Buitenrit? Op de voorhand of achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe laat jij je paard lopen op buitenrit?

Op de voorhand
17 (22%)
Op de achterhand
18 (23%)
Allebei
41 (53%)

Totaal aantal stemmen: 76

_Femkeeex

Buitenrit? Op de voorhand of achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 12:58

Ik ben reuze benieuwd hoe jullie je paard op buitenrit laten lopen. Laat je hem gewoon lekker zelf beslissen, dus dat hij op de voorhand loopt? Of rijd je op buitenrit net als in de bak? En rijdt je je paard aan de teugel op buitenrit of niet :)
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 30-10-13 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:01

Bij mij mag hij lopen zoals hij wilt, buitenrit is ontspanning en even koppie leeg maken

Allebij is met ei - Allebei

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 13:02

Mando schreef:
Bij mij mag hij lopen zoals hij wilt, buitenrit is ontspanning en even koppie leeg maken

Allebij is met ei - Allebei

Haha, zat al te twijfelen :')

EDIT: veranderd
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 30-10-13 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:03

Vaak laat ik lekker los, buitenritten zijn hier om te relaxen, gewoon er op zitten en om je heen klotsen, af en toe eens de linker of rechterhelft van de teugel tot je nemen om het paard af te laten wenden en meer gebruikt niet.
Paard zal dan ook wel vreselijk erg op de voorhand lopen en loopt absoluut niet over de rug.

Ik ga wel regelmatig buiten dressuurwerk doen tussendoor, het fietspad af in schouder-binnen of wijkend, dan word wel op het hele plaatje gelet.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:06

Ik laat hem nu dat zelf bepalen, omdat ik hem buiten nog niet nageeflijk krijg. Als dit wel zou kunnen zou ik hem nageeflijk laten lopen, omdat hij als hij op zijn voorhand loopt heel veel struikelt en hij dramt en rent altijd. Hij doet dan ook zijn hoofd omhoog of omlaag zodat ik hem niet kan remmen. Heel vervelend en gevaarlijk, als hij dit niet zou doen zou ik hem gewoon zo laten lopen als hij wil. Maar met hem kan dat simpelweg niet.

_Femkeeex

Re: Buitenrit? Op de voorhand of achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 13:15

Ik vroeg het me af, want als de achterhand er niet onderzit en ie alleen op de voorhand loopt, hij alle schokken met z'n nek en hoofd moet opvangen. Daarom zat ik te twijfelen :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:18

Ik heb mijn paard altijd in de hand gesteld. Dat wil niet zeggen dat ze altijd in de krul moet lopen, maar dus wel met een duidelijke contactteugel.
Vorige week had ik het jonkie van een stalgenootje mee, die heeft in de bak nog wat moeite met ontspannen en nageeflijk in het juiste tempo lopen. Die heb ik dus wel dressuurmatig gereden, doordat ze voorwaarts achter een ander aan wilde, hoefde ik daar niets aan te doen en kon k me concentreren op de nageeflijkhid.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:20

Ik hou gewoon contact met de teugels en ik bepaal waar we heen gaan. Verder hoeft paardje niks te doen. :) Als mijn paard héél verkeersmak zou zijn zou ik hier wel lange teugel aandurven, maar dat is niet het geval op dit moment.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:52

Als je een paard in de krul zet loopt hij net zo op de voorhand als dat je hem los laat.
Een paard komt verder op de achterhand als het zich ontspant, los laat.

Als een paard bang is dan zet hij zich vast aan jou dan de taak hem te ontspannen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:55

mijn pony hoeft niet aan het werk op buitenrit, maar moet wel gewoon ontspannen en op de achterhand lopen. Koppie hoeft echt niet op de loodlijn maar ik wil wel dat ze van achteruit stapt.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:56

Zodra we de bak uit zijn gaan de teugeltjes los en de ontspan modus aan -zover als dat kan met die hyper haf _O- -
Dan boeit het me ook niet op welk been ik lichtrij, of hij zijn hoofd over de grond sleept of een giraf nadoet :')
Buitenrijden is ontspannen bij mij haha

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:56

Ik rijd mijn paard altijd van achter naar voor, op de achterhand, buikspieren aangespannen, contactteugel. Ik wil geen zere ruggetjes, ook niet op ontspannen ritjes.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:07

mijn verzorgpaard is zo ver nog lang niet, of die op de voor of achterhand loopt. Ik ben allang blij als hij mooi mee buigt in wendingen, en ontspannen blijft werken. Gaat steeds beter, hoe losser hij op links en rechts wordt, hoe meer hij gaat ontspannen.

In het bos probeer hem sterker te maken door veel heuveltjes te pakken. en op rechte paden af en toe stelling te vragen. en dan om en om links en rechts. Dat doe ik maar heel kort, meer als een snelle herhaling. En als check, of die buiten net zo makkelijk te rijden is, als in de bak.

Het bos is juist een hele fijne plaats om dingen goed te oefenen omdat je lange rechte stukken hebt. je moet wel oppassen dat je ook andere dingen oefent met je paard. Dus dat je niet elke dag met rijden hetzelfde traint. want dan gun je de spieren geen rust om te herstellen en te groeien.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:32

Ik streef op wandeling naar een paard in evenwicht. Dus evenveel gewicht op de voorhand als op de achterhand. Ik rij regelmatig dagtochten, soms ook meerdere dagen achter elkaar en vroeger endurance. Als ik mijn paarden op wandeling volledig uit elkaar en op de voorhand laat vallen, heb ik na een paar dagen geen paard meer over.

