ruiter te groot voor paard maar paard te groot voor ruiter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paard te groot voor ruiter

Ja
50 (46%)
Nee
32 (29%)
Te sterk wel, te groot niet
25 (23%)

Totaal aantal stemmen: 107

BritHittepit
BatmanBrit

ruiter te groot voor paard maar paard te groot voor ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 10:02

Hoi

Wat vinden jullie van deze stelling? Ik heb een paard van 1,70 met veel body ben zelf maar 1,54 en slank. Het rijden gaat goed maar merk dat ik met mijn korte benen soms toch wat te kort kom en dat ik hard moet werken om ze bij elkaar te rijden. De jury heeft dit ook al aangegeven dat ze toch een enorm paard is maar toch halen we goede punten. Misschien dat we later wel tegen problemen aanlopen in de hoge proeven maar zouden jullie daarom een paard weg doen?

Kan een paard te groot zijn voor ruiter!

Let op het gaat over volwassene die niet meer groeien ;-)

MerleSimone

Re: ruiter te groot voor paard maar paard te groot voor ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:06

Hoe lang rij je je paard al? Gaat het om het paard in je profiel? Mooi beestje trouwens.
Aan de foto te zien lijkt het inderdaad lastig het paard te rijden, maar je komt met je benen prima bij zijn buik. Ik denk dat het een kwestie is van de juiste 'hulpjes' vinden en heel veel proberen. Je zou bijvoorbeeld met sporen kunnen rijden om je beenhulp te verfijnen.
Ik zou mijn paard er niet direct voor weg doen maar het juist een uitdaging vinden om iets te ontdekken en zoeken waardoor je lekker kunt rijden :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:07

Ik vind dat een paard zeker te groot kan zijn voor een ruiter. Ik ben zelf een kleine smurf van maar 1.64 en ik heb wel eens op een paard van 1.84 gereden. Het zag er voor mijn gevoel helemaal niet goed uit en ik had idd in het begin ook wat moeite om hem bij elkaar te rijden. Hij was absoluut niet sterk oid, daar lag het niet aan.

Als jij denkt dat je het verder prima red zo, zou ik het zo laten. Maar met alleen betrekking tot de stelling zeg ik, ja. Een paard kan te groot zijn voor een ruiter.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:08

Naar mijn idee kan een paard wel degelijk te groot zijn. Ik snap soms ook niet wat "die kleintjes" ;) met een paard van minimaal 1.70 meter moeten. Die zouden ze moeten reserveren voor ellendig lange mensen zoals ik _O-

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:08

Het kan zeker, ik ken ze ook.
Gelukkig ben ik zelf lang en rijd hoofdzakelijk op ponys dus zelf geen last van maar ik kan het me voorstellen.
Een vriendin heeft dat commentaar ook weleens gehad.
Of ik er en paard om weg zou doen?
Nee zeker niet, als jij fijn kan rijden en een goede klik hebt en hem/haar niet kwijt wilt waarom zou je dan verkopen.
Oefening baart kunst en anders doe je het met minder.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:09

Ik ben zelf ook vrij klein, maar bij mij is het wel afhankelijk van het paard. Het ene grote paard is het andere niet namelijk. Rij nu (voor mij) een reus van 1.77 en die kan ik heel makkelijk rijden. Maar sommige paarden van 1.70 kan ik niets mee

JlnG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:09

Tja ja en nee. Ik merk zelf soms ook dat ik 'te kort' kom met mijn benen om mijn 'olifant' een de kant te duwen. (zelfde verhouding ongeveer als bij jou: ikzelf ben 1,58, paard is ongeveer 1,68) Als ik een moeilijke les gehad heb, durf ik wel eens denken: hetzelfde paard, maar een maatje kleiner zou fijn zijn. Je ziet ook vaak kinderen op een grotere pony die benen geven aan het zadel i.p.v. het paard, waar de instructeur dan met een zweepje of arm het paard moet drijven om het in draf te zetten.
Toch denk ik dat je een dier dat zo gevoelig is als een paard ook voor korte beentjes moet kunnen wijken of erop reageren.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 10:11

Rubber_Duck schreef:
Hoe lang rij je je paard al? Gaat het om het paard in je profiel? Mooi beestje trouwens.
Aan de foto te zien lijkt het inderdaad lastig het paard te rijden, maar je komt met je benen prima bij zijn buik. Ik denk dat het een kwestie is van de juiste 'hulpjes' vinden en heel veel proberen. Je zou bijvoorbeeld met sporen kunnen rijden om je beenhulp te verfijnen.
Ik zou mijn paard er niet direct voor weg doen maar het juist een uitdaging vinden om iets te ontdekken en zoeken waardoor je lekker kunt rijden :)

Ja. Ik rij haar bijna twee jaar maar ze is nog hard gegroeid ook in de breedte. Ze was 1,65 en nu 1.70 en 2 boommaten verbreedt. Ook mijn trainer en andere mensen op stal zien ze in spieren toenemen en precies nog altijd groeien... Kan zich ook enorm tonen!

