ben snel bang dat mensen te veel van me verwachten en vooral op wedstrijden heel bang om het fout te doen (resultaat, spanning en het gaat voor geen meter dus)

ongeduld: ik neem te weinig tijd om aan mijn eigen rijden te werken, daar moet ik me altijd van bewust blijven. Ook moet ik genoeg tijd uittrekken om mijn paard opnieuw aan vreemd terrein te laten wennen voordat ik prestaties van haar ga verwachten.

Bedankt TS, even een eye opener gehad :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:14

Schroom denk ik. Ben vaak te aardig.. O:)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:18

wauw ik moet zeggen dat ik er een hoeb echt ben kwijt geraakt door de jaren heen :D .

Ik stap tegenwoordig blank op het paard, ik merk dat als ik het gevoel van een vorige goede rit meeneem ik mijzelf sneller terleurstel omdat ik dan meteen de lat te hoog leg, met teleurstelling tot gevolg.

Dus blanco op het paard, niets moet en genieten van de mooie momenten.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 12:26

Grappig te lezen dat iedereen zijn eigen interpretatie heeft bij de verschillende zonden.

Murosch, inderdaad is het doorbreken een stuk moeilijker dan het constateren. Ik denk wel dat je moet beginnen met het constateren ervan en daaropvolgend besluiten of/dat je er iets mee wilt gaan doen. Dan zijn volgens mij de eerste stappen in de goede richting gemaakt. De volgende stappen gaan dan ook wel lukken! :)

Verography, dat is ook mijn doel. Ik moet ook leren die dag blanco op te stappen en aan te voelen waar we aan gaan werken die dag. En als ik het van te voren bedacht had en het anders blijkt uit te pakken, makkelijker omschakelen.

Zoals ook gezegd is, denk ik dat (on)geduld erg afhankelijk is van welke doelen je jezelf stelt. Geen doelen zal mijn inziens minder snel leiden tot ongeduld.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:56

Soms ongeduld. Als mijn merrie weer eens retescheef loopt (na even stappen aan de lange teugel tussendoor) nadat ze het eerste deel van de training wel recht loopt. En dan met geen mogelijkheid weer recht te krijgen is. Dan denk ik: stom paard, net kon je het wel. Heel onterecht natuurlijk. En dan scheld ik haar wel eens uit ja.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:59

lisannee93 schreef:
Onderstaand artikel kwam ik tegen op internet en heeft me aan het denken gezet. Ik denk namelijk dat het goed is om jezelf eens van feedback te voorzien door na te gaan welke zonden op jou van toepassing zijn.

Goed!

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 13:07

Simpelman schreef:
lisannee93 schreef:

Goed!

Bedankt voor het compliment. (Als ik het zo mag opvatten?)
Ik denk dat het aannemen van feedback, zowel van jezelf als van een ander, het begin is van de oplossing van de eerste zonde: onwetendheid. Veel kijken en luisteren doet een hoop.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:14

Onwetendheid, ongeduld en woede. Van alle 3 ben ik me overigens bewust en ik probeer me hierop aan te passen. Als er oefeningen zijn waarvan ik weet dat mijn paard dat gemakkelijk kan, en ik kan dat er op dat moment niet uit rijden, dan kan ik wel eens ongeduldig en boos worden. Of als ik hulpen geef, die mijns inzien overduidelijk zijn (bewust bezig met zit/been en hand) en mijn paard loopt er gewoon doorheen. Dan weet ik niet wat ik nóg meer kan doen en dan word ik ook boos. Maar ik probeer wel om een zo goed mogelijke oplossing te vinden in plaats van te gaan schoppen en trekken. En soms moet ik haar even stil zetten en "AARGGHHH" roepen. Dan weer de teugels netjes op maat, en later opnieuw proberen.

Ik denk ook dat het belangrijkste is dat je van jezelf weet wat jou "doodzonden" zijn. Je moet je eerst realiseren dat je het doet, voor je er aan kan gaan werken. 2e punt is dat je er ook aan wilt werken :)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:19

Bij mij is het zonder twijfel angst en geduld.
Als ik angstig ben, word ik ook gefrustreerd en dat is een nare combinatie.
Ik probeer er heel bewust mee om te gaan, maar het is wel echt iets wat mij bij mijn leerproces soms belemmert.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:20

Angst, vooral om geen controle te hebben (als het paard onder me een grapje uithaalt) en hierdoor te vallen....
Schroom ook wel, dit komt voort uit angst, ernaast ben ik zijn leider, erop (nog) niet, durf hem nog niet altijd aan te pakken als ik erop zit....
Onwetendheid wellicht ook wel, de kennis in theorie heb je wel, maar dan toepassen in de praktijk, dat is toch behoorlijk lastig :P
Laatst bijgewerkt door Nens77 op 08-01-14 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:21

Schroom, onwetendheid, ongeduld zijn hier een groot probleem.