Ik probeer mijn paarden ontspannen, over de rug en met lichte contactteugel te rijden (niet aan de teugel). Verder probeer ik erop te letten dat ze netjes recht lopen (voorhand recht voor achterhand plaatsen) en mooi sporen. Ik wissel regelmatig van been bij het lichtrijden in draf en we wisselen linker- en rechtergalop af.

Zowel voor ruiter als paard is dit een (h)eerlijke manier om de wereld te ontdekken!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 17:23

Simpelman schreef:
Als je een paard in de krul zet loopt hij net zo op de voorhand als dat je hem los laat.
Een paard komt verder op de achterhand als het zich ontspant, los laat.

Als een paard bang is dan zet hij zich vast aan jou dan de taak hem te ontspannen.

Dan weet ik wel :j. Alleen zie ik best veel mensen die ook aan te teugel rijden op een buitenritje, dus beide. Het klopt id wat je zegt over het aan de teugel rijden.

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:23

Op buitenrit kun je net zo goed dressuren als in de bak! Lekker bezig blijven en afwisseling tussen gangen, tempo's en hoofd-hals houding. Alhoewel hij meestal alleen z'n hals strekt om bij het gras te kunnen :+ Paardlief is jong en heeft zelf nog geen stabiele houding, ik laat het hem nu maar zelf uitvogelen.

Voor mij allebei dus!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:35

Buitenrit is bij mij PUUR ontspannen
Voor zowel het paard als voor mijzelf, ik kom dan totaal tot rust.
Ik geniet van het bos en het paard geniet ervan dat ik haar lekker laat gaan
ze weet zelf ook dat ik op dat moment ook geen moeilijke dingen van haar vraag.... (uiteraard wel gehoorzamen bij het terug komen en wegrijden op mijn tempo, voor onze eigen veiligheid)
ze is van nature nogal een paard wat graag zelf beslissingen neemt en tijdens het rijden in de bak dingen uitvogelt om maar onder het werk uit te komen (zodra het moeilijk word) dus het bos is even ons momentje, ik voel me veilig op haar en dat weet zij ook
Ik merk wel dat zodra ze iets spannend vind heel erg mijn handen opzoekt en daardoor aan de teugel gaat etc. want normaal houd ik licht teugel contact tot een losse teugel, ik vang haar dan op door de teugels wat korter te doen en ze ontspant vervolgens
Misschien komt het doordat een bosrit bij mij een onderneming is, en wij niet aan dressuur doen in het bos... wij moeten echt een trailer pakken om het bos in te gaan.
Buitenrijden aan de weg doen we vaak alleen maar stappen en stukjes draven.

Tijdens een galopje controleer ik steeds of ze bij mij is, praat wat tegen haar en als de oren heen en weer gaan dan weet ik dat ze er nog is
af en toe een kleine ophouding en laat haar terug komen op haar achterbenen want als ze op de voorhand knettert dan zit ik zelf ook voor geen meter meer.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:02

Op buitenrit wil ik graag dat het paard over 4 benen loopt, dus in balans. Op de achterhand (verzameld) is wat overdreven voor een buitenritje :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:58

Ik wissel af, ik heb meerdere soorten manieren van buitenrijden:
- lekker ontspannen ritje, lang teugeltje, gemiddelde snelheid van 8km/u ongeveer, dit is ook de aanpak bij langere buitenritten, hij mag zelf weten in wat voor een houding het loopt, als het voor hem maar gemakkelijk lang vol te houden is.
- snelheid/afstand trainingen. puur een rondje van een uur/ 2uur veel draven en galopperen, ook hier bepaalt hij zelf zijn manier van bewegen, als het maar effectief voor hem is. dat komt er vooral op neer dat hij zich heel lang maakt en redelijk op de voorhand loopt, maar dat is een manier waarmee hij wel het minste energie verbruikt.
- dressuurmatig ritje. Dit doen we ook altijd met het dressuurzadel (de rest met een VZH), tenslotte moet ik dan ook wat meer op mijn houding letten. Hij moet stabiel en nageeflijk lopen in alle 3 de gangen. En aan het begin van de rit beginnen we natuurlijk lang en laag. Verder veel schakelen. Aan het einde lekker uitdraven en met een lang teugeltje het laatste stuk. Deze ritjes duren maar 3 kwartier/ uurtje omdat ze best zwaar zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:01

Elfie schreef:
Ik streef op wandeling naar een paard in evenwicht. Dus evenveel gewicht op de voorhand als op de achterhand.

Dit dus. En dat is denk ik iets wat je wel móet gaan doen als je endurance rijdt. Want 6 uur lang je paard bij elkaar rijden is geen doen. Op eigen benen lopen, losse teugel, hoofd/hals als balanceerstok - daar is-ie ook voor bedoeld.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:02

ligt eraan welk paard.
mijn pony op de achterhand
de ene haflinger allebei ( die eigenlijk altijd een beetje verzameld )
en de andere echt op de achterhand.

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:49

Het ligt eraan wat de insteek is van e buitenrit... Als ik op buitenrit ga wil ik dat mn pony op de achterhand loopt en ook recht is, ik gebruik de rechte wegen dan ook om te schakelen! Ga je om plezier te maken en als recreatief, dan zou ik er niet te zwaar aan tillen!

Vosjeloverx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:50

Verschilt, als ze braaf is laat ik haar lekker een beetje doen, als ze druk is ben ik wat strenger :)

Cappuccino92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 08:31

Op buitenrit houd ik me er nooit zo mee bezig. Lekker ontspannen. Maar wel doorstappen. Het ligt er ook een beetje aan hoe druk ze zijn.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 08:44

Hoe laten jullie je paard in balans lopen, dus evenwicht tussen de voor- en achterhand?