anniekb94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:21

Ik merk bij mezelf, dat ik in het algemeen grotere paarden minder fijn vind. Ik ben zelf 1.68m wat niet eens heel klein is, maar ik merk gewoon dat ik op een paard > 1.75 minder fijn rijd. Ik heb vooral problemen met paarden die ook groot tonen, dus groot en breed, en die zich ook groot maken onder het zadel, met kleine paarden die dit doen heb ik weinig tot geen moeite. Ik heb bij zo'n paard gewoon minder te zeggen dan bij een paard dat kleiner is dan 1.70.
Toch denk ik dat het geen probleem hoeft te zijn, op gegeven moment wen je aan elkaar en weet je welke hulpen goed doorkomen bij je paard. Sporen zouden je kunnen helpen om je paard wat meer bij elkaar te houden!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:26

Mijn vorige paard bleef maar groeien en is uiteindelijk 1.80m geworden. Ik ben 1.65 en hij was echt te groot voor mij om goed aan elkaar te kunnen rijden. Ik ben met hem tot het Z2 gekomen maar toen werd het te lastig voor mij, ik kwam niet verder met hem en heb ik hem verkocht. Uiteindelijk heeft hij het met een betere amazone tot de GP geschopt.
Mijn huidige paard is 1.70m en dat vind ik nog te groot. Ik vind het mooi om te zien, een groot paard, maar als er ooit nog weer een ander paard komt dan ga ik op zoek naar wat kleiners. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:41

KarinvdM schreef:
Mijn vorige paard bleef maar groeien en is uiteindelijk 1.80m geworden. Ik ben 1.65 en hij was echt te groot voor mij om goed aan elkaar te kunnen rijden. Ik ben met hem tot het Z2 gekomen maar toen werd het te lastig voor mij, ik kwam niet verder met hem en heb ik hem verkocht. Uiteindelijk heeft hij het met een betere amazone tot de GP geschopt.
Mijn huidige paard is 1.70m en dat vind ik nog te groot. Ik vind het mooi om te zien, een groot paard, maar als er ooit nog weer een ander paard komt dan ga ik op zoek naar wat kleiners. :)

En zou je ook weer voor een schimmel gaan? :D :D :D :D
Alle gekheid op een stokje: ik vind m prachtig. Ben zelf ook 1.65 en 1.70 is net te doen. Ik heb er idd ook ooit eentje om verkocht. Die was 165 toen ik hem kocht met drie jaar maar bleef maar groeien. Is uiteindelijk 175 geworden. Ik zat er echt "op". Gelukkig was het een brave reus. Maar liever heb ik ook iets kleiners (165 of zo).
Heb zelf nu een E-pony van 156. Lekker handig maatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:44

Heb nog nooit gehad dat ik minder met mijn hulpen door kwam omdat het paard te groot was hoor.
En ik ben ook maar 1.58m :) Met korte beentjes. Ik vind grotere paarden juist leuker haha. Het enige punt is dat ik wat meer moeite moet doen om goed te blijven zitten.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:46

grappig hoe mensen paarden al snel te groot vinden..
vind dat enorm van het postuur afhangen. op mijn 1,60 ( zelf 1,57 ) kan ik minder makkelijk been geven als het paard wat ik wel bijrijd van 1,85. daar rijd ik zo mee weg.
maar op een ukkie van nog geen 1,50 rijd ik ook gewoon :)

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 18:01

Het kan in theorie..

Mijn paard is ruim 1.74 denk inmiddels al groter, en lekker aan de puber met zijn 5 jaar..
Ik ben zelf 1.56' en natuurlijk zou ik soms wel eens langere benen willen, zeker als zn puber gedrag de kop op steekt.. Als mn trainer erop zit, die traint m nu verder omdat ikzwanger ben., tja dan zie ik dat bij 1 keer benen knijpen t respect daar toch groter is dan als ik t doe, ik wil nog wel eens een paar bokken terug krijgen .. T is vooral de handigheid waar je het van moet hebben en gehoorzaamheid!! Als je zelf handiger ben compenseer je heus wel, en als je je paard gehoorzamer krijgt, wat juist hoe hoger t niveau hoe beter de africhtings graat en dus ook hoe beter de gehoorzaamheid, zou je t juist makkelijker moeten krijgen... Klein voorbeeld : jeannet haaze .. Rijd GP met mega paarden.., en ze is zelf maar een kleintje ., ze lopen toch maar mooi GP

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 02:48

Dat kan.
Als je korte benen hebt en een paard moet africhten is het vaak lastig om net dat laatste beetje te sluiten als paard niet mee werkt en jij hem moet helpen met het been. Ken ook bedt wat ruiters die daardoor stranden met een paard. Dat kan in het L zijn maar ook in het ZZ.
Of je je paard moet verkopen ligt aan jezelf wat je wil en hoe "erg" het bij jou is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:20

Ach welnee, dat ligt dan toch echt bij de africhting.
Het paard kent je hulpen en weet dus echt wel wat je bedoelt, of je nou groot of klein bent.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:23

Ik denk niet dat een paard te groot is voor de ruiter. Dan ligt het meer aan de ruiter denk ik. Ik ken iemand die echt mega klein is, maar een manege paard wissels liet springen op een trainingsdag. Zij is gewoon zo steengoed. Paard was groot, ruiter was klein, maar ze kreeg alles van hem gedaan. Dus wat dat betreft ka het prima.

