Nageven paard, wat een ellende!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xsarinax

Nageven paard, wat een ellende!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 17:16

halloo lieve bokkers! :D

De laatste tijd loop ik tegen een probleem aan, en ik ben er nu helemaal zeker dat ik
door mijn instructrice in de verkeerde richting ben gegaan.
Mijn instructrice en ik werken nu ongeveer een half jaar ''aan het aan de teugel lopen''
maar dit doen we dus helemaal fout. In het begin reden we (op advies van instructrice) met
slof. zodat ik kon leren hoe het allemaal moest. Daarna ging de slof eraf, en mocht ik het zelf proberen.
Telkens kreeg ik als instructie dat ik moest trekken en daarna loslaten. Op een gegeven moment liep ze idd aan de teugel. Maar toen kwam het volgende probleem alweer, ik had enorm de handrem erop! Hier werd niks van geloofd tijdens de les ( :\ ) dus ben ik thuis flink aan de gang geweest met ACTIEF rijden! En nog hielp het niks. En nu sinds 2 weken terug werd het dus allemaal erger. Ze was wel actief maar zat enorm vast in haar mond (niet nageven). Ik moest trekken en trekken := (zelf hield ik dit niet vol) en het had allemaal geen zin. We zijn nu expres een paar keer niet op les geweest omdat ik gewoon verkeerde dingen moet doen in de les.
Nu ben ik op internet even gaan zoeken, en ik vond wat ik nodig had: http://www.paardenbegrijpen.nl/uit-de-p ... t-nageven/ . hierin staat duidelijk uitgelegd dat dit juist niet moet!
Deze week zijn we vooral bezig geweest met actief rijden en mijn handen gewoon los. En ja , ik merkte echt verschil. ze gaf na! *D Ze had haar hals wat langer en kauwde lekker op haar bit. De ontspanning was er, wat ik de laatste tijd heel ver moest zoeken! We rijden nu allebei veel relaxter. Zij rustig - ik rustig. Heel erg blij mee.
Dus nogal een verhaal, zal vast wel discussie opleveren, maar ik ben in ieder geval helemaal van gedachten veranderd. :) WEG met mijn instructrice.

grtjs, xsarinax

opisop_shop

Re: nageven paard, ellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:17

Fijn dat je die conclusie hebt getrokken, nu lekker aan de slag en op zoek naar iemand met verstand van zaken ;)

_Marinke_

Re: Nageven paard, wat een ellende!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:24

Niet voor niets komt in het Skala der Ausbildung de ontspanning voor de aanleuning...

Heel goed dat je zelf al aanvoelde dat het op deze manier dus totaal niet werkt en je alleen maar meer problemen tegen komen. Daar mag je jezelf best wel even een schouderklopje voor geven! +:)+

Aanleuning (oftewel het "aan de teugel") is een gevolg van een goede training waarbij dat hoofd helemaal niet van belang is. De ontspanning, het actief rijden (over de rug) geven vanzelf een resultaat dat het paard fijn in de aanleuning komt en op de juiste manier netjes 'afbuigt'. Dus geen valse knik e.d. e.d. :)

Op deze wiki-pagina staat het e.e.a. uitgelegd over het skala: http://www.bokt.nl/wiki/Skala_der_Ausbildung

Ook nodig ik je uit om dit topic mee te kletsen, het heet misschien wel "aan de teugel" maar dat word juist het minste behandeld eigenlijk. :+ Het gaat meer om het op de juiste manier rijden, maar ook vooral het leren zien. Enorm leerzaam! Zeker als je ook regelmatig van jezelf film en foto materiaal hebt en daar ook eens kritisch naar wilt kunnen kijken. :) Je leert vooral het, wat zie ik? Is dat goed of niet? Hoe komt dit? En hoe los ik het op of hoe verbeter ik het nog meer? [RT-D] [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 20:21

_Marinke_ schreef:
Niet voor niets komt in het Skala der Ausbildung de ontspanning voor de aanleuning...