Maar voor mijzelf ga ik er nog 1 aan toevoegen die een enorm groot probleem geeft: onzekerheid!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:05

Ik denk dat onzekerheid een combinatie van onwetendheid en angst is Seltje. Als je iets niet zeker weet of niet zeker overkomt, dan twijfel je, wat je onzeker maakt. Als je bang bent (niet per se voor het paard, maar zoals bijvoorbeeld in mijn geval faalangst), dan maakt je dat ook onzeker.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:17

Ik ga voor schroom:)
Ben wel de leider van mijn paard maar hou graag "het wij gevoel"

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:19

Ik snap niet helemaal hoe je "onwetendheid" een doodzonde kunt noemen. Wat ik wel een "doodzonde" vind, is de wil niet hebben om meer op te zoeken, andere methodes te leren kennen ed. Dan zul je dat waarschijnlijk wel bij mensen terug vinden. Maar onwetend is iedereen in het begin, je kan nooit beginnen met paardrijden met alle mogelijke kennis in je hoofd, omdat je kennis over paarden nu eenmaal niet alleen uit boeken kan halen :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:25

Iolanthe, het gaat waarschijnlijk niet over het 'niet weten', maar over het 'niet willen weten'. Tenminste, zo interpreteer ik het.
Het is wel een goede lijst. Ik probeer ook altijd 'blanco' op te stappen.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:27

Iolanthe schreef:
Ik snap niet helemaal hoe je "onwetendheid" een doodzonde kunt noemen. Wat ik wel een "doodzonde" vind, is de wil niet hebben om meer op te zoeken, andere methodes te leren kennen ed. Dan zul je dat waarschijnlijk wel bij mensen terug vinden. Maar onwetend is iedereen in het begin, je kan nooit beginnen met paardrijden met alle mogelijke kennis in je hoofd, omdat je kennis over paarden nu eenmaal niet alleen uit boeken kan halen :)

Ik ben het met je eens, ontwetendheid op zich is geen doodzonde, maar wel als het tot de andere doodzondes leid, wat eigenlijk bijna altijd het geval is. En inderdaad, niet open staan om te leren en te verbeteren, is erger dan onwetendheid.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:28

Met neuslengtes: ongeduld, ik ben een heel ongeduldig iemand. Helaas, maar ik weet het zelf, en moet zeggen dat het met de jaren beter wordt, als je je van dit mankement bewust wordt.
Gelukkig hou ik absoluut niet van dieren (honden of paarden) "dwingen", en wedstrijden hou ik niet van, dus het vertaalt zich niet in geruk en getrek of afstrafferij. Wel in al gauw overtempo door bak en buiten te gaan. Alles moest voor mij voorheen snel, nu a la minute en opschieten, zeg maar. Wat een gestress!
Paardrijden is overigens wel echt een bezigheid waarbij je je ongeduld dubbel en dwars betaald gezet krijgt doordat alles DUBBEL zo lang duurt als je snel-snel wilt... dat werkt integendeel, of je maakt je paard kapot.

Van mijn paarden, met name van mijn Tinker x Fries kruising, die overigens ook vrij ongeduldig is, heb ik wel grondig afgeleerd om alles maar meteen te willen of te kunnen, en heb ik geleerd los te laten en echt in het moment te blijven. En dat de weg er heen vele malen belangrijker is dan een eventueel doel.

We schoten pas op toen ik geen haast meer maakte.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 14:33

Iolanthe, dat wat jij beschrijft is een andere onwetendheid denk ik. Natuurlijk is alle begin moeilijk en moet je ergens beginnen. Vaak is onwetendheid de oorzaak van de andere zonden, omdat mensen vaak handelen met de kennis die zij hebben en die vaak niet uitgebreid genoeg of gewoon onjuist is. Dus het (al dan niet bewust) volgen van een (onjuiste) overtuiging en daarnaar handelen. Ik denk dat de schrijver op deze onwetendheid doelt en niet het gebrek aan kennis die men aan het begin uiteraard heeft. Dan hoeft het mijn inziens nog niet eens te gaan over de wil om de kennis te vermeerderen. Meestal is men zich niet bewust van deze onwetendheid en zijn daarom ook totaal niet bezig met het opdoen van meer/juiste kennis. Ik geloof dan ook dat er maar weinig mensen zijn die de wil niet hebben om te leren.
Laatst bijgewerkt door L_isanne op 08-01-14 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:34

En aan de andere kant is ontwetendheid wel een doodzonde wat dat is de grondlegger voor andere doodzondes. Iemand somde dit voor zichzelf al mooi op, onwetendheid, ongeduld en woede. Dat is exact ook de volgorde waarin het plaats vind.

Stel je voor, jouw paard wijkt perfect bij jouw bijrijder, maar bij jou lukt dit niet. Vanuit onwetendheid pruts je maar verder (mogelijk denkend dat jij de hulp onder de knie hebt), en ja soms lukt het, maar soms ook niet. Doordat er geen consequente lijn in zit kan je als ruiter ongeduldig raken en uiteindelijk wordt je daaruit kwaad op je paard, want hij/zij neemt je in de maling.

Het begint allemaal bij de onwetendheid. Al is het maar de onwetendheid over hoe een paard in elkaar zit of zelfs over zelfreflectie na het rijden. :) .