Ik denk alleen dat er ruiters zullen zijn die er minder goed mee uit de voeten kunnen en dan kan het misschien wel een 'handicap' zijn.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:25

Hangt heel erg van het paard en de bouw af. Ik ben 1.56m en heb moeite om lekker te zitten op heel rondgeribte paarden. Dan maakt het niet uit of die 1.80m of 1.60m zijn. Zijn ze ook nog eens flegmatiek/lui dan kan ik er niet heel veel mee.

Aan de andere kant heb ik een bijrijdpaard gehad van 1.80m. Dat was een heel smalle en rillerige Jazz en ik vond hem prima bij elkaar te rijden. Alleen lastig met opzadelen. :+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:28

Odieta schreef:
Het kan in theorie..

Mijn paard is ruim 1.74 denk inmiddels al groter, en lekker aan de puber met zijn 5 jaar..
Ik ben zelf 1.56' en natuurlijk zou ik soms wel eens langere benen willen, zeker als zn puber gedrag de kop op steekt.. Als mn trainer erop zit, die traint m nu verder omdat ikzwanger ben., tja dan zie ik dat bij 1 keer benen knijpen t respect daar toch groter is dan als ik t doe, ik wil nog wel eens een paar bokken terug krijgen .. T is vooral de handigheid waar je het van moet hebben en gehoorzaamheid!! Als je zelf handiger ben compenseer je heus wel, en als je je paard gehoorzamer krijgt, wat juist hoe hoger t niveau hoe beter de africhtings graat en dus ook hoe beter de gehoorzaamheid, zou je t juist makkelijker moeten krijgen... Klein voorbeeld : jeannet haaze .. Rijd GP met mega paarden.., en ze is zelf maar een kleintje ., ze lopen toch maar mooi GP

Het kan dat je een bok krijgt, want het krijgt wel tegen te ribben aan en dat is ook niet zo heel fijn zo een dun velletje op een rib en je komt er gevoelig tegenaan.

En meer onderaan is het al een stuk minder gevoelig als een huid tegen de rib aan.

Zelf het ik ook vroeger op te grote paarden gereden en ik moet zeggen dat ik een paard op maat veel fijner en prettiger vind rijden.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:33

Ik denk dat een paard wel te groot kan zijn, maar denk ook dat je ondanks dat toch alle knopjes wel moet kunnen vinden.
Ikzelf ben 1.69 en mijn grote vriendelijke reus is 1.77. Daarbij ben ik ook nog es "gezegend" met korte beentjes en een lange rug, dus het beeld is minder charmant. :D
Maar zolang we elkaar begrijpen vind ik het best.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:48

Voor ik begin: wat een gaaf paard!
Maar goed. Ik vind ook dat een paard te groot kan zijn, dan klopt voor mij het plaatje niet helemaal. Maar ja ach, als je zelf handig genoeg bent en je paard goed voor elkaar hebt... Dan ben je al verder dan een hele hoop mensen die wél netjes op hun paard passen qua lengte en aan het rond klooien zijn. Valentina Truppa rijdt ook rond op een behoorlijk groot paard, die doet het toch ook best wel goed :Y)

In jou geval vind ik het paard inderdaad goed aan de maat. Om die reden verkopen? Nee, zou ik niet doen. Je merkt het vanzelf wel als het 'fout' gaat en dan kun je altijd nog afwegen wat voor jou belangrijker is; je band met het paard of wedstrijden.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:18

Ik denk dat een paard niet zo snel fysiek te groot is voor een ruiter en te sterk ook niet: 250 kilo pony vertrekt ook gewoon met je, daar heb je geen 600 kilo KWPN voor nodig. Het gaat om de 'afspraken' die je maakt met je paard. Paard voelt bovendien ook uitstekend waar er een vlieg op het lijf zit, dus ook subtiele hulpen zal het dier prima voelen. Of het uiteindelijk hét perfecte plaatje oplevert is een tweede, dan moeten ruiter en paard toch wat meer met elkaar in verhouding zijn.

Wél kan het paard dusdanig breed zijn in het heup/bekken-gebied dat het paard voor een kleine(re) of smalle(re) ruiter te breed is en dat kan wel consequenties hebben voor je eigen lijf (pijn) of hoe makkelijk je het paard kan rijden (omdat je 'm niet kan uitzitten).

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 16:18

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:16

Ik vind het echt bewonderenswaardig hoe goed zij kan zitten op die grote, brede paarden. Ik doe het haar niet na.