Heel goed dat je zelf al aanvoelde dat het op deze manier dus totaal niet werkt en je alleen maar meer problemen tegen komen. Daar mag je jezelf best wel even een schouderklopje voor geven! +:)+

Aanleuning (oftewel het "aan de teugel") is een gevolg van een goede training waarbij dat hoofd helemaal niet van belang is. De ontspanning, het actief rijden (over de rug) geven vanzelf een resultaat dat het paard fijn in de aanleuning komt en op de juiste manier netjes 'afbuigt'. Dus geen valse knik e.d. e.d. :)

Op deze wiki-pagina staat het e.e.a. uitgelegd over het skala: http://www.bokt.nl/wiki/Skala_der_Ausbildung

Ook nodig ik je uit om dit topic mee te kletsen, het heet misschien wel "aan de teugel" maar dat word juist het minste behandeld eigenlijk. :+ Het gaat meer om het op de juiste manier rijden, maar ook vooral het leren zien. Enorm leerzaam! Zeker als je ook regelmatig van jezelf film en foto materiaal hebt en daar ook eens kritisch naar wilt kunnen kijken. :) Je leert vooral het, wat zie ik? Is dat goed of niet? Hoe komt dit? En hoe los ik het op of hoe verbeter ik het nog meer? [RT-D] [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

ik zal eens rondkijken. lijkt me wel informatief! bedankt!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:26

Wat goed dat je haar eruit gegooit hebt
Met deze instelling kom je veel verder.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:23

Wat is de leeftijd van je paard en hoe lang rij jij het paard/heb je het paard, wat is diens niveau?
Dat mis ik in je berichten, ik neem aan, jong of althans in dressuurtraining relatief groen, anders ben je niet samen met je instructrice "een half jaar bezig" met aan de teugel te leren rijden. Dat lijkt mij vooral een brevet van onvermogen waar het de instructie betreft: zo werkt het echt niet.
Een goede instructie ziet wanneer paard en ruiter daar als combinatie "klaar" voor zijn, dat geeft vooral het paard aan. En "geeft" zich dan ook "mee" of "na".

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:30

Zulke instructrices zouden toch op een zwarte lijst geplaatst moeten worden zeg.
Jammer dat ze leerlingen niet leren dat nageven uit een actieve achterhand komt en uit ontspanning.
Jij komt er nu zelf achter *dikke schouderklop* maar helaas veel ruiters niet. Met als gevolge paarden na een tijd in de blessure.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:37

Ja en zo gaat dat maar al te vaak... na enkele lessen baalt men dat het paard "nog niet in de dressuurhouding" loopt, en wijt dat dan niet aan eigen gebrekkige rijkunst, maar aan de gebrekkige instructie.
Dit laatste is helaas waar: de instructie IS heel vaak gebrekkig: maar helaas vele instructie-personen gaan dan maar mee met wat klant van ze verwacht en gaan dan maar mee in het "aanleren van in de krul lopen"
terwijl niets anders dan al boven gezegd: ontspanning in ruiter en paard en de hand vertrouwen (dus juist NIET aan die mond zitten) het paard het vertrouwen zal geven om het bit daarwerkelijk te durven en willen aannemen.
Instructie-personen die een half jaar lang (!) meegaan in de wensen van een klant, dan wel de klant hun eigen "aan de teugel" fobie opleggen, zijn inderdaad volledig incapabel om les te geven.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:40

Daar heb je gelijk in.
Het gaat aan beide kanten fout.
Ruiters die menen in 3 lessen al te kunnen rijden en instructrices die niet zeggen zo werkt dat niet, maar er in mee gaan om de klant niet kwijt te raken en geld te blijven vangen.

Maar er zijn ook ruiters die het wel echt willen leren, ook al duurt het dan maar lang. Maar als die leraar trek tegenkomen wordt hun ook wijs gemaakt dat het zo hoort.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 17:21

terpentijn schreef:
Wat is de leeftijd van je paard en hoe lang rij jij het paard/heb je het paard, wat is diens niveau?
Dat mis ik in je berichten, ik neem aan, jong of althans in dressuurtraining relatief groen, anders ben je niet samen met je instructrice "een half jaar bezig" met aan de teugel te leren rijden. Dat lijkt mij vooral een brevet van onvermogen waar het de instructie betreft: zo werkt het echt niet.
Een goede instructie ziet wanneer paard en ruiter daar als combinatie "klaar" voor zijn, dat geeft vooral het paard aan. En "geeft" zich dan ook "mee" of "na".

Sarina is nu 14jaar. En ik ook.
Samen rijden we nu net in de L1.
Sarina is een erg pittig paard en aan het begin dat Ik les nam had ik geen flauw idee wat ik moest doen. En we gingen erg langzaam vooruit . Omdat ik het zelf ook niet goed door had hoe het moest.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 17:40

Hieruit maak ik op dat jij nu 14 jaar bent, en al een half jaar les hebt van een ruk en trek 14 jarige- Sarina (want dat kan ze best, ze weet hoe het moet) in de krul instructrice...?

Ik zou als de donder een ander iemand voor de instructie zoeken, die je fatsoenlijk de beginselen van paarden en paardrijden kan bijbrengen.
Dat je L nog wat nu rijdt, verbaast me niet... hang er een slof aan en dwing de boel er maar door... het gaat zo vaak zo.

Echt PAARDrijden leer je er niet door.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 17:55

Ja daar ben ik ook achter. :\

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:08

terpentijn schreef:
Hieruit maak ik op dat jij nu 14 jaar bent, en al een half jaar les hebt van een ruk en trek 14 jarige- Sarina (want dat kan ze best, ze weet hoe het moet) in de krul instructrice...?

Ik zou als de donder een ander iemand voor de instructie zoeken, die je fatsoenlijk de beginselen van paarden en paardrijden kan bijbrengen.
Dat je L nog wat nu rijdt, verbaast me niet... hang er een slof aan en dwing de boel er maar door... het gaat zo vaak zo.

Echt PAARDrijden leer je er niet door.

Zo heel verkeerd kan het niet zijn als je zo snel de B door bent en nu al L in die korte tijd?
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 12-10-13 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:10

MMMM... ik hoor het verhaal maar van 1 kant en als ik zie wat je al hebt bereikt met je paard ... de B door en al winst in de L... dan denk ik eerder dat jij het niet begrijpt wat je instructrice bedoelt en momenteel misschien niet zo fijn rijd waardoor je nu de instructrice de schuld geeft. Ik begrijp zonder dat ik rij wel wat ze bedoeld met iets meer druk en dan "loslaten" Zeker als je meer gaat vragen van je paard dan zal je meer moeten "werken" JIJ, maar ook je paard natuurlijk.
Ik vind het niet zo netjes dat je haar nu zo openlijk de grond in boort.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:21

De B al door en winst in de L... Dat is helemaal niets, qua echt paardrijden.

Laat me niet lachen, dat is een eitje, als je ziet hoe dat "aangeleerd" wordt, ik zie het vaak genoeg voor me en denk: "moet dat nou zo"?
In de zin van afgedwongen worden.

Maar goed, dat is het wedstrijdrijden.
Leveltjes halen. Doordouwen. Afdwingen.

Een half jaar lessen onder instructie nota bene bezig zijn met "aan de teugel: (wat is dat: afgebogen, in de dressuurhouding?) vind ik het idee van goed paardrijden toch wel erg ondermijnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:30

ik zou graag ook iets horen van de instructrice :7

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:37

Als je met een instructrice al een half jaar bezig bent met focussen op het "aan de teugel" lopen dan scheelt er toch wat aan lijkt mij. Vooral als zij met een slof moet leren hoe het moet. :')

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 18:39

aerdenhout1 schreef:
MMMM... ik hoor het verhaal maar van 1 kant en als ik zie wat je al hebt bereikt met je paard ... de B door en al winst in de L... dan denk ik eerder dat jij het niet begrijpt wat je instructrice bedoelt en momenteel misschien niet zo fijn rijd waardoor je nu de instructrice de schuld geeft. Ik begrijp zonder dat ik rij wel wat ze bedoeld met iets meer druk en dan "loslaten" Zeker als je meer gaat vragen van je paard dan zal je meer moeten "werken" JIJ, maar ook je paard natuurlijk.

Ik snap wel wat je bedoeld. ;)Alleen na de les zijn mijn handen open en mijn pony haar mondhoeken ook open. Een gevolg van hard trekken. De B hebben we idd snel doorgereden en op advies van de instructice door naar de L.

renzo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:39

Aan Het verhaal zitten altijd twee kanten, om jouw instructrice nou zo neer te halen vind ik niet netjes.
Ze heeft jou toch heel eind op weg geholpen als ik het zo allemaal lees in je onderschrift
Het kan best zo zijn dat jouw instructrice jou wil uit leggen hoe je paard na moet laten geven, maar dat je het bijvoorbeeld zelf niet snapt
hoe het moet.
Blijf vooral van de mond van het paard af. en ga eerst lekker voorwaarts neerwaarts rijden En dan komt de rest van zelf.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:55

TS: wat zegt je instructie dan van je open gereden handen en gekwetste mondhoeken van de pony? Dat ziet zij toch ook?
Het verhaal begint me nu ook wat te ongeloofwaardig te worden: geen enkele instructie gaat zo doordrammen op wedstrijd-level dat handen van een 14-jarige en de mond van een pony beschadigd raken.
Ik vrees dat TS zelf een beetje zit te fantaseren.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 19:01

terpentijn schreef:
TS: wat zegt je instructie dan van je open gereden handen en gekwetste mondhoeken van de pony? Dat ziet zij toch ook?
Het verhaal begint me nu ook wat te ongeloofwaardig te worden: geen enkele instructie gaat zo doordrammen op wedstrijd-level dat handen van een 14-jarige en de mond van een pony beschadigd raken.
Ik vrees dat TS zelf een beetje zit te fantaseren.

Waarom zou ik hier over fantaseren?
Ik nodig je uit om even in mijn Haw en itp te kijken. Hoe vind jij het beeld?

renzo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:06

Ik kan niet geloven dat jouw instructrice hier aan mee wil werken, om de mondhoeken van je pony open te laten trekken.
Als jouw handen helemaal open liggen na het rijden wat moet die arme pony dan wel niet gevoelt hebben.
Laatst bijgewerkt door renzo90 op 12-10-13 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:09

xsarinax schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ik snap wel wat je bedoeld. ;)Alleen na de les zijn mijn handen open en mijn pony haar mondhoeken ook open. Een gevolg van hard trekken. De B hebben we idd snel doorgereden en op advies van de instructice door naar de L.

daar ben jij zelf net zo schuldig aan lijkt mij

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:23

Jammer TS zich dat je geen antwoord wil geven op mijn vragen: ik wil zelf wel iets kwijt:iemand die zelfstandig of onder instructie (?) het voor elkaar krijgt zich te paard de handen open te rijden, dan wel de mondhoeken van diens paard of pony, zou in mijn ogen onmiddellijk moeten ophouden met hetgeen dat zij aan het doen is, dat is namelijk geen "paardrijden" maar "paardkwellen".

Dit heb ik zelfs in mijn beginnersjaren niet voor mekaar gekregen, mijn handen dan wel de paarden mond open te rijden...

Dan kan je gewoon niet rijden, punt uit. Dat kun je na enige tijd (een half jaar) ook niet meer op de instructie gooien, dat heb je al veel eerder door.

Ga fietsen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:25

ik vind het ook een raar verhaal...het is een half jaar heel slecht gegaan en nu ze alleen rijdt gaat het super.
Mensen die een paard correct erdoor kunnen rijden zijn met een zaklamp te zoeken.